Інформація по темі "" | Публікації по тегу
20.12.23
10950 3
Друкувати
Обране

Відшкодування електроенергії орендарем: нюанси розрахунку

Спортивна школа орендує спортивний зал у гімназії. При цьому гімназія, як орендодавець, розраховує витрати електроенергії на основі кількості лампочок. Для цього середня кількість кВт, що споживає 1 лампочка за годину, множать на кількість годин проведення занять на місяць. Заняття проводяться до 18 год, з березня освітлення в залі не вмикається. Чи повинно це враховуватись при розрахунку витрат?

Відшкодування орендарем вартості комунпослуг

Передусім пригадаємо порядок відшкодування орендарями вартості комунальних послуг та послуг з утримання орендованого майна. Для цього звернемося до норм Методики № 630*.

* Методика розрахунку орендної плати за державне майно, затверджена постановою КМУ від 28.04.2021 № 630.

Як відомо, ця Методика поширюється на оренду державного майна.

Тоді як органи місцевого самоврядування можуть прийняти свої місцеві методики розрахунку орендної плати комунального майна.

Втім, за відсутності затвердженої на місцевому рівні методики у питаннях оренди комунального майна слід керуватися саме нормами Методики № 630. Про це чітко зазначено у ч. 2 ст. 17 Закону № 157*.

* Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX.

Важливо розуміти, що до плати за оренду іншого окремого індивідуально визначеного майна не включаються витрати на утримання орендованого майна та плата за послуги, які надає балансоутримувач орендарю згідно з договором. Це визначено п. 4 Методики № 630.

Тож відшкодовувати витрати балансоутримувача на утримання орендованого майна й оплату комунпослуг орендар має на підставі окремого договору. Примірну форму такого договору затверджує ФДМУ. Наразі продовжує діяти Примірний договір № 1774*.

* Примірний договір про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю, затверджений наказом ФДМУ від 23.08.2000 № 1774.

Порядок і строки укладання такого договору регламентовано п. 6.5 Незмінюваних умов Примірного договору № 820*.

* Примірний договір оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності, затверджений постановою КМУ від 12.08.2020 № 820.

Так, протягом п’яти робочих днів з дати укладання договору про оренду балансоутримувач зобов’язаний надати орендареві для підписання два примірники договору про відшкодування витрат на утримання майна та надання комунальних послуг.

У свою чергу, орендар повинен протягом десяти робочих днів з моменту отримання цих примірників:

— підписати і повернути балансоутримувачу примірник договору;

або

— подати балансоутримувачу обґрунтовані зауваження до сум витрат, які підлягають відшкодуванню орендарем за договором.

Балансоутримувач забезпечує обслуговування, експлуатацію та ремонт будівлі, а також утримання прибудинкових територій. Тоді як орендар бере участь у витратах балансоутримувача на виконання зазначених робіт пропорційно до займаної ним площі в цій будівлі, якщо інше не випливає з характеру наданих послуг. Це прописано у п. 1.1 Примірного договору № 1774 (ср. USER_SHOW_ID).

Таким чином, законодавець передбачив відшкодування орендарем витрат на утримання орендованого майна. Однак ані Закон № 157, ані Методика № 630 не містять чіткого визначення та переліку таких витрат.

Тому під визначення поняття витрат на обслуговування та експлуатацію будівлі можна підвести практично будь-які витрати орендодавця. Зокрема, до числа таких витрат можна віднести витрати на:

  • придбання твердого або іншого палива;
  • заробітну плату (з нарахуванням ЄСВ) опалювачів, кочегарів тощо;
  • централізоване теплопостачання;
  • електропостачання, водопостачання і водовідведення;
  • вивіз сміття;
  • прибирання місць загального користування;
  • охорону або сигналізацію;
  • ремонт;
  • дезінсекцію та дератизацію тощо.

Нюанси відшкодування витрат на електропостачання

Тепер розглянемо, як саме можна розрахувати кількість спожитої орендарем електроенергії.

Розмір плати за комунальні послуги розраховують, виходячи з розміру затверджених тарифів та показників засобів обліку (лічильників), за нормами споживання, затвердженими в установленому порядку, або іншими показниками.

Звісно, найкращим варіантом є наявність у орендаря окремого електролічильника. В цьому разі за даними такого лічильника можна визначити саме фактичне споживання електроенергії орендарем.

Але, на жаль, не завжди є можливість встановлення та використання електролічильника орендарем.

Тож під час вирішення організаційно-правових питань, пов’язаних з орендою приміщення, сторони повинні визначити порядок розрахунків за спожиті комунальні послуги, у т. ч. і за послуги електропостачання.

ВАЖЛИВО!

Критерії розподілу та оплати спожитих комунальних послуг обираються за взаємною згодою сторін

Як ми вже зазначали вище, орендар бере участь у витратах балансоутримувача пропорційно до займаної ним площі в будівлі (якщо інше не випливає з характеру послуг, наданих балансоутримувачем за таким договором).

Авжеж, окрім займаної площі, можуть бути передбачені й інші критерії розподілу та оплати за спожиті послуги, а саме: пропорційно кількості користувачів (послуги водопостачання та водовідведення), за кількістю, потужністю та часом роботи електроустаткування (послуги постачання електроенергії) тощо.

Тож витрати на послуги електропостачання доцільно розраховувати, виходячи з кількості, потужності та режиму роботи електроприладів, що знаходяться в приміщенні, яке займає орендар, та визначеного на підставі фактичних даних середнього часу роботи таких приладів.

З огляду на це, для проведення необхідних розрахунків орендарю слід уточнити та узгодити з орендодавцем інформацію про:

  • кількість та потужність електроприладів, які використовуються в приміщенні, що орендується, а також середній час роботи таких приладів на місяць;
  • режим роботи орендаря.

Таку інформацію доцільно прописати у додатку до вищезгаданого договору на відшкодування комунальних послуг. Саме ці дані слугуватимуть підставою для проведення відповідних розрахунків.

У разі ж зміни даних, необхідних для розрахунку, орендар має своєчасно інформувати про це орендодавця. Причому повідомити про це слід у письмовій формі, наприклад, офіційним листом.

Отже, як бачимо, розрахунок спожитих послуг з електропостачання має бути письмово узгоджений між орендарем і орендодавцем.

Якщо орендар вважає, що електричні лампи не застосовуються протягом графіка його роботи, то це слід письмово узгодити з орендодавцем для проведення розрахунків. Це може мати вигляд графіка освітлення орендованого приміщення у весняно-літній та осінньо-зимовий періоди. Дійшовши згоди з орендодавцем та закріпивши такий графік письмово, орендодавець зможе розраховувати кількість спожитої орендарем електроенергії, враховуючи сезонні особливості освітлення орендованого приміщення.

Також для суттєвої економії електроенергії орендар може, наприклад, придбати і встановити світлодіодні енергозберігаючі лампочки. Звісно ж, для подальшого розрахунку спожитої електроенергії необхідно надати орендодавцеві їх технічні характеристики.

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
3
Наталія
20.12.2023
Підкажіть, будь ласка, з яким кодом послуги буде в ПН це відшкодування електроенергії?
Вікторія
21.12.2023
Кошти, отримані бюджетною установою-орендодавцем як відшкодування (компенсацію) витрат на утримання об’єкта оренди, на оплату компослуг та енергоносіїв, до бази оподаткування ПДВ не належать. Відповідно податкові зобов’язання з ПДВ за такою операцією не визначають.Також такі суми установа-орендодавець у податковому обліку з ПДВ окремо не відображає. А тому й складати ПН на таку суму не потрібно. До речі, податківці неодноразово підтримували такий висновок. Див. роз’яснення податківців за посиланням https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=38230
Тетяна
24.01.2024
Бюджетною установою-орендадавцем надано в оренду приміщення іншій бюджетній установі. Ці установи відносяться до однієї громади і фінансуються з одного місцевого бюджету. Рішенням сесії прийнято рішення не відшкодовувати комунальні послуги між цими установами так як вони фінансуються з одного бюджету. Чи правомірне таке рішення, щоб не відшкодовувати комунальні послуги?
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі