Інформація по темі "" | Публікації по тегу
12.12.22
1759 0
Друкувати
Обране

Що робити з договорами, укладеними за постановою № 169?

Установою було укладено договори на закупівлю товарів та послуг відповідно до вимог постанови № 169*. Наразі ця постанова втратила чинність. Розглянемо, які ситуації, пов’язані з такими договорами, цікавлять замовників.

* Постанова КМУ «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169.

Чи можливо продовжити договір, укладений за постановою № 169?

Однозначної відповіді на це запитання годі й шукати. Оскільки це залежить від того, на яких умовах було укладено договір відповідно до постанови № 169.

Ситуація. Замовник здійснив закупівлю робіт за спрощеною процедурою відповідно до постанови № 169. У договорі зазначено, що він діє до завершення воєнного стану, але не пізніше ніж до 31.12.2022, а в частині оплати за поставлений товар (надані послуги) — до повного виконання сторонами взятих на себе зобов’язань. Однак підрядник не встигає закінчити роботи до 31.12.2022.

Передусім слід з’ясувати, чи передбачено умовами договору про закупівлю продовження строку дії договору та строку виконання зобов’язань щодо виконання робіт.

Якщо все ОК, то жодних перепон для продовження строку дії такого договору та строку виконання зобов’язань немає. Адже можливість унесення змін до істотних умов договору замовником в такій ситуації чітко передбачено п. 4 ч. 5 ст. 41 Закону № 922*. До речі, аналогічна підстава унесення змін до істотних умов договору прописана в п. 19 постанови № 1178**.

* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

** Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

Тож далі пояснимо, про що слід пам’ятати замовникам, які будуть застосовувати таку підставу унесення змін до договору.

Умова 1. Наявність документального підтвердження

Серед головних умов унесення таких змін до договору — наявність документального підтвердження об’єктивних обставин, які зумовлюють потребу у продовженні відповідного договору. Форму документального підтвердження об’єктивних обставин Законом № 922 чітко не визначено. Все залежить саме від обставин, які спричинили необхідність продовження строку дії договору та виконання зобов’язань за ним.

З огляду на це, Мінекономіки вважає, що замовник самостійно визначає форму документального підтвердження таких обставин з дотриманням законодавства. Свою позицію щодо цього фахівці Міністерства висловловили у листі «Щодо укладення, виконання, зміни та розірвання договору про закупівлю» від 24.11.2020 № 3304-04/69987-06.

Умова 2. Сума договору не повинна змінитися

У результаті унесення таких змін сума договору про закупівлю не повинна змінюватися, тобто це не має призвести до збільшення суми, визначеної в договорі.

Умова 3. Строк дії договору не закінчився

Ну і звісно, продовження дії договору про закупівлю можливе у разі, якщо строк його дії не закінчився у встановленому чинним законодавством порядку.

Чи можливо продовжити прямі договори, укладені за постановою № 169, на 2023 рік у межах 20 %?

Однозначно ні, замовники не можуть продовжити прямі договори, укладені за постановою № 169, на наступний 2023 рік на 20 %. Чому?

Передусім це пов’язано з тим, що такі договори не є закупівельними договорами в розумінні ані Закону № 922, ані постанови № 1178. Виходить, замовники не можуть продовжити строк дії таких договорів в межах 20 % його суми на строк, необхідний для укладення нового договору.

Зауважимо: в певних випадках замовники мають таку можливість. Це передбачено ч. 6 ст. 41 Закону № 922 та згадується в п.п. 8 п. 19 постанови № 1178.

Тож за таких умов у замовника вихід тільки один — проводити нову закупівлю та укладати новий договір.

Як звітувати за договорами, укладеними за постановою № 169?

Відповідь на це запитання міститься п. 3 постанови № 1178.

Так, один із обов’язків замовників, які уклали прямі договори за постановою № 169, — оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (далі — ЕСЗ), а також безпосереднього договору зі всіма додатками та змінами до нього. Нагадаємо: ця вимога поширюється виключно на прямі договори вартістю понад 50 тис. грн.

Замовники повинні оприлюднити такий звіт протягом 90 днів з дня припинення/скасування правового режиму воєнного стану в Україні. Та, звісно, це стосується виключно тих замовників, які ще не відзвітували про такі договори в період дії постанови № 169.

Як бачимо, в постанові № 1178 передбачено граничний строк виконання такого обов’язку замовниками. Але не варто відкладати цю справу на потім. Краще закрити ці «хвости» за договорами, укладеними за постановою № 169, наприкінці цього року.

Чи потрібно оприлюднювати звіт про виконання договору?

Ні, замовникам не потрібно оприлюднювати в ЕСЗ звіт про виконання договорів, укладених згідно з постановою № 169. Пояснимо чому.

По-перше, вимога щодо оприлюднення звіту про виконання договору, передбачена в ст. 10 Закону № 922, зобов’язує замовників оприлюднювати такий звіт протягом 20 робочих днів з дня, коли сторони:

— або виконали договір про закупівлю;

— або закінчився строк дії договору про закупівлю (за умови його виконання сторонами);

— або сторони розірвали договір про закупівлю.

Втім, у самій постанові № 169 не було передбачено жодних вимог щодо оприлюднення звіту про виконання договору чи посилань на вищезазначену норму ст. 10 Закону № 922.

По-друге, в період дії постанови № 169 замовники проводили закупівлі за прямими договорами. Але такі договори не відповідали визначенню «договір про закупівлю», наведеному в Законі № 922. За результатами таких закупівель замовники укладали договори відповідно до норм ЦКУ та ГКУ. Про це чітко було зазначено в тексті постанови № 169.

З огляду на це, договори, які замовники укладали згідно з постановою № 169, не були договорами про закупівлю у розумінні >Закону № 922. А тому на замовника не поширюється обов’язок оприлюднювати звіт про виконання такого договору.

І нарешті, по-третє, Мінекономіки чітко з цього приводу висловив свою позиції у листі «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану» від 19.07.2022 № 3323-04/50213-06. Так, фахівці компетентного органу наголосили: постановою № 169 не встановлено вимог щодо оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю.

Бюджетна бухгалтерія, грудень, 2022/№ 46

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі