Списання об’єктів права комунальної власності: приймаємо Порядок
Автор : Літвінов Ростислав, начальник відділу правового забезпечення діяльності ради та комунальної власності виконавчого апарату Харківської районної ради, магістр державного управління
Механізм списання об’єктів державної власності визначений Порядком списання об’єктів державної власності, який затверджено постановою КМУ від 08.11.2007 № 1314, а що стосується механізму списання об’єктів права комунальної власності, то чинне законодавство не визначило уніфікованого порядку.
В цьому контексті при розгляді процедури списання об’єктів права комунальної власності виникають наступні запитання: Хто надає дозвіл на списання? Хто саме списує? Які об’єкти комунальної власності підлягають списанню?
Законодавство України наділило ОМС повноваженнями щодо володіння, користування та розпорядженням об’єктами права комунальної власності.
Зокрема, у ст. 1 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР № 280 «Про місцеве самоврядування в Україні»2 визначено, що право комунальної власності — це право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через ОМС. У свою чергу ч. 1 ст. 60 цього Законуконкретизує, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров’я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об’єкти, визначені відповідно до закону як об’єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. При цьому право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб’єктів. Об’єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб’єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
2 Далі за текстом — Закон № 280.
Від імені та в інтересах територіальних громад, відповідно до ч. 5 ст. 16 Закону № 280, права суб’єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради, а ч. 5 ст. 60 цього ж законодавчого актапередбачає, що ОМС від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об’єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об’єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об’єктів, що приватизуються та передаються у користування й оренду.
Згідно з п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону № 280 виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об’єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об’єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об’єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, про надання у концесію об’єктів права комунальної власності, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
В той же час відповідно до п. 31 ч. 1 ст. 26 Закону № 280 виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення.
При цьому не слід забувати, що однією з найважливіших гарантій діяльності ОМС та формою реалізації принципу правової автономії місцевого самоврядування є право ОМС видавати нормативно-правові акти.
Отже, ОМС реалізують свої повноваження щодо управління об’єктами права комунальної власності, зокрема, шляхом затвердження на пленарних засіданнях рад порядку (положення) списання об’єктів (майна) комунальної власності.
В цих документах ОМС встановлюють механізм списання об’єктів права комунальної власності, зокрема, визначають:
— об’єкти комунальної власності, на списання яких потрібна згода ОМС та хто саме надає таку згоду (йде розподіл повноважень між радою, головою відповідної ради та виконавчими органами цієї ради);
— об’єкти комунальної власності, які можна списувати за рішенням керівника відповідного суб’єкта господарювання комунальної форми власності або іншого, на балансі якого обчислюються такі об’єкти, без отримання згоди;
— перелік документів, які необхідно надати для отримання згоди на списання тощо.
Відповідно до ч. 1 ст. 8 Цивільного кодексу України3, якщо цивільні відносини не врегульовані цим Кодексом, іншими актами цивільного законодавства або договором, вони регулюються тими правовими нормами цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, що регулюють подібні за змістом цивільні відносини (аналогія закону). В той же час, загальними засадами цивільного законодавства, відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 3 ЦК, є справедливість, добросовісність та розумність.
Враховуючи відсутність нормативно-правових актів, які регулюють питання списання об’єктів права комунальної власності, зокрема, майна, за принципом аналогії закону, можна використовувати нормативно-правові акти, що регулюють питання списання об’єктів державної власності, зокрема, постанову КМУ від 08.11.2007 № 1314 «Про затвердження Порядку списання об’єктів державної власності»4, але при цьому мають враховуватися й вимоги інших нормативно-правових актів, які містять норми щодо списання майна, зокрема, наказу Міністерства фінансів України від 12.10.2010 № 1202 «Про затвердження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі»5, наказу Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879 «Про затвердження Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань»6, наказу Міністерства фінансів України від 23.01.2015 № 11 «Про затвердження Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку для суб’єктів державного сектору»7, наказу Міністерства фінансів України від 13.09.2016 № 818 «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання»8 тощо.
3 Далі за текстом — ЦК.
4 Далі за текстом — постанова № 1314.
5 Далі за текстом — наказ № 1202.
6 Далі за текстом — наказ № 879.
7 Далі за текстом — наказ № 11.
8 Далі за текстом — наказ № 818.
Нижче ми наводимо приклад рішення міської ради про затвердження Порядку списання об’єктів права комунальної власності та сам Порядок.