Інформація по темі "" | Публікації по тегу
23.09.20
44821 6
Друкувати
Обране

Посадова особа VS депутат: як поєднати представницькі і службові повноваження?

Тема місцевих виборів дуже багатогранна у своїх міфах та вигадуваннях. Зокрема, тематика поєднання службових і депутатських поноважень викликає досить багато запитань. Тому ми вирішили у цій статті розкласти по поличках норми законодавчих актів, які регулюють зазначене питання.
МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ ВЕРЕСЕНЬ, 2020/№ 9

Мацокін Андрій, головний редактор журналу "Держслужбовець"

МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ, ВЕРЕСЕНЬ, 2020/№ 9

 

Правове забезпечення: представницькі повноваження

Питання можливості поєднання представницьких та службових повноважень регулюють Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX1 і Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 № 93-IV2.

1 Виборчий кодекс.

2 Закон № 93.

Відповідно до норм Виборчого кодексу депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до ст. 70 Конституції України.

Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Згідно з нормами Закону № 93 депутат місцевої ради здійснює свої повноваження, не пориваючи з виробничою або службовою діяльністю.

Водночас депутат місцевої ради не може мати іншого представницького мандата. Далі трохи про представницький мандат.

Чинне законодавство України не містить визначення «представницького мандату».

Водночас Конституційний Суд України дійшов висновку3, що термін «представницький мандат» обов’язково пов’язаний з обранням особи, зокрема, народним депутатом України чи депутатом ВР АРК, депутатом сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради з наданням їй відповідних повноважень, в тому числі виступати від імені виборців.

3 Рішення щодо офіційного тлумачення положень статей 38, 78 Конституції України, статей 1, 10, 12, частини другої статті 49 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (справа про сумісництво посад народного депутата України і міського голови) від 6 липня 1999 року № 7-рп/1999.

Згідно з Конституцією України, зазначає Конституційний Суд, представницький мандат мають народні депутати України (ч. 2 ст. 78), Президент України (ч. 4 ст. 103), депутати ВР АРК, а також депутати сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, що прямо зумовлено представницьким характером цих органів (ст. 136, 140, 141).

Міський голова є головною посадовою особою територіальної громади міста (ч. 1 ст. 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні») з представницьким мандатом.

Наявність представницького мандата міського голови зумовлена насамперед його безпосереднім обранням територіальною громадою міста.

Як бачимо, Виборчий кодекс і Закон № 93 містять обмеження щодо поєднання двох представницьких мандатів депутатами і сільськими, селищними, міськими головами.

Увага! Виборчий кодекс передбачає, що особа, обрана депутатом ВР АРК, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, для її реєстрації зобов’язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, сільським, селищним, міським головою, а у разі наявності в неї іншого представницького мандата — копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради АР Крим або відповідної місцевої ради.

Особа, обрана депутатом Верховної Ради АРК, сільським, селищним, міським головою, також подає документ про звільнення з роботи (посади), припинення діяльності, несумісної з депутатським мандатом депутата Верховної Ради АРК, посадою сільського, селищного, міського голови.

Тепер щодо поєднання представницьких повноважень з деякими посадами та видами діяльності.

Правове забезпечення: службові повноваження

Ці питання регулюють норми Закону № 93, Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»4, Закону України 07.06.2001 № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування»5, Закону України від 14.10.2014 № 1700-VII «Про запобігання корупції»6.

4 Закон № 280.

5 Закон № 2493.

6 Закон № 1700.

Закон № 93 щодо несумісності статусу депутата місцевої ради з деякими посадами та видами діяльності каже таке:

Депутат місцевої ради, який перебуває на посаді керівника місцевого органу виконавчої влади чи на іншій посаді, на яку поширюються вимоги Конституції та законів України щодо обмеження сумісництва, не може поєднувати свою службову діяльність на цій посаді з посадою сільського, селищного, міського голови, секретаря сільської, селищної, міської ради, голови та заступника голови районної у місті, районної, обласної ради, а також з іншою роботою на постійній основі в радах, їх виконавчих органах та апараті.

З урахуванням цієї норми особи, що працюють на посадах, на які поширюються вимоги щодо обмеження сумісництва, не можуть поєднувати свою службову діяльність з роботою на постійній основі в радах, їх виконавчих органах та апаратах!

Щодо роботи депутатів на постійній основі в раді.

За рішенням обласної, Київської та Севастопольської міських рад депутат, обраний головою постійної комісії з питань бюджету, може працювати в раді на постійній основі.

Депутат місцевої ради може бути обраний секретарем сільської, селищної, міської ради, головою, заступником голови районної, обласної, районної у місті ради. На цих посадах він буде працювати у відповідній раді на постійній основі і тому не може суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, у тому числі на громадських засадах (за винятком викладацької, наукової та творчої у позаробочий час), займатися підприємницькою діяльністю, одержувати від цього прибуток, якщо інше не передбачено законом.

Якщо ми кажемо про роботу депутатів в раді на постійній основі, то нормами, які ми будемо розглядати при обговоренні цього питання, будуть норми Закону № 2493.

Дія Закону № 2493 не поширюється на технічних працівників та обслуговуючий персонал органів місцевого самоврядування.

Відповідно до цього Закону служба в органах місцевого самоврядування — це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Посадами в органах місцевого самоврядування є:

1

виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах

2

виборні посади, на які особи обираються відповідною радою

посади:

голови та заступників голови районної, районної у місті, обласної ради;

заступника міського голови — секретаря Київської міської ради;

секретаря сільської, селищної, міської ради;

голови постійної комісії з питань бюджету обласної, Київської та Севастопольської міських рад

3

виборні посади, на які особи затверджуються відповідною радою

посади:

заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради;

керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної,

міської, районної у місті ради;

старости

4

посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України

посади:

керівника секретаріату (керуючого справами) районної, обласної ради;

керуючого справами виконавчого апарату обласних і районних рад;

керівників відділів, управлінь та інших працівників органів місцевого самоврядування

Тож, як бачимо, депутат відповідної ради може суміщати представницькі повноваження і роботу на посадах в ОМС.

Тепер розглянемо обмеження в рамках суміщення службових повноважень з іншою роботою.

Правове забезпечення: службові & представницькі повноваження

На осіб, зазначених у попередньому розділі, та інших посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія Закону № 1700, законодавства про працю з урахуванням особливостей, передбачених Законом № 2493.

Посадові особи місцевого самоврядування не можуть бути організаторами і безпосередніми учасниками страйків та інших дій, що перешкоджають виконанню органами державної влади, органами влади АР Крим чи органами місцевого самоврядування передбачених законом повноважень. Інші обмеження, пов’язані із проходженням служби в органах місцевого самоврядування, встановлюються виключно законами України.

Ви бачите лише частину матеріалу
Доступ до повного тексту можливий лише для зарєестрованих користувачів.
Авторизуватися Зареєструватися
Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Газета «Місцеве самоврядування»



Коментарі
6
Jafa
23.09.2020
"1. Депутат місцевої ради, який перебуває на посаді керівника місцевого органу виконавчої влади чи на іншій посаді, на яку поширюються вимоги Конституції та законів України щодо обмеження сумісництва, не може поєднувати свою службову діяльність на цій посаді з посадою сільського, селищного, міського голови, секретаря сільської, селищної, міської ради, голови та заступника голови районної у місті, районної, обласної ради, а також з іншою роботою на постійній основі в радах, їх виконавчих органах та апараті." ст.7 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад"
Jafa Jafa
23.09.2020
Висновок автора прямо суперечить нормі закону, або ж автор не зовсім розуміє різницю між виконавчим комітетом і виконавчим органом ради і апаратом ради.
Степан Jafa
22.12.2021
Автор статті не розуміє поняття між «місцевий органон виконавчої влади» та «виконавчий орган» !!! Місцевий орган виконавчої влади-це місцеві державні адміністрації на яких розповсюджується дія закону про державну службу, а виконавчий орган-це орган місцевого самоврядування.
ЮРИ
08.11.2020
Заступник голови може бути депутатом якщо він не входить у виконком. Також передбачте щоб посада заступника, не входила в перелік тих посад, які громада хоче бачити у складі виконавчого комітету.
Сергій
15.11.2020
Доброго дня ,я новообраний голова Ярунської ОТГ. Наша громада до 10 тис.,відразу на 4 округах - потрібно замінити депутатів :1 округ - депутат переможець обрав районну раду ,в яку він теж пройшов (партійним висуванець);2 округ- депутат займе посаду заступника голови ОТГ;3 округ - депутат займе посаду старости ;4 округ- депутат очолить новостворений відділ освіти. Яким чином їх замінити ? Чи можна обійтися без перевиборів ? Якщо ні ,то за чий рахунок проводяться і яка орієнтовна сума? Склад депутатів 22 ,без 4 можна працювати і не проводити замін ? Чи не буде це порушення законодавства? Чи потрібно повідомляти офіційно ,якийсь законодавчий орган - про ситуацію, яка склалася в ОТГ?
наталя
19.11.2020
Чи може державний реєстратор місця проживання селищної ради (ОТГ)бути місцевим депутатов уієї ж ради (ОТГ)?
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі