Інформація по темі "" | Публікації по тегу
07.11.22
1970 0
Друкувати
Обране

Закупівлі понад вартісні межі: коли можна укласти прямий договір?

Замовники можуть укладати прямі договори у разі придбання певних товарів, робіт та послуг, вартість яких перевищує порогові обмеження для проведення відкритих торгів та застосування е-каталогів. Тобто йдеться про випадки придбання товарів та послуг вартістю понад 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту понад 200 тис. грн та робіт — 1,5 млн грн. Перелік таких товарів, робіт та послуг наведено в п. 13 постанови № 11781. Відобразимо ці випадки та умови закупівлі в таблиці нижче.

1 Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178.

Випадки, коли можна закупити товари, роботи та послуги через прямий договір

з/п

Підстава

Умови застосування

1

Інформація, яку необхідно оприлюднити в оголошенні про проведення відкритих торгів, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку

Інформація з обмеженим доступом — конфіденційна, таємна та службова інформація. Порядок віднесення інформації до таємної або службової, а також порядок доступу до неї визначено, зокрема, Законом № 29391 та Законом № 38552. Питання загрози нацбезпеці та громадській безпеці і порядку врегульовано Законом № 24693.

Водночас відповідне обґрунтування про належність інформації до таємної/службової має міститися у внутрішніх документах замовника

2

Замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення

Визначення районів проведення воєнних (бойових) дій здійснюють відповідно до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Мінреінтеграцїі. Такий документ необхідно використовувати у редакції станом на дату прийняття рішення про здійснення закупівлі або її безпосереднього здійснення

3

Закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються з метою:

— проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту;

— будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;

— будівництва, реконструкції, капітального або поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, у т. ч. подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів;

— підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв)

При застосування таких підстав замовнику необхідно керуватись відповідними переліками заходів, які стосуються:

— проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту;

— облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;

— облаштування захисних споруд цивільного захисту;

— підготовки внутрішньобудинкових систем централізованого опалення, вентиляції та ГВП до експлуатації в наступному опалювальному періоді.

Такі переліки складають та затверджують уповноважені особи. Наприклад, при затвердженні заходів щодо підготовки до опалювального сезону замовники можуть орієнтуватись на Правила № 6204. Детальніше про це читайте у матеріалі «Готуємось до опалювального сезону: як провести закупівлі?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 34)

4

Існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, які унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або е-каталогу

Для застосування такої підстави замовник повинен мати відповідні документи. На думку Мінекономіки5, це можуть бути як зовнішні документи (наприклад, доручення, висновки компетентних комісій), так і внутрішні документи замовника (акти обстежень, дефектні акти тощо)

5

Роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків:

— предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;

— укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;

— відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;

— необхідність захисту прав інтелектуальної власності;

— укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу

Така підстава для укладання прямого договору добре знайома замовникам. Оскільки вона існувала раніше та передбачена п. 2 ч. 7 ст. 3 Закону № 922

6

Відмінено відкриті торги через відсутність учасника (учасників) процедури закупівлі, у т. ч. за лотом

Наразі для укладення прямого договору достатньо однієї відміни відкритих торгів через відсутність учасників, у т. ч. за лотом.

При застосування цієї підстави дотримуйтеся таких вимог:

— предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі НЕ повинні відрізнятися від вимог, визначених замовником у тендерній документації;

— сума договору про закупівлю НЕ може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено

7

Після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, якщо в разі зміни постачальника замовник буде змушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і техобслуговуванням, або у разі, коли така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я

Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника може бути здійснена протягом трьох років після укладення договору про закупівлю. При цьому загальна вартість такого додаткового постачання не повинна перевищувати 50 % ціни основного договору.

Майже аналогічна підстава для укладання прямого договору існувала й раніше та була передбачена п. 4 ч. 7 ст. 3 Закону № 922 (ср. USER_SHOW_ID)

8

Після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов’язаних з предметом закупівлі основного договору, у того самого виконавця робіт/надавача послуг

Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі, укладеному за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт/надавача послуг може бути здійснена протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 % ціни основного договору, укладеного за результатами закупівлі

9

Закупівля послуг з адвокатської діяльності, нотаріальних послуг

Предметом закупівель є послуги у сфері права. Наприклад, до таких послуг належать юридичні послуги, пов’язані з оформленням і засвідченням документів.

Увага! До цієї категорії послуг не належать послуги з адвокатської діяльності та нотаріальні послуги. Суб’єкти надання таких послуг, різновиди правової допомоги та нотаріальних дії визначені Законом № 50766 та Законом № 34257

10

Закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у т. ч. з метою захисту нацбезпеки й оборони під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України

Переважно закупівлю таких послуг здійснює МЗС з метою належного захисту прав та інтересів України під час розв’язання міжнародних спорів за участю України. Механізм використання коштів на закупівлю таких послуг передбачено Порядком № 1828

11

Закупівля послуг, необхідних для проведення спортивних заходів, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації, включених до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України

Закупівлю таких послуг здійснюють на підставі Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України. Зазначений документ Мінмолодьспорту затверджує щорічно9

12

Закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури

Віднесення тих чи інших об’єктів до об’єктів критичної інфраструктури та їх категоризації здійснюють відповідно до Порядку № 110910

13

Закупівля товарів і послуг у підприємства або організації, які засновано громадською організацією осіб з інвалідністю та отримали дозвіл на право користування пільгами з оподаткування відповідно до законодавства

Дозволено укладати прямі договори замовникам щодо придбання товарів та послуг вартістю від 100 до 200 тис. грн

1 Закон України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI.

2 Закон України «Про державну таємницю» від 21.01.94 № 3855-XII.

3 Закон України «Про національну безпеку України» від 21.06.2018 № 2469-VIII.

4 Правила підготовки теплових господарств до опалювального періоду, затверджені наказом Мінпалиенергетики, Міністерства з питань ЖКХ від 10.12.2008 № 620/378.

5 Лист «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану» від 19.07.2022 № 3323-04/50213-06.

6 Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076-VI.

7 Закон України «Про нотаріат» від 02.09.93 № 3425-XII.

8 Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення захисту прав та інтересів України під час розв’язання міжнародних спорів за участю України та інших суб’єктів міжнародного права, затверджений постановою КМУ від 08.04.2015 № 182.

9 Єдиний календарний план фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України на 2022 рік.

10 Порядок віднесення об’єктів до об’єктів критичної інфраструктури, затверджений постановою КМУ від 09.10.2020 № 1109.

При укладання прямих договорів за однією із передбачених п. 13 постанови № 1178 підстав замовники:

1) включають до річного плану інформацію про закупівлю;

2) укладають прямий договір з постачальником;

3) оприлюднюють звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ. Строк оприлюднення такого звіту — протягом 10 робочих днів з дня укладання договору (п. 13 постанови № 1178, п. 38 розд. X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922). А ось сам укладений договір оприлюднювати не обов’язково.

Разом з тим Закон № 922 дозволяє замовникам не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та/або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та/або місце постачання товарів, виконання робіт чи надання послуг. Це стосується випадків, коли поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та/або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).

Бюджетна бухгалтерія, листопад, 2022/№ 41

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі