Інформація по темі "" | Публікації по тегу
28.03.22
785 0
Друкувати
Обране

Харчуємо тероборону та переселенців: як списати продукти харчування?

У закладі середньої освіти на базі харчоблоку організовано харчування тероборони та переселенців. Як правильно організовувати отримання та списання продуктів харчування? Як показати в бухобліку такі операції? (запитання учасника групи Facebook «Спільнота бухгалтерів бюджетних установ»)

У зв’язку із запровадженням воєнного стану більшість навчальних закладів зачинила свої двері. Але в багатьох із них їдальні та харчоблоки не припинили свою роботу. Зараз вони харчують членів територіальної оборони та тимчасово переміщених осіб. Звісно, самі навчальні заклади таких рішень не приймають. Ініціаторами забезпечення внутрішньо переміщених осіб та членів тероборони харчуванням у закладах освіти є ОМС або військові адміністрації. Тому їм і всі карти в руки. Поготів для цього вже давно існує законодавче підґрунтя.

Розглянемо класичний варіант.

Крок 1. Розробка місцевої програми

Передусім варто затвердити Програму забезпечення перебування внутрішньо переміщених осіб у ЗЗСО на період запровадження воєнного стану в Україні (далі — Програма). Таку Програму затверджує ОМС або обласна військова адміністрація*.

* Приклад такої Програми див. за посиланням: adm-km.gov.ua/wp-content/uploads/2022/03/008n_60222_1.pdf

У Програмі визначаємо мету і завдання, конкретизуємо перелік основних напрямів і заходів з реалізації завдань, прогнозовані обсяги фінансового забезпечення з обґрунтуванням ресурсних потреб.

Зокрема, один із заходів такої Програми — забезпечення безоплатним харчуванням внутрішньо переміщених осіб та членів тероборони на період запровадження воєнного стану в Україні.

Ну і, звісно, у цій Програмі визначаємо виконавців для кожного запланованого заходу. Для нашої ситуації виконавцями будуть орган управління освітою (департамент, управління освіти і науки) відповідної місцевої ради та безпосередньо заклади освіти.

Крок 2. Встановлюєте повноваження для виконавців Програми

Насамперед велику кількість завдань доведеться вирішити органу управління освітою. І серед ключових завдань такі, як:

— визначення переліку закладів освіти, які забезпечують харчуванням членів тероборони та тимчасово переміщених осіб;

— організація отримання продуктів харчування такими закладами освіти. Зокрема, йдеться про укладання договорів із постачальниками, визначення строків постачання продуктів харчування тощо;

— забезпечення фінансування витрат на придбання продуктів харчування.

Крок 3. Організація харчування в закладах освіти

У свою чергу, закладам освіти доведеться вирішити питання щодо організації харчування у своїх харчоблоках. До основних питань можна віднести такі:

— приймання продуктів харчування від постачальників у встановленому порядку;

— здійснення оплати за отримані продукти харчування;

— забезпечення належного обліку, зберігання та використання продуктів харчування відповідно до чинних норм законодавства.

Про особливості обліку продуктів харчування на складі, у харчоблоці та бухгалтерії читайте у статті «Харчування у школах: організовуємо власними силами» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 22).

Але що робити, якщо така Програма не розроблена? Ви можете скласти свій варіант організації харчування зазначених осіб, узгодивши його з усіма учасниками. Але, на нашу думку, все ж таки краще працювати за класичним варіантом, який перевірений роками.

Видатки на харчування: як списати?

Традиційно, вартість продуктів харчування, використаних для приготування страв у шкільній їдальні, бухгалтер списує за дебетом субрахунків 8013, 8113 «Матеріальні витрати».

Чи доцільно в нашій ситуації застосовувати зазначені витратні субрахунки? Вважаємо, що ні. Вартість продуктів харчування, витрачених на приготування страв для членів тероборони та тимчасово переміщених осіб, слід відносити до витрат за необмінними операціями. Для цього застосовуємо субрахунок 8511.

Аргумент 1. Чому саме субрахунок 8511?

До витрат за необмінними операціями передусім належать субсидії, гранти, соціальні виплати, а також інші витрати, пов’язані із соціальним забезпеченням населення. На це чітко вказує п. 3 розд. ІІ НП(С)БО 135**.

** Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 135 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 18.05.2012 № 568.

Тоді як цілком очевидно, що харчування членів тероборони та тимчасово переміщених осіб не передбачає виникнення зустрічних зобов’язань в обмін на отриманий дохід.

До речі, п. 3.16 Типової кореспонденції як раз передбачено таку кореспонденцію субрахунків: Дт 8511 — Кт 15.

Аргумент 2. Чому НЕ субрахунок 8013, 8113?

Забезпечення харчуванням внутрішньо переміщених осіб та членів тероборони на період не має жодного стосунку ані до основної діяльності закладів освіти, ані до надання ними платних послуг. Відповідно витрати на придбання продуктів харчування не пов’язані з виконанням своїх повноважень цими закладами. А тому застосування субрахунків 8013 та/або 8113 суперечить принципам методології бухобліку.

Аргумент 3. Чому НЕ субрахунок 5511?

Багато хто з ваших колег намагається відразу списати продукти харчування на фінансовий результат звітного періоду, дебетуючи субрахунок 5511. Причому цей «шедевральний» варіант до вподоби багатьом бухгалтерам ☺.

Але відразу зазначимо: так чинити однозначно не слід. Адже закрити на фінансовий результат ми можемо лише доходні та витратні рахунки. Про це чітко зазначено в пп. 6.1 та 6.2 Типової кореспонденції.

І врешті-решт, субрахунок 8511 ми закриваємо наприкінці звітного періоду на фінансовий результат (дебет субрахунку 5511).

Приклад. На виконання місцевої Програми забезпечення перебування внутрішньо переміщених осіб та членів територіальної оборони на період запровадження воєнного стану в Україні школа отримала асигнування за КЕКВ 2230 на придбання продуктів харчування.

Протягом звітного місяця отримано фінансування на зазначені потреби в сумі 45000 грн.

Для приготування страв у звітному місяці було придбано продукти харчування вартістю 44520 грн.

Протягом звітного місяця передано на харчоблок та використано для приготування страв продукти харчування на суму 42500 грн. Списання використаних для приготування страв продуктів оформлено Актом списання запасів.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Отримано асигнування для забезпечення харчуванням тимчасово переміщених осіб та членів тероборони

2313

7011

45000

2

2

Оприбутковано продукти харчування на склад

1511

6211

44520

6

3

Перераховано кошти постачальнику

6211

2313

42500

2, 6

4

Списано продукти харчування, використані для приготування страв

8511

1511

42500

12

Бюджетна бухгалтерія, березень, 2022/№ 12

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі