Інформація по темі "" | Публікації по тегу
23.05.22
266 0
Друкувати
Обране

Закупівлі згідно із Законом № 922: чи можливо?

Установі потрібно закупити послуги з водопостачання до кінця 2022 року. Чи обов’язково нам керуватись постановою № 169? Чи можемо провести закупівлю за Законом № 922?

Керуватися Законом № 922 можна

Одразу зазначимо: введення воєнного стану жодним чином не обмежує сферу дії Закону № 922*. Наразі цей документ не скасовано і його дію не призупинено на період воєнного стану.

* Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

Тому замовники можуть продовжувати здійснювати закупівлі товарів, робіт та послуг, керуючись Законом № 922. Поготів проти цього абсолютно не заперечує Мінекономіки. І свою позицію щодо цього Міністерство неодноразово висловлювало у відповідях на запити, розміщених на його офіційному сайті в розділі «Консультації з питань закупівель».

Цікаво і те, що Держаудитслужба також позитивно ставиться до дій замовників, які продовжують проводити закупівлі згідно із Законом № 922. Ба більше, контролюючий орган вважає досить ризикованим недотримання процедур, передбачених Законом № 922.

Утім, замовники мають повне право здійснювати закупівлі за спрощеним механізмом, передбаченим постановою № 169**. І фактично наразі вони стоять перед вибором: застосовувати постанову № 169 чи Закон № 922. Далі пояснимо, в яких випадках замовник має керуватися Законом № 922, а в яких — постановою № 169.

** Постанова КМУ «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169.

Що закуповуємо за Законом № 922?

Звісно, спеціального переліку товарів, робіт та послуг, які можна купувати за Законом № 922, не існує і складати його не потрібно. Власне, у цьому питанні слід орієнтуватися на той річний план закупівель, який ви склали на початку року.

Тобто варто виходити з потреб у закупівлях, не пов’язаних із воєнним станом. Насамперед це товари, роботи та послуги, потреба в яких виникає щороку і якими установа користується цілий рік (комунальні послуги, програмне забезпечення, різні види ремонтів та інші поточні видатки).

Що закуповуємо за постановою № 169?

Цим документом доцільно керуватись у разі закупівлі товарів, робіт та послуг, які є вкрай необхідними для установи в цей складний для всіх період. Це можуть бути різні термінові потреби, наприклад обмундирування, дизельне паливо, бензин, продукти харчування тощо. При цьому потреба в такій закупівлі є терміновою і обмежена певним періодом, а тому розрахувати її можливо на декілька місяців.

До речі, перелік товарів, які ви закуповуєте відповідно до постанови № 169, має бути у вас обов’язково. Вимогу щодо наявності такого внутрішнього документа в кожного замовника містить п.п. 2 п. 1 цієї постанови. Фактично згідно з постановою № 169 доцільно закуповувати ті товари та послуги, які необхідні установі саме під час воєнного стану.

Ризики для замовника

Замовникам, які вирішили провести закупівлю за Законом № 922, варто прорахувати певні ризики, які можуть виникнути на шляху до укладення закупівельного договору.

По-перше, складнощі виникнуть на етапі перевірки учасників та переможця процедури закупівлі на відсутність підстав для відмови в участі відповідно до ст. 17 Закону № 922 (ср. USER_SHOW_ID). Головна проблема полягає в тому, що наразі немає доступу до публічної інформації, що міститься у відритих єдиних державних реєстрах.

Звісно, Мінекономіки знає про цю проблему. А тому радить замовникам самостійно в тендерній документації зазначати, у який спосіб з урахуванням вимог законодавства під час правового режиму воєнного стану учасник має підтвердити відсутність підстав для:

— відмови в участі у процедурі закупівлі, передбачених пп. 2, 3, 8, 9 ч. 1 ст. 17 Закону № 922;

— відхилення тендерних пропозицій учасників, які є банкрутами, вчинили корупційні правопорушення тощо.

З огляду на це, в умовах воєнного стану замовникам доведеться самостійно приймати такі рішення та обирати гідного переможця. Однак такі перешкоди не стосуються спрощених закупівель та переговорної процедури закупівлі. Відповідно, провести такі закупівлі та обрати переможця таким замовникам дещо простіше.

По-друге, готуючи документи для оплати закупівельного договору, пам’ятайте про черговість здійснення видатків органами Держказначейської служби. Таку черговість передбачено в п. 19 Порядку № 590***. Детальну інформацію про це ви знайдете в матеріалі «Черговість здійснення видатків під час воєнного стану» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 17). Тож перш ніж розпочинати процедуру закупівлі, спочатку дізнайтесь, чи пропустить такі видатки Казначейство.

*** Порядок виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 09.06.2021 № 590.

Таким чином, і Закон № 922, і постанова № 169 наразі чинні. Тому замовник сам має визначити, яким нормативно-правовим актом йому керуватися під час воєнного стану при закупівлі тих чи інших товарів, робіт та послуг. І звісно ж, надалі він має дотримуватися обраного варіанта та не змішувати всі закупівлі до купи.

При цьому пам’ятайте: саме ви як замовник будете пояснювати перевіряючим свій вибір та нести персональну відповідальність за порушення закупівельного законодавства.

Бюджетна бухгалтерія, травень, 2022/№ 19

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі