Купуємо авто у фізособи: обмеження, облік, оподаткування
Дійсно, якщо планується придбання службового автотранспорту, слід пам’ятати про тонкощі цієї господарської операції. Ідеться про вартісні обмеження операції, нюанси її документального оформлення, сплати податків, перереєстрації транспортного засобу (далі — ТЗ), формування його первісної вартості тощо. Розглянемо ці моменти детальніше.
Обмеження
Розмір витрат
Для державних органів, установ та організацій, які утримуються за рахунок державного бюджету, законодавчо встановлено граничні витрати на придбання деяких активів. Зокрема, гранична сума витрат на придбання легкового автомобіля для керівників бюджетних установ, організацій та інших державних органів становить 600000 грн з урахуванням ПДВ (постанова № 3321).
1 Постанова КМУ «Про граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп’ютерів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету» від 04.04.2001 № 332.
Та, звісно, це обмеження не стосується витрат на придбання автомобілів для членів КМУ, посадових осіб Офісу Президента України, Апарату ВРУ тощо. Для них установлено більш солідні граничні суми витрат.
До речі, навіть при укладанні договору оренди легкового автомобіля його вартість не може перевищувати встановленої межі (п. 5 постанови № 332).
Здійснюються такі витрати за наявності у кошторисі бюджетних асигнувань на зазначені цілі та відсутності простроченої кредиторської заборгованості на останню звітну дату за загальним та спеціальним фондами. Виняток — придбання легкових автомобілів спеціального призначення (п. 4 постанови № 332).
Установи, які утримуються за рахунок коштів місцевих бюджетів, також мають ураховувати граничні норми витрат на придбання легкових автомобілів, але затверджені відповідним ОМС.
Хто продавець?
Обмежень стосовно придбання службового авто — у суб’єктів господарювання чи у фізичних осіб — немає. Тобто продавцем автомобіля може бути як юридична особа / ФОП, так і фізична особа.
Стан авто
Обмеження щодо придбання нового чи уживаного автомобіля за бюджетні кошти законодавчо не встановлені. Установа цілком може придбати автомобіль і на вторинному ринку. Тобто купувати авто із пробігом не заборонено.
Пенсійний збір
При здійсненні окремих видів господарських операцій передбачена сплата збору на обов’язкове державне пенсійне страхування (далі — пенсійний збір). Операція з відчуження легкового автомобіля також входить до цього переліку.
Об’єктом оподаткування в такій операції буде вартість легкового автомобіля без урахування ПДВ (див. лист ПФУ від 25.06.2011 № 13034/03-30).
Діючі ставки пенсійного збору становять (п. 8 ст. 4 Закону № 400/972):
2 Закон України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.97 № 400/97-ВР.
• 3 % — якщо вартість ТЗ ≤ 165 розмірів ПМПО;
• 4 % — якщо вартість ТЗ > 165 ПМПО, але ≤ 290 ПМПО;
• 5 % — якщо вартість ТЗ > 290 ПМПО.
Але такий збір сплачується не завжди.
Так, платниками пенсійного збору є підприємства, установи, організації (незалежно від форм власності) та фізичні особи при набутті права власності на легковий автомобіль, який підлягає першій державній реєстрації в Україні (п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону № 400). Винятки — випадки забезпечення легковими автомобілями осіб з інвалідністю згідно із законодавством та успадкування авто за законом.
Таким чином, обов’язок сплатити пенсійний збір виникає, коли:
• установа набуває статусу власника легкового автомобіля;
• таке авто підлягає першій державній реєстрації в Україні.
Причому сплачувати цей збір доведеться лише за умови виникнення обох цих обставин одночасно. Підставою буде договір купівлі-продажу ТЗ.
Зверніть увагу: реєстрація ТЗ вважається першою, коли вона здійснюється вперше в Україні уповноваженими державними органами (п.п. 14.1.163 ПКУ). Якщо авто було зареєстровано на території України (у т. ч. тимчасово або перебувало на відомчому обліку), подальша його реєстрація не вважається першою (абз. 2 п. 1.3 Інструкції № 3793).
3 Інструкція про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затверджена наказом МВС від 11.08.2010 № 379.
Звідси висновок: у разі придбання уживаного автомобіля у фізичної особи сплачувати пенсійний збір установі не потрібно. Незважаючи на перехід права власності на авто від продавця до установи, такий ТЗ уже був зареєстрований. Тому його вартість не буде об’єктом оподаткування пенсійним збором.
ПДФО + ВЗ
За загальним порядком дохід платника податку від продажу об’єкта рухомого майна є базою оподаткування ПДФО (абз. 1 п. 173.1 ПКУ). Але для таких ТЗ, як легковий автомобіль, мопед, мотоцикл, ставка оподаткування залежить від черговості їх продажу протягом звітного податкового року.
Так, дохід, отриманий від продажу протягом звітного (податкового) року одного із зазначених об’єктів рухомого майна (наприклад, легкового автомобіля), не підлягає оподаткуванню (абз. 1 п. 173.2 ПКУ). А ось дохід від продажу другого протягом року легкового автомобіля оподатковується за ставкою 5 % (абз. 2 п. 173.2 ПКУ). Доходом від продажу третього та наступних легковиків продавцю також доведеться поділитися з державою. Але при цьому такий дохід уже буде оподатковуватися ПДФО за ставкою 18 % (абз. 3 п. 173.2 ПКУ).
Установа — податковий агент
Якщо стороною договору купівлі-продажу рухомого майна є юридична особа чи підприємець, такий суб’єкт господарювання вважається податковим агентом фізичної особи — продавця.
До обов’язків агента належать утримання та сплата ПДФО за відповідною ставкою. Інформація про черговість продажу фіксує сам продавець у договорі купівлі-продажу ТЗ чи в окремій заяві (абз. 1 п. 173.3 ПКУ).
Якщо стане відомо, що продавцем реалізується не перше легкове авто протягом звітного року, слід визначатися з базою оподаткування. Доходом від продажу легкового автомобіля вважається ціна, зазначена в договорі купівлі-продажу ТЗ. Вона має бути не нижче середньоринкової вартості відповідного авто або оціночної (ринкової) вартості, визначеної згідно із законом. Яку вартість обирати, вирішує платник податків (абз. 3 п. 173.1 ПКУ).
До речі, на офіційному сайті Мінекономіки (me.gov.ua/Vehicles/CalculatePrice) можна знайти у вільному доступі середньоринкову вартість для кожної марки та моделі ТЗ з урахуванням року випуску та пробігу. Дані ґрунтуються на аналізі фактичних цін продажу ТЗ. Оприлюднення інформації на сайті здійснюється до 10-го числа місяця, наступного за звітним кварталом (абз. 4 п. 173.1 ПКУ).
Для визначення оціночної вартості автомобіля потрібно звертатися до професійних оцінувачів рухомого та нерухомого майна.
Отриманий платником податку дохід від продажу легкового авто (у т. ч. неоподатковуваний) неодмінно слід відобразити в додатку 4ДФ з ознакою доходу «105». Подає звітність контролюючим органам податковий агент, тобто установа-покупець (п.п. 14.1.180 ПКУ).
Важливо: дохід, отриманий від продажу другого та наступних ТЗ, є також базою оподаткування ВЗ. Тобто працює один механізм визначення оподатковуваного доходу.
Документальне оформлення
Договір купівлі-продажу
Правочини між юридичною та фізичною особами слід вчиняти у письмовій формі (п. 2 ч. 1 ст. 208 ЦКУ). Тому операцію з продажу автомобіля за участю установи та фізичної особи потрібно оформити договором купівлі-продажу ТЗ.
Факт передачі авто від продавця до покупця має бути зафіксовано в Акті приймання-передачі ТЗ. З моменту передачі об’єкта продажу установа набуває право власності на авто (ч. 1 ст. 334 ЦКУ).
Зверніть увагу: наразі договір купівлі-продажу автомобіля можна оформити безпосередньо в сервісних центрах МВС або центрах надання адміністративних послуг (далі — ЦНАП) у присутності адміністраторів таких центрів (абз. 6, 8 п. 8 Порядку № 13884). Договір складається у трьох примірниках і скріпляється печаткою сервісного центру МВС (ЦНАПу). Один примірник договору залишається в центрі. У присутності адміністраторів центрів сторони договору підписують і Акт приймання-передачі ТЗ з використанням форми, наведеної в додатку 2 до Порядку № 1388.
4 Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затверджений постановою КМУ від 07.09.98 № 1388.
До речі, знімати ТЗ з обліку перед продажем не потрібно. Після укладання договору представник сервісного центру МВС (ЦНАПу) проведе перереєстрацію авто на нового власника.
А як щодо нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу ТЗ? Одразу скажемо — немає вимоги робити це в обов’язковому порядку.
Чинним законодавством передбачено, що правочин, який вчинений у письмовій формі, підлягає обов’язковому нотаріальному посвідченню лише у певних випадках або за домовленістю сторін (абз. 1 ч. 1 ст. 209 ЦКУ). Правочин, пов’язаний з відчуженням рухомого майна, не входить до переліку таких, що підлягають обов’язковому нотаріальному посвідченню. Тут працює інше правило: коли учасниками правочину є юридична та фізична особи, посвідчуваний напис нотаріуса можна вчинити за бажанням однієї із сторін (ч. 4 ст. 209 ЦКУ). Утім, чи є у цьому сенс, якщо сервісні центри надають послугу з оформлення операції відчуження рухомого майна — від а до я.
Водночас звертаємо увагу: якщо установа укладає договір найму ТЗ за участю фізичної особи, нотаріальне посвідчення обов’язкове (ч. 2 ст. 799 ЦКУ).
Перереєстрація авто
У разі зміни власника ТЗ проводиться його перереєстрація (абз. 1 п. 33 Порядку № 1388). Власники ТЗ чи особи, які експлуатують його на законних підставах, або їх представники зобов’язані зареєструвати авто протягом 10 діб після його придбання (абз. 1 п. 7 Порядку № 1388).
Але строк для державної реєстрації ТЗ може бути продовжено, якщо у його власника об’єктивно відсутня можливість зробити це своєчасно. Наприклад, у разі хвороби, відрядження або іншої документально підтвердженої поважної причини.
Увага!
Експлуатація не зареєстрованого в органах МВС ТЗ заборонена
Послуга з реєстрації (перереєстрації) ТЗ надається в сервісних центрах МВС або через ЦНАПи (абз. 1 п. 6 Порядку № 1388). При цьому перереєстрація, оформлення та видача реєстраційних документів, номерних знаків здійснюються за місцем звернення власника (уповноваженої особи). Тобто незалежно від реєстрації місцезнаходження юридичної або фізичної особи. Але місце реєстрації останніх обов’язково зазначається в реєстраційних документах ТЗ (п. 24 Порядку № 1388).
Увесь перелік документів, що має надати юридична особа для перереєстрації ТЗ, можна знайти на офіційному сайті Головного сервісного центру МВС або на сайтах його територіальних представництв (див: hsc.gov.ua).
Та в будь-якому разі державна реєстрація (перереєстрація) ТЗ проводиться лише за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів.
Також обов’язковою умовою є внесення платежів за державну реєстрацію (перереєстрацію), відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків (абз. 28 п. 8 Порядку № 1388).
Бухоблік
Цільове фінансування
Службовий автомобіль є майбутнім об’єктом ОЗ. Тому асигнування на придбання автотранспорту відображаємо як цільове фінансування. Здійснюємо такі облікові записи:
• Дт 2313 — Кт 5411 — у разі придбання легкового автомобіля за рахунок коштів загального фонду, отриманих як цільове фінансування (п. 1.1 Типової кореспонденції);
• Дт 7111 — Кт 5411 — у разі придбання автотранспорту за рахунок коштів спецфонду, отриманих як плата за надання послуг. При цьому зменшується відповідна дохідна частина звітного періоду (п. 1.8 Типової кореспонденції);
• Дт 5511, 5512 — Кт 5411 — у разі придбання автомобіля за рахунок залишку коштів спецфонду минулого року або надходжень, отриманих у попередньому звітному кварталі. У такому разі зменшуємо суму фінансового результату та направляємо її на цільове фінансування (п. 6.9 Типової кореспонденції).
Первісна вартість
Необоротні активи (ОЗ та МНМА) обліковуються за їх первісною вартістю. Крім суми, сплаченої продавцю згідно з договором, до первісної вартості авто слід включити реєстраційні збори та аналогічні платежі, які здійснюються у зв’язку з його придбанням. Зокрема, до них належить платіж за державну реєстрацію (перереєстрацію) ТЗ, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.
Також збільшити первісну вартість автомобіля можуть і витрати на його транспортування (доставку) та налагодження + суми непрямих податків, які не відшкодовуються установі (п. 5 розд. ІІ НП(С)БО 121).
Важливо: нормами НП(С)БО 121 передбачено включення до первісної вартості ОЗ витрат зі страхування ризиків їх доставки. Але це не стосується інших страхових витрат. Наприклад, витрати на страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних ТЗ до первісної вартості авто не включаємо.
І до речі, нехай вас не бентежить, що частина перелічених витрат буде здійснена за рахунок капітальних видатків, а частина — за рахунок поточних. Вони все одно потраплять до первісної вартості придбаного автомобіля. Адже первісну вартість можуть формувати як капітальні, так і поточні витрати (абз. 10 п. 3 розд. ІІІ Методрекомендацій № 115).
5 Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11.
До моменту введення ТЗ в експлуатацію понесені витрати накопичуємо на субрахунку 1311.
Уведення в експлуатацію
При введенні автомобіля в експлуатацію робимо такі облікові записи (п. 1.9 Типової кореспонденції):
• Дт 1015 — Кт 1311 — зменшуємо суму незавершених капітальних інвестицій та збільшуємо вартість ОЗ — ТЗ за субрахунком 1015;
• Дт 5411 — Кт 5111 — відображаємо формування внесеного капіталу на суму первісної вартості придбаного ТЗ.
Облік обов’язкових платежів
Розрахунки з фізособою-продавцем відображаємо за субрахунком 6211 (6415).
Облік утриманого та сплаченого ПДФО + ВЗ з доходу, отриманого платником податків за продаж не першого легкового авто, відображаємо за субрахунком 6311 «Розрахунки з бюджетом за податками і зборами». Платежі за послуги сервісного центру (державна перереєстрація, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків) відображаємо за субрахунком 2117 «Інша поточна дебіторська заборгованість».
Облік шин
Автомобільні шини, установлені на ТЗ, є складовою частиною придбаного автомобіля. Вартість таких «рідних» шин уже включена до первісної вартості авто та відображена на субрахунку 1015 «Транспортні засоби».
Тобто обліковувати такі автошини окремо не потрібно.
Якщо ж бюджетна установа придбала, наприклад, комплект зимових шин для сезонної заміни, їх слід обліковувати окремо у складі запчастин. Зокрема, такі шини зараховуємо на субрахунок 1515 «Запасні частини».
Розглянемо на умовному прикладі відображення в бухгалтерському обліку операції з придбання автомобіля у фізичної особи.
Приклад. За рахунок коштів загального фонду бюджетна установа придбала легковий автомобіль у фізичної особи. Вартість автомобіля становить 145000 грн.
Укладання договору купівлі-продажу ТЗ та підписання Акта приймання-передачі ТЗ проведено в сервісному центрі МВС у присутності адміністратора центру. Згідно з договором оплату проведено після передачі ТЗ.
Пенсійний збір сплачувати установі не потрібно — автомобіль був раніше в експлуатації і має державну реєстрацію. Фізична особа здійснює продаж ТЗ уперше за звітний (податковий) рік, тому дохід, отриманий від продажу автомобіля, не підлягає оподаткуванню. Суму неоподатковуваного доходу платника податків відображено установою (як податковим агентом) в додатку 4ДФ з ознакою доходу «105».
Установою також понесені витрати на послуги сервісного центру МВС: державна перереєстрація ТЗ, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків. Загальна вартість послуг — 690,20 грн.
Придбаний автомобіль оприбутковано та введено в експлуатацію на підставі Акта введення в експлуатацію об’єктів ОЗ. Йому присвоєно інвентарний номер та відкрито Інвентарну картку обліку об’єктів ОЗ.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
Придбання |
|||||
1 |
Отримано асигнування для придбання легкового автомобіля у фізособи |
2313 |
5411 |
145000,00 |
2 |
2 |
Придбано автомобіль у фізичної особи |
1311 |
6211 |
145000,00 |
6 |
3 |
Проведено розрахунок з фізособою-продавцем |
6211 |
2313 |
145000,00 |
2, 6 |
4 |
Отримано асигнування для сплати послуг сервісного центру МВС |
2313 |
7011 |
690,20 |
2 |
5 |
Перераховано кошти за послуги сервісного центру МВС |
2117 |
2313 |
690,20 |
2, 4 |
6 |
Відображено витрати, пов’язані з реєстрацією авто |
1311 |
2117 |
690,20 |
4 |
7 |
Вилучено з доходу звітного періоду асигнування в сумі поточних витрат на послуги сервісного центру МВС, які підлягають включенню до первісної вартості автомобіля |
7011 |
5411 |
690,20 |
17 |
Уведення в експлуатацію |
|||||
1 |
Уведено в експлуатацію автомобіль |
1015 |
1311 |
145000,00 |
17 |
Одночасно збільшено внесений капітал |
5411 |
5111 |
145000,00 |
17 |
|
2 |
Збільшено первісну вартість автомобіля на вартість послуг сервісного центру МВС |
1015 |
1311 |
690,20 |
17 |
Одночасно збільшено внесений капітал |
5411 |
5111 |
690,20 |
17 |
ВИСНОВКИ
• Необхідно обов’язково враховувати затверджені граничні суми витрат на придбання легкового авто
• У разі придбання уживаного авто у фізичної особи сплачувати пенсійний збір не потрібно
• У разі придбання легкового авто у фізичної особи установа набуває статусу податкового агента цієї особи та відповідає за утримання і сплату ПДФО та ВЗ
• Власники ТЗ зобов’язані зареєструвати (перереєструвати) авто протягом 10 діб після його придбання
• Договір купівлі-продажу ТЗ та Акт приймання-передачі ТЗ можна оформити безпосередньо в сервісних центрах МВС (ЦНАПах)
• Придбаний автомобіль підлягає зарахуванню на субрахунок 1015 за його первісною вартістю
Бюджетна бухгалтерія, січень, 2022/№ 2