Інформація по темі "" | Публікації по тегу
05.07.21
17817 0
Друкувати
Обране

Списання шин: коли та як?

На балансі установи на субрахунку 1015 обліковується транспортний засіб. Також на цьому субрахунку ми обліковуємо шини до такого авто. Чи можна списати ці шини з балансу, якщо їм вже понад 20 років? Якими документами оформити таку операцію?

Коли списуємо шини?

Для того, щоб вчасно списати та замінити шини, керуємось такими документами, як:

Норми № 4881;

1 Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 20.05.2006 р. № 488.

Правила № 5492.

2 Правила технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M, N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.2013 р. № 549.

Ці документи поширюються на всі підприємства, установи та організації, які експлуатують КТЗ3 і спеціальні машини, виконані на колісних шасі.

3 КТЗ — колісні транспортні засоби.

Але майте на увазі: вимоги цих документів стосуються не всіх засобів пересування. Їх слід застосовувати лише до тих із них, котрі використовуються на вулично-дорожній мережі загального користування та в особливих умовах експлуатації. Разом із тим спеціальні КТЗ, які використовують спецслужби, залишаються поза сферою дії згаданих нормативно-правових актів.

З’ясуємо, коли дійсно можна і треба списувати шини. Для цього згаданими документами передбачено декілька підстав (див. таблицю нижче).

Підстави для списання автомобільних шин з балансу установи

Підстава

Пояснення

Вичерпано призначений ресурс шини

Призначений ресурс шини — це наробіток шини, виміряний у календарних роках, у разі досягнення якого шина підлягає вилученню з експлуатації незалежно від технічного стану (абз. 23 п. 4 розд. І Правил № 549).

Чітку вказівку на неможливість подальшого використання шин з вичерпаним призначеним ресурсом містить п. 45 розд. V Правил № 549.

Призначений ресурс для різних категорій шин установлено п. 44 розд. V Правил № 549:

• для нових шин — 7, 8 або 10 років з дати виготовлення шини, залежно від категорії КТЗ;

• для відновлених шляхом накладання протектора — 5, 6 і 7 років з дати виготовлення шини

Залишкова висота рисунка протектора досягла встановленої граничної величини

Гранична (мінімальна) залишкова висота рисунка протектора (п.п. «а» п.п. 31.4.5 Правил № 13064):

• для легковиків та вантажних авто масою до 3,5 т — 1,6 мм;

• для вантажних автомобілів масою понад 3,5 т — 1,0 мм;

• для автобусів — 2,0 мм.

Майте на увазі: залишкову висоту рисунка протектора слід перевіряти у випадках, зазначених у п. 7.10 Норм № 488:

щоразу під час установки-зняття шини;

• при сезонному обслуговуванні КТЗ;

щомісяця (за потреби).

Результати замірів залишкової висоти рисунка протектора обов’язково фіксують у картці обліку пробігу шини5

Наявність експлуатаційних та виробничих дефектів, що унеможливлюють подальше використання та ремонт шини

У разі виявлення експлуатаційних чи виробничих дефектів шини, з якими її подальша експлуатація та ремонт неможливі, така шина підлягає списанню. При цьому не має значення, чи відповідає фактичний ресурс шини Нормам № 488. Такою є вимога абз. 2 п. 3.2 та п. 7.5 Норм № 488

Величина фактичного пробігу шини досягла відповідного середнього ресурсу

Фактичний пробіг (наробіток) шини — обсяг роботи шини, що вимірюється здебільшого в кілометрах пробігу автомобіля (п. 5 розд. I Правил № 549).

У разі досягнення величиною фактичного пробігу шини показника її середнього ресурсу необхідно провести її огляд та прийняти рішення щодо можливості (або неможливості) продовження її експлуатації.

Знайте: це не обов’язкова і не єдина умова для списання автошин (п. 3.2 Норм № 488).

Тому якщо шина зберіглася в нормальному стані, дозволено продовжувати її експлуатацію аж до досягнення залишковою висотою рисунка протектора граничного значення або до вичерпання призначеного ресурсу. Про це свідчить п. 7.2 Норм № 488

4 Правила дорожнього руху, затверджені постановою КМУ від 10.10. 2001 р. № 1306.

5 Картка обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини, форму якої наведено в додатку 5 до Норм № 488.

Отже, бухгалтер у кожному конкретному випадку приймає рішення про доцільність/недоцільність списання шин та заміни їх на нові, керуючись зазначеними причинами.

Що ми маємо в нашому випадку? Яку підставу для списання шини застосувати? В ситуації нашого читача все однозначно. Шини вичерпали свій призначений ресурс (експлуатуються понад 20 років). Тож без сумніву приймайте рішення про їх списання.

Якими документами оформлюємо?

Знайте, що порядок документального оформлення списання шин залежить від причини такого списання.

Так, якщо фактичний пробіг шини досяг установлених норм і така шина є непридатною для подальшого використання, її списують на підставі картки обліку пробігу.

У такому разі картка має статус акта списання. Про це зазначено в п. 7.1 Норм № 488.

У ній зазначають сумарний пробіг до списання та інформацію про подальше використання шини — відновлення зношеного протектора, ремонт або утилізацію.

Картку підписують усі члени комісії з питань втрати пневматичними шинами споживчих властивостей. До речі, склад такої комісії має затвердити керівник установи своїм наказом.

Натомість, якщо шина вийшла з ладу (через наявність дефектів, остаточне зношення протектора) до моменту досягнення норми середнього ресурсу, оформлюємо акт списання. Звісно, до такого акта слід обов’язково додати картку обліку пробігу шини. До речі, такі картки члени комісії можуть не підписувати.

Тоді як акт має бути підписаний усіма членами комісії з питань обліку пробігу (наробітку), обігу і списання пневматичних шин. Акт складаємо за довільною формою, але обов’язково зазначаємо таку інформацію:

• назва, номер та дата складання і затвердження;

• склад комісії;

• торгова марка, модель та державний реєстраційний номер КТЗ, шини якого списуються;

• розмір шин, їх виробник, моделі, порядкові чи інвентарні номери;

• фактичний пробіг кожної шини з комплекту на дату списання;

• норма середнього ресурсу кожної шини;

• причини списання та висновки комісії.

Знайте: Норми № 488 дозволяють списати відразу увесь комплект шин з одного авто на підставі одного акта списання. У цьому випадку до акта також доведеться додати картки обліку пробігу всіх шин, що списуються.

ВАЖЛИВО!

Після списання шини картку обліку пробігу зберігайте щонайменше протягом трьох років

Як показуємо в обліку?

А тепер залишилось найпростіше завдання — правильно показати списання шин в бухгалтерському обліку.

Оскільки в нашій ситуації шини були придбані разом з автомобілем, то й підстав обліковувати їх окремо не було. Такі шини становили єдине ціле з автомобілем та входили до його первісної вартості. Закономірно, що установа обліковує їх у складі об’єкта ОЗ — транспортного засобу — на субрахунку 1015.

Тож при списанні (знятті) таких шин з автомобіля жодних записів в бухгалтерському обліку виконувати не потрібно. У такому разі жодних коригувань за субрахунком 1015 не проводимо (тобто первісну вартість транспортного засобу не чіпаємо).

Таким чином, у нашій ситуації бухгалтеру достатньо буде оформити списання шин тільки відповідними документами. Для цього відображаємо всю необхідну інформацію в картці обліку пробігу шини.

Зокрема, тут слід зазначити:

• дату зняття шини з КТЗ;

• фактичний пробіг кожної шини з комплекту на дату списання;

• норму середнього ресурсу кожної шини;

• причини списання шини;

• висновки комісії.

Ба більше, у такому разі навіть немає потреби оформлювати акт списання. Оскільки у цій ситуації картка має статус акта списання.

А ось далі будьте уважні. Після того, як замість старих шин на транспортний засіб будуть встановлені нові, їх доведеться обліковувати зовсім інакше.

Так, нові шини необхідно буде зарахувати до складу запасів та оприбуткувати на субрахунок 1515. Також не забудьте на такі шини відкрити нові картки обліку пробігу. При цьому на кожну шину заводимо окрему картку. Ну, а потім подальший облік пробігу (наробітку) шин ведемо за стандартною схемою — з урахуванням Норм № 488 та Правил № 549.

Матвєєва Вікторія

Бюджетна бухгалтерія, липень, 2021/№ 25

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
60
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×