Як скласти техніко-економічне обґрунтування необхідності списання майна: приклад
Нормативна основа
Наразі основним нормативним документом, який регулює механізм та процедуру списання об’єктів державної власності, є Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 № 1314. Тож у разі списання комп’ютерної техники керуватися слід насамперед цим Порядком.
Натомість списання основних засобів, інших необоротних матеріальних активів, що перебувають у комунальній власності, бюджетні установи повинні здійснювати на підставі Положення про порядок списання майна комунальної власності відповідної територіальної громади, затвердженого на місцевому рівні. Втім, ні для кого не секрет, що під час розроблення і місцевих документів про порядок списання комунального майна за основу беруть норми Порядку № 1314.
Одним з основних документів, який установа має оформити для отримання згоди на списання майна, є Техніко-економічне обґрунтування необхідності списання / часткового списання майна (ТЕО).
Нагадаю, що протягом багатьох років установи складали такий документ у довільній формі. Та з 13.06.2025 завдяки постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку списання об’єктів державної власності» від 11.06.2025 № 679 маємо його затверджену форму.
Так, наразі цей документ слід заповнювати за формою, наведеною у додатку 11 до Порядку № 1314.
Вимоги щодо оформленняТЕО
У ТЕО, зокрема, необхідно зазначити:
1) загальні відомості про майно, яке підлягає списанню:
- найменування об’єкта, який підлягає списанню, та його інвентарний (номенклатурний) номер;
- рік випуску та дату введення в експлуатацію;
- первісну (переоцінену), залишкову та ліквідаційну вартість, а також суму нарахованого зносу;
- інформацію про поліпшення об’єкта та їх вартість.
Таку інформацію зазначаємо на підставі даних Інвентарної картки обліку об’єкта основних засобів;
- інформацію про технічний стан майна та пояснення причин його непридатності;
2) обґрунтування необхідності списання майна:
- розрахунки та інформацію, які підтверджують недоцільність відчуження, неможливість безоплатної передачі майна в установленому порядку;
- доцільність проведення відновлювальних робіт та орієнтовну вартість їх проведення;
- економічні та/або технічні розрахунки, які підтверджують необхідність списання майна;
- розрахунки та/або інформацію про очікуваний фінансовий результат списання майна;
- напрями використання коштів, які передбачається одержати в результаті списання / часткового списання майна.
Зауважте: напрями використання таких надходжень чітко визначені ч. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456-VI;
3) пропозиції щодо доцільності списання майна.
Увага! ТЕО складають окремо на кожний об’єкт, який підлягає списанню
Хто складає та підписує ТЕО?
ТЕО складає комісія установи зі списання майна. При цьому підставою для відображення інформації про майно, яке підлягає списанню, в ТЕО цілком можуть бути висновки інших фахівців (сторонніх експертів).
До відома. Наприклад, у разі списання майна, зруйнованого чи пошкодженого внаслідок збройної агресії рф, слід взяти до уваги інформацію, зазначену у Звіті про результати обстеження пошкоджених об’єктів. Саме цей документ є підставою для ухвалення рішення про виконання робіт із відновлення пошкоджених об’єктів або їх демонтаж (ліквідацію). Про це свідчать норми п. 81 Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва, затвердженого постановою КМУ від 12.04.2017 № 257. До речі, цей Звіт слід надати для отримання дозволу на списання майна (п.п. 11 п. 6 Порядку № 1314).
Увага! ТЕО підписує керівник установи.
Це передбачено п.п. 1 п. 6 Порядку № 1314. Також це випливає з самої форми ТЕО.
Тобто повноваження на оформлення такого обґрунтування має комісія зі списання майна. Проте своїх підписів ані члени комісії, ані її голова саме в цьому документі не ставлять.
Приклад заповнення ТЕО
Бюджетна установа отримала дозвіл від органу управління майном на списання персонального комп’ютера HPв комплекте, придбаного у 2015 році.
Його:
- первісна (переоцінена) вартість — 23500,00 грн;
- знос— 20150,00 грн;
- ліквідаційна вартість — 500,00 грн;
- залишкова вартість — 3350,00 грн;
- модернізація (заміна жорсткого диску з більшим об’ємом пам’яті) у 2020 році—3500,00 грн.
Додаток 11
до Порядку № 1314
ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ
необхідності списання/часткового списання майна
Загальні відомості
1. Найменування майна Персональний комп’ютер HP в комплекті
2. Інвентарний (номенклатурний) номер 1014ХХХХХ
3. Рік випуску (побудови) 2015 рік
4. Дата введення в експлуатацію вересень 2015 року
5. Первісна (переоцінена) вартість 23500,00 грн
6. Сума нарахованого зносу (гривень/відсотків) 20150,00 грн
7. Залишкова вартість 3350,00 грн
8. Ліквідаційна вартість 500,00 грн
9. Інформація про проведення модернізації, модифікації, добудови, дообладнання, реконструкції Модернізація у 2020 році (заміна жорсткого диска з більшим обсягом пам’яті).
10. Вартість здійснених капітальних інвестицій, гривень 3500,00
11. Технічний (експлуатаційний) стан майна, призначення в господарській діяльності, причини несправності/невикористання Відповідно до техничного (експертного) висновку спеціаліста з ремонту комп’ютерної техніки виявлено несправність ПК, а саме, в системному блоці згоріли материнська плата, жорсткий диск та відеокарта, вийшла з ладу плата монітору.
Обґрунтування необхідності списання майна
12. Розрахунки та інформація, що підтверджують недоцільність відчуження, неможливість безоплатної передачі майна в установленому порядку державним підприємствам, установам чи організаціям, економічну недоцільність застосування інших способів управління Персональний комп’ютер визнано повністю непридатним для подальшої експлуатації. Передати його іншим суб’єктам господарювання неможливо.
13. Доцільність проведення відновлювальних робіт, орієнтовна вартість їх проведення Проведення ремонту є недоцільним, оскільки деякі складники зняті з виробництва. Орієнтована вартість ремонту (відновлення) за розрахунками спеціалістів (зазначена в технічному стані) — 24000,00 грн, оскільки основні складники ПК потребують заміни.
14. Економічні та/або технічні розрахунки, що підтверджують необхідність списання майна Внаслідок значного підвищення цін на запчастини, ремонт ПК перевищує його первісну вартість.
15. Розрахунки та/або інформація про очікуваний фінансовий результат Продаж брухту кольорових металів на суму 300,00 грн
16. Інформація про те, як списання/часткове списання майна вплине на фінансовий план (для державних унітарних підприємств, господарських товариств) ____-______
17. Напрями використання коштів, які передбачається одержати в результаті списання/часткового списання майна Придбання комплектуючих для ремонту іншої комп’ютерної техніки.
18. Інформація про вплив списання/часткового списання майна на цілісність майнового комплексу і провадження суб’єктом господарювання виробничої та іншої діяльності На діяльність установи не впливає.
Пропозиції щодо доцільності списання майна
За експертними висновками спеціалістів з ремонту комп’ютерної техніки визначено, що персональний комп’ютер HP є цілком непридатним для подальшого використання. Його неможливо передати іншим суб’єктам господарювання. Відновлення та проведення ремонту (заміни складників) є економічно недоцільним. Вирішено списати ПК з обліку та передати спеціалізованому підприємству для проведення утилізації. Кошти, отримані від продажу вилучених кольорових металів, використати на придбання запчастин та деталей для іншої комп’ютерної техніки.
Директор БАНДУРКО Олег Михайлович Бандурко
(посада керівника (прізвище, власне ім’я, по батькові (підпис)*
суб’єкта господарювання)* (за наявності)*
_______
*У разі списання майна у процедурі ліквідації підписується головою ліквідаційної комісії, ліквідатором, керуючим з припинення.
Висновки
- ТЕО складають окремо на кожний об’єкт, що пропонується до списання.
- ТЕО заповнює комісія зі списання майна, але підписує його виключно керівник установи.