Інформація по темі "" | Публікації по тегу
01.08.22
16487 0
Друкувати
Обране

ПН на неплатника ПДВ: як виправитися?

Установа — платник ПДВ зареєструвала податкову накладну (далі — ПН) на покупця — неплатника ПДВ. Але незабаром з’ясувалося, що покупець усе ж таки є платником ПДВ. Як виправити цю помилку?

Як виправити помилку?

Для того щоб виправити цю ситуацію, необхідно обнулити помилкову ПН. Як це зробити? Відповідь на це запитання містить Порядок № 1307*. Зробити це можна за допомогою розрахунку коригування (далі — РК). Такий РК обнуляє будь-які помилкові ПН. Пояснимо детально, як правильно це зробити, та розглянемо всі «підводні камені», які можуть трапитися на шляху виправлення такої помилки.

* Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 № 1307.

Крок 1. Складаємо РК

Загальні правила складання такого РК прописано в п. 21 Порядку № 1307. А ось детальніші пояснення фіскалів щодо складання РК у такій ситуації можна знайти в категорії ЗІР 101.15.

Власне, податківці наполягають, що таку помилку в ПН слід виправляти шляхом складання обнуляючого РК і нової правильної ПН. Тобто таку ПН вони, по суті, прирівнюють до помилково складеної ПН. Тож заповнюємо цей РК таким чином:

Поле РК

Пояснення щодо заповнення

«Шапка»

Зазначаємо дані із заголовної частини ПН із помилками (тобто реквізити ПН, які були заповнені з помилками):

— позначка «X»;

— тип причини «02» — Постачання неплатнику податку;

— у рядку «Отримувач (покупець)» — «Неплатник»;

— у рядку «Індивідуальний податковий номер покупця» — умовний ІПН «100000000000»

Заголовна частина

Зазначаємо дату та порядковий номер РК. При цьому в полі «Дата складання» наводимо «поточну» дату, тобто дату, на яку було виявлено помилку в ПН

Таблична частина

(розділ Б)

Заповнюємо з урахуванням таких особливостей:

— у гр. 2.1 зазначаємо код причини коригування** 103 «Повернення товару або авансових платежів».

Увага! У жодному разі не використовуємо для такого РК код причини коригування 301 «Виправлення помилки». Оскільки цей код застосовується тільки для РК із типом «20». Тоді як для інших РК, якими виправляємо інші помилки, цей код не застосовуємо;

— показники помилкової ПН виводимо в нуль. Для цього коригуємо кількісні та вартісні показники (кількість, обсяг постачання та суму ПДВ), зазначаючи їх зі знаком «-»

Підпис

Від імені постачальника РК підписує посадова особа, уповноважена на складання ПН/РК (зазначає власні ІПН, ім’я та прізвище).

Крім того, РК скріплюють ЕЦП посадової особи й ЕЦП, що є аналогом відбитка печатки постачальника (за наявності) (п. 20 Порядку № 1307).

Якщо зменшуючий РК підлягає реєстрації покупцем, він також скріплюється ЕЦП покупця (п. 10 Порядку № 1246***)

** Коди причин оприлюднені на сайті ДПСУ.

*** Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 29.10.2010 № 1246.

Реєструємо такий РК в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН) у загальному порядку. Такий РК підлягає реєстрації в ЄРПН платником податку, який реєстрував помилкову ПН. Тобто це має зробити саме установа-продавець.

Крок 2. Складаємо правильну ПН

Лише після виправлення помилкової ПН установа (продавець) складає правильну. Насамперед будьте уважні при заповненні реквізитів заголовної частини. Зокрема, дуже важливо в полі «Індивідуальний податковий номер покупця» зазначити правильний ІПН покупця.

А ось щодо заповнення решти реквізитів нової правильної ПН є певні особливості:

Поле РК

Пояснення щодо заповнення

Заголовна частина

У полі «Дата складання» зазначаємо дату виникнення податкових зобов’язань продавця, тобто дату складання ПН із «неправильним» ІПН

Присвоюємо новий порядковий номер, відмінний від порядкового номера ПН із неправильним ІПН покупця. Це пов’язано з тим, що складання платником за однією датою ПН з однаковим порядковим номером не допускається (п. 6 Порядку № 1307)

Таблична частина (розділ Б)

Зазначаємо обсяг операцій з постачання товарів (послуг) та інші показники, які були зазначені в помилковій ПН

Чи відображати в декларації з ПДВ?

Ні, у нашому випадку установі не потрібно нічого виправляти та уточнювати в декларації з ПДВ.

До речі, фіскали з цього приводу не мають жодних заперечень. Та пояснюють свою позицію вони так (див. категорію ЗІР 101.24): РК і нова правильна ПН не впливають на визначене податкове зобов’язання, яке потрапило до декларації з ПДВ. А тому операція, пов’язана з виправленням помилки в ПН, відображенню безпосередньо в декларації з ПДВ не підлягає.

З огляду на це, у нашому випадку установі-продавцю не варто хвилюватися про уточнюючу декларацію з ПДВ.

Які існують ризики для продавця?

По-перше, необхідно пам’ятати про штраф за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК, передбачений п. 1201.1 ПКУ. Адже граничний строк для реєстрації в ЄРПН ПН/РК починає свій відлік із дати їх складання.

Відповідно, якщо таку ПН платник зареєструє після його спливу, то йому загрожує зазначений штраф. Його розмір становить від 10 до 50 % суми ПДВ, зазначеної в ПК, та залежить від кількості днів прострочення.

Вочевидь, у цьому випадку від штрафу захистить підтвердження платником ПДВ неможливості виконання податкових обов’язків згідно з п. 69.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ (ср. USER_SHOW_ID). Порядок такого підтвердження невдовзі очікуємо від Мінфіну.

По-друге, може трапитися так, що зареєстрована помилкова ПН виписана в одному періоді, а виправляючий її мінусовий РК — в іншому (або зареєстрований несвоєчасно). За таких умов у платника неминуче вискочить показник ∑перевищення, що зменшує суму регліміту. Адже показник ∑перевищення розраховують саме як різницю між податковими зобов’язаннями, зазначеними в декларації з ПДВ, і сумою ПДВ у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН.

По-третє, помилкова ПН може бути заблокована. Фіскали стверджують (див. категорію ЗІР 101.18), що для виправлення цієї ситуації платник може не подавати пояснення та копії документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Але ми радимо в подібних ситуаціях усе ж таки поінформувати податківців про те, що заблокована ПН є помилковою. Можна надати письмові пояснення в довільній формі, наприклад, зазначивши таке: «ПН помилкова, документи відсутні, просимо прийняти рішення про відмову в реєстрації».

Бюджетна бухгалтерія, серпень, 2022/№ 29

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
60
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×