Інформація по темі "" | Публікації по тегу
24.10.18
46503 22
Друкувати
Обране

Закупівля електроенергії: готуємось до нововведень

Чим ближче грудень, тим більше в замовників виникає запитань про закупівлю електроенергії за новими правилами. Воно й не дивно, адже щось нове завжди породжує невпевненість та запитання. У цьому матеріалі ми відповімо на ті з них, які вже зараз хвилюють замовників, а також детально розглянемо лист Мінекономрозвитку

 

Нагадаємо, ще влітку минулого року (а точніше 11.06.2017 р.) набрав чинності Закон № 2019, який змінив алгоритм закупівель електроенергії. Зауважимо, що на той час ще не всі положення цього Закону набрали чинності, окремі з них наберуть чинності в грудні цього року, а деякі — в 2019 році.

Для того щоб допомогти закупівельникам зрозуміти, за якими правилами здійснювати закупівлю електроенергії та послуг з розподілу електроенергії, в минулому році ми наводили розгорнутий коментар до Закону № 2019 та розглядали особливості його застосування в матеріалі «Закупівля електроенергії: чого очікувати замовникам в 2018 році» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2017, № 44).

Також нещодавно Мінекономрозвитку в листі надало інформацію про затвердження НКРЕКП основних нормативних документів, необхідних для повноцінного запуску нового ринку електроенергії в Україні. Тож далі на доповнення до наших попередніх порад та до листа Мінекономрозвитку акцентуємо увагу на окремих важливих моментах.

Насамперед для того, щоб розібратись з новими правилами постачання електроенергії, щоб правильно провести її закупівлю, варто ознайомитись не тільки із Законом № 2019, а й з тими нормативними актами, які видані на його виконання.

Так, на виконання вимог Закону № 2019 НКРЕКП постановою від 14.03.2018 р. № 312 затвердила Правила № 312. Зазначимо, що до цих Правил затверджено такі додатки:

  • Типовий договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії;
  • Примірний договір про постачання електричної енергії споживачу;
  • Типовий договір про постачання електричної енергії постачальником «останньої надії»;
  • Типовий договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг.

Також НКРЕКП затвердила:

  • Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії (постанова від 27.12.2017 р. № 1470);
  • Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу (постанова від 27.12.2017 р. № 1469);
  • Кодекс систем розподілу (постанова від 14.03.2018 р. № 310);
  • Кодекс системи передачі (постанова від 14.03.2018 р. № 309).

Як зазначено в листі НРЕКП «Щодо надання роз’яснень у зв’язку із набранням чинності Законом України «Про ринок електричної енергії»» від 17.10.2017 р. № 10835/13.1/7-17 та листі МЕРТУ «Щодо закупівель електричної енергії та послуг з постачання електричної енергії» від 09.11.2017 р. № 3304-06/40489-07, споживачі (замовники) мають до 11.12.2018 р. визначитись з постачальником електроенергії та укласти з ним договір про постачання електроенергії.

Навіщо, запитаєте ви, адже ми маємо укладений договір про закупівлю електроенергії, який діє до кінця цього року (до 31.12.2018 р.)?

А тому, що з 11.12.2018 р. ваш нинішній постачальник вже не матиме права здійснювати одночасно й постачання, й розподіл електроенергії, адже законодавець передбачив обов’язкове відокремлення та незалежність оператора системи розподілу. Так, згідно з ч. 1 ст. 47 Закону № 2019оператору системи розподілу забороняється здійснювати діяльність з виробництва та/або передачі, та/або постачання електроенергії, крім випадків, визначених ч. 11 цієї статті.

Зауважимо: на сьогодні таке відокремлення оператора системи розподілу електроенергії вже відбулося. Додамо, що господарська діяльність з передачі, розподілу та постачання електроенергії споживачу провадиться на ринку електроенергії за умови отримання відповідної ліцензії такими операторами передачі/розподілу та постачальником.

ВАЖЛИВО!Ліцензії на провадження господарської діяльності з передачі електроенергії місцевими (локальними) електромережами та постачання електроенергії за регульованим тарифом підлягають анулюванню не пізніше ніж через 18 місяців з дня набрання чинності Законом № 2019. До анулювання зазначених ліцензій діяльність з розподілу та постачання електроенергії провадиться на підставі чинних ліцензій, що були видані до дня набрання чинності Законом № 2019.

При цьому діяльність з розподілу електроенергії через 18 місяців з дня набрання чинності Законом № 2019 оператори здійснюють на підставі нових ліцензій на діяльність з розподілу електроенергії.

Отже, ще одна з причин, чому треба обрати нового електропостачальника, — втрата чинності ліцензії діючого постачальника за регульованим тарифом.

Чи отримали вже нові ліцензії постачальники і оператори системи розподілу? Так, отримали, але не всi. Багато хто з постачальників вже отримали новi лiцензii, а от з операторами системи розподілу ситуація гiрша, адже на сьогодні отримало нову лiцензiю тiльки ПАТ «ДТЕК Київські електромережi». За iнформацiєю НКРЕКП, нині вiдбуваються обговорення щодо внесення змін до Лiцензiйних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 р. № 1470, пiсля чого буде поновлено видачу лiцензiй.

З переліком ліцензіатів з постачання електроенергії за вільними цінами ви можете ознайомитись на сайті НКРЕКП у рубриці «Електроенергія» підрубрики «Ліцензування» у розділі «Реєстри ліцензіатів» за посиланням:

http://www.nerc.gov.ua/?id=16075.

УВАГА!Відповідно до Закону № 2019 та Правил № 312 зміна електропостачальника за ініціативою споживача має бути завершена у строк не більше трьох тижнів (21 календарний день) з дня повідомлення таким споживачем про намір змінити електропостачальника.

Так, відповідно до п.п. 6.1.3. розд. VI Правил № 312 зміна електропостачальника за ініціативою споживача має бути завершена протягом періоду, що починається з дня повідомлення споживачем нового електропостачальника про наміри змінити попереднього електропостачальника, але у строк, що не перевищує 21 календарний день з дня вказаного повідомлення. Днем повідомлення споживачем про намір змінити електропостачальника вважається дата зафіксованого звернення споживача до нового електропостачальника щодо наміру укласти з ним договір про постачання електроенергії споживачу.

При цьому якщо споживач має чинний договір про постачання електроенергії споживачу з фіксованим терміном (строком) дії, з метою уникнення штрафних санкцій за дострокове розірвання договору з боку попереднього електропостачальника споживач повинен повідомити нового електропостачальника про намір укласти з ним договір про постачання електроенергії споживачу за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору.

Додамо, що відповідно до ч. 4 ст. 59 Закону № 2019 електропостачальник зобов’язаний забезпечувати постачання електроенергії споживачу на умовах чинного договору до припинення його дії.

Як замовнику обрати нового постачальника електроенергії?

Оскільки згідно з новими правилами постачання електроенергії ринок електроенергії є конкурентним, замовнику доведеться обирати нового постачальника із застосуванням одного з варіантів:

  • або шляхом проведення відкритих торгів, якщо очікувана вартість потреби в електроенергії (залишок на частину грудня й до кінця цього року) дорівнюватиме або буде більше 200 тис. грн., — для замовників-бюджетників, та 1 млн грн. — для замовників, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, зазначених в п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону № 922;
  • або шляхом укладення прямого договору, якщо очікувана вартість не перевищує вартісну межу, передбачену Законом № 922.

При цьому якщо замовник не впевнений в тому, що зможе довести контролерам, що закупівля електроенергії на грудень — це новий предмет закупівлі, то навiть на суму, меншу 200 тис. грн., потрібно проводити вiдкритi торги.

Як бачимо, з грудня цього року закупівля електроенергії як товару за переговорною процедурою стане для замовника можливою лише за наявності законних пiдстав, зокрема, якщо два рази не вiдбудуться вiдкритi торги.

До якої дати замовнику варто обрати нового постачальника електроенергії?

Так, з аналізу Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2019 бачимо, що споживачі (крім побутових та малих непобутових споживачів), яким на день набрання чинності цим Закономпостачальник здійснював постачання електроенергії за регульованим тарифом, мають обрати собі електропостачальника та укласти з ним договір постачання електроенергії споживачу не пізніше ніж через 18 місяців з дня набрання чинності цим Законом. При цьому оператор системи розподілу за згодою відповідного споживача повинен надати електропостачальнику інформацію про споживача, необхідну для зміни електропостачальника.

Водночас з листів НКРЕКП та МЕРТУ вбачається, що обрати нового електропостачальника замовникам треба до 11 грудня цього року.

При цьому відповідно до ч. 6 ст. 56 Закону № 2019 постачання електроенергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку.

Поряд з цим, постановою НКРЕКП, якою затверджено Правила № 312, передбачено, що укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електроенергії відповідно до вимог цих Правил здійснюється до 01.12.2018 р. шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електроенергії, відповідних договорів про постачання електроенергії) на умовах чинних договорів про постачання електроенергії та про користування електроенергією, укладених з відповідними постачальниками електроенергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.

Одночасно НКРЕКП постановила, що в період з дати отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з розподілу електроенергії до 01.12.2018 р. операторам систем розподілу слід укласти договори про надання послуг з розподілу електроенергії.

Як бачимо, в постанові НКРЕКП вже встановила термін переходу до нового постачальника — до 1 грудня цього року.

При цьому відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону № 2019 зміна електропостачальника споживачем здійснюється на безоплатній основі у порядку, визначеному правилами роздрібного ринку.

Як передбачено п. 3.1.12 розд. ІІІ Правил № 312, зміна споживачем електропостачальника на іншого електропостачальника, у тому числі постачальника універсальних послуг або постачальника «останньої надії», здійснюється у порядку, визначеному розд. VI цих Правил.

Так, відповідно до порядку зміни електропостачальника за ініціативою споживача споживач має повідомити нового електропостачальника про намір укласти з ним договір за 21 календарний день до фактичної зміни постачальника, а також за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору.

Зауважимо, що Правила № 312 не містять виключень про те, що положення розд. VI цих Правил не поширюють свою дію на зміну електропостачальника за нині діючими договорами.

З огляду на зазначене, з метою дотримання вимог Закону № 922Закону № 2019Правил № 312 та положень постанови НКРЕКП, якою вони затверджені, замовникам варто обрати нового електропостачальника до 1 грудня цього року.

Підготовка тендерної документації: на що звернути увагу?

У ч. 1 ст. 56 Закону № 2019 передбачено, що постачання електроенергії споживачам здійснюють електропостачальники, які отримали відповідну ліцензію, за договором постачання електроенергії споживачу. Такий договір укладають між електропостачальником та споживачем. Він передбачає постачання всього обсягу фактичного споживання електроенергії споживачем у певний період часу одним електропостачальником. Постачання електроенергії споживачам здійснюють за вільними цінами (ч. 2 ст. 56 Закону № 2019). Постачання електроенергії електропостачальник має здійснювати з дотриманням Правил № 312.

При цьому відповідно до п. 1.2.7 Правил № 312 постачання електроенергії споживачу електропостачальник здійснює на підставі договору про постачання електроенергії, який він розробляє на основі Примірного договору про постачання електричної енергії споживачу (додаток 5до цих Правил) та укладає в установленому цими Правилами порядку.

ДОВІДКАДоговір між електропостачальником та споживачем укладається, як правило, шляхом приєднання споживача до розробленого електропостачальником договору на умовах комерційної пропозиції, опублікованої електропостачальником.

Одночасно зауважимо, що в ч. 7 ст. 56 Закону № 2019 та п. 3.2.6 розд. ІІІ Правил № 312 передбачено істотні умови договору, які мають бути визначені в договорі та погоджені його сторонами.

Не зайвим буде нагадати: згідно з ч. 1 ст. 638 ЦКУ та ч. 2 ст. 180 ГКУ непогодження сторонами істотних умов договорів може мати наслідком визнання таких договорів неукладеними (до початку їх виконання), а якщо вони вже почали виконуватися, — визнання недійсними.

До речі, ст. 22 Закону № 922 передбачає, що тендерна документація обов’язково має містити проект договору. Тож рекомендація замовникам — складати тендерну документацію з урахуванням вимог Законів № 922 та № 2019ЦКУГКУ та Правил № 312.

Одночасно варто зазначити, що згідно з п. 3.1.9 розд. ІІІ Правил № 312 споживання електроенергії без укладення відповідних договорів на роздрібному ринку не допускається. Тож замовникам при проведенні закупівель потрібно врахувати ще й те, що відповідно до п. 3.1.6 розд ІІІ Правил № 312постачання електроенергії споживачу здійснюється, якщо:

• об’єкт споживача підключений до мереж оператора системи у встановленому законодавством порядку;

• споживач є стороною діючих договорів, зокрема:

про надання послуг з розподілу (передачі) електроенергії;

про постачання електроенергії споживачу;

• відсутній факт припинення/призупинення постачання електроенергії або надання послуг з розподілу (передачі) електроенергії у випадках, передбачених законодавством у сфері енергетики;

• відсутня прострочена заборгованість за договорами про постачання електроенергії або про надання послуг системи розподілу/передачі;

• електропостачальник за договором з оператором системи отримав доступ до мереж та можливість продажу електроенергії на території діяльності оператора системи.

Також зверніть увагу на такий момент.

Відповідно до п. 3.1.4 розд. ІІІ Правил № 312 електропостачальник перед початком постачання електроенергії споживачам, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності оператора системи, повинен укласти договір електропостачальника про надання послуг з розподілу (передачі) електроенергії з оператором системи. Саме на підставі такого договору він отримає доступ до мереж оператора системи з метою реалізації своїх прав та виконання обов’язків та функцій як електропостачальника по відношенню до споживачів, електроустановки яких приєднані на відповідній території до мереж оператора системи. Одночасно узгоджують умови щодо необхідного інформаційного обміну, взаємних прав, обов’язків та відповідальності сторін, а також порядок виставлення споживачам рахунків за послуги з розподілу (передачі) електроенергії від імені оператора системи. Договір електропостачальника про надання послуг з розподілу (передачі) електроенергії оператор системи розробляє на основі додатка 4 до Правил № 312.

Що робити, якщо замовник не встигне обрати нового постачальника електроенергії до 01.12.2018 р.?

Вихід з такої ситуації є: постачання електроенергії здійснює постачальник «останньої надії» або постачальник універсальних послуг.

ВАЖЛИВО! Якщо споживач не обере електропостачальника, постачання електроенергії протягом не більше 90 днів йому буде здійснювати постачальник «останньої надії», визначений на території області. Для малих непобутових споживачів постачання буде здійснювати обраний ними електропостачальник або постачальник універсальних послуг.

Для укладення договору постачання електроенергії з постачальником «останньої надії» ч. 1 ст. 64 Закону № 2019 передбачено виключний перелік випадків. Так, це випадки надання послуг з постачання електроенергії у разі, якщо звичайного постачальника ліквідовано, визнано банкрутом, його ліцензію на провадження діяльності з постачання природного газу анульовано або її дію зупинено, а також інші випадки, передбачені правилами для постачальника «останньої надії».

Варто зазначити, що постачання електроенергії як постачальником «останньої надії», так і постачальником універсальних послуг має здійснюватись на підставі ліцензії. При цьому на сьогодні за результатами відокремлення обленерго утворені нові компанії-електрозбути, які отримали ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електроенергії споживачу. Зауважимо, що відповідно до Прикінцевих і перехідних положень Закону № 2019 саме новоутворені за результатами відокремлення електропостачальники упродовж двох років з дня отримання зазначеної ліцензії виконують функції постачальника універсальних послуг на закріпленій території, яка визначається як область, міста Київ та Севастополь, АР Крим, на якій до відокремлення провадив свою діяльність з передачі електроенергії місцевими (локальними) електромережами та постачання електроенергії за регульованим тарифом вертикально інтегрований суб’єкт господарювання (тобто обленерго).

Одночасно зазначимо, що на сьогодні багато інших компаній отримали інші ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електроенергії споживачу.

Поряд з цим зауважимо, що відповідно до ч. 2 ст. 64 Закону № 2019 визначення постачальника «останньої надії» здійснюється рішенням КМУ за результатами конкурсу, проведеного у порядку, затвердженому КМУ. При цьому межі території здійснення діяльності постачальника «останньої надії» визначають в умовах конкурсу. У межах території здійснення діяльності одного постачальника «останньої надії» не допускається провадження діяльності іншими постачальниками «останньої надії».

Важливо те, що 05.10.2018 р. НКРЕКП відповідними постановами затвердило ключові нормативні акти для реалізації механізмів постачальника «останньої надії» та постачальника універсальних послуг. Це:

  • Методика розрахунку тарифу на послуги постачальника «останньої надії»;
  • Порядок формування ціни, за якою здійснюється постачання електричної енергії споживачам постачальником «останньої надії»;
  • Методика розрахунку тарифу на послуги постачальника універсальних послуг;
  • Порядок формування цін на універсальні послуги.

Зазначені постанови НКРЕКП наберуть чинності після публікації в офіційному виданні «Урядовий кур’єр». При цьому з їх текстами можна ознайомитись за посиланнями:

• щодо постачальника «останньої надії»:

http://www.nerc.gov.ua/data/filearch/Proekty/2018/pr_169/pr_169-2018.pdf;

http://www.nerc.gov.ua/data/filearch/Proekty/2018/pr_170/pr_170-2018.pdf;

• щодо постачальника універсальних послуг:

http://www.nerc.gov.ua/data/filearch/Proekty/2018/pr_168/pr_168-2018.pdf;

http://www.nerc.gov.ua/data/filearch/Proekty/2018/pr_167/pr_167-2018.pdf.

Разом з тим, на сьогодні КМУ поки не затвердив порядки проведення конкурсу для визначення постачальника «останньої надії» та визначення постачальника універсальних послуг. На сайті Міненерго наразі оприлюднено проекти постанов КМУ:

• Про затвердження Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника «останньої надії», з якою можна ознайомитись за посиланням:

http://mpe.kmu.gov.ua/minugol/control/uk/publish/article?art_id=245298356&cat_id=35082;

• Про затвердження Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника універсальних послуг, з якою можна ознайомитись за посиланням:

http://mpe.kmu.gov.ua/minugol/control/uk/publish/article?art_id=245295712&cat_id=35082.

Тож маємо надію, що до грудня цього року КМУ таки затвердить зазначені порядки. Але що робити, якщо порядки все ж таки не будуть затверджені вчасно або якщо не відбудеться конкурс? Відповідь знаходимо в ч. 5 ст. 64 Закону № 2019.

Так, законодавець передбачив наступне: якщо конкурс не відбувся, КМУ з метою забезпечення загальносуспільних інтересів може тимчасово, на строк до шести місяців, покласти обов’язки щодо виконання функцій постачальника «останньої надії» на електропостачальника державної форми власності, який відповідає кваліфікаційним вимогам та критеріям.

Тож з огляду на те, що наразі не затверджено відповідні нормативно-правові акти щодо постачальника «останньої надії» та постачальника універсальних послуг, не рекомендуємо замовникам затягувати з вибором постачальника електроенергії на грудень цього року. Адже може так статися, що й до грудня зазначені акти не будуть затверджені.

Тому з огляду на вимоги Правил № 312, а саме про необхідність повідомлення за 21 календарний день діючого постачальника про його зміну на нового постачальника, замовникам варто вже зараз вибрати нового постачальника електроенергії, щоб встигнути укласти з ним договір на грудень цього року. Що ж стосується закупівлі послуг з розподілу електроенергії на грудень і до кінця цього року, то замовники укладають договори з операторами системи розподілу або за переговорною процедурою, або прямі договори, залежно від очікуваної вартості потреби. Послуги з розподілу електроенергії, як і послуги з її передачі — це регульований ринок НКРЕКП, ціни будуть регульовані, а оператори систем розподілу та системи передачі — монополісти з урахуванням території (меж) ліцензованої діяльності. Тож для застосування переговорної процедури закупівлі є підстава в п. 2 ч. 2 ст. 35 Закону № 922, а саме: відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи.

Майте на увазі, що згідно з п. 6 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312 після укладення договору про надання послуг з розподілу попередні договори продовжують діяти тільки в частині заборгованості/переплати, нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електроенергії тощо. В іншій же частині договори про користування електроенергією та договори про постачання електроенергії припиняють свою дію.

Тобто надавати послуги з розподілу електроенергії на підставі діючих нині договорів після 11.12.2018 р. до кінця 2018 року обленерго не матимуть права, адже в цій частині такі договори вже не діятимуть. Тож не зволікайте й з укладенням нового договору на грудень 2018 року з оператором систем розподілу. Адже, як ми зазначали вище, його укладають до 01.12.2018 р.

УВАГА!Обов’язковою умовою для постачання електроенергії споживачу є наявність у нього договору про надання послуг з розподілу, укладеного з оператором системи розподілу

Як закупити електроенергію на 2019 рік?

Сподіваємось, що із закупівлями на грудень 2018 року ми розібрались. Далі постає наступне питання: електроенергія — це такий товар, який має постачатись безперервно, тому як бути замовникам із закупівлями електроенергії на 2019 рік? Чи можна продовжити дію «старих» договорів 2018 року на 20 % на 2019 рік? Чи можна продовжити дію нових грудневих договорів на 2019 рік на 20 %? Відповімо на ці запитання.

Перш за все зупинимось на можливості застосування положень ч. 5 ст. 36 Закону № 922 до нині діючих «старих» договорів закупівлі електроенергії на 2018 рік. Відразу зазначимо, що зазначені договори неможливо поширити на послуги з розподілу електроенергії, і ось чому.

Відповідно до ч. 5 ст. 36 Закону № 922 дія договору про закупівлю може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 % суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку.

Оскільки, як ми зазначали вище, діючий постачальник не матиме права постачати електроенергію вже після 11.12.2018 р., тому в частині постачання ці договори не можна буде продовжити.

Водночас ці договори діятимуть виключно в частині заборгованості/переплати, нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електроенергії, а в іншій частині договори про користування електроенергією та договори про постачання електроенергії припиняють свою дію. До речі, Правилами № 312 затверджено нові форми договорів на постачання і на розподіл електроенергії.

Одночасно з цим, в п. 4 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 318 передбачено наступне: у період з дати отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з розподілу електроенергії до 01.12.2018 р. операторам систем розподілу укласти договори про надання послуг з розподілу електроенергії, які укладають зі споживачем, з усіма споживачами, електроустановки яких приєднані на території діяльності таких операторів. Договір розробляють оператори на основі істотних умов, визначених Кодексом систем розподілу, затвердженим постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 310, та форми, встановленої Правилами № 312.

Так, п. 2.1.4 розд. ІІ Правил № 312 передбачено, що договір споживача про надання послуг з розподілу електроенергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням ст. 633634641642 ЦКУ за формою договору, що наведено у додатку 3 до цих Правил.

При цьому відповідно до Правил № 312 у разі необхідності визначення за взаємною згодою сторін додаткових умов договору, які конкретизують умови договору, форму якого встановлено цими Правилами, договір оформляється в паперовій формі. Тож вбачається, що сторони можуть уточнювати, конкретизувати залежно від певних обставин передбачений у додатку 3 до Правил № 312 Типовий договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електроенергії.

Щодо можливості продовження строку дії нових грудневих договорів на постачання і на розподіл на початку 2019 року, то все залежить від того, чи будуть вони укладені за результатами процедур закупівель. З цього приводу нагадаємо, що ч. 5 ст. 36 Закону № 922 застосовується саме до «процедурних» договорів. Тому якщо замовники будуть працювати за прямими договорами, без застосування Закону № 922, то вони не зможуть застосовувати до них п. 8 ч. 4 ст. 36 і ч. 5 ст. 36 Закону № 922.

Що ж тоді робити замовникам для забезпечення електроенергією у 2019 році?

По-перше, вже у 2018 році замовник може запланувати закупівлю електроенергії та закупівлю послуг з розподілу електроенергії у річному плані закупівель на 2018 рік та оголосити по електроенергії відкриті торги, а по розподілу провести переговорну процедуру закупівлі. При цьому замовникам-бюджетникам не варто забувати про обмеження, встановлені ст. 48 «Взяття бюджетних зобов’язань» Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (ср. 031233400).

По-друге, якщо до кінця року КМУ буде визначено постачальника «останньої надії», то замовники за наявності підстав зможуть обрати на три перші місяці 2019 року постачальника «останньої надії». А можливо, такий вибір буде зроблено ще у грудні цього року, якщо замовник не обере нового постачальника, а механізм постачальника «останньої надії» вже до того часу запрацює.

Наостанок звернемо увагу, що відповідно до положень ч. 3 ст. 59 Закону № 2019 спори між споживачем та електропостачальником під час зміни електропостачальника розглядаються відповідно до порядку розгляду скарг та вирішення спорів, затвердженого НКРЕКП. Наявність спору між електропостачальником і споживачем не є підставою для затримки у виконанні договору постачання електроенергії споживачу новим електропостачальником.

ДОВІДКА Відповідно до Таблиці оцінених корупційних ризиків та заходів щодо їх усунення (додаток 2 до Звіту за результатами оцінки корупційних ризиків у діяльності НРЕКП) передбачені розробка та прийняття у III кварталі 2018 року Правил розгляду звернень споживачів щодо дій суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг. Зазначену таблицю можна знайти за посиланням:
http://www.nerc.gov.ua/?id=32198

Одночасно зауважимо, що відключення споживачів здійснюється виключно у порядку, визначеному Законом № 2019 та Правилами № 312.

Як бачимо, часу для застосування нововведень щодо закупівлі електроенергії залишилось вже зовсім небагато.

Отже, висновки про те, що необхідно зробити замовникам:

1) до 01.12.2018 р. — укласти нові договори на розподіл електроенергії та на постачання електроенергії на грудень 2018 року;

2) до 31.12.2018 р. — провести закупівлі на розподіл електроенергії та на постачання електроенергії на 2019 рік;

3) у разі укладення договорів з постачальником «останньої надії» забезпечити вибір нового електропостачальника на 2019 рік у строк не пізніше 90 календарних днів з дня укладення договору з постачальником «останньої надії».

Нормативні документи та скорочення

ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

ГКУ — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

Закон № 2019 — Закон України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII.

Закон № 922 — Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII.

Правила № 312 — Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені постановою НРЕКП від 14.03.2018 р. № 312.

Лист — лист Мінекономрозвитку «Щодо закупівель електричної енергії та послуг з постачання електричної енергії» від 10.09.2018 р. № 3304-04/39642-06.

НКРЕКП — Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
22
Красава
24.10.2018
Мрак! А чему удивляться, все знают в какой стране СУЩЕСТВУЕМ И ДОЖИВАЕМ!!! Будущая колония.
Вадим Красава
24.10.2018
Це точно, у нас 3D країна - доїдаємо, доношуємо,доживаємо.
Марина
24.10.2018
Я хочу застрелитись! як далі працювати в такому режимі?
Тут не знаю як приступитись до програмно цільового, до всего, щей оце!
ірен Марина
24.10.2018
а чим відрізняється робота за програмно-цільовим методом?
Марина ірен
24.10.2018
планування бюджету по новому, по програмно-цільовому методу, одним реченням не сказати, на всі КФК потрібно писати програми з метою, та ефективністю, результатом і т.д., багато таблиць, для заповнення, пока вивчаєм методичку, але як згадаю, що в мене в середньому 30-35 КФК на рік, то мені погано робиться
Олена Марина
25.10.2018
нічого складного в ПЦМ не має, розберетесь з часом
Анна
24.10.2018
Ничего непонятно, зачем так все усложнять, это ж пипец какой-то
Ольга
24.10.2018
Звертались в територіальне обленерго, то вони дали таку інформацію : "Всі бюджетники, до кінця року будуть працювати по вже існуючому одному договору". Як діяти далі?


Олег
24.10.2018
Коротше "кручу верчу запутать хочу", як здерти більше і запудрити мізки. Тепер буде дві шарашкіних кантори дерти гроші, одна заснована двома бомжами з кіпру, а друга трьома бомжами з віргінських островів.
Марина
24.10.2018
мені не зрозуміло одне, як при такій монопоії нам бюжетникам потрібно ще гратися з ними в тендер, коли й так зрозуміло, що тільки він - РП, у кожного в районі, може надавати такі послуги, 200 тис. чи 1,5 міл.грн. лінії одні! Вася Пупкин точно не виграє, а як показує практика співпраці з працівниками Київобленерго і "бюрократію" яку вони там розвели, просто убиває на повал. Гнила структура, без надії на краще відношення до людей
Лада))
24.10.2018
Прочитала.........застрелитись, і це все в кінці року, коли в бухгалтерів і так ЖОПА!!!

josh_ua Лада))
25.10.2018
а це хіба бухгалтерська робота?
ААА
24.10.2018
Одне підприємство здійснює постачання електроенергії, а вже інше - розподіл, а власник один, тільки називається по іншому! Гарно звучить - постачальник має право вибору постачальника електроенергії)))))))), а зкого вибирать, то законотворці ви наші чесні і совісні, все для народу стараєтесь!!! Таким гарним законом і корупцію "прибрали" на ринку електроенергії! Молодці, блххь!!!
Ira ААА
24.10.2018
При цьому кормиться вже не одна, а дві кантори. Ціна не зменшується, кінців не знайдеш. У кого які функції не зрозуміло.
EVGENIY
25.10.2018
Мабуть хтось з міністерства заходив наставив всім мінусів
Лорик EVGENIY
25.10.2018
А у нас всі з міністерств з мінусами в голові. І що тут не ясно?
EVGENIY
25.10.2018
на форумі вже є тема можете там обмінятися досвідом
https://budget.factor.ua/viewtopic.php?f=139&t=9548#p93328
josh_ua
25.10.2018
Для укладення договору постачання електроенергії з постачальником «останньої надії» ч. 1 ст. 64 Закону № 2019 передбачено виключний перелік випадків. Так, це випадки надання послуг з постачання електроенергії у разі, якщо звичайного постачальника ліквідовано, визнано банкрутом, його ліцензію на провадження діяльності з постачання природного газу анульовано або її дію зупинено, а також інші випадки, передбачені правилами для постачальника «останньої надії».
___
поправте на постачання електроенергії.
Татьяна
25.10.2018
"Для укладення договору постачання електроенергії з постачальником «останньої надії» ч. 1 ст. 64 Закону № 2019 передбачено виключний перелік випадків. Так, це випадки надання послуг з постачання електроенергії у разі, якщо звичайного постачальника ліквідовано, визнано банкрутом, його ліцензію на провадження діяльності з постачання природного газу анульовано або її дію зупинено, а також інші випадки, передбачені правилами для постачальника «останньої надії»."

Любовь
25.10.2018
А кто знает, какая будет цена на распределение и поставку ?
me$$er
31.10.2018
... необхідно видати кожному бухгалтеру по патрону! Зате в НКРЕКП премії нехилі собі виписали за таке "реформування"
12345
19.11.2018
Ну вот, середина ноября, а воз и ныне там... Постачальники останньої надії все еще отсутствуют. Надежды нет...
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
60
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×