Інформація по темі "" | Публікації по тегу
28.12.22
3018 1
Друкувати
Обране

Ведення бухобліку у школі: відокремлено чи централізовано?

Чи обов’язковою умовою є наявність відокремленої бухгалтерії в школі? Чи можна залишити на 2023 рік ведення обліку централізованою бухгалтерією (далі — ЦБ)?

Відокремлення закладів загальної середньої освіти (далі — ЗЗСО) продовжують турбувати наших читачів. Минулого року ми вже приділяли увагу питанню організації бухобліку в закладах освіти (див. «Організація бухобліку в закладах освіти» // «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 12). Цього разу нагадаємо, як правильно організувати ведення бухгалтерського обліку в таких закладах.

ЗЗСО — юридична особа

Насамперед звернемо увагу на головне.

ВАЖЛИВО!

ЗЗСО має бути окремою юридичною особою

Це чітко передбачено п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону № 2145*. Так, заклад освіти — це юридична особа публічного чи приватного права, основним видом діяльності якої є освітня діяльність.

* Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII.

Тож ЗЗСО має бути внесено до ЄДРПОУ й узято на облік у податкових органах та органах статистики.

Переоформлення установчих документів ЗЗСО з метою приведення їх у відповідність із нормами Закону № 2145 потрібно було здійснити протягом п’яти років з дня набрання чинності цим Законом, тобто до 28.09.2022.

Таким чином, наразі всі документи мають бути вже оформлені належним чином.

Організація бухобліку

ЗЗСО, як окрема юридична особа, має вести бухгалтерський облік, подавати фінансову та бюджетну звітність, як того вимагає ч. 1 ст. 2 Закону № 996*.

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

Для забезпечення ведення бухобліку кожен ЗЗСО може самостійно обрати форму його організації. При цьому, звісно, треба дотримуватися вимог чинного законодавства.

Завдання та функціональні обов’язки бухгалтерських служб, повноваження керівника бухгалтерської служби у бюджетних установах визначаються Кабміном (ч. 4 ст. 8 Закону № 996). На виконання цієї вимоги діє Типове положення № 59*.

* Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затверджене постановою КМУ від 26.01.2011 № 59.

Втім, далеко не всі форми ведення бухгалтерського обліку, передбачені ч. 4 ст. 8 Закону № 996, підходять бюджетним установам. Адже бюджетні установи та заклади у цьому питанні мають керуватися перш за все саме нормами Типового положення № 59 (ср. USER_SHOW_ID).

Так, виходячи з п. 2 Типового положення № 59, ЗЗСО може обрати один із таких варіантів організації ведення бухгалтерського обліку:

— утворення самостійного структурного підрозділу (бухгалтерська служба) для ведення бухгалтерського обліку;

— введення посади спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби;

— обов’язки бухгалтерської служби може виконувати ЦБ бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи.

Тож, як бачимо, нічого не завадить вам у 2023 році продовжувати обслуговуватися у ЦБ.

Автономія ЗЗСО

При веденні обліку ЦБ не слід забувати про автономію ЗЗСО і насамперед про фінансову. Адже і самі ЦБ, і керівники управлінь (відділів) освіти, при яких такі ЦБ діють, зазвичай «багато на себе беруть». Тим самим позбавляючи ЗЗСО автономії.

УВАГА!

Держава гарантує закладам освіти академічну, організаційну, фінансову і кадрову автономію

Це чітко прописано у ч. 1 ст. 23 Закону № 2145.

Що саме слід розуміти під фінансовою автономією ЗЗСО, тлумачить абз. 2 ч. 1 ст. 59 Закону № 463*. Так, фінансова автономія ЗЗСО в частині використання бюджетних коштів передбачає самостійне здійснення витрат у межах затверджених кошторисами обсягів, зокрема на:

* Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX.

— формування структури ЗЗСО та його штатного розпису;

— оплату праці працівників, встановлення доплат, надбавок, винагороди, виплату матеріальної допомоги та допомоги на оздоровлення, преміювання, інших видів стимулювання та відзначення працівників;

— оплату поточних ремонтних робіт приміщень і споруд ЗЗСО;

— оплату підвищення кваліфікації педагогічних та інших працівників;

— укладення відповідно до законодавства цивільно-правових угод (господарських договорів) для забезпечення діяльності закладу освіти.

Тож пам’ятайте, що ЗЗСО є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня, має свої власні рахунки в органах Казначейства, самостійно складає кошториси та штатні розписи, приймає рішення щодо здійснення певних видатків тощо.

І ще раз наголошуємо: ЦБ має лише виконувати функції бухгалтерської служби ЗЗСО, обслуговуючи його та забезпечуючи ведення бухобліку у відповідному закладі. Ані ЦБ, ані керівництво органу управління освіти не мають права розпоряджатися майном та коштами ЗЗСО.

Бюджетна бухгалтерія, грудень, 2022/№ 48

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
1
Марія
13.06.2023
Доброго дня. При Відділ освіти діє централізована бухгалтерія, яка обслуговує близько 30 закладів освіти. Одна із шкіл веде самостійно бухгалтерський облік, має в штаті посаду бухгалтера. Засновник має намір перевести дану школу на обслуговування до централізованої бухлалтерії. Якими нормативними документами керуватись при цьому та які дії необхідно провести, щоб здійснити цей намір?
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі