Інформація по темі "" | Публікації по тегу
07.05.24
3779 0
Друкувати
Обране

Розрахунок кількості працівників: роз’яснює Держстат

Лист Держстату від 18.05.2023 № 19.1.2-26/У-70-23/66

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

Роз’яснення Держстату, в яких наведені рекомендації щодо заповнення форм № 1-ПВ (місячна) та № 1-ПВ (квартальна), не є нормативно-правовими актами та не встановлюють нових правових норм

Суть проблеми. Вона зрозуміла кожному кадровику/бухгалтеру, який проводить розрахунки кількості працівників підприємства. І це не тільки статзвітність. Це, наприклад:

  • Об’єднана звітність, де роботодавці вказують середньооблікову кількість штатних працівників (СКШП), у тому числі з інвалідністю, та облікову кількість штатних працівників (ОКШП);
  • звіт про відповідність резидента Дія Сіті, де зазначається середньооблікова кількість працівників та гіг-спеціалістів.

Для обчислення зазначених кількісних показників використовують Інструкцію зі статистики кількості працівників, затверджену наказом Держкомстату від 28.09.2005 № 286 (далі — Інструкція № 286).

Водночас на офіційному сайті Держстату можна знайти роз’яснення щодо заповнення окремих статистичних форм, таких як № 1-ПВ (місячна) та № 1-ПВ (квартальна), де наведені рекомендації з визначення чисельності працівників, що йдуть урозріз із приписами Інструкції № 286. Наприклад, Держстат рекомендує при заповненні цих форм не включати до показника СКШП:

  • призваних на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, під час мобілізації, на особливий період або прийнятих на військову службу за контрактом;
  • працівників, відносно яких призупинено дію трудового договору або місцезнаходження яких тимчасово не відомо;
  • працівників, які протягом періоду дії воєнного стану перебувають у відпустках без збереження заробітної плати без обмеження строку, встановленого ч. 1 ст. 26 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 № 504/96-ВР.

Чи можна брати до уваги ці роз’яснення?

Що сказав Держстат? Повний текст листа Держстату, що коментується, наведено наприкінці цього коментаря. Тож, за бажання, можете його переглянути.

Основні тези листа такі.

1. Механізм розрахунку показників кількості працівників, у тому числі й СКШП, встановлено Інструкцією № 286.

2. Ураховуючи зміни в законодавстві, які пов’язані з воєнним станом, Держстат розробив для респондентів роз’яснення щодо заповнення статформ № 1-ПВ (місячна) та № 1-ПВ (квартальна).

3. У роз’ясненнях наведені рекомендації щодо відображення у формах державних спостережень з праці нових категорій працівників.

4. Головне! Такі роз’яснення не є нормативно-правовими актами та не встановлюють нових правових норм. Тож дивіться п. 1 вище.

Думка редакції. Наразі склалася дуже цікава ситуація з розрахунком роботодавцями кількості працівників, зокрема й для цілей виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю.

Єдиним документом, який містить основні методологічні положення щодо визначення показників кількості працівників, є Інструкція № 286. Проте остання не враховує появу нових категорій працівників й не дає чіткої відповіді на те, що з ними робити при підрахунку.

До речі, пошук істини у Держпраці також не дав результату. Трудовики у листі-відповіді на наш запит зазначили, що питання щодо розрахунку СКШП не належить до повноважень Держпраці. Щоправда, не зрозуміло, як же тоді інспектори праці перевіряють виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю.

Держстат, до речі, також у листі, що коментується, зазначив, що роз’яснення з питань розрахунку нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю не належать до повноважень органів статистики.

Оскільки роз’яснень немає, залишається виконувати приписи Інструкції № 286 формально. Що матимемо в результаті за проблемними працівниками, наприклад у випадку розрахунку СКШП?

Насамперед зупинимося на особах, які захищають нашу країну, — працівниках, прийнятих/призваних на військову службу. Трудові гарантії для таких осіб зафіксовані в ст. 119 КЗпП, що має назву «Гарантії для працівників на час виконання державних або громадських обов’язків». У свою чергу основні працівники (тобто особи, для яких це місце роботи є основним), які відсутні на роботі у зв’язку з виконанням державних чи громадських обов’язків, включаються до розрахунку показника СКШП на підставі п.п. 2.5.2 Інструкції № 286. При цьому серед тих категорій осіб, яким п. 2.6 Інструкції № 286 заборонено вхід до СКШП, працівники, увільнені від роботи на період військової служби, не названі.

Крім того, повинні враховуватися при визначенні СКШП основні працівники, які перебувають у відпустках за власний рахунок за згодою сторін, у тому числі на період воєнного стану (див. п.п. 2.5.7 Інструкції № 286). Ніяких винятків щодо них залежно від тривалості такої відпустки Інструкція № 286 не містить.

А що робити з працівниками, по яких у табелі обліку використання робочого часу проставлено «НЗ» — неявки з нез’ясованих причин чи «І» — інші причини неявок? На жаль, Інструкція № 286 чітко говорить лише про осіб, які вчинили прогул. Їх уключають до розрахунку СКШП. Щодо нез’ясованих та інших неявок, то, на наш погляд, основні працівники, які не подавали заяви про звільнення, але не з’явилися на роботу з якихось причин, мають брати участь у розрахунку СКШП.

Майте на увазі: якщо на місце тимчасово відсутнього працівника ви прийняли нового співробітника на основне місце роботи, то враховувати у розрахунку показника СКШП вам доведеться і відсутнього, і новоприйнятого.

Що ж до роз’яснень Держстату, про які ми згадували вище, то їх застосовуємо за призначенням — тільки для заповнення відповідних форм статистичних спостережень, зокрема форм № 1-ПВ (місячна) та № 1-ПВ (квартальна).

Лист Держстату від 18.05.2023 № 19.1.2-26/У-70-23/66

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Податки & бухоблік»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі