За незаконне використання «гуманітарки» кримінальна відповідальність
Формально адміністративна та кримінальна відповідальність за порушення законодавства про гуманітарну допомогу існувала й раніше. Зокрема, використання гуманітарної допомоги не за цільовим призначенням та/або з метою отримання прибутку передбачає притягнення до адміністративної та кримінальної відповідальності згідно із законом (ч. 2 ст. 12 Закону № 1192*).
* Закон України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.99 № 1192-XIV.
Дуже схожа ситуація і стосовно відповідальності у сфері благодійної діяльності загалом. Так, суб’єкти благодійної діяльності і посадові особи органів виконавчої влади та ОМС несуть цивільно-правову, адміністративну, дисциплінарну та кримінальну відповідальність за порушення законодавства про благодійну діяльність у порядку, встановленому законом (ч. 1 ст. 27 Закону № 5073**).
** Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 № 5073-VI.
Фактично ж донедавна не було такого нормативно-правового документа, який би визначав конкретні заходи впливу за ці порушення. Та якщо межі адмінвідповідальності за протиправні дії в цій сфері й досі під питанням, то з кримінальною відповідальністю дещо прояснилося.
Законом № 2155*** доповнено ККУ**** новою ст. 2012. Таким чином, запроваджено кримінальну відповідальність за незаконне використання з метою отримання прибутку гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги.
**** Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 № 2341-III.
ВАЖЛИВО!
Норма ст. 2012 ККУ працює з 03.04.2022
Об’єкт
Нагадаємо: благодійною пожертвою визнається безоплатна передача благодійником коштів, іншого майна, майнових прав для досягнення певних, наперед обумовлених цілей благодійної діяльності (ч. 1 ст. 6 Закону № 5073).
Цільову допомогу у формі валютних цінностей називають благодійним грантом.
Одним із різновидів благодійництва є гуманітарна допомога. Причому остання надається з гуманних мотивів отримувачам, у т. ч. для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Це випливає з абз. 3 ст. 1 Закону № 1192 і, власне, повністю відповідає умовам сьогодення.
У свою чергу, використання товарів гуманітарної допомоги чи благодійних пожертв з метою отримання прибутку та/або інших благ і визначають об’єктивну сторону кримінального правопорушення.
Суб’єкт
Учасниками відносин у сфері благодійної діяльності є благодійник та бенефіціар. Тобто той, хто надає допомогу, і той, хто її отримує.
Проте благодійнику кримінальна відповідальність за нецільове використання благодійної (гуманітарної) допомоги 100 % не загрожує. Адже саме ці особи і вирішують, коли, кому і на яких умовах надається допомога.
Лишається тільки бенефіціар. До речі, ним може бути як фізична особа, неприбуткова організація чи ТГ, так і будь-яка юрособа.
Водночас суб’єктом злочину є саме фізична осудна особа, яка вчинила кримінальне правопорушення у віці, з якого наступає кримінальна відповідальність (ст. 18 ККУ).
З огляду на це, під особливо пильним наглядом перебувають насамперед дії посадових осіб виконавчих органів та ОМС, які приймають, здійснюють розподіл та передачу «гуманітарки».
Покарання
Що «світить» тим, хто наважиться пустити гуманітарну допомогу не за призначенням та ще й у такі надскладні часи, показано в таблиці нижче.
Покарання за незаконне використання гуманітарної допомоги
Протиправні дії |
Обставини вчинення, розмір |
Покарання |
Продаж гуманітарної допомоги або використання благодійних пожертв, безоплатної допомоги або укладання інших правочинів щодо розпорядження таким майном, з метою отримання прибутку |
Уперше, у значному розмірі (вартістю 434175 грн+)* |
Штраф від 34000 до 51000 грн або виправні роботи до 2 років або обмеження волі до 4 років |
Повторно або за попередньою змовою групою осіб або службовою особою з використанням службового становища або у великому розмірі (вартістю 1240500 грн+)* |
Позбавлення волі від 3 до 5 років + позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю до 3 років + конфіскація майна |
|
Організованою групою або в особливо великому розмірі (вартістю 3721500 грн+)* або під час надзвичайного чи воєнного стану |
Позбавлення волі від 5 до 7 років + позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю до 3 років + конфіскація майна |
|
* Для кваліфікації кримінальних правопорушень взято неоподаткований мінімум у розмірі 1240,50 грн — 50 % прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 1 січня 2022 року (відповідно до п. 5 розд. XX ПКУ). |
Та як бути з нецільовим використанням «гуманітарки» у більш скромних масштабах, коли загальна вартість товарів не дотягує до зазначеного рівня? А як щодо випадків поступового та систематичного спрямування гуманітарної допомоги «наліво» невеликими партіями? Як будуть кваліфіковані такі злочини, покажуть час і судова практика. Однак, поза сумнівом, в умовах воєнного часу на правопорушників чекає максимальне покарання.
Бюджетна бухгалтерія, квітень, 2022/№ 15