12916 7

Процедуру субсидіювання знову спрощено

25.08.15

21.07.15 р. набула чинності постанова КМУ від 26.06.15 р. № 475 «Про спрощення порядку призначення та надання населенню житлових субсидій»1. Це дійсно в певній мірі революційне рішення: мало того, що субсидія призначається без звернення громадян, так і розмір доходу не потрібно вказувати. І це не єдиний крок назустріч людям. Розглянемо все по черзі.

1 Далі за текстом — постанова № 475.

Зміна 1. Нова форма декларації

Постановою № 475 затверджена нова форма «Декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії» (далі — Декларація)Нагадую, що дана форма Декларації дійсна при зверненнях починаючи з 21.07.15 р.

Хочу заспокоїти громадян, які до вказаної дати подали Декларацію за старою формою: ці документи будуть опрацьовані органами соцзахисту в загальному порядку. До речі, бланки нової Декларації разом із бланками заяв про призначення субсидії будуть виготовлені та доставлені громадянам до 1 вересня та 1 листопада 2015 року відповідно (це передбачено п. 3 постанови № 475).

Суттєво зміни торкнулися розділу II Декларації. Відтепер не треба вказувати розмір отриманого доходу  достатньо відобразити лише вид доходу та джерело його отримання.

Логічно виникає запитання: яким же чином органи соцзахисту дізнаються про розмір доходів громадян, яким призначатиметься житлова субсидія?

Відповідь міститься у Положенні про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженому постановою КМУ від 21.10.95 р. № 8482, яким передбачено, що після надходження заяви про призначення субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення робить запити до:

— Державної фіскальної служби (ДФС) для отримання відомостей про доходи осіб з Державного ре-
єстру фізичних осіб — платників податків;

— Пенсійного фонду України для отримання відомостей про суми пенсійних виплат особам, пенсії яким призначені відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (крім військовослужбовців строкової служби та членів їх сімей), а також осіб, які отримують пенсії не за місцем реєстрації;

— фондів соціального страхування для отримання відомостей про доходи, які виплачуються за рахунок відповідних фондів;

— вищих навчальних закладів для отримання відомостей про розмір стипендії та інших виплат.

2 Далі за текстом — Положення № 848.

Стосовно інформації про суми пенсійних виплат іншим категоріям пенсіонерів (не зазначеним вище) та соціальних виплат, то такі відомості одержуються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення самостійно з відповідних електронних баз даних, користувачами яких вони є.

Проте є випадки, коли громадянин одержав доходи, які не містяться в жодному з перелічених суб’єктів. В цих випадках органи соцзахисту наділені правом вимагати від заявника довідку про такі види доходів (п. 13 Положення № 848).

Тож заповнювати Декларацію стало значно простіше. Наведу приклад заповнення розділу ІІ Декларації.

Приклад. Сім’я бажає отримати субсидію на підставі доходів, отриманих у 2014 році. У будинку зареєстровані і фактично проживають: Кравець М. Ф. — отримує державну допомогу при народженні дитини, Кравець О. І. — 
підприємець, платник єдиного податку першої групи, Кравець К. О. — у 2014 році 4 місяці працював, потім — безробітний, Моісеєнко Т. П. — пенсіонерка, отримує дохід від здачі земельного паю в оренду.

Розділ II. Всі види доходів фактично проживаючих у житловому приміщенні / будинку осіб, які зареєстровані (не зареєстровані — для орендарів) за період з 1 січня 2014 р. до 31 грудня 2014 року

Прізвище, ініціали

Відомості про доходи

Вид доходу

Назва організації, де отримує дохід (для фізичних осіб — підприємців зазначити групу платника єдиного податку)

Кравець М. Ф.

допомога

упр. соц. зах. насел. Київського р-ну м. Харкова

Кравець О. І.

підприємець

І група платника єдиного податку

Кравець К. О.

заробітна плата

ХТЗ

 

допомога

служба зайнятості м. Харкова

Моісеєнко Т. П.

пенсія

ПФ Київського р-ну м. Харкова

 

земля (пай)

в оренді КСП «Жовтень»

 

Зміна 2. Визначення доходу

Загальний підхід у визначенні середньомісячного сукупного доходу осіб, що звертаються за субсидією, полягає в тому, що ця величина розраховується шляхом ділення сукупного доходу за попередній календарний рік на 12. Якщо субсидія призначається у І кварталі року, середньомісячний сукупний дохід визначається за перші три квартали попереднього року.

Проте за бажанням громадян середньомісячний сукупний дохід може визначатися на основі доходу за попередні 3 місяці. В таких випадках надання довідок про доходи є обов’язковим.

Разом з тим передбачено, що розмір пенсійної виплати враховується за місяць, що передує місяцю, з якого призначається субсидія.

Нововведення стосується і обчислення доходу від підприємницької діяльностіВідтепер для:

— фізичних осіб — підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку першої групи, до сукупного доходу за кожний місяць враховується дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб за цей місяць;

— фізичних осіб — підприємців — платників єдиного податку другої групи — двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб;

— фізичних осіб — підприємців — платників єдиного податку третьої групи — трьох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

Нагадую, що для працездатних осіб (крім тих, хто навчається за денною формою, або призваних на строкову військову службу), у яких середньомісячний дохід менший від прожиткового мінімуму, у розрахунок субсидії за кожний місяць включається місячний дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у відповідному періоді.

Зміна 3. Період надання субсидії

Протягом всієї історії існування «Програми житлових субсидій» субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на загальних підставах надавалась на 6 місяців або на опалювальний період (7 місяців). Лише з 1 травня 2015 року субсидію стали призначати на 12 місяців. Проте не зрозумілим залишалось таке питання: що робити у випадках звернень влітку, коли розмір плати за житлово-комунальні послуги не перевищує обсяг обов’язкового відсотка платежу родини (тобто за розрахунком розмір субсидії становить 0 гривень)?

Відтепер цю прогалину усунено.

Субсидія призначається на 12 місяців з місяця звернення і розраховуються посезонно:

на опалювальний сезон — з 01 жовтня по 30 квітня;

на неопалювальний сезон — з 01 травня по 30 вересня.

Увага! У разі звернення із заявою про призначення субсидії протягом двох місяців з початку опалювального (неопалювального) сезону субсидія призначається з початку цих періодів (раніше в таких випадках субсидія могла бути призначена з початку лише опалювального періоду, причому за окремим дозволом керівника органу соцзахисту).

Для громадян, які перебувають у складних життєвих обставинах і у зв’язку з цим не змогли своєчасно звернутися за призначенням субсидії, постановою № 475 передбачене додаткове послаблення. Цим особам субсидія може призначатися з дня виникнення права, але не більше ніж за три місяці до звернення за призначенням субсидії. Таке рішення приймається місцевими комісіями на підставі актів обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Поясню, що таке «складні життєві обставини» в контексті цієї норми. Це об’єктивні життєві обставини, які не дали можливість своєчасно звернутися за субсидією. Серед таких обставин може бути хвороба, догляд за хворими родичами в іншій місцевості, перебування у слідчому ізоляторі тощо. В будь-якому випадку об’єктивність обставин розглядатиме комісія.

Щоб зрозуміти, як на практиці буде реалізовуватися вищенаведена норма, наведу приклад: Петров М. І. ніколи не звертався за субсидією. У травні 2015 року кількість зареєстрованих в квартирі зменшилась, і за розрахунком субсидія могла бути йому призначена з червня 2015 року. Проте Петров М. І., проходячи реабілітацію після тяжкої хвороби, зможе подати заяву про призначення субсидії лише у жовтні 2015 року. Якщо комісією буде прийняте позитивне рішення, субсидію Петрову М. І. нададуть з липня 2015 року.

Повернемося до нашого запитання: що робити у випадках звернень влітку, коли розмір плати за житлово-комунальні послуги не перевищує обсяг обов’язкового відсотка платежу родини (тобто за розрахунком розмір субсидії становить 0 гривень)?

Відтепер у таких випадках орган соцзахисту розраховує розмір субсидії на початку опалювального сезону без додаткового звернення особи. Якщо і в опалювальному сезоні розмір субсидії становитиме 0 гривень, то таке домогосподарство буде знято з обліку. Громадянин же матиме право звернутися за призначенням субсидії у наступному періоді або в будь-який час у разі змін, які відбулися, наприклад, у складі зареєстрованих осіб чи підвищенні тарифів на житлово-комунальні послуги тощо.

Увага! Після закінчення терміну отримання субсидії органи соціального захисту самостійно, без звернення громадянина, здійснюють розрахунок субсидії на наступний період (12 місяців) для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому відповідному періоді. Повідомлення про призначення/непризначення субсидії надсилається громадянам поштою.

Зміна 4. Перерахунок розміру субсидії

Попередньо перерахунок субсидії у межах установленого терміну її призначення без звернень громадян проводився у разі:

— зміни цін і тарифів на житлово-комунальні послуги;

— встановлення Кабінетом Міністрів України нового розміру витрат громадян на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива;

— внесення змін до законодавства в частині надання окремим категоріям громадян пільг на оплату житлово-комунальних послуг.

Відтепер вищевказаний перелік доповнено такими підставами для проведення перерахунку розміру субсидії:

— коли рішенням виконавчого органу сільської (селищної, міської) ради встановлено дату початку опалювального періоду не з 01 жовтня, а дату закінчення — не 30 квітня (таке нововведення дасть можливість не гаяти час та не чекати прийняття рішення про початок (закінчення) опалювального сезону, а своєчасно розрахувати субсидію та надати повідомлення громадянам);

— у разі отримання за запитом органу соцзахисту уточненої інформації про склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб; забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами; доходи осіб (така норма дозволить дотримуватись термінів прийняття рішення про призначення субсидії, навіть коли відомості на запити не надходять у встановлені строки. В таких випадках органам соцзахисту надано право для призначення субсидії використовувати дані, зазначені у декларації про доходи, і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії);

— проведення перерахунку розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі(раніше в таких випадках перерахунок проводився лише за додатковим зверненням громадян).

Зміна 5. Призначення субсидії у разі смерті власника житла

Раніше, якщо сім’я не користувалась субсидією і уповноважений власник (співвласник) житла, на якого було відкрито особовий рахунок, помирав, субсидію можна було оформити практично тільки після встановлення права власності на житло.

Постановою № 475 внесено доповнення в порядок надання субсидій. Відтепер до встановлення права власності на житло у разі смерті уповноваженого власника (співвласника) житлового приміщення, на якого було відкрито особовий рахунок, субсидія призначається одній із дієздатних осіб, яка на момент смерті власника житлового приміщення була в ньому зареєстрована, а у разі коли зареєстровані тільки недієздатні особи — одному з їх опікунів. Субсидія призначається в таких випадках на підставі рішень місцевих комісій та актів обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Зміна 6. Надання субсидії на фактично проживаючих осіб

Субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу. Кількість таких осіб визначається на початок місяця, з якого призначається субсидія. Це загальний підхід.

Проте є багато випадків, коли у житловому приміщенні фактично проживає менша кількість осіб, ніж в ньому зареєстровано.

Раніше в таких випадках субсидія могла бути надана на фактично проживаючих зареєстрованих у житловому приміщенні осіб. При цьому законодавчо передбачалась одна з умов, яку далеко не всі могли виконати. Мова йде про наявність індивідуальних засобів обліку споживання води, газу та електроенергії. На практиці для мешканців квартир скористатися цією нормою було майже неможливо, оскільки більшість квартир у багатоквартирних будинках не облаштована індивідуальними засобами обліку споживання газу.

Відтепер питання надання субсидії на фактично проживаючих зареєстрованих у житловому приміщенні осіб вирішується місцевими комісіями на підставі актів обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства. Під час прийняття рішень у таких випадках враховується наявність документів, що підтверджують тимчасову відсутність осіб з числа зареєстрованих, зокрема довідок, що підтверджують місце перебування особи в іншій адміністративно-територіальній одиниці у зв’язку з роботою, лікуванням, навчанням, довготривалим відрядженням, відбуванням покарання, довідок про оплату житлово-комунальних послуг в іншому житловому приміщенні (будинку). При цьому вказане рішення комісії є підставою для того, щоб житлово-комунальні підприємства знімали осіб, які фактично не проживають, з нарахування за житлово-комунальні послуги протягом періоду користування субсидією.

Зміна 7. Розмір санкцій

Як і раніше, громадяни, які звертаються за призначенням субсидії, несуть відповідальність за подані відомості про доходи та майно, які впливають на встановлення права на призначення субсидії та на визначення її розміру.

Під подачею відомостей про доходи за новим порядком призначення субсидії мається на увазі декларування джерел отримання доходів (назва установ, підприємств тощо) та їх видів (заробітна плата, пенсія, стипендія, соціальна виплата тощо).

Якщо громадянин приховав або свідомо подав недостовірні дані про доходи (не зазначив один із видів доходів) та майновий стан, що вплинули на встановлення права на субсидію, внаслідок чого йому була надміру перерахована сума субсидії, надання призначеної субсидії припиняється. Надміру перерахована сума субсидії підлягає поверненню в одинарному розмірі за вимогою органу соціального захисту. У разі коли громадянин добровільно не повернув надміру перераховану суму субсидії, питання про її стягнення вирішуються у судовому порядку (п. 20 Положення № 848).

Звертаю увагу: постановою № 475 зменшено розмір «санкцій» з двократної суми надміру перерахованої субсидії до одинарної.

Зміна 8. Повноваження комісій

Останнім часом на законодавчому рівні постійно відбувається зміна повноважень місцевих органів влади або утворених ними комісій щодо прийняття рішень про надання субсидій у спірних питаннях. Наведу всі випадки, коли питання надання житлової субсидії може бути винесено на розгляд місцевої комісії:

1. Надання субсидії на понаднормову (загальну) площу житла непрацездатним особам, які проживають самі. Таке рішення переглядається лише у разі зміни складу осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні, працевлаштування таких осіб або виникнення в них інших джерел доходів (п. 4 Положення № 848).

2. Якщо протягом 12 місяців перед зверненням за субсидією зроблено покупку або оплачено послуги на суму, яка перевищує 50 тис. гривень (не береться до уваги оплата житлово-комунальних послуг у межах соціальних норм і нормативів та медичних послуг, пов’язаних із забезпеченням життєдіяльності) (п. 5 Положення № 848).

3. Надання субсидії зареєстрованій у житловому приміщенні особі, у разі якщо особовий рахунок відкрито на іншу особу (п. 6 Положення № 848).

4. Надання субсидії індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію, але які сплачують вартість одержуваних житлово-комунальних послуг (п. 6 Положення № 848).

5. Призначення субсидії одній із зареєстрованих у житловому приміщенні осіб до встановлення права власності на житло у разі смерті уповноваженого власника (співвласника) житлового приміщення, на якого відкрито особовий рахунок (п. 6 Положення № 848).

6. Надання субсидії на фактично проживаючих зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги (п. 7 Положення № 848).

7. Призначення субсидії з дня виникнення права, але не більше ніж за три місяці до звернення за призначенням субсидії, у випадках, коли громадяни, що перебувають у складних життєвих обставинах, не змогли своєчасно звернутися за субсидією (п. 14 Положення № 848).

Зміна 9. Нова форма довідки про доходи

Нагадую, що для отримання субсидії, подаються лише два документа:

1) Заява про призначення житлової субсидії;

2) Декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

Документи подаються до органу соціального захисту населення за місцем реєстрації будь-яким зручним способом: 1) особисто; 2) поштою; 3) через уповноважену особу виконавчих органів сільських і селищних рад.

Проте якщо особа бажає отримати субсидію на основі середньомісячного (за три місяці, що передують місяцю звернення) сукупного доходу сім’ї, то в такому випадку подаються також довідки про доходи (далі — Довідка) всіх осіб, зареєстрованих у домоволодінні. Крім того, орган соціального захисту має право затребувати у громадянина надання такої довідки, якщо він зазначив у декларації доходи, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом органу соціального захисту.

Форма цієї Довідки з урахуванням нових аспектів надання субсидій затверджена наказом Міністерства соціальної політики України від 05.06.15 р. № 591 «Про внесення змін до форми Довідки про доходи» № 5913який набув чинності з 14.07.15 р.

3 Зареєстрований у Мін’юсті 23.06.15 р. за № 740/27185, далі за текстом — наказ № 591.

Наведемо нову форму Довідки та приклад її заповнення.

Довідка про доходи для отримання житлової субсидії

 

Автор: Бондаренко К., експерт із соціальних питань

 



Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
загрузка...
Коментарі (7)
Ольга
26.08.2015
Извините, но общая сумма дохода прописью не подоходный налог. Ввели в заблуждение
Євген
26.08.2015
Ольга, Дякуємо що зауважили! Це дійсно помилка!
Анна
09.10.2015
Вопрос по новой форме Довідки: почему в строке "Загальна сума доходу за період ..." указана общая сумма налога из доходов физ.лиц? Это же ошибка!
Анна
09.10.2015
Правильно ли я понимаю, что вместо суммы НДФЛ в этой строке должна указываться разница между начисленной зарплатой и суммой налога?
Ірина
30.11.2015
Добрий день!Поясніть мені ,будь ласка,чи маю я право на субсидію,якщо я проживаю в будинку батьків,які померли ?Я зареєстрована по другій адресі(фактично за адресою моєї реєстрації проживає мій син зі своєю сім*єю).Спадщину ще повністю не оформила.
Ирина Николаевна
28.10.2016
И все таки ответьте, какая сумма пишется в строке "Загальна сума доходу..." - то, что нараховано или нараховано минус податок з доходів фізичних осіб?
Лариса
05.12.2016
Непонятно какая сумма должна отражаться в строке "Загальна сума доходу" с учетом НДФЛ или без учета .