Що змінилось у закупівлях?
** Лист Мінекономіки «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану» від 27.06.2022 № 3323-04/42505-06.
Без процедур та спрощених закупівель: для кого?
Кабмін окреслив коло замовників, які можуть закуповувати товари, роботи, послуги без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель. Серед них (п.п. 1 п. 1 постанови № 169):
1) замовники, визначені ч. 9 ст. 3 Закону № 922***: Міноборони та його розвідувальний орган, МВС, СБУ, Нацгвардія, Нацполіція, Держприкордонслужба, Служба зовнішньої розвідки, Держспецзв’язку, Державна спеціальна служба транспорту, ДСНС, УДО та інші військові формування. Під час публічних закупівель вони мають керуватися принципами максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням;
2) державні замовники у сфері оборони;
3) замовники, які здійснюють закупівлі для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану відповідно до постанови № 185****.
Важливий момент. Зазначені категорії замовників закуповують товари, роботи та послуги без застосування процедур закупівель і спрощених закупівель незалежно від вартості таких закупівель. А ось всі інші здійснюють закупівлі товарів, робіт та послуг за правилами, передбаченими постановою № 169, які залежать від того, перевищує вартість такої закупівлі 50 тис. грн чи ні.
Закупівлі до 50 тис. грн: як проводити?
Цим закупівлям присвячено передостанній абзац оновленої редакції п.п. 1 п. 1 постанови № 169. По суті, стосовно таких закупівель правила гри не змінились. А тому замовники можуть здійснювати закупівлі вартістю до 50 тис. грн із застосуванням одного з таких способів.
Спосіб 1. Із використанням електронної системи закупівель (далі — ЕСЗ).
Спосіб 2. Із використанням електронного каталогу.
Спосіб 3. Без використання ЕСЗ.
При застосуванні кожного з цих способів замовникам слід дотримуватись різних вимог і правил. Для наочності покажемо в таблиці, яку інформацію необхідно оприлюднювати в кожному з випадків.
Вимоги до закупівель вартістю до 50 тис. грн
Спосіб закупівлі |
Нормативний документ, який визначає правила здійснення |
Яку інформацію оприлюднювати в ЕСЗ |
1. Використання ЕСЗ |
Інструкція про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах 2 та 3 частини 1 статті 2 ЗУ «Про публічні закупівлі», затверджена наказом ДП «ПРОЗОРРО» від 19.03.2019 № 10 |
— інформацію про закупівлю включають до річного плану, який розміщують в ЕСЗ протягом п’яти робочих днів із дня затвердження; — договір про закупівлю розміщують в ЕСЗ протягом двох робочих днів із дня його укладання |
2. Використання електронного каталогу |
Порядок формування та використання електронного каталогу, затверджений постановою КМУ від 14.09.2020 № 822. Докладно про використання електронного каталогу в ЕСЗ див. за посиланням: prozorro.gov.ua/ProzorroMarket |
— інформацію про закупівлю включають до річного плану, який розміщують в ЕСЗ протягом п’яти робочих днів із дня затвердження; — звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ. Строк оприлюднення — три робочі дні з дня укладання договору |
3. Без використання ЕСЗ |
— інформацію про закупівлю НЕ включають до річного плану; — звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, НЕ оприлюднюють в ЕСЗ |
Закупівлі понад 50 тис. грн: як проводити?
Закупівлям вартістю понад 50 тис. грн в оновленій редакції постанови № 169 приділено особливу увагу. Так, наразі замовники здійснюють такі закупівлі із застосуванням одного з способів.
Спосіб 1. Із використанням електронного каталогу.
Спосіб 2. Проведення спрощених закупівель.
Спосіб 3. Без використання ЕСЗ.
Для кожного з цих способів передбачено певні вимоги та правила. Для наочності покажемо в таблиці, яку інформацію оприлюднювати в кожному з випадків.
Вимоги до закупівель вартістю понад 50 тис. грн
Спосіб закупівлі |
Нормативний документ, який визначає правила здійснення |
Яку інформацію оприлюднювати в ЕСЗ |
1. Використання електронного каталогу |
Порядок формування та використання електронного каталогу, затверджений постановою КМУ від 14.09.2020 № 822. Докладно про використання електронного каталогу в ЕСЗ див. за посиланням: prozorro.gov.ua/ProzorroMarket |
— інформацію про закупівлю включають до річного плану, який розміщують в ЕСЗ протягом п’яти робочих днів із дня затвердження; —звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ. Строк оприлюднення — три робочі дні з дня укладання договору |
2. Спрощена закупівля |
Інформацію про спрощену закупівлю включають до річного плану, який розміщують в ЕСЗ протягом п’яти робочих днів із дня затвердження. Перелік інформації, що підлягає оприлюдненню, та строки визначено ст. 10 Закону № 922 |
|
3. Без використання ЕСЗ |
— інформацію про закупівлю НЕ включають до річного плану; — звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, договір про закупівлю, а також усі додатки та зміни до нього, після його укладення, але не пізніше ніж через 70 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях |
Також Кабмін у постанові № 169 визначив перелік підстав, коли замовник може не використовувати спрощені закупівлі або електронний каталог. Ось цей перелік:
1. Інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку.
2. Замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення.
3. Відсутня технічна можливість використання ЕСЗ, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
4. Існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення спрощеної закупівлі або використання електронного каталогу.
5. Роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків:
— предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;
— укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;
— відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
— необхідність захисту прав інтелектуальної власності;
— укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу.
6. Скасовано спрощену закупівлю через відсутність учасників, у т. ч. за лотом.
7. У замовника виникла необхідність після укладення договору про закупівлю в постачанні додаткового обсягу товару в того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і техобслуговуванням.
8. У замовника виникла необхідність після укладення договору про закупівлю в закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника.
9. Закупівля послуг з адвокатської діяльності.
10. Закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у т. ч. з метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України.
11. Закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури.
Саме у вищезазначених випадках замовник здійснює закупівлю без використання ЕСЗ. Утім, при проведенні таких закупівель не забувайте про застосування таких принципів, як максимальна економія, ефективність та запобігання корупційним діям і зловживанням.
Поряд із цим при проведенні таких закупівель замовнику необхідно буде оприлюднити не лише звіт про договір про закупівлю, а й сам договір про закупівлю з додатками, а також усі зміни до договору. Строк для оприлюднення цих документів продовжено. Замовник може це зробити не пізніше ніж через 70 днів (раніше — 20 днів) з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.
Закупівлі за постановою № 169: хто відповідає?
Уряд уточнив, що відповідальною за організацію та проведення закупівель є уповноважена особа або інша особа, визначена замовником.
Власне, він підтвердив позицію Мінекономіки. На думку фахівців Міністерства, такими закупівлями може займатися будь-яка особа, визначена замовником. Тобто не обов’язково це повинна бути саме уповноважена особа.
Закупівлі, розпочаті до 29.06.2022: як завершити?
При вирішенні цього питання необхідно виходити з основного правила: нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.
А тому, якщо замовник уклав договір до 29.06.2022, він має керуватися редакцією постанови № 169, яка діяла на момент укладання такого договору.
Натомість якщо договір було укладено 29.06.2022 або пізніше, слід орієнтуватися на оновлену редакцію постанови № 169. Відповідно, такий договір має бути укладено вже з урахуванням вищерозглянутих змін.
Бюджетна бухгалтерія, липень, 2022/№ 25