Інформація по темі "" | Публікації по тегу
19.09.22
254 0
Друкувати
Обране

Чекаємо зміни до НП(С)БО 121

Мінфін підготував низку змін до НП(С)БО 121. Проєкт відповідного наказу розміщено на офіційному сайті Міністерства*. Що цікавого у цих змінах, розповімо далі.

* Текст наказу див. за посиланням: mof.gov.ua/uk/legal_acts_drafts_2022-558.

1. Мінфін пропонує перелік основних засобів доповнити активами інфраструктури. Такі активи установи будуть обліковувати у складі підгрупи 3 субрахунку 1013 разом з будинками, спорудами та передавальними пристроями.

Що, власне, слід розуміти під активами інфраструктури? Як не дивно, у вітчизняному законодавстві, а також у проєкті змін до НП(С)БО 121 про такі активи немає жодного пояснення. Натомість достатньо інформації для розуміння цього терміна знаходимо в МСБОДС 17 «Основні засоби».

Таким активам, як правило, притаманні всі або деякі з таких властивостей, а саме:

а) вони є частиною системи або мережі;

б) вони є спеціалізованими за своєю суттю і не мають альтернативного застосування;

в) вони є нерухомими;

г) після вибуття вони можуть підпадати під певні обмеження.

Прикладами активів інфраструктури можуть бути мережі доріг, системи каналізації, системи постачання води та електроенергії, а також системи зв’язку. Тож сподіваємось, що саме такі активи Мінфін мав на увазі.

2. У стандарті змінено правила визначення первісної вартості у разі отримання об’єкта ОЗ у результаті обміну на інший актив. Таку вартість установи будуть визначати на підставі їх справедливої вартості на дату оприбуткування. Тоді як нині цей показник установи визначають на підставі залишкової вартості переданих активів.

А ось якщо справедливу вартість отриманого або переданого об’єкта ОЗ визначити неможливо, то первісною вартістю отриманого об’єкта установи вважатимуть первісну (переоцінену) вартість переданого активу з урахуванням суми зносу.

3. Плануються певні зміни щодо активів, які установа прийняла рішення переоцінити.

Зокрема, приберуть норми про порядок переоцінки ОЗ, залишкова вартість яких дорівнює нулю. Нагадаємо: переоцінену залишкову вартість таких об’єктів установи визначають додаванням справедливої вартості цього об’єкта до його первісної (переоціненої) вартості без зміни суми зносу об’єкта.

Також Мінфін вилучить з НП(С)БО 121 (п. 5 розд. III) згадку про те, що для об’єктів, які установи продовжують використовувати, обов’язково визначають ліквідаційну вартість.

А ось решта вимог щодо переоцінки ОЗ залишиться без змін.

4. Важливе нововведення для всіх установ! Буде доповнено перелік випадків, коли установи не нараховують амортизацію.

Тож окрім загальновідомих випадків (п. 3 розд. IV НП(С)БО 121), амортизацію не будуть нараховувати на об’єкти ОЗ, доступ до яких обмежений у зв’язку з тим, що такі об’єкти перебувають в районах проведення воєнних (бойових) дій у період воєнного стану.

5. Мінфін планує змінити підхід щодо визначення (а точніше сказати, подальшого перегляду) строку корисного використання (експлуатації) та ліквідаційної вартості об’єктів ОЗ.

Установам дозволено переглядати такі показники на кінець звітного року. І зробити це слід у разі зміни очікуваних економічних вигод від його використання.

Вочевидь, про зміну економічних вигод можна говорити у разі здійснення різного роду поліпшень об’єкта ОЗ. До речі, при розгляді подібних ситуацій ми завжди акцентувати увагу на цьому моменті та радили переглядати строк корисного використання поліпшеного об’єкта ОЗ. Тож наразі ця норма буде закріплена в НП(С)БО 121 (новий п. 41 розд. IV).

У таких випадках амортизацію об’єкта ОЗ доведеться нараховувати, виходячи з нового строку корисного використання та ліквідаційної вартості. Та будемо це робити починаючи з місяця, наступного за місяцем, коли змінено строк корисного використання та/або ліквідаційну вартість.

До того ж не забудьте інформацію про зміну строку корисного використання та ліквідаційної вартості об’єкта ОЗ відобразити як зміни облікових оцінок з урахуванням вимог НП(С)БО 125 (ср. USER_SHOW_ID). Зазвичай результат зміни облікових оцінок включаємо до фінансової звітності в тому періоді, в якому відбулася зміна, а також і в наступних періодах, якщо зміна впливає і на ці періоди.

6. У стандарті дещо відкоригують норму щодо порядку нарахування амортизації. Так, суму нарахованої амортизації установи відображатимуть, як і раніше, збільшенням суми зносу ОЗ та витрат. Але в НП(С)БО 121 з’явиться виняток із цього правила. І стосується він випадків, коли суму нарахованої амортизації включають до собівартості іншого активу і балансової вартості такого активу.

Очікується, що зміни запрацюють з 01.01.2023. Тож маємо ще вдосталь часу, аби «переварити» запропоновані зміни та підготуватись до їх застосування.

Бюджетна бухгалтерія, вересень, 2022/№ 35

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі