Автошини стали непридатними до досягнення норми пробігу: чи можна їх списати?
Основним документом, що визначає порядок списання автомобільних шин, є Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв’язку від 20.05.2006 р. № 488. У цьому документі встановлено не лише норми середнього ресурсу пневматичних шин, а й зазначено підстави для списання шин, а також наведено порядок заповнення Картки обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини (додаток 5 до п. 7.1 Експлуатаційних норм).
Якщо фактичний пробіг пневматичних шин досяг установлених для них норм середнього ресурсу, то такі шини може бути списано.
Однак досягнення норми не є обов’язковою та єдиною умовою для списання шин.
Так, у п. 3.2 Експлуатаційних норм передбачено, що при виявленні експлуатаційних або виробничих дефектів, з якими пневматичні шини не допускаються до експлуатації (з урахуванням їх несправного технічного стану) або не підлягають ремонту через неприйнятні витрати, шини списуються незалежно від того, чи відповідає їх фактичний ресурс установленим нормам.
Майте на увазі, що експлуатація автомобіля з несправними шинами небезпечна.
Згідно з п.п. 31.4.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10.10.2001 р. № 1306, заборонена експлуатація транспортних засобів за наявності таких технічних несправностей та невідповідності таким вимогам:
- шини легкових та вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою до 3,5 т мають залишкову висоту малюнка протектора менше 1,6 мм, вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т — 1,0 мм, автобусів — 2,0 мм, мотоциклів і мопедів — 0,8 мм. Для причепів установлюються норми залишкової висоти малюнка протектора шин, аналогічні нормам для шин автомобілів-тягачів;
- шини мають місцеві пошкодження (порізи, розриви тощо), які оголюють корд, а також розшарування каркаса, відшарування протектора і боковини;
- шини за розміром або допустимим навантаженням не відповідають моделі транспортного засобу;
- на одну вісь транспортного засобу встановлено діагональні шини разом з радіальними, ошиповані та неошиповані, морозостійкі й неморозостійкі, шини різних розмірів чи конструкцій, а також шини різних моделей з різними малюнками протектора для легкових автомобілів, різними типами малюнків протектора — для вантажних автомобілів;
- на передню вісь транспортного засобу встановлені радіальні шини, а на іншу (інші) — діагональні;
- на передній осі автобуса, який виконує міжміські перевезення, встановлено шини з відновленим протектором, а на інших осях — шини, відновлені за другим класом ремонту;
- на передній осі легкових автомобілів і автобусів (крім автобусів, які виконують міжміські перевезення) встановлено шини, відновлені за другим класом ремонту;
- відсутній болт (гайка) кріплення або є тріщини диска та ободів коліс.
Отже, якщо шини мають експлуатаційні чи виробничі дефекти, які призводять до незадовільного технічного стану, їх може бути списано незалежно від закінчення строку їх експлуатації, визначеного законодавством.
Щоб така операція була законною, установі потрібно потурбуватися про документальне оформлення прийнятого рішення.
У цьому випадку комісія, створена за наказом керівника, оглядає шини, що мають експлуатаційні або виробничі дефекти, та виносить рішення (висновок) про подальшу експлуатацію та доцільність проведення відновлювального ремонту автомобільних шин. Такий висновок наводиться в Картці обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини.
При списанні шин у Картці обліку пробігу вказуються сумарний пробіг до списання та інформація про подальше використання шини — відновлення зношеності протектора, ремонт або її переробку (утилізація). Вона підписується членами комісії з питань втрати пневматичними шинами споживчих властивостей. Як зазначено в п. 7.1 Експлуатаційних норм, у цьому випадку Картка має статус акта її списання.
При списанні шин (як тих, що обліковуються на субрахунку 1515 «Запасні частини», так і тих, які входять до складу транспортного засобу, який обліковується на субрахунку 1015 «Транспортні засоби», при їх заміні на нові) також потрібно оформити Акт списання запасів, форма якого є додатком до Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів суб'єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11.
В Акті зазначають докладну інформацію про запаси, що підлягають списанню:
- найменування та опис запасів (марка, ґатунок тощо);
- номенклатурний номер (якщо такий присвоєно);
- одиниця виміру, кількість та вартість.
Детально вказуються підстави для списання, а також спосіб знищення непридатних запасів (якщо неможлива їх реалізація).
Акт складається у двох примірниках. Перший примірник Акта передається до бухгалтерії, а другий залишається у матеріально відповідальної особи.
Взагалі-то в таких ситуаціях установи мають враховувати всі фактори, які можуть вплинути на норми пробігу шин. Ідеться про можливість застосування коефіцієнтів коригування, на які можна коригувати норми середнього ресурсу, значення яких наведено в розд. 6 Експлуатаційних норм.
Далі наведено приклад заповнення Акта списання непридатних до подальшої експлуатації шин.
Гарна бюджетна установа |
|||
Ідентифікаційний |
|
|
|
ЗАТВЕРДЖУЮ |
Акт списання запасів N 156
|
м. Харків |
"04" жовтня 2021 року комісія, призначена наказом (розпорядженням) від "04" січня 2021 року № 3 у складі: голови комісії – заступника директора - Ігора ВАСИЛЬЧЕНКО, заступника головного бухгалтера - Олени МОКРІЙ, бухгалтера – Наталі КУЕК, завідувача господарства – Миколи ТИЩЕНКО у складі автомобіля KIACeratoдержавний номер АХ 12-34 КЕ (місцезнаходження запасів) |
N |
Номенклатурний номер* |
Найменування або однорідна група (вид) |
Одиниця виміру |
Кількість |
Вартість за одиницю |
Сума |
Підстава для списання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
1515020 |
Автомобільна шина Hankook 185/65R15 |
шт. |
1 |
2185,00 |
2185,00 |
Порізи, розриви автопокришки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього: |
|
|
|
2185,00 |
|
Усього за цим актом списано один предметів на загальну суму дві тисячи сто вісімдесят п’ять грн 00коп. Висновок комісії: на автомобільній шині Hankook 185/65R15, встановленій на автомобіль KIACeratoдержавний номер АХ 12-34 КЕ, виявлені порізи, розриви автопокришки. Фактичний пробіг шини склав 5720 км при нормі середнього ресурсу — 65000 км. Комісія прийняла рішення списати зазначену автомобільну шину і передати її на утилізацію. Картка обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини додається. |
|||
Голова комісії |
заступник директора |
Васильченко |
Ігор ВАСИЛЬЧЕНКО |
Члени комісії |
заступник головного бухгалтера |
Мокрій |
Олена МОКРІЙ |
|
бухгалтер |
Куек |
Наталі КУЕК |
|
завідувач господарства |
Тищенко |
Микола ТИЩЕНКО |
|
|
|
|
Матеріально |
|
|
|
Відмітка бухгалтерської служби про відображення у регістрах бухгалтерського обліку: |
Найменування облікового регістру |
За дебетом рахунку (субрахунку, коду аналітичного обліку) |
За кредитом рахунку (субрахунку, коду аналітичного обліку) |
Сума |
Меморіальний ордер № 13 |
8013 |
1515 |
2185,00 |
|
|
|
|
Особа, яка відобразила господарську |
|
|
|
"06" жовтня 2021 року |
|||
Головний бухгалтер (спеціаліст, |
|
|
|
____________ |