Заходи впливу: є зміни в порядках застосування
1 Постанова КМУ «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 19 січня 2011 р. № 21 і від 17 березня 2011 р. № 255» від 26.01.2022 № 48.
2 Порядок зупинення операцій з бюджетними коштами, затверджений постановою КМУ від 19.01.2011 № 21.
3 Порядок зменшення бюджетних асигнувань розпорядникам бюджетних коштів, затверджений постановою КМУ від 17.03.2011 № 255.
Зупинення операцій
Підстави для зупинення
Насамперед нагадаємо: зупинення операцій з бюджетними коштами застосовується у разі виявлення факту порушення вимог бюджетного законодавства.
Такий захід впливу передбачено п. 2 ч. 1 ст. 117 БКУ. Суть «покарання» — у зупиненні будь-яких операцій зі здійснення платежів з рахунків розпорядників та/або одержувачів.
УВАГА!
Зупинення можливе на строк до 30 днів у межах бюджетного періоду
Про це зазначено у ст. 120 БКУ та в оновленому п. 2 Порядку № 21.
На підставі протоколу про порушення бюджетного законодавства або акта ревізії уповноважений орган4 протягом трьох наступних робочих днів з дня його надходження приймає розпорядження про зупинення операцій з б юджетними коштами. Форму такого розпорядження наведено у додатку 1 до Порядку № 21.
4 Уповноваженим органом можуть бути Мінфін, органи Казначейства, органи Держаудитслужби, місцеві фіноргани, головні розпорядники бюджетних коштів. — Прим. ред.
Коли можна уникнути?
А далі — головна радісна новина.
Так, зупинення операцій можна уникнути! Про це свідчить норма оновленого п. 2 Порядку № 21.
Якщо протягом цих трьох робочих днів порушник бюджетного законодавства надасть уповноваженому органу інформацію про усунення такого порушення або ж ведення позовної роботи, спрямованої на його усунення, — розпорядження про зупинення операцій не буде прийнято.
Але майте на увазі: обов’язково має бути документальне підтвердження факту усунення порушення або ведення позовної роботи щодо його усунення (копія позовної заяви з відміткою суду про її реєстрацію).
ЦІННА ПОРАДА!
Для запобігання зупиненню операцій слід поквапитися й усунути порушення у триденний строк
Зупинення операцій судів
Зауважимо: якщо планується прийняття розпорядження про зупинення операцій органів і установ системи правосуддя, спочатку уповноважений орган інформує Вищу раду правосуддя.
Операції, які не підлягають зупиненню
Повернення помилково зарахованих бюджетних коштів відтепер не підлягає зупиненню.
Про це прямо зазначено в оновленому п. 3 Порядку № 21.
Перелік операцій, які не підлягають зупиненню, наразі такий:
• сплата податків, зборів та інших доходів бюджетів, ЄСВ;
• виконання рішень органів, яким відповідно до закону надано право стягнення коштів;
• здійснення захищених видатків, визначених ст. 55 БКУ;
• повернення помилково зарахованих бюджетних коштів.
«Електронне» розпорядження
Розпорядження про зупинення операцій наразі створюється у формі електронного документа. Про це свідчить п. 4 Порядку № 21.
При цьому датою прийняття такого розпорядження є дата та час накладення електронного підпису на розпорядження.
Надсилають його через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади не пізніше ніж протягом робочого дня, наступного за днем його реєстрації.
Аналогічно в електронній формі створюється й розпорядження про відновлення операцій.
На папері такі розпорядження складають лише у разі неможливості їх оформлення у формі електронного документа.
Також відтепер один примірник розпорядження надсилається і відповідному органу Держаудитслужби за місцезнаходженням порушника бюджетного законодавства, для його врахування в подальшій роботі.
Тоді як раніше примірники такого розпорядження слід було надсилати лише органу Казначейства, порушнику, розпоряднику вищого рівня чи місцевому фіноргану.
Зменшення бюджетних асигнувань
Підстави для зменшення
Підставою для зменшення бюджетних асигнувань є протокол про порушення бюджетного законодавства або акт ревізії. У цьому документі має бути зафіксовано факт правопорушення розпорядником бюджетних коштів у поточному чи минулих бюджетних періодах.
Саме таку підставу зазначено в оновленому п. 2 Порядку № 255.
Зменшення асигнувань судів
Вимога аналогічна зупиненню операцій з бюджетними коштами судів.
Так, рішення про зменшення бюджетних асигнувань на утримання судів, інших органів і установ системи правосуддя міністр фінансів приймає лише після погодження з Вищою радою правосуддя. Це передбачено п. 3 оновленого Порядку № 255.
Коли інформувати Мінфін?
Прийнятими змінами до Порядку № 255 зобов’язано місцеві фіноргани та головних розпорядників коштів держбюджету інформувати Мінфін щодо прийнятих протягом бюджетного періоду рішень про зменшення бюджетних асигнувань.
Зробити зазначене обов’язково потрібно до 10 лютого наступного за звітним бюджетним періодом року.
Форму для інформування наведено у додатку до Порядку № 255.
Бюджетна бухгалтерія, лютий, 2022/№ 8