Інформація по темі "" | Публікації по тегу
07.03.25
15 0
Друкувати
Обране

Придбання обладнання за рахунок благодійних коштів: чи застосовувати субрахунки 1311 та 5411?

Минулого року бюджетна установа отримала грошову допомогу від ЮНІСЕФ. У 2025 році за рахунок цих коштів придбано обладнання для їдальні та оплачено ремонтні роботи. Чи потрібно під час оприбуткування такого обладнання застосовувати субрахунки 1311 та 5411?

Яка суть господарської операції?

Перш ніж зануритися в правила відображення в бухобліку господарських операцій, про які йдеться у запитанні читача, з’ясуємо їх суть.

Власне, необхідно чітко розуміти, що установа має справу з двома різними господарськими операціями. Перша — це отримання коштів від благодійника. А друга — придбання основних засобів (далі — ОЗ) за рахунок коштів, які надійшли від благодійника.

Причому кожну з цих операцій слід відображати за правилами, визначеними відповідними НП(С)БО. Та головне — в жодному разі не змішувати ці операції до купи та не ототожнювати з отриманням ОЗ від благодійника. Таким чином, така операція має бути відображена в бухобліку саме як придбання ОЗ, а не як операція з отримання активів від благодійника.

З огляду на це, далі пояснимо наведені висновки та нагадаємо основні правила відображення таких операцій у бухобліку.

Отримання грошової допомоги від благодійника: як в обліку?

Традиційно, для обліку коштів, отриманих від благодійника, застосовують субрахунок 2313 «Реєстраційні рахунки». Відповідно саме на цьому субрахунку установа обліковує благодійну допомогу (у т. ч. й кошти, отримані на придбання ОЗ).

ВАЖЛИВО!

Благодійна допомога → доходи від необмінних операцій (субрахунок 7511)

Так, будь-які благодійні надходження є доходами від необмінних операцій. А от визнавати такі надходження доходами слід у тому звітному періоді, в якому було фактично отримано допомогу.

Отже, інформацію про доходи благодійних надходжень у грошовій формі узагальнюємо на субрахунку 7511 «Доходи за необмінними операціями».

У подальшому закриваємо субрахунок 7511 у загальному порядку. Тобто наприкінці кварталу робимо запис: Дт 7511 — Кт 5511.

Придбання ОЗ за благодійні кошти: що в бухобліку?

Придбання активів за рахунок благодійних коштів слід розглядати як звичайне придбання ОЗ чи малоцінних необоротних матеріальних активів (далі — МНМА). Відповідно у цьому питанні орієнтуємося на вартісні ознаки предметів, які входять до складу МНМА, прописані в обліковій політиці установи. Втім, із запитання читача зрозуміло, що йдеться про придбання обладнання, яке належить до ОЗ.

Тож далі наведемо основні правила відображення операцій саме з ОЗ у бухобліку.

Правило 1. Усі витрати, які формують первісну вартість майбутнього ОЗ, накопичуємо на субрахунку 1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби».

До складу таких витрат відносимо як витрати на придбання самого обладнання, так і витрати на його установлення, монтаж, налагодження тощо.

УВАГА!

Субрахунок 1311 слід застосовувати незалежно від того, за рахунок яких джерел здійснюється придбання ОЗ

Маєте сумніви? Радимо звернути увагу на п. 1.4 Типової кореспонденції*.

* Типова кореспонденція субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затверджена наказом Мінфіну від 29.12.2015 № 1219.

Правило 2. Кошти, які установа спрямовує на придбання ОЗ, обов’язково мають знайти своє відображення на субрахунку 5411 «Цільове фінансування».

Для цього у разі використання благодійних коштів на придбання ОЗ слід здійснити певні коригування, а саме: вилучити такі суми з доходів звітного періоду та одночасно спрямувати їх на цільове фінансування. З цією метою необхідно зробити такий запис: Дт 7511 — Кт 5411.

Однак це стосується випадків, коли кошти на придбання ОЗ використано в тому ж звітному періоді, коли й було отримано допомогу від благодійника.

Якщо ж установа у поточному році використовує минулорічні благодійні надходження на придбання або створення ОЗ, доведеться відкоригувати фінрезультат минулого року (сальдо субрахунку 5512 «Накопичені фінансові результати виконання кошторису»).

З огляду на це, у разі придбання ОЗ за рахунок минулорічного залишку благодійних коштів установа має зменшити сальдо накопиченого фінансового результату, одночасно збільшивши суму цільового фінансування: Дт 5512 — Кт 5411. Такий порядок відображення передбачено п. 6.9 Типової кореспонденції.

Правило 3. Під час введення обладнання в експлуатацію слід оформити Акт введення в експлуатацію ОЗ за типовою формою, затвердженою наказом № 818*.

* Наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.09.2016 № 818.

У такому Акті зазначаємо інформацію про первісну вартість установленого обладнання та наводимо його стислу характеристику.

Після введення обладнання в експлуатацію зараховуємо такий об’єкт до складу ОЗ у загальному порядку: Дт 1014 — Кт 1311. Водночас не забуваємо збільшити внесений капітал: Дт 5411 — Кт 5111.

Правило 4. Також бухгалтерська служба має:

— присвоїти інвентарний номер новоспеченому об’єкту ОЗ;

— відкрити Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ за типовою формою.

Правило 5. Нараховувати амортизацію на встановлене обладнання слід починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому такий об’єкт було введено в експлуатацію.

Приклад 1. Станом на 1 січня 2025 року залишок коштів на спеціальному реєстраційному рахунку установи (цільова благодійна допомога) становить 180 тис. грн.

У лютому 2025 року за рахунок цих коштів:

— придбано об’єкти ОЗ — обладнання для їдальні загальною вартістю 110 тис. грн;

— проведено заміну вікон в їдальні (поточний ремонт) — на загальну суму 70 тис. грн.

Обладнання було введено в експлуатацію у лютому 2025 року, на підтвердження чого оформлено Акт введення в експлуатацію ОЗ. На підставі Акта бухгалтерська служба присвоїла обладнанню інвентарні номери та відкрила Інвентарні картки обліку об’єкта ОЗ.

Загальна вартість робіт з поточного ремонту (з урахуванням вартості металопластикових конструкцій та інших витратних матеріалів) 70 тис. грн. Договором передбачено внесення авансу в сумі 21 тис. грн. Остаточний розрахунок з підрядником здійснено після підписання Акта приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2в та Довідки за формою № КБ-3.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

IV квартал 2024 року

1

Отримано цільову благодійну допомогу

2313

7511

180000

3, 14

2

Закриття рахунку доходів

7511

5511

180000

17

3

Закрито фінансовий результат звітного року

5511

5512

180000

17

I квартал 2025 року

Придбання обладнання

1

Отримано обладнання від постачальника

1311

6211

110000

6

2

Перераховано кошти постачальнику

6211

2313

110000

3, 6

3

Відкориговано фінансовий результат минулого року на суму коштів, використаних на придбання обладнання

5512

5411

110000

17

Введення обладнання в експлуатацію

4

Введено обладнання в експлуатацію

1014

1311

110000

17

Одночасно збільшено внесений капітал

5411

5111

110000

17

Поточний ремонт

1

Перераховано аванс підрядній організації згідно з договором

2113

2313

21000

3, 4

2

Відображено витрати на проведення поточного ремонту (заміна вікон)

8013

6211

70000

6

3

Зменшено заборгованість перед підрядником на суму сплаченого авансу

6211

2113

49000

4, 6

4

Проведено остаточний розрахунок з підрядником

6211

2313

49000

3, 6

Приклад 2. У I кварталі 2025 року бюджетна установа отримала благодійну допомогу в сумі 150000 грн. У цьому ж кварталі за рахунок зазначених коштів було придбано обладнання для їдальні вартістю 55000 грн.

Введення в експлуатацію обладнання оформлено Актом введення в експлуатацію ОЗ, також на цей об’єкт відкрито Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ із присвоєнням йому інвентарного номера.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

I квартал 2025 року

Придбання обладнання

1

Отримано цільову благодійну допомогу

2313

7511

150000

3, 14

2

Отримано обладнання від постачальника

1312

6211

55000

6

3

Перераховано кошти постачальнику

6211

2313

55000

3, 6

4

Вилучено з доходів від необмінних операцій кошти, використані на придбання обладнання

7511

5411

55000

17

Введення обладнання в експлуатацію

5

Введено обладнання в експлуатацію

1113

1312

55000

17

Одночасно збільшено власний капітал

5411

5111

55000

17

6

Віднесено на фінрезультат звітного періоду доходи від необмінних операцій

(150000 грн - 55000 грн)

7511

5511

95000

17

Висновки

  • Незалежно від того, за рахунок яких джерел установа купує обладнання, таку операцію слід відображати в бухобліку саме як придбання ОЗ.
  • У разі придбання ОЗ за рахунок благодійних коштів застосування субрахунків 1311 та 5411 є обов’язковим.

Бюджетна бухгалтерія, березень, 2025/№ 10

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
70
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×