Інформація по темі "" | Публікації по тегу
20.02.25
52 0
Друкувати
Обране

Як відбуваються оскарження закупівель, перевірки та моніторинг: роз’яснення Мінекономіки

Учасники закупівель мають право подати скаргу щодо ухвалених рішень, дій або бездіяльності замовника. Як же діяти замовникам у разі оскарження та яку відповідальність передбачено за невиконання рішень органу оскарження? Відповіді на ці та інші запитання знаходимо в черговому листі* Мінекономіки.

* Лист Мінекономіки «Щодо оскарження, здійснення контролю та моніторингу закупівель» від 10.02.2025 № 3323-04/13367-07.

Оскарження відкритих торгів

У своєму листі Мінекономіки акцентувало увагу на кількох особливостях оскарження закупівель.

По-перше, строки проведення відкритих торгів та процедури оскарження, передбачені пп. 55 67 постанови № 1178*, суттєво скорочені порівняно з вимогами ст. 18 Закону № 922**.

* Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

** Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

Так, строк розгляду скарги органом оскарження становить сім робочих днів з моменту її прийняття до розгляду (п. 65 постанови № 1178). Цей строк може бути продовжено таким органом до 12 робочих днів за умови надання обґрунтованих причин. Нагадаємо, що органом оскарження є Антимонопольний комітет (далі — АМКУ).

Відповідно протягом зазначеного строку замовнику заборонено здійснювати будь-які дії або ухвалювати рішення в межах процедури закупівлі. Зокрема, замовник не має права ухвалювати рішення щодо скасування відкритих торгів або укладення договору про закупівлю, за винятком дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі.

Після розгляду скарги АМКУ ухвалює рішення, яке може включати встановлення порушень процедури закупівлі або підтвердження їх відсутності, а також визначення заходів щодо усунення порушень. Про це свідчать вимоги ч. 18 ст. 18 Закону № 922. Зокрема, таке рішення може зобов’язувати замовника скасувати свої рішення повністю або частково, або ж у разі неможливості виправити порушення — скасувати процедуру закупівлі.

Перелік інформації, яка має бути зазначена у висновку АМКУ, наведено в ч. 19 ст. 18 Закону № 922.

По-друге, договір про закупівлю, укладений під час оскарження відкритих торгів, визнається нікчемним. Пряму вказівку на це містить п.п. 3 п. 21 постанови № 1178.

Тому пам’ятайте: укладати договір про закупівлю під час оскарження заборонено.

По-третє, підстав для укладення прямого договору під час оскарження процедури закупівлі постановою № 1178 не передбачено.

При цьому фахівці Мінекономіки наголосили, що перелік підстав для укладення прямого договору, наведених у п. 13 постанови № 1178, є вичерпним.

І, по-четверте, рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх ухвалення та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються.

Зі свого боку, замовник має право оскаржити рішення АМКУ. Для цього він має звернутися до окружного адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ. Зробити це слід протягом 30 днів з дня оприлюднення відповідного рішення АМКУ в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ).

У разі якщо замовник не оскаржив рішення АМКУ в судовому порядку, він повинен:

виконати таке рішення не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження;

— завершити закупівлю з урахуванням рішення органу оскарження.

УВАГА!

За невиконання рішення АМКУ за результатами розгляду скарг на керівника замовника може бути накладено штраф від 34 до 85 тис. грн

Оскарження закупівель, здійснених із використанням е-каталогу

Як зазначило Мінекономіки у своєму листі, використання е-каталогу дозволяє значно спростити та пришвидшити процес придбання. Разом із тим Порядком № 822* не передбачено оскарження під час здійснення таких закупівель. Це пов’язано з тим, що кваліфікація постачальника вже здійснена адміністратором каталогу, включаючи встановлення конкретних технічних і якісних параметрів, яким має відповідати запропонований у е-каталозі товар.

* Порядок формування та використання електронного каталогу, затверджений постановою КМУ від 14.09.2020 № 822.

Зі свого боку, замовник несе відповідальність за свої дії, вчинені ним в електронному каталозі, а також дії осіб, вчинені від його імені з використанням його даних персональної ідентифікації. Про це зазначено в п. 12 Порядку № 822.

ВАЖЛИВО!

Оскільки оскарження закупівель, здійснених через е-каталог, не передбачено ані постановою № 1178, ані Законом № 922, будь-яка особа не обмежена правом на оскарження в судовому порядку

Це випливає з роз’яснень, наведених у листі.

Також Мінекономіки нагадало про законопроєкт № 11520*, яким законодавці мають намір унести зміни до Закону № 922.

* Проєкт Закону України «Про публічні закупівлі» від 23.08.2024 № 11520.

Зокрема, цим законопроєктом передбачено унормування порядку:

— подання звернень до замовника та адміністратора е-каталогу щодо усунення відповідних порушень;

— оскарження до АМКУ рішень, дій та/або бездіяльності замовника під час проведення закупівлі з використанням е-каталогу / рішень, дій або бездіяльності адміністратора електронного каталогу;

— розгляду таких звернень та скарг, який визначатиметься КМУ.

Моніторинг та контроль у сфері публічних закупівель

Також Мінекономіки нагадало про повноваження Держаудитслужби та її міжрегіональних територіальних органів, передбачені ст. 8 Закону № 922.

Так, зазначені органи повинні проводити моніторинг:

— процедур закупівель;

— закупівель, за якими в ЕСЗ замовники оприлюднюють звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування ЕСЗ.

Крім того, Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань має контролювати дотримання законодавства про закупівлі та реалізує державний фінансовий контроль через:

— державний фінансовий аудит;

— перевірки закупівель;

— інспектування (ревізії);

— моніторинг закупівель.

Зауважте: нещодавно до Порядку № 631* Кабміном було внесено суттєві зміни, які набрали чинності 23.01.2025.

* Порядок проведення перевірок закупівель Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затверджений постановою КМУ 01.08.2013 № 631.

Бюджетна бухгалтерія, лютий, 2025/№ 8

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
70
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×