Скасування ГКУ: наслідки для комунальних установ та закладів
Господарський кодекс України від 16.01.2003 № 436-IV.
** Цивільний кодекс України від 16.01.2003 № 435-IV.
Однією з найбільш обговорюваних змін Закону № 4196* є перетворення комунальних підприємств (далі — КП) та комунальних некомерційних підприємств (далі — КНП) на акціонерні товариства (далі — АТ) або товариства з обмеженою відповідальністю (далі — ТОВ). Але що ж чекає на комунальні установи (далі — КУ) та комунальні заклади (далі — КЗ)?
КП та КНП: шлях до АТ та ТОВ
Законодавчі зміни, які супроводжують скасування ГКУ, передбачають уніфікацію організаційно-правових форм, а саме підприємств. Це означає, що КП та КНП, які наразі функціонують як підприємства, будуть зобов’язані пройти процедуру реорганізації шляхом перетворення на:
— АТ — стосуватиметься переважно великих комунальних підприємств, діяльність яких може бути привабливою для залучення інвестицій через випуск акцій. У цьому разі 100 % акцій такого АТ належатимуть відповідній територіальній громаді в особі органу місцевого самоврядування (далі — ОМС);
— ТОВ — ця форма буде більш поширеною серед більшості КП, оскільки вона є гнучкішою та простішою в управлінні порівняно з АТ. Єдиним учасником такого ТОВ також буде територіальна громада.
Таке перетворення, за задумом законодавця, покликане підвищити прозорість управління, покращити корпоративне управління та потенційно полегшити залучення фінансування.
КУ та КЗ: функціонування БЕЗ змін
На відміну від КП та КНП, КУ та КЗ мають іншу правову природу. Вони не є суб’єктами господарювання в традиційному розумінні, основною метою їх діяльності є не отримання прибутку, а виконання функцій місцевого самоврядування, наприклад, у сферах освіти, охорони здоров’я, культури, соціального захисту, надання адміністративних послуг тощо. Вони фінансуються з місцевих бюджетів.
ВАЖЛИВО! Наразі немає жодних законодавчих ініціатив або проєктів, які б передбачали обов’язкове перетворення КУ та КЗ на АТ чи ТОВ
Таким чином, їх статус як неприбуткових установ, які виконують соціально важливі функції, збережеться.
Причиною цього є те, що правове регулювання діяльності КУ та КЗ здійснюється передусім БКУ*, а також профільними законами України (наприклад, Законом № 2145**, Законом № 2801***, Законом № 2778**** тощо), а не ГКУ, який регламентує відносини у сфері господарювання.
* Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI.
** Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII.
*** Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.92 № 2801-ХІІ.
**** Закон України «Про культуру» від 14.12.2010 № 2778-VI.
Отже, після 28 серпня 2025 року:
— КП та КНП мають готуватися до реорганізації шляхом перетворення на АТ або ТОВ;
— КУ та КЗ, відповідно до норм Закону № 4196, збережуть свій поточний статус та найменування. Їх діяльність і надалі регулюватиметься спеціальними законами та нормами бюджетного законодавства.
Висновки
- Скасування ГКУ є кроком до спрощення та уніфікації законодавства у сфері господарювання. Для ОМС, керівників КП та КНП, а також для всіх зацікавлених сторін, вкрай важливо:
1) уважно відстежувати зміни в законодавстві: законодавчий процес триває і нові норми можуть з’являтися в процесі;
2) провести аудит наявних КП та КНП: оцінити їх організаційно-правовий статус та визначити оптимальний шлях реорганізації (АТ чи ТОВ);
3) розпочати підготовку до реорганізації: це включатиме формування статутних документів, проведення реєстраційних дій, визначення особливостей подальших трудових відносин. - КУ та КЗ наразі не потрібно вчиняти жодних дій щодо зміни найменування чи організаційно-правової форми, проте їм також слід бути в курсі загальних законодавчих змін.