Відсутній дозвіл на твердопаливний котел: яка відповідальність?
Дозвіл на викиди: чи обов’язково отримувати?
Опалювальний котел є стаціонарним джерелом забруднення, оскільки здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Тож перш ніж починати експлуатацію такого джерела забруднення, установа має отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин (далі — дозвіл). Про це чорним по білому зазначено в ч. 5 ст. 11 Закону № 2707*.
* Закон України «Про охорону атмосферного повітря» від 16.10.92 № 2707-XII.
Безпосередньо механізм отримання зазначеного дозволу передбачено Порядком № 302*. Так, для отримання дозволу на викиди необхідно:
1) подати до дозвільного органу або через центр надання адмінпослуг у письмовій та/або в електронній формі:
— заяву про отримання дозволу;
— пакет документів із обґрунтуванням обсягів викидів. Перелік таких документів наведено в ст. 111 Закону № 2707;
2) розмістити в місцевих друкованих ЗМІ повідомлення про намір отримати дозвіл із зазначенням адреси місцевої держадміністрації, до якої можуть надсилатися зауваження громадськості щодо дозволу. Перелік інформації, яку необхідно навести у такому повідомленні, визначено п. 16 Порядку № 302.
Дозвіл на викиди видають протягом 20 робочих днів після отримання заяви та пакета документів (за відсутності підстав для відмови). Строк дії такого дозволу — 10 років для котлів, віднесених до другої групи, та необмежений — для котлів третьої групи (ст. 11 Закону № 2707).
Зауважте: на період воєнного стану запроваджено послаблення лише для установ — користувачів стаціонарних генераторів. Зокрема, протягом дії воєнного стану та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, дозволено експлуатувати генератори без отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин. Про це чітко зазначено у п. 12 розд. IX Закону № 2707 (ср. USER_SHOW_ID).
Втім, для експлуатації твердопаливного котла як стаціонарного джерела забруднення установа має отримати дозвіл на загальних підставах.
Сплата екоподатку без отримання дозволу: чи можливо?
Так, це цілком можливо.
Річ у тім, що установа, яка встановила твердопаливний котел, забруднює атмосферне повітря. Відповідно така установа 100 % є платником екоподатку.
Обчислення екоподатку установа-платник здійснює самостійно щокварталу виходячи з фактичних обсягів викидів та ставок податку за формулою, наведеною, в п. 249.3 ПКУ*.
* Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.
Ті платники екоподатку, хто отримав дозвіл на викиди, без проблем можуть дізнатися, скільки та яких саме забруднюючих речовин викидає їх котел щокварталу. Ця інформація зазвичай зазначена у дозволі. Та як бути тим, хто не оформив дозвіл?
УВАГА!
Сплачувати екоподаток за опалювальний котел доведеться незалежно від наявності / відсутності дозволу на викиди в атмосферне повітря стаціонарним джерелом забруднення
На цьому наголошують податківці у своєму роз’ясненні (див. категорію 117.03 ЗІР). У такому разі установі доведеться самостійно визначати обсяги викидів та ставки екоподатку.
Викиди без дозволу: яку відповідальність передбачено?
А тепер найцікавіше: які наслідки передбачено чинним законодавством для установи в разі використання твердопаливного котла без отримання дозволу? Така відповідальність передбачена законодавством в галузі охорони атмосферного повітря. Які саме штрафи загрожують порушникам, показано в таблиці нижче.
Відповідальність за порушення законодавства в галузі охорони атмосферного повітря
Вид відповідальності |
Заходи впливу |
Підстава |
Адміністративна |
Штраф у розмірі від 85 до 136 грн. Накладають на посадових осіб |
|
Відшкодування шкоди |
У повному обсязі завданої шкоди в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря. При цьому наднормативними викидами вважаються викиди забруднюючих речовин, на які відсутній дозвіл |
ст. 33, 34 Закону № 2707. Порядок розрахунку шкоди визначено Методикою № 277** |
Кримінальна |
Штраф від 30600 до 61200 грн або обмеження волі на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на той самий строк або без такого. Притягують до відповідальності посадових осіб за забруднення або іншу зміну природних властивостей атмосферного повітря шкідливими для життя, здоров’я людей або для довкілля речовинами, відходами або іншими матеріалами промислового чи іншого виробництва внаслідок порушення спеціальних правил, якщо це створило небезпеку для життя, здоров’я людей чи для довкілля |
ст. 241 ККУ*** |
* Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 № 8073-X.
*** Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 № 2341-III.
Висновки
- Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення дозволено здійснювати після отримання дозволу.
- Сплачувати екоподаток за опалювальний котел слід незалежно від наявності / відсутності дозволу на викиди стаціонарним джерелом забруднення.
- У разі використання твердопаливного котла без отримання дозволу чинним законодавством передбачена адміністративна, кримінальна відповідальність, а також відшкодування шкоди, завданої таким порушенням.
Бюджетна бухгалтерія, квітень, 2025/№ 13