Транспорт від ОМС до КП: передача, ремонт, використання
1 КП — комунальне підприємство.
Повноваження з управління об’єктами житлово-комунального господарства, які перебувають у комунальній власності територіальних громад, належать до відання виконавчих органів ОМС. Пряму вказівку на це містить п.п. 1 п.п. «а» ст. 30 Закону про МС2. Причому саме виконкоми місцевих рад мають забезпечити належне утримання та ефективну експлуатацію цих об’єктів, необхідний рівень та якість надання послуг населенню.
2 Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР.
Водночас місцеві органи влади цілком можуть здійснювати внески до статутного капіталу суб’єктів господарювання, що перебувають у їх власності. На користь цього свідчить ч. 4 ст. 78 ГКУ3. Зокрема, статутний капітал комунального унітарного підприємства утворюється органом, до сфери управління якого воно належить. У свою чергу, розмір внеску визначає безпосередньо відповідна місцева рада на свій розсуд.
3 Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.
Отже, сільська рада має повне право передати КП сміттєвоз як внесок до статутного капіталу. Поготів, що послуги з вивезення відходів буде надавати саме КП, а не рада. За таких умов сміттєвоз надалі буде обліковуватися на балансі КП.
Зверніть увагу: КП отримає сміттєвоз у господарське відання.
Нагадаємо: правом господарського відання вважається речове право суб’єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним. При цьому його правомочності щодо розпорядження окремих видів майна — обмежені (ч. 1 ст. 136 ГКУ). Підставою для передачі комунального майна КП буде рішення сесії сільської ради про закріплення на праві господарського відання комунального майна.
Такі видатки належать до витрат бюджету розвитку (п. 3 ч. 2 ст. 71 БКУ). Планувати та здійснювати ці видатки слід за кодом ТПКВКМБ 7670 «Внески до статутного капіталу суб’єктів господарювання» та КЕКВ 3210 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)».
За фактом передачі сміттєвоза необхідно скласти Акт приймання-передачі. Типової форми акта для передачі активів як внеску до статутного капіталу КП не існує. Водночас ніщо не заважає вам скористатися формою Акта приймання-передачі ОЗ, затвердженою наказом № 8184.
4 Наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.09.2016 р. № 818.
Окрім того, разом із транспортним засобом необхідно передати технічну документацію та облікові документи, що підтверджують його первісну вартість, суму нарахованого зносу тощо. Цього вимагає абз. 7 п. 5 розд. ІІІ Методичних рекомендацій № 115.
5 Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11.
Тож разом із сміттєвозом потрібно передати його Інвентарну картку обліку об’єкта ОЗ.
Прядок обліку цих операцій покажемо на умовному прикладі.
Приклад. На підставі рішення сільської ради передано у господарське відання КП сміттєвоз як поповнення статутного капіталу КП. Згідно з Актом приймання-передачі первісна вартість сміттєвоза становить 1796000 грн, сума нарахованого зносу — 853000 грн. Зазначений транспортний засіб після передачі зараховано на баланс КП.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
1 |
Відображено придбання фінансових інвестицій шляхом унесення до статутного капіталу КП: |
||||
• необоротних активів (на суму залишкової вартості переданого сміттєвоза) |
2513 |
1015 |
943000 |
9 |
|
• списано суму нарахованого зносу |
1411 |
1015 |
853000 |
9 |
|
Одночасно відображено зміни у капіталі |
5111 |
5212 |
1796000 |
17 |
Для надання КП коштів на ремонт сміттєвоза у сільському бюджеті має бути передбачено фінансування програм, пов’язаних із виконанням власних повноважень ОМС. Такі програми повинні бути затверджені місцевою радою (п. 21 ч. 1 ст. 91 БКУ).
Видатки на місцеві програми розвитку ЖКГ можна здійснювати з усіх місцевих бюджетів (п. 5 ч. 1 ст. 91 БКУ).
Таким чином, рада має затвердити місцеву програму та передбачити у бюджеті кошти на її реалізацію. Наприклад, це може бути програма з підвищення ефективності роботи відповідного КП. У такому разі кошти на ремонт сміттєвоза необхідно планувати за кодом ТПКВКМБ 6020 «Забезпечення функціонування підприємств, установ та організацій, що виробляють, виконують та/або надають житлово-комунальні послуги». У свою чергу, проводити такі видатки слід за КЕКВ 3210 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)». Одержувачем цих коштів буде КП. Витрачати їх має КП на підставі плану використання бюджетних коштів. КП, як будь-яке інший суб’єкт господарювання, може здійснювати ремонт об’єктів ОЗ, які обліковуються в нього на балансі або перебувають у строковому використанні (на умовах оренди).
Тепер про використання сміттєвоза КП у разі, якщо рада планує залишити його в себе на балансі.
ВАЖЛИВО!
Передавати державне або комунальне майно в безоплатне користування або позичку заборонено
Таку заборону закріплено в п. 2 ст. 9 Закону № 1576. Отже, передати сміттєвоз КП у безоплатне користування за договором позички не вийде.
6 Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 р. № 157-IX.
Висновок: сільська рада може передати сміттєвоз для використання КП лише на умовах оренди.
Станкус Тетяна
Бюджетна бухгалтерія, квітень, 2021/№ 13