Не оприбуткували благодійку: яка відповідальність?
Отримання благодійки → обов’язкове документальне оформлення та бухоблік
Передусім нагадаємо: належному документальному оформленню та відображенню в бухобліку підлягає вся благодійна допомога, яку отримують бюджетні установи. При цьому зазначена вимога стосується безоплатно отриманої допомоги від юридичних та фізичних осіб як у грошовій, так і в натуральній формі (у вигляді матеріальних цінностей, виконаних робіт, наданих послуг).
Чітку позицію з цього приводу Мінфін висловив ще у 2022 році у своєму листі*.
* Лист Мінфіну від 27.04.2022 № 41020-06-5/8479.
Тож навіть не сумнівайтеся: операції з надходження благодійної допомоги 100-відсотково мають знайти своє відображення в бухгалтерському обліку установи-отримувача.
Тобто в ситуації установи-отримувача — потрібно чітко розуміти, що зазначена вимога в жодному разі не залежить від вартості безоплатно отриманих цінностей. Крім того, на цей факт аж ніяк не впливає, у якому звітному періоді була використана така допомога — у періоді, коли її отримано, чи в наступному.
Докладніше про вимоги до оформлення та обліку операцій з отримання благодійної допомоги за її видами читайте у статті «Благодійна допомога: оформлення та облік» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2023, № 28).
Неоприбуткування благодійки → порушення правил ведення бухобліку
У цій ситуації установа — отримувач благодійної допомоги порушила вимоги чинного законодавства.
Насамперед це стосується порушення правил ведення бухобліку. Нагадаємо, основні правила організації та ведення бухобліку передбачено в ст. 8 Закону № 996*.
* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.
Зокрема, серед них є такі як: фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, відображення на рахунках бухобліку всіх господарських операцій.
УВАГА! За порушення порядку ведення бухобліку — адміністративна відповідальність відповідно до ст. 1642 КпАП*
* Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 № 8073-X.
Так, за відсутність бухгалтерського обліку або ведення його з порушенням установленого порядку накладають адмінштраф у розмірі від 136 до 255 грн, а за повторне порушення протягом року — від 170 до 340 грн.
До речі, відповідальним за організацію бухобліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах є керівник установи. Про це чорним по білому прописано в ст. 8 Закону № 996.
Також Мінфін у своєму листі нагадав про цю норму. Тому будьте готові: у разі неоприбуткування благодійної допомоги посадових осіб установи буде притягнуто до адмінвідповідальності на загальних підставах.
Неоприбуткування благодійки → порушення бюджетного законодавства
Та й не тільки адмінштраф загрожує установі-порушнику в цій ситуації.
Оскільки за загальним правилом у разі отримання безоплатних надходжень у натуральній формі (товари, роботи і послуги) розпорядники бюджетних коштів мають скласти та подати до органів Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі. Строк подання — не пізніше останнього робочого дня звітного місяця.
Вочевидь, якщо установа — отримувач благодійної допомоги не відобразила такі надходження в бухобліку, як наслідок, інформація про такі операції до Довідки про надходження в натуральній формі також не потрапить.
Зауважте: Казначейство постійно нагадує розпорядникам про необхідність подання згаданої довідки у всіх випадках безоплатного надходження матеріальних цінностей, робіт та послуг. Наприклад, про це йшлося у листі Держказначейської служби від 12.02.2015 № 17-04/173-2523.
Також установа — отримувач благодійної допомоги зобов’язана подати узагальнену інформації про благодійні внески, гранти та дарунки в натуральній формі (у вигляді товарів, робіт та послуг), отримані та використані розпорядниками за певний звітний період. Маємо на увазі запроваджену у 2024 році форму фінансової звітності Довідку про надходження та використання окремих власних надходжень бюджетних установ, отриманих у натуральній формі. Форма цієї Довідки наведена у додатку 22 до Порядку № 44*. Докладно про цю форму ми розповідали в матеріалі «Нова форма бюджетної звітності. Зустрічайте!» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2024, № 11, ср. 031233400).
Які наслідки хибних дій для установи-порушника?
Передусім нескладання та неподання зазначених довідок до органів Казначейства призведуть до невідображення операцій в натуральній формі в бухгалтерському обліку виконання бюджету. Натомість бюджетна звітність має відповідати аналогічним даним бухгалтерського обліку та звітності органів Казначейства. Про це є чітка згадка в п. 3 розд. І Порядку № 44.
УВАГА! У разі недотримання вимог Порядку № 44 під час складання форм бюджетної звітності → заходи впливу за порушення бюджетного законодавства
Таким є припис п. 15 розд. І Порядку № 44.
Нагадаємо: порушення бюджетного законодавства наведені у ст. 116 БКУ*. Зокрема, серед них: порушення встановлених вимог щодо ведення бухгалтерського обліку та складання звітності про виконання бюджетів (п. 33 ч. 1 ст. 116 БКУ).
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
У свою чергу, за це порушення передбачено такий захід впливу, як зупинення операцій з бюджетними коштами (п. 2 ч. 1 ст. 117 БКУ).
Крім того, в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства застосовується попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення. При цьому виявлені порушення бюджетного законодавства мають бути усунені в строк до 30 календарних днів.
Тому перш ніж ігнорувати вимоги чинного законодавства та допускати подібні порушення, радимо поміркувати — а чи варто так робити?! Адже незалежно від вартості благодійної допомоги (чи то мільйонне обладнання, чи копійчані цінності), за подібні порушення розмір відповідальності однаковий.
Висновки
- Неоприбуткування благодійки → порушення правил ведення бухобліку → адміністративна відповідальність (ст. 1642 КпАП).
- Неоприбуткування благодійки → порушення бюджетного законодавства (ст. 116 БКУ).