Інформація по темі "" | Публікації по тегу
14.02.22
2304 0
Друкувати
Обране

Купуємо автошини: що в обліку?

Як правильно відобразити в обліку придбання автомобільних шин? Чи потребують вони додаткового обліку? Як документально оформити заміну шин? Відповіді на ці запитання ви знайдете в нашій статті.

Пневматичні шини (далі — шини) є складовою частиною колісних транспортних засобів (далі — КТЗ). Вони належать до швидкозношуваних складників, які в процесі технічної експлуатації автотранспорту періодично замінюються (п.п. 1 п. 1 розд. ІІ Правил № 5491). При плануванні запасів таких швидкозношуваних складових слід керуватися їх експлуатаційними характеристиками, сезоном та умовами експлуатації КТЗ, експлуатаційними нормами середнього ресурсу тощо (п.п. 9 п. 6 розд. V Правил № 5502). Далі про все детальніше.

1 Правила технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорії L, M, N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.2013 № 549.

2 Правила експлуатації колісних транспортних засобів, затверджені Мінінфраструктури від 26.07.2013 № 550.

Коли — об’єкт обліку, а коли — ні?

НЕ окремий об’єкт обліку. Шини, що входять у комплектацію КТЗ, не обліковуються як окремі об’єкти. Їх вартість включено до первісної вартості відповідного авто. Відображаємо все як один об’єкт обліку. До речі, запасні шини (звичайні або для тимчасового використання) також входять до комплектації КТЗ (п. 1 розд. IV Правил № 549). Тому таку запаску також окремо не обліковуємо.

А ось організувати оперативний облік «рідних» автошин та запасок доведеться.

Окремий об’єкт обліку. Якщо шини придбано для заміни в разі зносу, пошкодження або сезонної заміни, обліковуємо їх як окремі об’єкти у складі запчастин.

Зараховані на баланс автошини слід ідентифікувати. Майже кожна шина має свій індивідуальний номер, присвоєний виробником. Водночас установа може самостійно замаркувати шину інвентарним номером. Останній наносять у плечовій зоні шини за допомогою пристрою для таврування шин або контрастною фарбою (п.п. 8 п. 3 розд. ІІ, п. 4 розд. ХІІ Правил № 549).

Експлуатація шин

Після введення шин в експлуатацію відповідальність за їх оперативний облік, ремонт та утилізацію покладається на відповідальну особу, призначену наказом керівника установи. Щоб матеріально-технічне забезпечення КТЗ здійснювалося своєчасно та обґрунтовано, розглянемо основні критерії такого обліку.

Облік пробігу шин. Суб’єкти господарювання, які експлуатують та утримують КТЗ, мають здійснювати облік пробігу (наробітку) шин (пп. 1, 2 розд. ХІІ Правил № 549). У такий спосіб забезпечується контроль обсягу роботи шин (коліс), який вимірюється в кілометрах пробігу КТЗ.

Дані фактичного пробігу беремо з подорожніх листів. Далі заносимо цю інформацію в кінці кожного місяця (та наростаючим підсумком) до Картки обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини. Форму останньої наведено в додатку 5 до п. 7.1 Норм № 4883.

3 Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 20.05.2006 № 488.

Заводиться така Картка на кожну встановлену на транспортний засіб шину — нову, відновлену, запасну і кожну з тих, що входить у комплектацію КТЗ. Вести її слід аж до моменту списання шини. Але і після списання її слід зберігати — щонайменше протягом 3 років.

Окрім пробігу, нормами передбачено заповнення всіх граф Картки. Так, у ній відображаємо показники, що дають підстави для виведення шин з експлуатації та списання. Зокрема, йдеться про такі показники, як: експлуатаційна норма середнього ресурсу, залишкова висота рисунка протектора та причини вилучення з експлуатації. Усю інформацію вносимо до Картки за підписом не лише відповідальної за облік особи, а ще й відповідального водія. Інколи це одна і та ж особа.

Нагадаємо: при введені в експлуатацію КТЗ керівник установи розпорядчим документом закріплює зазначений транспорт за водієм та визначає його обов’язки стосовно утримання такого автотранспорту (абз. 5, 6 п. 2 розд. IV Правил № 550).

Експлуатаційна норма середнього ресурсу. Для визначення умов безпечної експлуатації КТЗ установлено норми середнього ресурсу шин (абз. 25 п. 2.1 Норм № 488). Вони розроблені як для нормальних, так і для особливих умов експлуатації (див. додатки 1, 2 до Норм № 488). При експлуатації шин у спеціальних умовах норми можна коригувати на відповідні коефіцієнти.

Кожна така норма призначена для певних марок КТЗ та шин. Адже познака розміру шини пов’язана з особливостями конструкції певного транспорту (максимальна потужність двигуна, швидкість руху тощо). Але є і виняток — можна застосовувати норми шин певних розмірів для різних версій КТЗ однієї марки, якщо цей транспорт має однакову максимальну потужність і швидкість (абз. 2 — 4 п. 3.9 Норм № 488).

Зверніть увагу: виробник шин може встановити інші норми середнього ресурсу експлуатації відповідної шини. У такому разі Норми № 488 не застосовуються (п. 3.8 Норм № 488).

Якщо в експлуатацію введено нові шини, а їх середній ресурс ніде не відображено (у т. ч. в Нормах № 488), можна замовити тимчасову норму для відповідних шин. Наприклад, у ДП «ДержавтотрансНДІпроєкт» (див. insat.orh.ua). Строк дії тимчасових норм — до 24 календарних місяців. Далі вони продовжуються, і вже безоплатно (пп. 5.1, 5.2 Норм № 488).

Важливо: допускається подальша експлуатація шини, якщо на момент досягнення норми середнього ресурсу залишкова висота рисунка протектора шини більша за граничнодопустиму висоту та її технічний стан відповідає вимогам законодавства (п. 7.2 розд. 7 Норм № 488).

Залишкова висота рисунка протектора. Залишкову висоту рисунка протектора шини фіксуємо в Картці обліку пробігу при встановленні-знятті шини з КТЗ (у т. ч. при сезонному обслуговуванні транспорту). Якщо висота рисунка наближається до граничнодопустимої, фіксуємо її значення в Картці щомісячно (п. 7.10 Норм № 488). Які ж граничнодопустимі норми встановлено?

Залишкова (мінімальна) висота рисунка протектора шини

Тип КТЗ

Дозволена максимальна маса КТЗ, т

Залишкова висота рисунка протектора шини, мм

Легкові/вантажні авто

до 3,5

1,6

Вантажні авто

понад 3,5

1,00

Автобуси

2,00

Майте на увазі: заборонено експлуатувати транспортний засіб, якщо значення залишкової висоти рисунка протектора менше від установлених норм (п.п. «а» п.п. 31.4.5 ПДР4).

4 Правила дорожнього руху, затверджені постановою КМУ від 10.10.2001 № 1306.

Як здійснювати замір цього показника, прописано в п. 21 розд. XI Правил № 549.

Причини вилучення (заміни)

Сезонна заміна. З настанням зимового сезону для безпечної експлуатації КТЗ слід переходити на зимові або всесезонні шини. З початком літнього сезону навпаки — переходимо із зимових на літні шини. Звісно, заздалегідь визначити конкретну дату «перевзуття» авто практично неможливо. Тому встановлено загальні критерії визнання літнього та зимового сезонів.

Отже, зимовий сезон розпочинається, коли протягом 7 діб утримується температура нижче ніж + 5 °C, але не пізніше 31 листопада. Закінчується зимовий сезон, якщо протягом 7 діб утримується температура вище ніж + 5 °C, але не пізніше 31 березня. А ось період часу між датами початку і закінчення зимового сезону вважається літнім сезоном (пп. 11, 13 ч. 6 розд. І Правил № 550).

Перехід на необхідний сезон здійснюється за наказом керівника установи.

Заміна в разі пошкодження. Необхідність замінити шини виникає також у разі виявлення експлуатаційних чи виробничих дефектів, з якими подальша експлуатація КТЗ є небезпечною. Так, заборонено експлуатувати КТЗ, якщо шини мають місцеві пошкодження (порізи, розриви тощо), які оголюють корд, а також якщо є розшарування каркаса, відшарування протектора і боковини (п.п. «б» п.п. 31.4.5 ПДР).

На що слід звернути увагу при придбанні шин на заміну пошкодженим? У складі однієї осі КТЗ мають бути встановлені шини з однаковим типом конструкції каркаса, з однаковою познакою розміру та з однаковим рисунком протектора, якщо інше не визначено виробником КТЗ (п. 5 розд. V Правил № 549).

Ба більше, заборонено використовувати КТЗ, на одну вісь якого встановлено діагональні шини разом з радіальними, ошиповані й неошиповані, морозостійкі та неморозостійкі, шини різних розмірів чи конструкцій. Шини різних моделей з різними рисунками протектора для легкових автомобілів та різними типами рисунка протектора для вантажних автомобілів на одній осі також під забороною (п.п. «г» п.п. 31.4.5 ПДР).

Щоб не порушувати вищенаведені норми, доведеться придбати щонайменше дві ідентичні шини для однієї осі.

Як оформлювати заміну?

Технічне обслуговування (далі — ТО) та ремонт КТЗ передбачає перевірку технічного стану транспорту. Перші недоліки може виявити водій при проведенні щоденної перевірки КТЗ, у т. ч. коліс та шин (п. 3.5 Положення № 1025, п. 3.5 Порядку № 9746).

5 Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу України від 30.03.98 № 102.

6 Порядок перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, затверджений наказом Мінтрансзв’язку від 05.08.2008 № 974.

Якщо виявлено несправності чи певні невідповідності, водій доводить цю інформацію до відповідальної посадової особи, і краще на підставі службової записки (абз. 6, 10 п. 1 розд. VIII Правил № 550). Зокрема, водій у межах своєї компетенції зобов’язаний інформувати про:

• невідповідність установленим вимогам складників КТЗ;

• залишковий ресурс складників КТЗ, якщо він недостатній для безпечної експлуатації КТЗ у період до наступного ТО, ремонту тощо.

Коли йдеться про виконання поточного ремонту транспорту та його складових, водій подає заявку (абз. 2 ч. 3 розд. V Правил № 550).

Самостійна заміна шин. Водій не може самовільно здійснювати заміну (переставляння) складників транспорту (абз. 9 п. 1 розд. VIII Правил № 550). Тільки з відома уповноважених посадових осіб.

Якщо водій має відповідний рівень професійної кваліфікації щодо виконуваних робіт, проводити заміну шин можна, але в присутності комісії. Підстава — Акт сезонної заміни шин (довільної форми). При цьому не забуваємо, що після встановлення коліс передбачено регулювання розвалу-сходження та їх балансування. Неправильно проведене регулювання може стати щонайменше причиною швидкого зношування шин.

Заміна на СТО. Якщо відсутня потреба залишати КТЗ, його складові частини на відповідальному зберіганні у виконавця, надання послуг оформлюють стандартно: договір про технічне обслуговування та ремонт, наряд-замовлення, рахунок-фактура, акт приймання-надання послуг, гарантійний талон (пп. 3, 4 розд. ІІІ Правил № 6157).

7 Правила надання послуг з технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів, затверджені наказом Мінінфраструктури від 28.11.2014 № 615.

Якщо КТЗ та його складові будуть залишатися у виконавця, останній забезпечує їх відповідальне зберігання в період надання послуг (п. 7 розд. ІІІ Правил № 615). Оформлюють приймання та повернення транспорту, його складових Актом передавання-приймання (додатки 2, 3 до Правил № 615).

Факт заміни шин (у т. ч. сезонної) фіксуємо в Картках обліку пробігу шин.

Бухоблік

Оприбуткування шин

Облік шин, придбаних для заміни, незважаючи на їх вартість та строк експлуатації, ведемо на субрахунку 1515.

Саме у складі запчастин слід обліковувати автомобільні шини, які перебувають у запасі та обороті (у т. ч. покришки, камери, обідні стрічки).

Установлення (заміна) шин

По-перше, операція щодо заміни шин на КТЗ не належить до реконструкції, модернізації, технічного переоснащення та інших видів поліпшення транспорту (п. 3.19 Положення № 102). Тож у разі встановлення (заміни) шин їх вартість не впливатиме на первісну вартість самого автотранспорту.

По-друге, існують два варіанти списання шин:

• перший варіант — вартість шин списуємо на витрати звітного періоду (субрахунок 8013, 8113) відразу після введення шин в експлуатацію;

• другий варіант — обліковуємо шини у складі запасів до моменту їх повної непридатності для використання. Тобто їх не списуємо на витрати при введенні в експлуатацію. І ось чому.

Протягом усього строку експлуатації шини можуть декілька разів змінювати етапи обігу: зберігатися на складі після придбання, перебувати в експлуатації, зніматися з КТЗ та повертатися на склад, переходити з одного транспорту на іншій, бути в ремонті / на ТО тощо. Підтверджують це і норми Порядку № 1219. Так, на субрахунку 1515 можуть обліковуватися автошини, які перебувають у запасі та обороті.

Оборот шин

Здійснювати контроль за обігом шин у період їх експлуатації слід за допомогою аналітичних рахунків. Наприклад, пропонуємо такі рахунки:

субрахунок 1515/1 «Шини на складі» — для обліку нових шин;

субрахунок 1515/2 «Шини, введені в експлуатацію» — для обліку шин, переданих у використання;

субрахунок 1515/3 «Шини на зберіганні» — для обліку тимчасово виведених з експлуатації шин. Наприклад, після заміни комплекту літніх шин на зимові і навпаки;

субрахунок 1515/4 «Шини в ремонті або на ТО» — для обліку шин, які перебувають у ремонті або на ТО.

Сезонне ТО

Підготовка транспорту до експлуатації в осінньо-зимових чи весняно-літніх умовах вважається сезонним ТО (абз. 8 п. 1.3 Положення № 102). Отже, це звичайне утримання об’єкта ОЗ. Тому при проведенні сезонної заміни шин вартість наданих послуг відносимо на витрати (п. 2 розд. ІІІ НП(С)БО 121). Так само на субрахунку 8013 відображаємо і заміну пошкоджених шин.

Списання шин

Списання шин можна здійснювати, якщо вичерпано призначений ресурс шин, досягнуто граничної висоти рисунка протектора, є експлуатаційні та/або виробничі дефекти тощо. Дізнатися більше про списання автомобільних шин можна зі статті «Списання шин: коли та як?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 25, с. 12 — 14). Також не забуваємо: зношені/пошкоджені складники коліс (у т .ч. шини), що не підлягають ремонту та відновленню, слід утилізувати (п. 2 розд. XVI Правил № 549).

На умовному прикладі розглянемо один із варіантів обліку такої господарської операції.

Приклад. Для сезонної заміни шин установа придбала комплект зимових шин (4 шт.) марки Goodyear 175/65R14 загальною вартістю 12797 грн. Шини відразу передано для встановлення на автомобіль. Заміну літніх шин на зимові проведено в сервісному центрі без потреби залишати КТЗ та його складові у виконавця.

Вартість послуг з проведення сезонної заміни шин становить 2300 грн. До калькуляції вартості включено регулювання розвалу-сходження та балансування коліс. Літні шини входять до комплектації КТЗ, дату їх зняття з автомобіля відповідальна особа зафіксувала в Картках обліку пробігу шин. На кожну нову зимову шину, установлену на транспортний засіб, заведено Картку обліку пробігу шин.

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн

№ м/о

дебет

кредит

Придбання комплекту зимових шин

1

Отримано асигнування на придбання комплекту зимових шин

2313

7011

12797

2

2

Оприбутковано комплект зимових шин

1515/1

6211

12797

6

3

Перераховано кошти постачальнику

6211

2313

12797

2, 6

Передача комплекту зимових шин в експлуатацію

1

Зимові шини передано в експлуатацію

1515/2

1515/1

12797

13

Послуги з проведення сезонної заміни шин

1

Отримано асигнування на послуги з проведення сезонної заміни шин

2313

7011

2300

2

2

Надано послуги з проведення заміни шин

8013

6211

2300

6

3

Перераховано кошти виконавцю послуг

6211

2313

2300

2, 6

ВИСНОВКИ

• Шини, що входять до комплектації КТЗ (у т. ч. запаска), не обліковуємо як окремі об’єкти

• Шини, придбані для заміни, обліковуємо на субрахунку 1515

• Вартість установлених (замінених) шин, не впливає на первісну вартість КТЗ

• На кожну встановлену на КТЗ шину слід вести Картку обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини

Бюджетна бухгалтерія, лютий, 2022/№ 6

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
60
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×