Придбання обладнання за рахунок благодійних коштів: чи застосовувати субрахунки 1311 та 5411?
Яка суть господарської операції?
Перш ніж зануритися в правила відображення в бухобліку господарських операцій, про які йдеться у запитанні читача, з’ясуємо їх суть.
Власне, необхідно чітко розуміти, що установа має справу з двома різними господарськими операціями. Перша — це отримання коштів від благодійника. А друга — придбання основних засобів (далі — ОЗ) за рахунок коштів, які надійшли від благодійника.
Причому кожну з цих операцій слід відображати за правилами, визначеними відповідними НП(С)БО. Та головне — в жодному разі не змішувати ці операції до купи та не ототожнювати з отриманням ОЗ від благодійника. Таким чином, така операція має бути відображена в бухобліку саме як придбання ОЗ, а не як операція з отримання активів від благодійника.
З огляду на це, далі пояснимо наведені висновки та нагадаємо основні правила відображення таких операцій у бухобліку.
Отримання грошової допомоги від благодійника: як в обліку?
Традиційно, для обліку коштів, отриманих від благодійника, застосовують субрахунок 2313 «Реєстраційні рахунки». Відповідно саме на цьому субрахунку установа обліковує благодійну допомогу (у т. ч. й кошти, отримані на придбання ОЗ).
ВАЖЛИВО!
Благодійна допомога → доходи від необмінних операцій (субрахунок 7511)
Так, будь-які благодійні надходження є доходами від необмінних операцій. А от визнавати такі надходження доходами слід у тому звітному періоді, в якому було фактично отримано допомогу.
Отже, інформацію про доходи благодійних надходжень у грошовій формі узагальнюємо на субрахунку 7511 «Доходи за необмінними операціями».
У подальшому закриваємо субрахунок 7511 у загальному порядку. Тобто наприкінці кварталу робимо запис: Дт 7511 — Кт 5511.
Придбання ОЗ за благодійні кошти: що в бухобліку?
Придбання активів за рахунок благодійних коштів слід розглядати як звичайне придбання ОЗ чи малоцінних необоротних матеріальних активів (далі — МНМА). Відповідно у цьому питанні орієнтуємося на вартісні ознаки предметів, які входять до складу МНМА, прописані в обліковій політиці установи. Втім, із запитання читача зрозуміло, що йдеться про придбання обладнання, яке належить до ОЗ.
Тож далі наведемо основні правила відображення операцій саме з ОЗ у бухобліку.
Правило 1. Усі витрати, які формують первісну вартість майбутнього ОЗ, накопичуємо на субрахунку 1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби».
До складу таких витрат відносимо як витрати на придбання самого обладнання, так і витрати на його установлення, монтаж, налагодження тощо.
УВАГА!
Субрахунок 1311 слід застосовувати незалежно від того, за рахунок яких джерел здійснюється придбання ОЗ
Маєте сумніви? Радимо звернути увагу на п. 1.4 Типової кореспонденції*.
Правило 2. Кошти, які установа спрямовує на придбання ОЗ, обов’язково мають знайти своє відображення на субрахунку 5411 «Цільове фінансування».
Для цього у разі використання благодійних коштів на придбання ОЗ слід здійснити певні коригування, а саме: вилучити такі суми з доходів звітного періоду та одночасно спрямувати їх на цільове фінансування. З цією метою необхідно зробити такий запис: Дт 7511 — Кт 5411.
Однак це стосується випадків, коли кошти на придбання ОЗ використано в тому ж звітному періоді, коли й було отримано допомогу від благодійника.
Якщо ж установа у поточному році використовує минулорічні благодійні надходження на придбання або створення ОЗ, доведеться відкоригувати фінрезультат минулого року (сальдо субрахунку 5512 «Накопичені фінансові результати виконання кошторису»).
З огляду на це, у разі придбання ОЗ за рахунок минулорічного залишку благодійних коштів установа має зменшити сальдо накопиченого фінансового результату, одночасно збільшивши суму цільового фінансування: Дт 5512 — Кт 5411. Такий порядок відображення передбачено п. 6.9 Типової кореспонденції.
Правило 3. Під час введення обладнання в експлуатацію слід оформити Акт введення в експлуатацію ОЗ за типовою формою, затвердженою наказом № 818*.
У такому Акті зазначаємо інформацію про первісну вартість установленого обладнання та наводимо його стислу характеристику.
Після введення обладнання в експлуатацію зараховуємо такий об’єкт до складу ОЗ у загальному порядку: Дт 1014 — Кт 1311. Водночас не забуваємо збільшити внесений капітал: Дт 5411 — Кт 5111.
Правило 4. Також бухгалтерська служба має:
— присвоїти інвентарний номер новоспеченому об’єкту ОЗ;
— відкрити Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ за типовою формою.
Правило 5. Нараховувати амортизацію на встановлене обладнання слід починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому такий об’єкт було введено в експлуатацію.
Приклад 1. Станом на 1 січня 2025 року залишок коштів на спеціальному реєстраційному рахунку установи (цільова благодійна допомога) становить 180 тис. грн.
У лютому 2025 року за рахунок цих коштів:
— придбано об’єкти ОЗ — обладнання для їдальні загальною вартістю 110 тис. грн;
— проведено заміну вікон в їдальні (поточний ремонт) — на загальну суму 70 тис. грн.
Обладнання було введено в експлуатацію у лютому 2025 року, на підтвердження чого оформлено Акт введення в експлуатацію ОЗ. На підставі Акта бухгалтерська служба присвоїла обладнанню інвентарні номери та відкрила Інвентарні картки обліку об’єкта ОЗ.
Загальна вартість робіт з поточного ремонту (з урахуванням вартості металопластикових конструкцій та інших витратних матеріалів) 70 тис. грн. Договором передбачено внесення авансу в сумі 21 тис. грн. Остаточний розрахунок з підрядником здійснено після підписання Акта приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2в та Довідки за формою № КБ-3.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
IV квартал 2024 року |
|||||
1 |
Отримано цільову благодійну допомогу |
2313 |
7511 |
180000 |
3, 14 |
2 |
Закриття рахунку доходів |
7511 |
5511 |
180000 |
17 |
3 |
Закрито фінансовий результат звітного року |
5511 |
5512 |
180000 |
17 |
I квартал 2025 року |
|||||
Придбання обладнання |
|||||
1 |
Отримано обладнання від постачальника |
1311 |
6211 |
110000 |
6 |
2 |
Перераховано кошти постачальнику |
6211 |
2313 |
110000 |
3, 6 |
3 |
Відкориговано фінансовий результат минулого року на суму коштів, використаних на придбання обладнання |
5512 |
5411 |
110000 |
17 |
Введення обладнання в експлуатацію |
|||||
4 |
Введено обладнання в експлуатацію |
1014 |
1311 |
110000 |
17 |
Одночасно збільшено внесений капітал |
5411 |
5111 |
110000 |
17 |
|
Поточний ремонт |
|||||
1 |
Перераховано аванс підрядній організації згідно з договором |
2113 |
2313 |
21000 |
3, 4 |
2 |
Відображено витрати на проведення поточного ремонту (заміна вікон) |
8013 |
6211 |
70000 |
6 |
3 |
Зменшено заборгованість перед підрядником на суму сплаченого авансу |
6211 |
2113 |
49000 |
4, 6 |
4 |
Проведено остаточний розрахунок з підрядником |
6211 |
2313 |
49000 |
3, 6 |
Приклад 2. У I кварталі 2025 року бюджетна установа отримала благодійну допомогу в сумі 150000 грн. У цьому ж кварталі за рахунок зазначених коштів було придбано обладнання для їдальні вартістю 55000 грн.
Введення в експлуатацію обладнання оформлено Актом введення в експлуатацію ОЗ, також на цей об’єкт відкрито Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ із присвоєнням йому інвентарного номера.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
I квартал 2025 року |
|||||
Придбання обладнання |
|||||
1 |
Отримано цільову благодійну допомогу |
2313 |
7511 |
150000 |
3, 14 |
2 |
Отримано обладнання від постачальника |
1312 |
6211 |
55000 |
6 |
3 |
Перераховано кошти постачальнику |
6211 |
2313 |
55000 |
3, 6 |
4 |
Вилучено з доходів від необмінних операцій кошти, використані на придбання обладнання |
7511 |
5411 |
55000 |
17 |
Введення обладнання в експлуатацію |
|||||
5 |
Введено обладнання в експлуатацію |
1113 |
1312 |
55000 |
17 |
Одночасно збільшено власний капітал |
5411 |
5111 |
55000 |
17 |
|
6 |
Віднесено на фінрезультат звітного періоду доходи від необмінних операцій (150000 грн - 55000 грн) |
7511 |
5511 |
95000 |
17 |
Висновки
- Незалежно від того, за рахунок яких джерел установа купує обладнання, таку операцію слід відображати в бухобліку саме як придбання ОЗ.
- У разі придбання ОЗ за рахунок благодійних коштів застосування субрахунків 1311 та 5411 є обов’язковим.
Бюджетна бухгалтерія, березень, 2025/№ 10