Інформація по темі "" | Публікації по тегу
03.09.24
2739 8
Друкувати
Обране

Не оприбуткували благодійку: яка відповідальність?

Бюджетна установа отримала від благодійника допомогу (мийні засоби та туалетний папір). Допомогу отримано у невеликій кількості, протягом місяця установа використала зазначені цінності на власні потреби. При цьому в бухобліку установа не показала ані отримання такої допомоги, ані її використання. Чи є це порушенням? Чи передбачена чинним законодавством відповідальність за такі дії?

Отримання благодійки → обов’язкове документальне оформлення та бухоблік

Передусім нагадаємо: належному документальному оформленню та відображенню в бухобліку підлягає вся благодійна допомога, яку отримують бюджетні установи. При цьому зазначена вимога стосується безоплатно отриманої допомоги від юридичних та фізичних осіб як у грошовій, так і в натуральній формі (у вигляді матеріальних цінностей, виконаних робіт, наданих послуг).

Чітку позицію з цього приводу Мінфін висловив ще у 2022 році у своєму листі*.

* Лист Мінфіну від 27.04.2022 № 41020-06-5/8479.

Тож навіть не сумнівайтеся: операції з надходження благодійної допомоги 100-відсотково мають знайти своє відображення в бухгалтерському обліку установи-отримувача.

Тобто в ситуації установи-отримувача — потрібно чітко розуміти, що зазначена вимога в жодному разі не залежить від вартості безоплатно отриманих цінностей. Крім того, на цей факт аж ніяк не впливає, у якому звітному періоді була використана така допомога — у періоді, коли її отримано, чи в наступному.

Докладніше про вимоги до оформлення та обліку операцій з отримання благодійної допомоги за її видами читайте у статті «Благодійна допомога: оформлення та облік» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 28).

Неоприбуткування благодійки → порушення правил ведення бухобліку

У цій ситуації установа — отримувач благодійної допомоги порушила вимоги чинного законодавства.

Насамперед це стосується порушення правил ведення бухобліку. Нагадаємо, основні правила організації та ведення бухобліку передбачено в ст. 8 Закону № 996*.

Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

Зокрема, серед них є такі як: фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, відображення на рахунках бухобліку всіх господарських операцій.

УВАГА! За порушення порядку ведення бухобліку — адміністративна відповідальність відповідно до ст. 1642 КпАП*

* Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 № 8073-X.

Так, за відсутність бухгалтерського обліку або ведення його з порушенням установленого порядку накладають адмінштраф у розмірі від 136 до 255 грн, а за повторне порушення протягом року — від 170 до 340 грн.

До речі, відповідальним за організацію бухобліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах є керівник установи. Про це чорним по білому прописано в ст. 8 Закону № 996.

Також Мінфін у своєму листі нагадав про цю норму. Тому будьте готові: у разі неоприбуткування благодійної допомоги посадових осіб установи буде притягнуто до адмінвідповідальності на загальних підставах.

Неоприбуткування благодійки → порушення бюджетного законодавства

Та й не тільки адмінштраф загрожує установі-порушнику в цій ситуації.

Оскільки за загальним правилом у разі отримання безоплатних надходжень у натуральній формі (товари, роботи і послуги) розпорядники бюджетних коштів мають скласти та подати до органів Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі. Строк подання — не пізніше останнього робочого дня звітного місяця.

Вочевидь, якщо установа — отримувач благодійної допомоги не відобразила такі надходження в бухобліку, як наслідок, інформація про такі операції до Довідки про надходження в натуральній формі також не потрапить.

Зауважте: Казначейство постійно нагадує розпорядникам про необхідність подання згаданої довідки у всіх випадках безоплатного надходження матеріальних цінностей, робіт та послуг. Наприклад, про це йшлося у листі Держказначейської служби від 12.02.2015 № 17-04/173-2523.

Також установа — отримувач благодійної допомоги зобов’язана подати узагальнену інформації про благодійні внески, гранти та дарунки в натуральній формі (у вигляді товарів, робіт та послуг), отримані та використані розпорядниками за певний звітний період. Маємо на увазі запроваджену у 2024 році форму фінансової звітності Довідку про надходження та використання окремих власних надходжень бюджетних установ, отриманих у натуральній формі. Форма цієї Довідки наведена у додатку 22 до Порядку № 44*. Докладно про цю форму ми розповідали в матеріалі «Нова форма бюджетної звітності. Зустрічайте!» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 11, ср. 031233400).

Порядок складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, затверджений наказом Мінфіну від 24.01.2012 № 44.

Які наслідки хибних дій для установи-порушника?

Передусім нескладання та неподання зазначених довідок до органів Казначейства призведуть до невідображення операцій в натуральній формі в бухгалтерському обліку виконання бюджету. Натомість бюджетна звітність має відповідати аналогічним даним бухгалтерського обліку та звітності органів Казначейства. Про це є чітка згадка в п. 3 розд. І Порядку № 44.

УВАГА! У разі недотримання вимог Порядку № 44 під час складання форм бюджетної звітності → заходи впливу за порушення бюджетного законодавства

Таким є припис п. 15 розд. І Порядку № 44.

Нагадаємо: порушення бюджетного законодавства наведені у ст. 116 БКУ*. Зокрема, серед них: порушення встановлених вимог щодо ведення бухгалтерського обліку та складання звітності про виконання бюджетів (п. 33 ч. 1 ст. 116 БКУ).

* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.

У свою чергу, за це порушення передбачено такий захід впливу, як зупинення операцій з бюджетними коштами (п. 2 ч. 1 ст. 117 БКУ).

Крім того, в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства застосовується попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення. При цьому виявлені порушення бюджетного законодавства мають бути усунені в строк до 30 календарних днів.

Тому перш ніж ігнорувати вимоги чинного законодавства та допускати подібні порушення, радимо поміркувати — а чи варто так робити?! Адже незалежно від вартості благодійної допомоги (чи то мільйонне обладнання, чи копійчані цінності), за подібні порушення розмір відповідальності однаковий.

Висновки

  • Неоприбуткування благодійки → порушення правил ведення бухобліку → адміністративна відповідальність (ст. 1642 КпАП).
  • Неоприбуткування благодійки → порушення бюджетного законодавства (ст. 116 БКУ).

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
8
Лілія
03.09.2024
Поки не наші законодавці не спростять отримання благодійки сказала директору, щоб ніхто нічого не давав і брати не будемо.
Христина Лілія
03.09.2024
Нехай мудреці з МФУ та з ДКСУ самі сідають під час тривоги і без світла, без інтернету і складають документи по благодійній допомозі в натуральній формі
NeProzorro
03.09.2024
Нехай вже нарешті уифровізують і діджіталізують реально ці всі складання довідок змін, зведень по спрецфонду, довідок по натуралці. Щоб все було в електронному вигляді з ЕЦП, а не у вигляді паперових довідок, які потрібно носити на підписи і сканувати.
Христина
03.09.2024
Не хочу і не буду гратися з документами через блок туалетного паперу від благодійника. Та й звідки буде хтось знати про цю благодійку якщо в обліку по показано ніде? І все використано.
Марина
03.09.2024
Чому не Мінфін спільно з ДКСУ не спроможеться розробити якийсь спрощений процес обліку благодійної допомоги? Щоб поменше форм, довідок. І звітність тільки річна.
Лариса
03.09.2024
Добре, якби обовязкове звітування до ДКСУ по благодійці поклали на благодійників :))))
Щоб вони мусіли мати рахунок в ДКСУ, потім всі форми подавати і довідки.
Тоді б ніхто нічого не давав.
Андрій
03.09.2024
Вікторія, поясніть щодо такої ситуації з благодійкою в натуральній формі. Благодійку оримано вкінці червня (дата акту від благодійника 27 червня), тобто не було можливості скласти, підписати і подати необхідні довідки. Відповідно ця благодійка не була відображена у звітності за 2 квартал. Її провели по казначейству (довідки змін і довідка по натуралці) вже у липні (тобто вже в 3 кварталі). Це буде вважатися порушенням?
І якщо, наприклад, скласти додатково ще свій внутрішній акт по благодійці, але вже липнем місяцем? Можна так ?
Вікторія Андрій
03.09.2024
З одного боку, якщо поглянути на Вашу ситуацію очима перевіряючого, то є факт порушення ведення бухобліку. Бо у Вас були документи «на руках» в червні, а в бухобліку та звітності – нуль інформації
Хоча з іншого боку, якщо Ви виправили цю ситуацію в липні та показали такі операції в липні – помилка виправлена. Виходить, Ви самі виправили цю ситуацію та показали в липні операцію, про яку «забули» в червні. По факту – бюджет не постраждав))
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі