Закупівлі в умовах воєнного стану
Яких закупівель стосується постанова № 169?
Фактично Кабмін своєю постановою № 169 на період війни в України спростив порядок проведення закупівель товарів, робіт і послуг, які замовники здійснювали на підставі Закону № 922. Таке послаблення стосується спрощених закупівель та процедур закупівель, власне, тих, на які поширювались вимоги Закону № 922. Наразі ж закупівлі, вартість яких стартує від 50 тис. грн, замовники можуть здійснювати за правилами, прописаними в постанові № 169, а не в Законі № 922.
Звісно, не всі питання детально розкрито в постанові № 169. Тому Казначейство та Мінекономіки розтлумачили замовникам всі нюанси цього документу. Ви можетесамостійно ознайомитися із роз’ясненнями зазначених органів. Та ми вже зібрали для вас усі ключові моменти.
Закупівлі понад 50 тис. грн: як проводити?
Основні правила здійснення закупівель таких товарів, робіт та послуг виглядають так.
1. Кожен замовник самостійно визначає перелік та обсяг закупівель товарів, робіт і послуг, на які поширюються вимоги постанови № 169. При розробці таких переліків варто керуватись нагальною потребою щодо закупівлі в цей період тих чи інших товарів, робіт та послуг. Головне правило — включити до такого переліку товари, роботи та послуги, придбання яких вкрай необхідно замовнику наразі для виконання своїх функцій. Таке рішення оформлюйте у вигляді розпорядчого документу керівника установи.
2. Закупівлі таких товарів, робіт та послуг не включаєте до річного плану.
3. Укладаєте прямий договір.
4. За результатами укладеного договору оприлюднюєте в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ) звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ. Не забудьте оприлюднити і сам договір про закупівлю з усіма додатками до нього.
Зробити це замовник повинен не пізніше ніж через 20 днів з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Звісно, якщо у вас є можливість раніше оприлюднити такі документи, не варто це відкладати на потім.
Увага! Вимога щодо оприлюднення не стосується договорів, які містять інформацію з обмеженим доступом.
Закупівлі до 50 тис. грн: як здійснювати?
Постанова № 169 визначає особливі правила, за якими замовники здійснюють процедури закупівель та спрощені закупівлі. Тобто зазначений алгоритм стосується закупівель, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн.
Це означає, що закупівлі товарів, робіт та послуг, вартість яких не перевищує 50 тис. грн здійснюємо за старими правилами, встановленими Законом № 922.
Варіант 1. Укладаємо прямий договір
Варіант 2. Застосовуємо електронний каталог Prozorro Market.
Також не забуваємо:
1) додати таку закупівлю до річного плану;
2) оприлюдниьи в ЕСЗ звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Хто відповідає за закупівлі понад 50 тис. грн?
Всім добре відомо, що з 01.01.2022 року спрощеними закупівлями та процедурами закупівель займаються виключно уповноважені особи. Як бути зараз? Адже в постанові № 169 не зазначено, хто займається такими закупівлями під час воєнного стану. Чи обов’язково виконання таких повноважень покладати на уповноважену особу?
Свою позицію з цього приводу висловив Мінекономіки. Так, на думку фахівців міністерства, такими закупівлями може займатись будь-яка особа, визначена замовником. Тобто не обов’язково цими закупівлями повинна займатись уповноважена особа.
Наприклад, окремого працівника ви можете призначити у разі, якщо уповноважена особа наразі з різних причин не може виконувати свої обов’язки. Тож саме на такого працівника варто покласти виконання таких обов’язків як:
- оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель;
- оприлюднення договору про закупівлю та всіх додатків до нього.
Як завершувати закупівлі, розпочаті до введення воєнного стану?
Процедури закупівель та спрощені закупівлі, розпочаті до введення правового режиму воєнного стану в Україні, замовники повинні завершувати за правилами, визначеними Законом № 922. Мається на увазі й процедура розгляду пропозицій учасників, їх кваліфікація тощо.
Інша справа, якщо замовник розпочав процедури закупівель до введення воєнного стану, та наразі не має змоги завершити такі процедури закупівлі з незалежних від нього обставин. У такому разі у замовника є лише один шлях — визнати тендер таким, що не відбувся. Підстава для цього визначена нормою ч. 5 ст. 32 Закону № 922 — здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили.