8033 3

Скорочуємо штат: коли скласти новий штатний розпис

04.05.16
У жовтні 2015 року прийнято рішення про скорочення штату бюджетної установи. Працівники, штатні посади яких підлягають скороченню, попереджені про наступне звільнення за два місяці, тобто розірвання трудових договорів із ними заплановане на грудень 2015 року. Оскільки згідно з розпорядженням органу вищого рівня скорочення штату слід було провести саме у жовтні 2015 року, ми у жовтні 2015 року ввели в дію новий штатний розпис (без посад, що підлягають скороченню). Через це з працівниками, посади яких підлягають скороченню, протягом жовтня — грудня 2015 року трудові відносини не припиняли, але фактично їх посади вже не були передбачені новим штатним розписом, тобто такі працівники опинилися поза штатом. Чи необхідно було працівникам, посади яких скорочують, підвищити посадові оклади із грудня 2015 року згідно з урядовою постановою?

Автор: Тубелець Олексій, головний спеціаліст відділу з питань регулювання трудових відносин Юридичного департаменту Міністерства соціальної політики України

Нагадаємо, що скорочення штату — це зміна штатного розпису за рахунок ліквідації певних посад або зменшення кількості штатних одиниць за певними посадами. Скорочення штату допустимо проводити лише за наявності обумовлених підстав.

Зазначимо, що в чинному законодавстві немає такого поняття, як «виведення працівників поза штат». Але на практиці бюджетні установи вимушені це робити. Щоб розібратися у цьому питанні, спочатку розповімо, як треба проводити процедуру скорочення штатів згідно з нормами чинного законодавства.

Перш за все роботодавець видає наказ (розпорядження) про скорочення штату. У ньому вказують причини (підстави) скорочення штату, конкретні посади й роботи, що підлягають скороченню.

Одним із наслідків скорочення штату є виключення штатної одиниці зі штатного розпису установи. Тому наступним кроком після видання наказу (розпорядження) про скорочення штату є складання і затвердження нового штатного розпису або внесення змін до діючого штатного розпису. Новий або змінений штатний розпис має бути складено без урахування посад, які підлягають скороченню. На оновленому штатному розписі зазначають дату, з якої він вводиться у дію. При визначенні цієї дати слід врахувати певний нюанс.

Річ у тім, що скорочення штату супроводжується звільненням працівників, посади яких не увійдуть до нового або зміненого штатного розпису установи (якщо ці працівники не мають статусу, який забороняє їх звільнити (ст. 184, 1861, 197, 198, 252 КЗпП) та якщо немає можливості запропонувати працівникам іншої роботи). Таке звільнення відбувається на підставі, викладеній у п. 1 ст. 40 КЗпП.

Так ось, працівників необхідно попередити про розірвання з ними трудових договорів на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП не пізніше ніж за 2 місяці до звільнення (ч. 1 ст. 492 КЗпП). Тільки після закінчення двомісячного строку роботодавець має право звільнити працівників за п. 1 ст. 40 КЗпП. До цього часу вони залишаються працівниками установи.

Важливо! Новий або змінений штатний розпис (без урахування посад, які підлягають скороченню) має бути введений у дію лише після дати закінчення двомісячного строку попередження працівників про їх звільнення. Фактично оновлений штатний розпис розпочне діяти після дати звільнення працівників через скорочення штату на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП.

Наприклад, 19.10.2015 р. працівників попередили: 23.12.2015 р. їх звільнять через скорочення посад, які вони обіймають. Тоді на новому штатному розписі або змінах до штатного розпису має бути зазначено: «Ввести в дію з 24.12.2015 р.».

До цієї дати залишається чинним старий штатний розпис, яким ще передбачені посади, що підлягають скороченню. Оплату праці працівникам до їх звільнення за п. 1 ст. 40 КЗпП здійснюють згідно з нормами трудового законодавства.

Вище ми розглянули вимоги трудового законодавства щодо процедури скорочення штатів. Але на практиці у бюджетних установ процедура скорочення штатів проходить дещо інакше.

Річ у тім, що орган вищого рівня доводить до відома бюджетних установ рішення про скорочення штатів у відповідному розпорядженні. У ньому зазначена дата виконання цього припису. Як правило, такою датою не врахований двомісячний період для попередження працівників про їх наступне вивільнення.

Ось так у бюджетних установах виникає двояка ситуація. З одного боку, вони мають виконати припис про скорочення штату в обумовлені строки. З іншого, роботодавець має забезпечити виконання норми ч. 1 ст. 492 КЗпП і попередити працівників, які обіймають скорочувані посади, про наступне розірвання з ними трудового договору за п. 1 ст. 40 КЗпП не пізніше ніж за два місяці до дати звільнення.

Тому у бюджетній установі складають новий штатний розпис або вносять зміни до діючого штатного розпису без урахування посад, що скорочують. При цьому вводять оновлений штатний розпис із дати, вказаної у розпорядженні органу вищого рівня про скорочення штату. Також попереджають відповідних працівників про наступне розірвання із ними трудових договорів на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП не пізніше ніж за 2 місяці до звільнення (ч. 1 ст. 492 КЗпП).

Фактично працівники за скороченими посадами опиняються поза штатом — їх уже немає в оновленому штатному розписі, але трудові відносини з ними продовжуються ще протягом гарантованого двомісячного строку. Підкреслимо: протягом двох місяців вони залишаються працівниками і на них поширюється трудове законодавство у повному обсязі. Це підтверджує і Мін’юст у роз’ясненні від 25.01.2011 р. Тобто незалежно від того, що фактично посада працівника опинилась поза штатом, на нього поширюються норми трудового законодавства з тієї причини, що він і досі перебуває у трудових відносинах із роботодавцем.

Отже, при підвищенні посадових окладів (надбавок, доплат) згідно з урядовою постановою (у наведеному випадку — відповідно до постанови КМУ від 09.12.2015 р. № 1013) мають бути переглянуті розміри зарплати усіх працівників, у тому числі і таких «позаштатних» працівників.

 

 



Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
загрузка...
Коментарі (3)
Коля
04.05.2016
Головбухи УПРАВЛІНЬ ОСВІТИ м. Києва щомісяця офіційно отримують премії, що у 4-5 разів (!) перевищують їх посадовий оклад. Подивіться у штатні розписи і ви побачите, що головбух для простих спеціалістів зазначає 50-відсоткову надбавку, а дає їм лише по 20 відсотків. Решту 30 відсотків (а це з кожного спеціаліста) головбух привласнює собі, і отримує її у вигляді вищевказаних премій. Частина від цих грошей перепадає заступникам. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------Тільки не запитуйте штатні розписи у своєму УО, бо скоріше всього, головбух вам надасть завірені ксерокопії підробок. 
Гатченко Лена Коля
05.05.2016
Пора сменить пластинку
Колд
05.05.2016
Сочувствуем!!