Облаштовуємо укриття: як показати в бухобліку?
Облікові питання
Витрати з облаштування захисних споруд і приведення їх до стану, придатного до використання за призначенням, включають:
— технічний нагляд та обслуговування;
— поточний та капітальний ремонт;
— реконструкцію.
Для визначення виду ремонтних робіт (поточний чи капітальний ремонт) бюджетні установи застосовують Перелік № 150*. Тому для правильної класифікації робіт з облаштування захисної споруди варто насамперед керуватися зазначеним документом. Водночас у цьому питанні необхідно враховувати правила розміщення та облаштування захисних споруд, передбачені Вимогами № 579** та ДБН В.2.2-5-97***.
Звісно, всі витрати з облаштування захисної споруди потребують документального оформлення та відображення в бухобліку. Як це зробити правильно залежно від виду запланованих робіт, показано в таблиці нижче.
Роботи з облаштування захисної споруди: оформлення + бухоблік
Вимоги |
Види робіт |
||
Технічний нагляд та обслуговування |
Поточний та капітальний ремонт |
Реконструкція |
|
Документальне оформлення |
Власними силами |
||
У разі виконання ремонту власними силами установи видачу будматеріалів зі складу слід оформляти накладною. Вартість будматеріалів, використаних під час ремонту, списуємо на підставі Акта списання запасів |
|||
Із залученням підрядника |
|||
Передачу будматеріалів підряднику оформляємо Актом приймання-передачі матеріалів. Списання будматеріалів, використаних підрядником, здійснюємо на підставі таких документів, як: 1) Звіт про використання будівельних матеріалів замовника; 2) Акт приймання-передачі залишку невикористаних матеріалів (за наявності); 3) Акт приймання виконаних робіт (форма № КБ-2в) та Довідка про вартість виконаних підрядних робіт і витрат (форма № КБ-3) |
|||
Передачу об’єкта ОЗ для проведення ремонту та реконструкції підрядником оформлюємо Актом передачі на ремонт, реконструкцію та модернізацію ОЗ. Такий Акт є підставою для припинення нарахування амортизації в разі проведення реконструкції пошкодженого об’єкта. Після завершення ремонту та реконструкції складаємо Акт приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих ОЗ. Увага! Після завершення ремонту (реконструкції) можуть бути вилучені деталі та матеріали, придатні для подальшого використання. Такі матеріальні цінності підлягають обов’язковому оприбуткуванню на відповідні рахунки обліку запасів. Натомість непридатні для використання вузли, деталі, матеріали та агрегати слід оприбуткувати як вторсировину (металобрухт тощо). Інформацію про них необхідно зазначити в Акті приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих ОЗ. Зміни в характеристиці об’єкта ОЗ, пов’язані з його реконструкцією, вносимо до відповідного розділу Акта, Інвентарної картки обліку об’єкта ОЗ, технічної документації об’єкта ОЗ тощо |
|||
Відображення в бухобліку |
Усі витрати на проведення технічного нагляду, ремонту ОЗ (поточного та капітального) визнаємо витратами звітного періоду, в якому вони були понесені. Тобто незалежно від вартості, виду ремонту (капітальний чи поточний) та обслуговування такі витрати не збільшують первісну вартість відремонтованого об’єкта. У бухобліку суми витрат на ремонт відображаємо за дебетом субрахунку 8013 (8113) |
Витрати на реконструкцію ОЗ збільшують первісну вартість таких об’єктів. Із початку та до закінчення робіт такі витрати визнають незавершеними капітальними інвестиціями. Інформацію про них накопичуємо за дебетом субрахунку 1311. А після введення об’єкта ОЗ в експлуатацію показуємо збільшення за субрахунком 1013 |
Поточний ремонт укриття власними силами
Приклад 1. Навчальний заклад придбав будівельні матеріали для поточного ремонту захисної споруди. Зокрема, було придбано розчинник, шпаклівку, щітки тощо на загальну суму 35200 грн.
Видатки заплановано та проведено за КЕКВ 2210 за рахунок благодійних коштів.
Роботи з поточного ремонту захисної споруди проведено власними силами. Видачу будматеріалів зі складу здійснено на підставі накладної (вимоги). Списання використаних будматеріалів оформлено Актом списання запасів.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
1 |
Надійшли кошти від благодійника |
2313 |
7511 |
40000 |
3, 14 |
2 |
Оприбутковано придбані будматеріали |
1513 |
6211 |
35200 |
6 |
3 |
Перераховано кошти постачальнику |
6211 |
2313 |
35200 |
3, 6 |
4 |
Списано використані будматеріали |
8013 |
1512 |
35200 |
13 |
Капремонт укриття підрядною організацією
Приклад 2. Бюджетна установа укладала договір на проведення капітального ремонту захисної споруди (з облаштування захисних конструкцій, системи штучного освітлення та вентиляції). Вартість договору підряду — 960000 грн. Видатки заплановано та проведено за КЕКВ 3132 за рахунок коштів, виділених із місцевого бюджету.
Договором передбачено внесення авансу в сумі 288000 грн. Остаточний розрахунок з підрядником здійснено після підписання Акта приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2в та Довідки за формою № КБ-3.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
1 |
Отримано асигнування на проведення капітального ремонту захисної споруди |
2313 |
7011 |
960000 |
2 |
2 |
Перераховано аванс підрядній організації згідно з договором |
2113 |
2313 |
288000 |
4 |
3 |
Виконано роботи з капітального ремонту підрядною організацією |
8013 |
6211 |
960000 |
6 |
4 |
Зменшено суму заборгованості перед підрядником на суму сплаченого авансу |
6211 |
2113 |
288000 |
4, 6 |
5 |
Проведено остаточний розрахунок із підрядником |
6211 |
2313 |
672000 |
2, 6 |
Капремонт укриття з використанням будматеріалів благодійника
Приклад 3. Навчальний заклад отримав від благодійника будівельні матеріали для капітального ремонту укриття (системи централізованого водопостачання та водовідведення). Згідно з первинними документами, наданими благодійником, загальна вартість переданих будівельних матеріалів становить 320000 грн. Факт отримання благодійної допомоги оформлено Актом приймання матеріальних цінностей.
Підрядною організацією проведено капітальний ремонт системи централізованого водопостачання та водовідведення, розміщеної у приміщенні захисної споруди. Згідно з договором підряду загальна вартість робіт становить 37500 грн. Передачу будматеріалів від замовника до підрядної організації проведено на підставі Акта приймання-передачі.
Умовами договору підряду передбачено внесення авансу в сумі 11250 грн. Списання використаних будматеріалів проведено на підставі наданого підрядною організацією Звіту про використання будівельних матеріалів замовника та підписаних без зауважень Акта приймання виконаних робіт (форма № КБ-2в) і Довідки про вартість виконаних підрядних робіт і витрат (форма № КБ-3).
Видатки заплановано та проведено за КЕКВ 3132 за рахунок коштів, виділених із резервного фонду держбюджету.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
Отримання благодійної допомоги |
|||||
1 |
Оприбутковано будматеріали, отримані як благодійна допомога |
1513/1 |
2117 |
320000 |
4 |
Водночас відображено: |
|||||
— дохід від безоплатно отриманих активів |
2313 |
7511* |
320000 |
3, 14 |
|
— касові видатки |
2117 |
2313 |
320000 |
3, 4 |
|
Передача будматеріалів підрядній організації |
|||||
1 |
Передано будматеріали виконавцю робіт із капремонту |
1513/2 |
1513/1 |
320000 |
— |
Капітальний ремонт захисної споруди |
|||||
1 |
Отримано асигнування на проведення капітального ремонту захисної споруди |
2313 |
7011 |
37500 |
2 |
2 |
Перераховано аванс підрядній організації згідно з договором |
2113 |
2313 |
11250 |
2, 4 |
3 |
Виконано роботи з капремонту системи водопостачання та водовідведення захисної споруди |
8013 |
6211 |
37500 |
6 |
4 |
Зменшено заборгованість перед підрядною організацією на суму сплаченого авансу |
6211 |
2113 |
11250 |
4, 6 |
5 |
Проведено остаточний розрахунок із підрядною організацією |
6211 |
2313 |
26250 |
2, 6 |
Списання будматеріалів |
|||||
1 |
Списано вартість будматеріалів, використаних для капремонту системи водопостачання та водовідведення |
8013 |
1513/2 |
320000 |
13 |
* Не пізніше останнього дня звітного місяця на суму отриманої благодійної допомоги необхідно подати до Держказначейської служби Довідку про надходження в натуральній формі за кодом доходів 25020100 та за КЕКВ 3132. |
Капремонт укриття як благодійна допомога
Приклад 4. Заклад освіти отримав допомогу від благодійника у вигляді капітального ремонту укриття (відремонтовано систему вентиляції та електропостачання). Ремонтні роботи прийняла комісія закладу на підставі Акта приймання-передачі виконаних робіт (послуг). Згідно з даними Акта загальна вартість робіт становить 380000 грн.
Для підтвердження обсягу та вартості виконаних робіт благодійник надав копії Актів приймання виконаних підрядних робіт (форма № КБ-2в), підписані представниками благодійника та підрядної організації, що виконувала роботи.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
1 |
Відображено надходження благодійної допомоги у вигляді робіт із капітального ремонту |
2313 |
7511* |
380000 |
3, 14 |
2117 |
2313 |
380000 |
3, 4 |
||
8013 |
2117 |
380000 |
4 |
||
* Не пізніше останнього дня звітного місяця на суму отриманої допомоги необхідно подати до Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі за кодом доходів 25020100 та за КЕКВ 3132. |
Реконструкція укриття
Приклад 5. Відповідно до Акта оцінки готовності захисна споруда, розміщена в підвальному приміщенні будівлі установи, потребує реконструкції.
На замовлення установи проєктна організація виготовила проєктно-кошторисну документацію. Згідно з умовами договору вартість робіт становить 150 тис. грн.
Безпосередньо для виконання робіт із реконструкції укладено окремий договір із підрядною організацією на суму 630 тис. грн. Умовами договору передбачено внесення авансу в сумі 189000 грн.
Остаточний розрахунок із підрядником проведено після підписання Акта приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2в та Довідки за формою № КБ-3.
Видатки заплановано та проведено за КЕКВ 3142 за рахунок коштів, виділених із резервного фонду держбюджету.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
1 |
Отримано фінансування на реконструкцію захисної споруди (150 тис. грн + 630 тис. грн) |
2313 |
5411 |
780000 |
2 |
2 |
Виконано роботи з розроблення проєктно-кошторисної документації |
1311 |
6211 |
150000 |
6 |
3 |
Перераховано кошти проєктній організації |
6211 |
2313 |
150000 |
2, 6 |
4 |
Сплачено аванс підрядній організації |
2113 |
2313 |
189000 |
2, 4 |
5 |
Виконано роботи з реконструкції будівлі |
1311 |
6211 |
630000 |
6 |
6 |
Зменшено суму заборгованості перед підрядником на суму сплаченого авансу |
6211 |
2113 |
189000 |
2, 6 |
7 |
Проведено остаточний розрахунок із підрядником |
6211 |
2313 |
441000 |
2, 6 |
8 |
Збільшено первісну вартість будівлі на вартість робіт із реконструкції |
1013 |
1311 |
780000 |
17 |
Водночас зроблено другий запис |
5411 |
5111 |
780000 |
17 |
Облаштування укриття: придбання обладнання та матеріалів
Приклад 6. Для облаштування укриття установа придбала обладнання, прилади та господарські матеріали на загальну суму 118000 грн.
З огляду на вартість придбання та строк корисного використання, такі активи, як протипожежне обладнання, лавки для сидіння та столи, віднесено до складу об’єктів МНМА. Загальна вартість зазначених активів — 97200 грн.
Решту матеріальних цінностей зараховано до складу господарських матеріалів, що використовуються установою для поточних потреб. Зокрема, серед них баки для питної води, ліхтарі, інвентар для прибирання — на загальну суму 20800 грн.
МНМА введено в експлуатацію на підставі Акта введення в експлуатацію об’єктів ОЗ. Також об’єктам присвоєні номенклатурні номери та відкрито Інвентарні картки обліку об’єктів ОЗ. Одночасно нараховано амортизацію в розмірі 50 % їх первісної вартості.
Видатки на закупівлю зазначених матеріальних цінностей проведено за КЕКВ 2210.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
Придбання |
|||||
1 |
Отримано асигнування на придбання: |
||||
— МНМА |
2313 |
5411 |
97200 |
2 |
|
— запасів |
2313 |
7011 |
20800 |
2 |
|
2 |
Отримано від постачальника |
||||
— МНМА |
1312 |
6211 |
97200 |
6 |
|
— запаси |
1812 |
6211 |
20800 |
6 |
|
3 |
Перераховано кошти постачальнику |
6211 |
2313 |
118000 |
2, 6 |
Передача в експлуатацію (у користування) |
|||||
1 |
Введено МНМА в експлуатацію |
1113 |
1312 |
97200 |
17 |
Одночасно збільшено внесений капітал |
5411 |
5111 |
97200 |
17 |
|
2 |
Нараховано амортизацію в розмірі 50 % первісної вартості МНМА (14080 грн х 50 %) |
8014 |
1412 |
48600 |
17 |
3 |
Видано господарські матеріали зі складу в користування |
8013 |
1812 |
20800 |
13 |
Бюджетна бухгалтерія, липень, 2022/№ 26