Військова екіпіровка для воїнів ЗСУ: чи можна придбати за кошти місцевого бюджету?
Дуже радісно, що представники місцевих бюджетів прагнуть допомогти воїнам ЗСУ та зробити свій внесок в оборону нашої держави. Нумо разом розглянемо, чи можливо придбати за кошти місцевого бюджету екіпіровку для воїна ЗСУ.
Чи може місцева рада придбати екіпіровку воїну ЗСУ?
Передусім слід розуміти: забезпечення функціонування установ та закладів ЗСУ належить до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України.
Це чорним по білому прописано у п. 61 ч. 1 ст. 87 БКУ*. На користь цього свідчить і норма ст. 15 Закону № 1934**.
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
** Закон України «Про Збройні Сили України» від 06.12.91 № 1934-XII.
ВАЖЛИВО!
Фінансування ЗСУ не належить до видатків місцевих бюджетів
Нагадаємо: видатки, які можуть здійснюватися з місцевих бюджетів, чітко прописані у ст. 89, 90 та 91 БКУ.
Ані БКУ, ані іншими нормативно-правовими актами не передбачено фінансування ЗСУ за кошти місцевих бюджетів.
Також пригадаємо норми ч. 2 ст. 85 БКУ. Так, забороняється планувати та здійснювати видатки, не віднесені до місцевих бюджетів БКУ, а також здійснювати протягом бюджетного періоду видатки на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів.
Отже, придбавати за кошти місцевого бюджету екіпіровку воїнам ЗСУ неможливо. Адже це буде розцінено, як проведення не передбачених БКУ видатків з місцевого бюджету та фінансування підрозділів ЗСУ одночасно з двох бюджетів, що є порушенням вищезгаданої ч. 2 ст. 85 БКУ.
Поготів, неможливо придбати таке екіпірування та передати його особисто воїну ЗСУ.
Як допомогти воїнам ЗСУ за кошти місцевих бюджетів?
Як бачимо, можливість виділення коштів місцевих бюджетів на підтримку воїнів ЗСУ виявилась «задачкою з зірочкою».
Але допомогти ЗСУ за рахунок коштів місцевих бюджетів усе-таки можливо. Вихід є, і криється він у п. 225 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ.
Так, у період дії воєнного стану та з метою відсічі збройної агресії РФ проти України, забезпечення національної безпеки, заходів територіальної оборони, підтримки місцевої інфраструктури, соціального захисту населення може бути прийнято рішення про здійснення видатків, не віднесених до відповідних місцевих бюджетів БКУ, і видатків на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів.
Це рішення може бути прийнято саме як виняток із ч. 2 ст. 85 БКУ.
Таке рішення можуть приймати органи місцевого самоврядування, місцеві держадміністрації, військово-цивільні адміністрації або військові адміністрації (у разі їх утворення). Тобто органи, передбачені п. 1 постанови № 252*.
УВАГА!
Такі видатки здійснюються виключно шляхом надання міжбюджетного трансферту з відповідного місцевого бюджету
Це чітко визначено у п. 225 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ.
Висновок: аби підтримати ЗСУ, в т. ч. надати кошти на придбання військової екіпіровки, слід надати субвенцію з місцевого бюджету державному бюджету.
Така субвенція надається за КПКВК 9820 «Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на перерахування коштів в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації та з метою відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності».
Про надання такої субвенції також читайте у матеріалі «Придбання авто для ЗСУ: чи можливо?» // «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 14 (ср. USER_SHOW_ID).