Закупівлі понад вартісні межі: коли можна укласти прямий договір?
Випадки, коли можна закупити товари, роботи та послуги через прямий договір
№ з/п |
Підстава |
Умови застосування |
1 |
Інформація, яку необхідно оприлюднити в оголошенні про проведення відкритих торгів, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку |
Інформація з обмеженим доступом — конфіденційна, таємна та службова інформація. Порядок віднесення інформації до таємної або службової, а також порядок доступу до неї визначено, зокрема, Законом № 29391 та Законом № 38552. Питання загрози нацбезпеці та громадській безпеці і порядку врегульовано Законом № 24693. Водночас відповідне обґрунтування про належність інформації до таємної/службової має міститися у внутрішніх документах замовника |
2 |
Замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення |
Визначення районів проведення воєнних (бойових) дій здійснюють відповідно до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Мінреінтеграцїі. Такий документ необхідно використовувати у редакції станом на дату прийняття рішення про здійснення закупівлі або її безпосереднього здійснення |
3 |
Закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються з метою: — проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту; — будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб; — будівництва, реконструкції, капітального або поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, у т. ч. подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів; — підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв) |
При застосування таких підстав замовнику необхідно керуватись відповідними переліками заходів, які стосуються: — проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту; — облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб; — облаштування захисних споруд цивільного захисту; — підготовки внутрішньобудинкових систем централізованого опалення, вентиляції та ГВП до експлуатації в наступному опалювальному періоді. Такі переліки складають та затверджують уповноважені особи. Наприклад, при затвердженні заходів щодо підготовки до опалювального сезону замовники можуть орієнтуватись на Правила № 6204. Детальніше про це читайте у матеріалі «Готуємось до опалювального сезону: як провести закупівлі?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 34) |
4 |
Існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, які унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або е-каталогу |
Для застосування такої підстави замовник повинен мати відповідні документи. На думку Мінекономіки5, це можуть бути як зовнішні документи (наприклад, доручення, висновки компетентних комісій), так і внутрішні документи замовника (акти обстежень, дефектні акти тощо) |
5 |
Роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків: — предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання; — укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу; — відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником; — необхідність захисту прав інтелектуальної власності; — укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу |
Така підстава для укладання прямого договору добре знайома замовникам. Оскільки вона існувала раніше та передбачена п. 2 ч. 7 ст. 3 Закону № 922 |
6 |
Відмінено відкриті торги через відсутність учасника (учасників) процедури закупівлі, у т. ч. за лотом |
Наразі для укладення прямого договору достатньо однієї відміни відкритих торгів через відсутність учасників, у т. ч. за лотом. При застосування цієї підстави дотримуйтеся таких вимог: — предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі НЕ повинні відрізнятися від вимог, визначених замовником у тендерній документації; — сума договору про закупівлю НЕ може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено |
7 |
Після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, якщо в разі зміни постачальника замовник буде змушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і техобслуговуванням, або у разі, коли така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я |
Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника може бути здійснена протягом трьох років після укладення договору про закупівлю. При цьому загальна вартість такого додаткового постачання не повинна перевищувати 50 % ціни основного договору. Майже аналогічна підстава для укладання прямого договору існувала й раніше та була передбачена п. 4 ч. 7 ст. 3 Закону № 922 (ср. USER_SHOW_ID) |
8 |
Після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт/надавача послуг |
Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі, укладеному за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт/надавача послуг може бути здійснена протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 % ціни основного договору, укладеного за результатами закупівлі |
9 |
Закупівля послуг з адвокатської діяльності, нотаріальних послуг |
Предметом закупівель є послуги у сфері права. Наприклад, до таких послуг належать юридичні послуги, пов’язані з оформленням і засвідченням документів. Увага! До цієї категорії послуг не належать послуги з адвокатської діяльності та нотаріальні послуги. Суб’єкти надання таких послуг, різновиди правової допомоги та нотаріальних дії визначені Законом № 50766 та Законом № 34257 |
10 |
Закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у т. ч. з метою захисту нацбезпеки й оборони під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України |
Переважно закупівлю таких послуг здійснює МЗС з метою належного захисту прав та інтересів України під час розв’язання міжнародних спорів за участю України. Механізм використання коштів на закупівлю таких послуг передбачено Порядком № 1828 |
11 |
Закупівля послуг, необхідних для проведення спортивних заходів, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації, включених до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України |
Закупівлю таких послуг здійснюють на підставі Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України. Зазначений документ Мінмолодьспорту затверджує щорічно9 |
12 |
Закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури |
Віднесення тих чи інших об’єктів до об’єктів критичної інфраструктури та їх категоризації здійснюють відповідно до Порядку № 110910 |
13 |
Закупівля товарів і послуг у підприємства або організації, які засновано громадською організацією осіб з інвалідністю та отримали дозвіл на право користування пільгами з оподаткування відповідно до законодавства |
Дозволено укладати прямі договори замовникам щодо придбання товарів та послуг вартістю від 100 до 200 тис. грн |
1 Закон України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI.
2 Закон України «Про державну таємницю» від 21.01.94 № 3855-XII.
3 Закон України «Про національну безпеку України» від 21.06.2018 № 2469-VIII.
6 Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076-VI.
7 Закон України «Про нотаріат» від 02.09.93 № 3425-XII.
9 Єдиний календарний план фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України на 2022 рік.
При укладання прямих договорів за однією із передбачених п. 13 постанови № 1178 підстав замовники:
1) включають до річного плану інформацію про закупівлю;
2) укладають прямий договір з постачальником;
3) оприлюднюють звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ. Строк оприлюднення такого звіту — протягом 10 робочих днів з дня укладання договору (п. 13 постанови № 1178, п. 38 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922). А ось сам укладений договір оприлюднювати не обов’язково.
Разом з тим Закон № 922 дозволяє замовникам не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та/або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та/або місце постачання товарів, виконання робіт чи надання послуг. Це стосується випадків, коли поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та/або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).
Бюджетна бухгалтерія, листопад, 2022/№ 41