Бюджетний процес під час війни
Хто здійснює бюджетні повноваження?
В умовах воєнного стану бюджетні повноваження можуть здійснювати (п.п. 1 п. 1 постанови № 252*):
— ОМС;
— виконавчі органи ОМС;
— місцеві державні адміністрації;
— військово-цивільні адміністрації.
У разі утворення військових адміністрацій бюджетні повноваження здійснюють саме вони. Це випливає з п. 5 ч. 2 ст. 15 Закону № 389**.
** Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII.
Внесення змін до місцевого бюджету
Звичайно, за нинішніх умов зібратися депутатам на сесію досить складно, а деколи і взагалі неможливо. Утім, для внесення змін до місцевого бюджету в умовах воєнного стану рішення сесії не потрібно. А як же тоді?
Внести зміни до місцевого бюджету можуть виконкоми ОМС, місцеві держадміністрації, військово-цивільні або військові адміністрації без ухвалення рішення відповідною місцевою радою. Це чітко прописано в п.п. 2 п. 1 постанови № 252.
Але майте на увазі: для прийняття рішення про внесення змін до місцевого бюджету необхідне подання відповідного місцевого фіноргану.
Перерозподіл видатків бюджетів
Віднедавна для цього не потрібно погодження відповідної комісії місцевої ради. На користь цього свідчить п.п. 2 п. 1 постанови № 252.Так, виконкоми ОМС, місцеві держадміністрації та військові (військово-цивільні) адміністрації можуть здійснювати перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами, включаючи резервний фонд бюджету. Також зазначені органи мають право надавати додаткові дотації та субвенції у межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника бюджетних коштів. Окрім того, до їх повноважень наразі належить і збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення інших видатків (окремо за загальним та спеціальним фондами бюджету).
Кошти з місцевого бюджету → державному
Починаючи з 21.03.2022 виконкоми відповідних місцевих рад, місцеві держадміністрації та військові (військово-цивільні) адміністрації можуть приймати рішення про перерахування коштів з місцевого бюджету державному. Причому такі міжбюджетні трансферти мають здійснюватися з метою:
— відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України;
— забезпечення нацбезпеки;
— усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.
Це передбачено п. 222 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ.
Міжбюджетні трансферти БЕЗ договорів
Нагадаємо: надання субвенцій з одного місцевого бюджету іншому здійснюється на підставі договорів відповідних сторін. Це передбачено ч. 2 ст. 101 БКУ.
Проте в умовах воєнного стану можлива передача коштів між місцевими бюджетами і без укладання договору. Зазначене дозволене абз. 4 п.п. 2 п. 1 постанови № 252.
Так, рішення про передачу коштів між місцевими бюджетами, як і більшість рішень стосовно бюджетного процесу в умовах воєнного стану, приймають виконкоми відповідних місцевих рад, місцеві держадміністрації та військові (військово-цивільні) адміністрації.
Використання коштів резервного фонду
На час дії воєнного стану змінено порядок використання коштів резервного фонду бюджету. Такий порядок прописано в Тимчасовому порядку № 175***.
Виділення коштів з резервного фонду здійснюється за рішенням місцевої держадміністрації, військової адміністрації або виконкому відповідної місцевої ради.
У цьому рішенні має бути визначено:
— головного розпорядника бюджетних коштів, якому виділяються кошти з резервного фонду;
— напрям використання коштів резервного фонду;
— обсяг коштів, виділений з резервного фонду;
— інші умови (щодо виділення, використання, ведення обліку, звітності) у разі необхідності.
Також наразі резервний фонд бюджету може перевищувати 1 % обсягу видатків загального фонду бюджету. Адже на період дії воєнного стану не застосовується вимога ч. 3 ст. 24 БКУ. Це передбачено абз. 6 п.п. 1 п. 22 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ.
Строки подання звіту про виконання місцевих бюджетів
За загальним правилом річний та квартальні звіти про виконання місцевих бюджетів необхідно подати у двомісячний строк після завершення відповідного бюджетного періоду. Тобто річний звіт мав би бути поданий не пізніше 1 березня. Цього вимагає ч. 4 ст. 80 БКУ.
Однак на період дії воєнного стану цю вимогу скасовано. Пряму вказівку на це містить абз. 17 п.п. 1 п. 22 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ.
Використання залишків коштів субвенцій
Дозволено спрямовувати залишки коштів за субвенціями з держбюджету місцевим бюджетам (у т. ч. освітньої субвенції та субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами), збережених на рахунках місцевих бюджетів станом на 1 січня 2022 року, на:
— заходи територіальної оборони;
— задоволення продовольчих потреб цивільного населення;
— евакуацію/вивезення/переміщення цивільного населення з місцевості, де ведуться бойові дії, та небезпечних територій у безпечні місця, зокрема на оплату транспортних послуг, пально-мастильних матеріалів, облаштування місць розміщення громадян, які у зв’язку з бойовими діями залишили місце проживання/перебування;
— оплату інших заходів, спрямованих на підтримку цивільного населення в умовах воєнного стану.
Це передбачено п. 222 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ.
Публічне представлення інформації
Скасовано вимогу щодо публічного представлення інформації про виконання бюджетних програм головними розпорядниками бюджетних коштів. Зокрема, як визначено в абз. 3 ч. 5 ст. 28 БКУ, це потрібно було зробити до 15 березня.
Однак на період війни ця вимога не діє. Її скасування передбачено абз. 8 п.п. 1 п. 22 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ.
Захищені статті видатків
В умовах воєнного стану не застосовується ст. 55 БКУ щодо проведення захищених видатків (абз. 12 п.п. 1 п. 22 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ).
Черговість здійснення видатків на період дії воєнного стану визначено п. 19 Порядку № 590****. Докладніше про це читайте в матеріалі «Робота Казначейства в умовах воєнного стану» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 12).
Затвердження кошторисів
Затвердження фінансових документів в умовах воєнного стану регламентує постанова № 267*****.
Кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, плани використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів), помісячні плани використання бюджетних коштів і штатні розписи затверджують керівники (їх заступники) установи вищого рівня.
Крім цього, кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, передбачені на проведення централізованих заходів, мають право затверджувати керівники (заступники керівників) місцевих держадміністрацій та виконкомів ОМС.
Перевірки Держаудитслужби
Зараз узагалі-то не до перевірок. Тож до припинення чи скасування воєнного стану Держаудитслужба перевірок щодо виконання місцевих бюджетів не проводить. У свою чергу, розпочаті перевірки має бути зупинено.
Зазначене передбачено п. 2 постанови № 252.
Заходи впливу НЕ застосовуються
Не застосовуються за порушення бюджетного законодавства такі заходи впливу, як:
— зупинення операцій з бюджетними коштами;
— призупинення бюджетних асигнувань;
— зменшення бюджетних асигнувань.
Це передбачено п. 223 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БКУ.
Майте на увазі: таке послаблення запроваджено виключно на період дії воєнного стану. До того ж далеко не всі розпорядники та одержувачі бюджетних коштів «невразливі» до перелічених вище санкцій. Не каратимуть за бюджетні правопорушення лише розпорядників та одержувачів бюджетних коштів сектору національної безпеки і оборони, а також тих із них, що залучені до вирішення завдань із запровадження і здійснення заходів правового режиму воєнного стану.
Бюджетна бухгалтерія, квітень, 2022/№ 13