Інформація по темі "" | Публікації по тегу
20.10.20
18311 0
Друкувати
Обране

Дисциплінарна відповідальність службовців ОМС

У цій статті ми хотіли би окреслити загальні підставі для притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності з урахуванням особливостей служби в ОМС: розглянути можливості дисциплінарної відповідальності різних категорій службовців та наслідки застосування стягнень.
Мацокін Андрій, головний редактор журналу "Держслужбовець", Сербіна Анастасія, головний редактор спецвипуску "Юридичні практики", адвокат
 
МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ, ЖОВТЕНЬ, 2020/№ 10 

Різний статус — різні підходи

Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в ОМС, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету (ч. 1 ст. 2 Закону України від 07.06.2001 № 2493-III «Про службу в ОМС»1). Дія цього Закону не поширюється на технічних працівників та обслуговуючий персонал ОМС.

1 Закон про службу в ОМС.

Стаття 3 Закону про службу ОМС дає нам таку градацію усіх посад в ОМС:

Тип посади

Приклад

1

виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах

сільський, селищний, міський голова

2

виборні посади, на які особи обираються відповідною радою

голова районної і обласної ради, заступник голови районної, районної у місті, обласної ради, секретар сільської, селищної, міської ради, заступник міського голови — секретар Київської міської ради, голова постійної комісії з питань бюджету

3

виборні посади, на які особи затверджуються відповідною радою

керуючий справами (секретар) виконавчого комітету відповідної ради, заступник голови з питань діяльності виконавчих органів відповідної ради, староста

4

посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України

керівник відділу, юрист, бухгалтер, головний спеціаліст відділу, провідний спеціаліст управління тощо

Одним із обов’язків службовця ОМС є сумлінне ставлення до виконання службових обов’язків. Особливості дисциплінарної відповідальності службовця ОМС забезпечуються у порядку, передбаченому Законом про службу в ОМС (ст. 19 Закону про службу в ОМС). А відповідно до ст. 7 цього ж Закону правовий статус посадових осіб місцевого самоврядування визначається Конституцією України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні»«Про статус депутатів місцевих рад», «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», цим та іншими законами України.

У частині притягнення осіб до дисциплінарної відповідальності ми маємо керуватися Кодексом законів про працю України2 з урахуванням особливостей, які визначені в Законі України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»3, адже питання дисципліни у профільному законі не прописані.

2 КЗпП.

3 Закон про місцеве самоврядування.

Ми не даремно розпочали статтю саме з різних типів посад, оскільки визначення правил підзвітності та підконтрольності мають вирішальне значення для надання відповіді на запитання про те, чи кожна із службових осіб місцевого самоврядування може бути притягнута до дисциплінарної відповідальності.

У цьому номері в статті «Які зміни старостам приніс Закон № 805-ІХ?» викладено роз’яснення розуміння таких понять, як «підзвітність, підконтрольність та відповідальність», які будуть доречні й під час вирішення питання про дисциплінарну відповідальність.

Відповідно до ст. 1471 КЗпП дисциплінарні стягнення застосовуються органом, якому надано право прийняття на роботу (обрання, затвердження і призначення на посаду) цього працівника.

На працівників, які несуть дисциплінарну відповідальність за статутами, положеннями та іншими актами законодавства про дисципліну, дисциплінарні стягнення можуть накладатися також органами, вищестоящими щодо органів, вказаних у частині першій цієї статті.

Працівники, які займають виборні посади, можуть бути звільнені тільки за рішенням органу, який їх обрав, і лише з підстав, передбачених законодавством.

Виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах

З-поміж усіх посад в ОМС є, власне, та, шлях до якої безпосередньо залежить від результатів виборів, — голова відповідної ради. Згідно з ч. 1 ст. 12 Закону про місцеве самоврядування сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села, селища, міста.

Відповідно до ч. 2 ст. 12 цього Закону сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.

На жаль, зараз відсутнє законодавче визначення поняття «дисципліна» чи «дисциплінарний проступок»! Як правило, в теорії трудового права дисципліною є виконання, а дисциплінарним проступком є невиконання чи неналежне виконання працівником своїх трудових обов’язків. Трудові обв’язки голови визначені нормами ч. 4 ст. 42 Закону про службу в ОМС.

Законом про службу в ОМС, зокрема його ст. 23, визначено, що особи, винні у порушенні законодавства про службу в ОМС, притягуються до цивільної, адміністративної або кримінальної відповідальності згідно із законом. Як бачимо, дисциплінарна відповідальність у цьому переліку відсутня.

Щодо норм КЗпП, то ми вже зазначали, що за його нормами працівники, які займають виборні посади, можуть бути звільнені тільки за рішенням органу, який їх обрав, і лише з підстав, передбачених законодавством.

Громада, яке обирала голову, не є «органом», а отже, не може застосовувати дисциплінарні стягнення.

Водночас на безвідповідального голову можна вплинути!

Зокрема, відповідно до Закону про місцеве самоврядування виключною компетенцією ради є:

— заслуховування звіту сільського, селищного, міського голови про діяльність виконавчих органів ради, у тому числі щорічного звіту про здійснення державної регуляторної політики виконавчими органами відповідної ради;

— прийняття рішення про недовіру сільському, селищному, міському голові (правда, критеріїв недовіри також немає);

— прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом.

Але зазначимо, що у переліку підстав, зокрема, для дострокового припинення повноважень норми, пов’язані з невиконанням або неналежним використанням трудових обов’язків, відсутні!

Тож вплинути на сільського, селищного, міського голову можна через реалізацію норм ст. 26, 74, 75, 79 Закону про місцеве самоврядування.

Виборні посади, на які особи обираються відповідною радою

В ОМС є посади, на які особи обираються радою через обрання їх депутатами.

Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови.

Виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання обрання голови ради, відповідно заступника голови районної ради та першого заступника, заступника голови обласної ради, звільнення їх з посади.

На відміну від норм, які ми розглядали щодо сільського, селищного, міського голови, норми щодо вищезазначених осіб більш конкретні.

Голова районної, обласної, районної у місті (у разі її створення) ради обирається відповідною радою шляхом таємного голосування з числа її депутатів на строк повноважень ради. Голова ради здійснює свої повноваження до припинення ним повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків, передбачених частинами четвертою та п’ятою цієї статті. Голова ради вважається звільненим з посади з дня припинення ним депутатських повноважень або повноважень голови. У своїй діяльності голова ради є підзвітним раді та може бути звільнений з посади радою шляхом таємного голосування. Питання про звільнення голови ради може бути внесено на розгляд ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу ради.

Ви бачите лише частину матеріалу
Доступ до повного тексту можливий лише для зарєестрованих користувачів.
Авторизуватися Зареєструватися
Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Газета «Місцеве самоврядування»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
60
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×