Залишки освітньої субвенції: чи можна витратити на впорядкування бомбосховищ?
Питання використання залишків освітньої субвенції турбують заклади освіти щорічно. А у зв’язку із жахливими подіями та введенням воєнного стану у закладів з’явились потреби. Зокрема, йдеться про впорядкування бомбосховищ. Чи можна спрямувати залишки субвенції на такі цілі? Пропонуємо розібратися разом.
Використання освітньої субвенції
Щодо використання безпосередньо коштів освітньої субвенції, а не її залишків, ситуація залишається незмінною.
Так, освітня субвенція спрямовується на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників у визначених ст. 1032 БКУ типах закладів освіти.
Такими закладами освіти є:
— початкові школи, гімназії (крім дошкільних підрозділів у таких закладах), ліцеї;
— спеціальні школи;
— заклади спеціалізованої освіти: мистецькі, спортивні, військові (військово-морські, військово-спортивні), наукові ліцеї, ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою;
— дитячі будинки, навчально-реабілітаційні центри, інклюзивно-ресурсні центри;
— заклади професійної (професійно-технічної) освіти державної та комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти;
— заклади фахової передвищої освіти і коледжі державної та комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти.
Використання залишків освітньої субвенції
Напрями використання залишків освітньої субвенції визначено ч. 4 ст. 1032 БКУ та п. 3 Порядку № 6*.
Так, залишки коштів за освітньою субвенцією на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів і використовуються у наступному бюджетному періоді. Такі залишки можна використати з урахуванням цільового призначення субвенції та на оновлення матеріально-технічної бази відповідних закладів освіти.
Тож залишки освітньої субвенції у першу чергу використовуємо на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників. А вже в другу чергу — на оновлення матеріально-технічної бази. До речі, під матеріально-технічною базою закладу освіти слід розуміти все його майно.
Першочергові напрямки визначені. До першочергових напрямів використання залишків освітньої субвенції належать видатки на (п. 3 Порядку № 6):
— придбання шкільних автобусів для перевезення дітей із закладів загальної середньої освіти (далі — ЗЗСО), які будуть оптимізовані/об’єднані/реорганізовані;
— оснащення закладів освіти персональними комп’ютерами та мультимедійним обладнанням, засобами навчання та обладнанням для навчальних кабінетів початкової школи, фізики, хімії, біології, географії, математики, інформатики;
— придбання підручників і посібників (у т. ч. електронних) для закладів освіти;
— оновлення навчальної та матеріально-технічної бази ЗЗСО, які оптимізовані/об’єднані/реорганізовані або які повністю укомплектовані і до яких будуть довозитися учні закладів загальної середньої освіти;
— здійснення заходів, пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки;
— ремонт і придбання обладнання для їдалень (харчоблоків) ЗЗСО;
— підключення закладів освіти до Інтернету, насамперед у сільській місцевості;
— будівництво нових туалетних приміщень і реконструкцію, капітальний та поточний ремонт туалетних приміщень ЗЗСО, в яких початкову освіту здобувають не менше 20 осіб, їх облаштування санітарно-гігієнічним обладнанням та розроблення відповідної проектної документації.
Окрім цього, нещодавно постановою № 365** (чинна з 27.03.2022) Уряд доповнив першочергові напрямки використання залишків освітньої субвенції на оновлення матеріально-технічної бази.
Тепер залишки освітньої субвенції також можна використовувати на:
— заходи територіальної оборони;
— задоволення продовольчих потреб цивільного населення;
— евакуацію/вивезення/переміщення цивільного населення з місцевості, де ведуться бойові дії, та з небезпечних територій у безпечні місця, зокрема на оплату транспортних послуг, пально-мастильних матеріалів, облаштування місць розміщення громадян, які у зв’язку з бойовими діями залишили місце проживання/перебування, оплату інших заходів, спрямованих на підтримку цивільного населення в умовах воєнного стану.
УВАГА!
Перелік напрямів спрямування залишків освітньої субвенції, наведений у п. 3 Порядку № 6, не є вичерпним
На це свого часу звертало увагу МОН у листі від 30.06.2020 № 1/11-4420.
Таким чином, за рахунок цих коштів можна здійснювати будь-які видатки, пов’язані з оновленням та поліпшенням матеріально-технічної бази освітніх закладів.
Вважаємо, що такими видатками цілком можуть бути і видатки на впорядкування бомбосховищ.
Бюджетна бухгалтерія, серпень, 2022/№ 31