Дорогоцінні метали у списаних ОЗ: оформлюємо, обліковуємо, здаємо
Перш за все пам’ятайте: вилучені після демонтажу та розбирання майна вузли, деталі, матеріали та агрегати, що містять дорогоцінні метали, підлягають здачі суб'єктам господарювання, які провадять діяльність із збирання та первинної обробки брухту і відходів дорогоцінних металів.
Прилади, техніку, апаратуру та інші вироби, які містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, знищувати або здавати в брухт без попереднього їх вилучення заборонено.
Це передбачено пп. 25 та 26 Порядку списання об'єктів державної власності, затвердженого постановою КМУ від 08.11.2007 № 1314.
До дорогоцінних металів належать золото, срібло, платина і метали платинової групи (паладій, іридій, родій, осмій, рутеній) у будь-якому вигляді та стані (сировина, сплави, напівфабрикати, промислові продукти, хімічні сполуки, вироби, відходи, брухт тощо). Так визначено в п. 1 ст. 1 Закону України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» від 18.11.97 № 637/97-ВР.
Особливості обліку та документального оформлення
Порядок обліку операцій з дорогоцінними металами та камінням регламентовано Методичними рекомендації щодо обліку дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, виробів з них та матеріалів, що їх містять, затвердженими наказом Мінфіну від 15.09.2015 № 780.
Згідно з цим документом організацію оперативного обліку дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння забезпечують керівник та головний бухгалтер (бухгалтер) суб'єкта. Виконання вимог щодо оперативного обліку у структурних підрозділах забезпечують керівники цих підрозділів.
Водночас усі юрособи, котрі мають справу з дорогоцінними металами (камінням), повинні розробити і затвердити внутрішні інструкції щодо їх обліку на основі норм вищезгаданих Методрекомендацій.
У такій внутрішній інструкції передбачають:
- умови збирання брухту та відходів із вмістом дорогоцінних металів за кожною матеріально відповідальною особою;
- умови збирання та зберігання брухту та відходів із вмістом дорогоцінних металів в цілому по суб'єкту;
- терміни вилучення відходів із вмістом дорогоцінних металів з місць їх накопичення та терміни їх переробки у разі використання на виробництві дорогоцінних металів у сировині або матеріалів із їх вмістом.
Майте на увазі: обліковувати дорогоцінні метали, які входять до складу певних виробів, зокрема, до складу об’єктів ОЗ, як окремі об’єкти не потрібно. Достатньо зазначити у документах назву, вид та масу конкретного дорогоцінного металу в них. Ця інформація насамперед має бути відображена в інвентарних картках обліку об’єктів ОЗ.
Для оформлення операцій з вибуття ОЗ застосовують Акт списання основних засобів (часткової ліквідації) за формою, затвердженою наказом Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.09.2016 № 818. Саме у розділі «Розрахунок результатів списання об’єкта» цього акта необхідно відобразити масу дорогоцінних металів, які підлягають оприбуткуванню як брухт і відходи.
Передавати брухт та відходи із вмістом дорогоцінних металів слід на підставі договорів купівлі-продажу (реалізації) або на умовах давальницької сировини для виконання послуги переробки, укладених у письмовій формі (п. 5.4 розд. V Методрекомендацій № 780).
Також сторони мають оформити:
- акт приймання-передачі на відповідальне зберігання (пп. 5.10, 5.11 Методрекомендацій № 780);
- протокол погодження вмісту дорогоцінних металів (п. 5.14 Методрекомендацій № 780);
- акт вилучення дорогоцінних металів.
Як визначити вміст дорогоцінних металів?
Вміст дорогоцінних металів у брухті та відходах здавальник може визначати на підставі відомостей, зазначених в технічній документації (паспортах, формулярах, керівництві з експлуатації, довідниках тощо) (п. 7.3 розд. V Методрекомендацій № 780).
Якщо така інформація відсутня, то вміст дорогоцінних металів у складі ОЗ визначають на основі даних розробників, виробників, на підставі відомостей про аналогічні зразки або за розрахунками комісії установи.
У той же час, якщо даних про наявність дорогоцінних металів у складі ОЗ нема, допускається визначення їх вмісту після списання та переробки відповідних об’єктів. У такому випадку комісія установи робить запис в облікових документах про можливість наявності в ОЗ дорогоцінних металів без зазначення їх виду та кількості. Такий порядок передбачено п. 7.4 Методрекомендацій № 780.
Як правило, бюджетні установи не мають ані технічних умов, ані кваліфікованих фахівців для проведення вилучення дорогоцінних металів із приладів та обладнання. Тому краще одразу звернутися до спеціалізованого підприємства. Тим більше на практиці вилученням дорогоцінних металів та їх прийманням (переробкою) займаються одні й ті ж підприємства.
Особливості оприбуткування дорогоцінного брухту
Металобрухт (у т. ч. дорогоцінних металів) є вторинною сировиною і підлягає оприбуткуванню до складу запасів на субрахунок 1815 «Активи для розподілу, передачі, продажу» за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого використання. Результати оцінки фіксуються в акті оцінки довільної форми.
Під час оприбуткування дорогоцінного брухту також складають Прибутковий ордер. Його форма затверджена наказом Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання запасів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.12.2022 № 431.
Прибутковий ордер складає матеріально відповідальна особа у двох примірниках у день надходження матеріальних цінностей на склад. Перший примірник залишається в матеріально відповідальної особи, другий передають до бухгалтерської служби.
При цьому під час оформлення господарських операцій щодо матеріальних цінностей, які містять дорогоцінні матеріали та каміння, заповнюють графу «Номер паспорта».
Водночас при зарахуванні на баланс вторинної сировини слід показати дохід за субрахунком 7211 «Дохід від реалізації активів». Такий порядок передбачено п. 3.12 Типової кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затвердженої наказом Мінфіну від 29.12.2015 № 1219.
На суму вартості оприбуткованого брухту дорогоцінних металів необхідно скласти і подати до органу Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі. Зробити це необхідно не пізніше останнього робочого дня місяця.
Крім того, необхідно:
- внести зміни до кошторису в частині спеціального фонду за власними надходженнями і всіх пов’язаних документів;
- подати розпоряднику вищого рівня копії довідок про зміни до кошторису за власними надходженнями
Класифікація надходжень та їх облік
Коли установа отримує кошти від реалізації дорогоцінних металів у складі брухту, вона повинна дотримуватися вимог БКУ.
Зокрема, п. 42 ч. 1 ст. 64 та п. 54 ч. 2 ст. 29 БКУ передбачено, що до доходів загального фонду державного (місцевого) бюджету належать:
- 80 % коштів, отриманих установами за здане як брухт і відходи золото, платину, метали платинової групи, а також дорогоцінне каміння;
- 50 % коштів, отриманих установами за здане як брухт і відходи срібло.
Зазначену частину коштів, отриманих від реалізації дорогоцінних металів, установа має перераховувати зі свого спеціального реєстраційного рахунку на рахунок з обліку надходжень загального фонду бюджету, відкритий за кодом класифікації доходів 31020000 «Надходження коштів від Державного фонду дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння».
Решта коштів (відповідно 20 % та 50 %)залишається у розпорядженні установи. Їх зараховують на спеціальний реєстраційний рахунок установи у складі четвертої підгрупи першої групи власних надходжень.
Такі надходження слід відображати за кодом доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)».
Використовувати надходження від реалізації дорогоцінного брухту ч. 4 ст. 13 БКУ дозволяє за такими напрямами витрат:
- на ремонт, модернізацію чи придбання нових необоротних активів та матеріальних цінностей, покриття витрат, пов’язаних з організацією збирання та транспортування відходів і брухту на приймальні пункти;
- на господарські потреби бюджетних установ, включаючи оплату комунальних послуг та енергоносіїв.
Для бухгалтерського обліку доходів, отриманих від продажу дорогоцінних металів, слід застосовувати субрахунок 7211 «Дохід від реалізації активів».
На суму коштів, які залишилися у розпорядженні установи, слід внести зміни до кошторису в частині спеціального фонду за власними надходженнями і всіх пов’язаних документів та подати розпоряднику вищого рівня копії довідок про зміни до кошторису за власними надходженнями.
Приклад бухобліку реалізації дорогоцінного брухту
Розглянемо на прикладі бухоблік оприбуткування та реалізації брухту срібла та перерахування в дохід бюджету частини отриманих коштів.
Приклад. Бюджетна установа (неплатник ПДВ) списала основний засіб, у складі якого міститься срібло. Деталі, що містять срібло, передано спеціалізованому підприємству, яке визначило вагу та вартість срібла та перерахувало на спеціальний реєстраційний рахунок установи кошти в сумі 1000 грн. Сторонами оформлено усі необхідні документи. 50 % отриманої суми установа перерахувала в дохід бюджету.
№ з/п |
Зміст господарської операції |
Кореспонденція субрахунків |
Сума, грн |
№ м/о |
|
дебет |
кредит |
||||
1 |
Оприбутковано брухт срібла, вилучений під час переробки списаного ОЗ |
1815 |
7211 |
1000 |
14 |
Відображено власні надходження від оприбуткування брухту срібла |
2313 |
2117 |
1000 |
3, 4 |
|
Відображено касові видатки |
2117 |
2313 |
1000 |
3, 4 |
|
2 |
Списано собівартість реалізованого брухту срібла |
8211 |
1815 |
1000 |
13 |
3 |
Нараховано дохід від реалізації |
2117 |
7211 |
1000 |
4, 14 |
4 |
Надійшли кошти за реалізований брухт срібла |
2313 |
2117 |
1000 |
3, 4 |
5 |
Нараховано заборгованість перед бюджетом за зданий брухт срібла (50 % х 1000 грн) |
7211 |
6312 |
500 |
6 |
6 |
Перераховано у дохід бюджету частину коштів, отриманих від здавання брухту срібла |
6312 |
2313 |
500 |
3, 6 |