Придбано омивач скла: як обліковувати?
Засіб для чищення — так, ПММ — ні
Омивач скла є спеціальною рідиною, яка призначена для очищення скла автомобілів. Захист скла від забруднення слід здійснювати як у літній, так і в зимовий період. Так забезпечується безпека під час руху водія, пасажирів та інших учасників дорожнього руху. І якщо в літній період омивач скла часто вважають не обов’язковою автохімією, то в зимовий період без такого склоомивача ні туди ні сюди. Адже взимку він додатково виконує функцію «незамерзайки». Завдяки додаванню спиртової основи, рідина не замерзає за мінусової температури та продовжує забезпечувати очищення скла.
Отже, омивач скла є водно-спиртовим розчином, що використовується як засіб для чищення скла при обслуговуванні дорожніх транспортних засобів (далі — ДТЗ). А ось до паливно-мастильних матеріалів (далі — ПММ) він не належить. До цієї групи слід відносити синтетичні та мінеральні нафтопродукти, а саме:
• паливо (бензин, дизпаливо, пропан-бутан, метан);
• мастильні матеріали (моторні, трансмісійні, спеціальні оливи тощо);
• охолоджувальні та інші технічні рідини, що забезпечують роботу систем, вузлів та агрегатів ДТЗ;
• гальмівну рідину.
Техобслуговування та ремонт авто
Система технічного обслуговування (далі — ТО) та ремонту ДТЗ передбачає цілу низку операцій, серед яких: щоденне обслуговування, перше та друге ТО (далі — ТО-1 та ТО-2), сезонне ТО, поточний та капітальний ремонти тощо (п. 3.1 Положення № 1021).
1 Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу України від 30.03.98 № 102.
До операцій з ТО-1 належать мастильні та очищувальні роботи. Однією з таких робіт якраз є перевірка рівня рідини в бачках омивача скла (див. п. 20 додатка А до Положення № 102). Для доливання очищувальну рідину може закупити як представник техсервісу (вартість рідини в такому разі включається до собівартості послуг з ТО), так і самостійно установа.
Нагадаємо: ТО автотранспорту має виконуватися в планово-обов’язковому порядку. Перелік обов’язкових робіт та їх періодичність повинні відповідати інструкції заводу-виробника та Положенню № 102. Норми останнього документа мають застосовувати суб’єкти господарювання (незалежно від форм власності) під час експлуатації, ТО та ремонту ДТЗ. Якщо періодичність обслуговування, установлена Положенням, відрізняється від періодичності, визначеної виробником ДТЗ — слід керуватися документацією виробника.
Зверніть увагу: проведення ТО-1 легкових автомобілів та автобусів здійснюється через кожні 5000 км пробігу (див. табл. 1 Положення № 102). Але заправляти та перевіряти рівень рідини в бачках омивача скла в осінньо-зимовий період необхідно частіше. Зазвичай це здійснюють водії після роботи або перед її початком з метою підготовки ДТЗ до подальшої експлуатації. Тобто при проведенні щоденного обслуговування авто (п. 3.5 Положення № 102). Звісно, це може відбуватися не щоденно, а залежно від погодних умов та інтенсивності використання очищувальної рідини під час пересування авто.
Бухоблік
Придбання омивача
Омивач скла, як інші засоби для чищення та миття авто (наприклад, щітка зі скребком, серветка з мікрофібри тощо), обліковуємо на субрахунку 1812. Тобто у складі господарських матеріалів, що використовуються установою для поточних потреб.
Списання зі складу
Списання з балансу склоомивача відбувається при видачі рідини зі складу. Це особливість усіх МШП (п. 9 розд. IV НП(С)БО 123).
Якщо омивач скла видається для обслуговування автомобіля, що використовується в процесі основної діяльності — відображаємо списання за субрахунком 8013. Якщо склоомивач використовується для обслуговування авто, що експлуатується в процесі надання послуг— списання здійснюємо за субрахунком 8113 (п. 3.16 Типової кореспонденції).
У процесі фактичного використання омивача скла відповідальна особа (частіше водій) організовує оперативний кількісний облік.
Зверніть увагу: будь-яких норм витрачання омивача скла законодавчо не встановлено. Використовувати склоомивач слід згідно з рекомендаціями виробника.
Витрати на ТО
Нагадаємо: ТО і ремонт ДТЗ здійснюється з метою їх підтримання в технічно справному стані та належному зовнішньому вигляді для забезпечення надійності, економічності, безпеки руху та екологічної безпеки (п.п. 1.2 Положення № 102). Тобто такі витрати направлені на утримання об’єкта ОЗ. Визнаємо їх витратами звітного періоду. Адже при відновленні (підтриманні) об’єкта не змінюється первісно оцінений рівень його потенціалу корисності та майбутніх економічних вигод (п. 2 розд. ІІІ НП(С)БО 121).
Приклад. Для обслуговування службового автомобіля установою придбано зимовий омивач скла (об’єм — 5 л) у кількості 2 шт. Загальна вартість договору становить 280 грн (140 грн х 2 шт.).
Згідно з умовами договору оплату проведено після отримання товару на підставі накладної. Після оприбуткування 1 шт. склоомивача передано у використання водію автомобіля.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
Придбання |
|||||
1 |
Отримано асигнування для придбання омивача скла для службового авто |
2313 |
7011 |
280 |
2 |
2 |
Оприбутковано омивач скла |
1812 |
6211 |
280 |
6 |
3 |
Перераховано кошти постачальнику |
6211 |
2313 |
280 |
2, 6 |
Видача омивача скла у використання |
|||||
1 |
Видано зі складу омивач скла у використання |
8013 |
1812 |
140 |
10 |
Бюджетна бухгалтерія, лютий, 2022/№ 5