Інформація по темі "" | Публікації по тегу
20.11.25
243 0
Друкувати
Обране

Облік запасів: організовуємо правильно

Цю статтю присвячено порядку організації обліку запасів в бюджетних установах. Адже важливо не лише знати, як їх обліковувати, а й вміти правильно організувати процес обліку.

Тож сьогодні ви дізнаєтесь про облік запасів за місцями їх зберігання, аналітичний облік запасів та як розкрити інформацію про запаси у наказі про облікову політику установи і примітках до фінансової звітності. 

Збереження матеріальних цінностей, запобігання необґрунтованим їх втратам, псуванню, знищенню і крадіжкам можливе лише за умови правильної організації облікового процесу в установі. Безумовно, цей механізм має працювати як годинник, злагоджено і чітко. Тому спочатку визначимо коло основних завдань, які постають перед працівниками установи.

Отже, з метою забезпечення достовірності обліку і належного контролю руху запасів в установі необхідно подбати про:

  • вчасне та правильне документальне оформлення всіх операцій з руху запасів;
  • збереження запасів у спеціально відведених місцях (на складах, в коморах, окремих приміщеннях);
  • ведення матеріально відповідальними особами кількісного обліку запасів за місцями їх зберігання;
  • ведення обліку запасів у бухгалтерській службі установи;
  • а також про своєчасну та ретельну перевірку фактичної наявності запасів, стану та умов їх зберігання.

У рамках реалізації цих завдань першочергове значення має своєчасне оформлення всіх операцій з надходження та руху запасів первинними документами. Типові форми первинних документів для обліку запасів затверджені наказом Мінфіну від 13.12.2022 № 431.

Водночас ви можете самостійно розробити бланки первинних документів або  пристосувати типові форми до конкретних потреб. Але пам’ятайте, що такі документи повинні містити всі обов’язкові реквізити типових чи спеціалізованих форм. Майте на увазі: форми самостійно розроблених документів обов'язково потрібно навести у додатках до наказу про організацію бухобліку установи.

Якщо ж ваша установа застосовує автоматизовані системи складського обліку, то обов’язковим є дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг. 

Хто може бути МВО?

Що стосується забезпечення збереження запасів, то всі матеріальні цінності до моменту передачі у використання повинні зберігатися у спеціалізованих місцях зберігання. Це можуть бути спеціально обладнані склади, комори або просто окремо відведені приміщення.

Посадові особи, відповідальні за збереження запасів, призначаються наказом керівника установи. З ними обов'язково укладається письмовий договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність.

Майте на увазі: договір про повну матеріальну відповідальність може бути укладено не з кожним працівником.

Зокрема, нормами КЗпП передбачена можливість укладення таких договорів лише з повнолітніми працівниками, тобто тими, які досягли 18-річного віку.

Водночас такі працівники  повинні займати посади або виконувати роботи, безпосередньо пов’язані зі зберіганням, обробкою, продажем, перевезенням або застосуванням у процесі виробництва переданих їм цінностей. Перелік таких посад і робіт, а також Типовий договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність затверджено постановою Держкомпраці СРСР від 28.12.77 № 447/24. І незважаючи на те, що цей нормативний документ було прийнято ще за радянських часів, він діє на території України і досі.

Пам’ятайте, що перелік посад та робіт, що заміщаються або виконуються працівниками, з якими установа може укладати договори про повну матеріальну відповідальність, є вичерпним. Тобто договори про повну індивідуальну матеріальну відповідальність не можуть укладатися з працівниками, посади яких або роботи, які вони виконують, не вказані у цьому переліку.

Саме матеріально відповідальна особа здійснює приймання, зберігання та відпуск запасів. 

Облік запасів за місцями їх зберігання та в бухгалтерії

Під час приймання запасів матеріально відповідальна особа має перевірити їх відповідність асортименту, кількості, масі, площі і якості, указаним у супровідних документах. Факт отримання запасів матеріально відповідальна особа засвідчує своїм підписом на документах постачальника або в Акті приймання запасів.

Видачу запасів зі складу проводять за документами встановленої форми. Такі документи обов’язково повинні бути затверджені керівником установи. Підставою для видачі запасів можуть бути: накладні (вимоги), меню-вимоги або лімітно-забірні картки.

Кількісний облік руху запасів (за винятком дорогоцінних металів для протезування, медикаментів та перев'язувальних засобів) за місцями їх зберігання ведуть матеріально відповідальні особи в Картці (книзі) складського обліку запасів за типовою формою, затвердженою наказом Мінфіну № 431. Наведемо приклад її заповнення: 

<…>

КАРТКА (КНИГА)
складського обліку запасів № ___
 

Матеріально відповідальна особа _______ Марія Сидоренко ______________________ 

Склад

Стелаж, поличка

Найменування або однорідна група (вид)

Номенклатурний номер*

Одиниця
виміру

Марка, ґатунок

Норма запасу

Дорогоцінні метали

найменування, вид

Маса, г

№ 1

20

Шпалери Lanita Букле 184-0166

1513 123

рулон

Lanita

 

-

-

 

№ з/п

Дата
запису

№ та назва документа

Від кого отримано й кому надано

Надходження

Вибуття

Залишок

Контроль
(підпис і дата)

Залишок на 01.01.202X р.

 

 

 

2

Сидоренко 04.05.202X

1

04.05.202X

 

 

 

 

 

 

2

07.05.202X

213

ТОВ «ОселяБуд»

25

 

27

Сидоренко 07.05.202X

3

12.05.202X

59

Завгоспу Петренко К. І

 

10

17

Сидоренко 12.05.202X

4

15.05.202X

61

Завгоспу Петренко К. І

 

12

5

Сидоренко 15.05.202X

5

29.05.202X

 

 

 

 

5

Сидоренко 29.05.202X

<…>

 * заповнюється у разі ведення обліку за номенклатурними номерами

 

У такій книзі кожному найменуванню запасів відводять окрему сторінку або кілька сторінок. При цьому обов’язково указують місце зберігання відповідних матеріальних цінностей, їх одиницю виміру, марку, ґатунок, номенклатурний номер (у разі ведення обліку за номенклатурними номерами) та кількість запасів.

Записи в картці ведуть матеріально відповідальні особи на підставі прибутково-видаткових документів у день, коли відбувається господарська операція. Після кожного запису виводиться залишок запасів.

Працівники бухгалтерії періодично проводять звірку фактичної наявності запасів із записами у Картці (книзі) книзі та даними бухгалтерського обліку. Для цього у кінці кожного місяця матеріально відповідальні особи надають до бухгалтерської служби установи прибуткові та видаткові документи з реєстром надання документів, який складається в двох примірниках. Один примірник такого реєстру після перевірки правильності оформлення первинних документів повертається матеріально відповідальній особі, а другий – залишається в бухгалтерії.

Окрім кількісного обліку запасів за місцями їх зберігання, існує необхідність вести ще й оперативний облік деяких видів матеріальних цінностей. І насамперед це стосується МШП.

Так, після передачі МШП в експлуатацію їх списують з балансу установи, але продовжують вести оперативний кількісний облік таких предметів за місцями експлуатації протягом всього строку їх фактичного використання (п. 36 розд. ІІ Методрекомендацій з обліку запасів). Виняток становить лише канцелярське приладдя. Це пояснюється тим, що практично неможливо забезпечити ведення обліку (нехай навіть кількісного) всіх канцтоварів (кожної ручки чи олівця).

Варто також зауважити, що наразі порядок ведення такого оперативного обліку МШП чинним законодавством не регламентовано. Відтак кожна бюджетна установа повинна самостійно прописати порядок його ведення у наказі про облікову політику.

Зокрема, необхідно:

  • визначити, у якій формі буде здійснюватися такий облік;
  • призначити відповідальних осіб за його ведення. Це може бути завгосп, завскладом або інша особа, призначена керівником установи;
  • а також обов’язково слід указати види (групи) МШП, котрі підлягають такому обліку.

Зокрема, установа може або встановити мінімальну граничну вартість МШП для

ведення оперативного обліку (наприклад, організовувати ведення оперативного обліку предметів вартістю понад 10, 50 або 100 грн), або чітко указати види таких МШП.

Також у окремому додатку до наказу про організацію бухобліку слід навести форму документа для оперативного обліку МШП. За основу можна взяти форму Картки (книги) складського обліку запасів.

Пропонуємо вам приклад Книги оперативного обліку МШП в нашій інтерпретації:

<…>

Книга оперативного обліку МШП 

Особа, на яку покладено ведення оперативного обліку ____завгосп_______Карпенко М. І._____
                                                                                                                       (посада)                                           (П. І. Б.) 

Місце зберігання (перебування)

Одиниця
виміру

Ціна

Марка

Номенкла-
турний
номер

Очікуваний строк експлуатації, місяців

 

 

Підсобне приміщення спортзалу

шт.

180

00

PONGORIPPR 130

-

3

 

 

Найменування матеріалу ____Ракетка для настільного тенісу______________________________________________________

Дата
запису

Підстава
(назва і №
документа)

Порядковий запису

Кому
видано
(Посада, П. І. Б.)

Видано в експлуатацію

Списано з оперативного обліку

Залишок

Примітка (причина списання)

Контроль (підпис, дата)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

21.05.202X р.

Роздавальна відомість № 18, Акт списання запасів № 23

1

Вчитель
фізкультури,
Супрун К. П.

10

-

10

-

Супрун,

21.05.202X р.

29.05.202X р.

2

1

9

Непридатність для подальшого використання

Карпенко,

29.05.202X р.

<…>

                               

 

Облік запасів у бухгалтерській службі ведуть у кількісному і сумовому вимірах за одиницями обліку запасів та в розрізі матеріально відповідальних осіб у оборотних відомостях. При цьому дані про первісну вартість запасів заносять до оборотних відомостей окремо за кожним субрахунком. За підсумками звітного місяця у оборотних відомостях підраховують обороти і виводять залишки запасів на початок наступного місяця.

Аналітичний облік запасів ведеться у розрізі місць зберігання, матеріально відповідальних осіб та видів запасів. Для такого обліку застосовують Картки (книги) складського обліку запасів, Журнали реєстрації битого посуду, оборотні та накопичувальні відомості. 

Також майте на увазі: бухгалтерська служба установи обов’язково повинна забезпечити ведення окремого аналітичного обліку запасів у розрізі джерел їх надходження (за рахунок коштів загального, спеціального фондів, за операціями з внутрішньовідомчої передачі, як гуманітарна та благодійна допомога тощо) (п. 14 розд. ІІІ Методрекомендацій з обліку запасів).

Додатково установи можуть здійснювати облік запасів за номенклатурними номерами (п. 37 розд. ІІ Методрекомендацій з обліку запасів).

Під номенклатурним номером слід розуміти умовний числовий код обліку, який присвоюється групі предметів одного найменування, якості та ціни.

 

Порядок присвоєння номенклатурних номерів запасів:

 

                         1515                                        1                                       123        

 

           Номер субрахунку                   Ознака джерела                   Порядковий номер

                                                               надходження                               у групі

 

Номенклатурний номер складається з восьми знаків: перші чотири знаки означають номер субрахунку згідно з Планом рахунків, п’ята цифра – ознаку джерела надходження, а останні три – це порядковий номер конкретного виду матеріальних цінностей в межах групи (виду).

Водночас варто пам’ятати, що застосування номенклатурних номерів для обліку запасів – це не обов’язкова вимога, а лише право установи.

Проте замало просто вести облік запасів, необхідно забезпечити достовірність облікових даних. Для цього потрібно час від час проводити перевірку фактичної наявності запасів, їх стану та умов зберігання шляхом інвентаризації матеріальних цінностей.

Порядок здійснення інвентаризації та вимоги до оформлення її результатів визначено Положенням про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженим наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879.

А для відображення результатів інвентаризації призначені типові форми первинних документів, затверджені наказом Мінфіну «Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації» від 17.06.2015 № 572. 

Розкриття інформації про запаси у наказі про облікову політику та примітках до фінзвітності

З метою організації бухобліку запасів установи в наказі про облікову політику наводять особливості його ведення. Основні вимоги щодо складання такого наказу визначені в Методичних рекомендаціях щодо облікової політики.

Зокрема, у наказі про облікову політику установи повинні знайти своє відображення такі елементи, як:

— порядок обліку (ідентифіковано або в цілому) ТЗВ, застосування окремого субрахунку обліку ТЗВ;

— метод оцінки вибуття запасів;

— періодичність визначення середньозваженої собівартості одиниці запасів;

— порядок аналітичного обліку запасів;

—  одиниця натурального виміру запасів для кожної одиниці бухгалтерського обліку.

А от правила документообігу та технологію обробки облікової інформації, порядок контролю за рухом запасів і відповідальність посадових осіб слід прописати у наказі про організацію бухобліку установи. У додатку до цього наказу слід також навести форми первинних документів, самостійно розроблені установою для оформлення руху запасів.

З метою впорядкованості руху та своєчасного відображення у бухобліку даних первинних документів потрібно розробити і затвердити графік документообігу.

І особливу увагу при його розробці слід приділити питанню встановлення строків передачі документів до бухгалтерії для їх обробки. Необхідно визначити для кожного документа такий строк передачі, аби він не надійшов до бухгалтерії запізно. Разом з тим не варто встановлювати занадто стислі строки подання документів після їх оформлення, щоб уникнути одночасного накопичення у бухгалтерії великої кількості документів.

При цьому рекомендуємо затвердити графік документообігу окремим наказом керівника, а не як частину наказу про облікову політику установи. В такому разі графік можна буде відкоригувати в будь-який момент за необхідності.

У примітках до фінансової звітності бюджетні установи повинні показати таку інформацію, як:

— балансова вартість запасів у розрізі окремих класифікаційних груп;

— балансова вартість запасів, які відображені за чистою вартістю реалізації;

— балансова вартість запасів, відображених за відновлювальною вартістю;

— балансова вартість запасів, переданих в переробку, на комісію, у заставу;

— методи оцінки запасів;

— сума збільшення чистої вартості реалізації, за якою проведена оцінка запасів відповідно до п. 5 розд. III НП(С)БО 123;

— сума зменшення чистої вартості реалізації, за якою проведена оцінка запасів відповідно до п. 4 розд. III НП(С)БО 123;

— вартість запасів, які вибули внаслідок:

  • безоплатної передачі (внутрівідомча передача);
  • безоплатної передачі (крім внутрівідомчої передачі);
  • вартість запасів, визнаних витратами протягом періоду. 

Висновки

1. Організація обліку запасів

• Забезпечуйте збереження матеріальних цінностей і достовірність обліку.

• Основні умови: правильне оформлення операцій, належне зберігання запасів, кількісний облік МВО, перевірка фактичної наявності.

2. Первинні документи

• Використовуйте типові форми, затверджені наказом Мінфіну від 13.12.2022 № 431.

• Власнорозроблені форми мають містити всі обов’язкові реквізити та бути додатком до наказу про організацію бухобліку.

• За автоматизованого обліку дотримуйтесь законодавства про електронні документи.

3. Матеріально відповідальні особи (МВО)

• Призначаються наказом керівника; укладається договір про повну матеріальну відповідальність.

• Договір можливий лише з повнолітніми працівниками, посади та роботи яких є у затвердженому переліку (постанова № 447/24).

4. Облік запасів за місцями зберігання

• МВО ведуть Картки (книги) складського обліку запасів.

• Облік ведеться у день операції, після кожного запису виводиться залишок.

• Щомісяця проводиться звірка з бухгалтерським обліком.

5. Оперативний облік МШП

• Після передачі в експлуатацію МШП списуються з балансу, але ведеться оперативний кількісний облік за місцями використання (крім канцтоварів).

• Порядок ведення визначається в наказі про облікову політику: форма обліку, відповідальні особи, перелік або вартісний критерій МШП.

6. Аналітичний облік у бухгалтерії

• Ведеться у кількісному й сумовому вимірах у розрізі субрахунків, МВО, місць зберігання, джерел надходження.

• Можна застосовувати номенклатурні номери (не обов’язково).

7. Контроль і інвентаризація

• Проводьте періодичну інвентаризацію згідно з Положенням № 879.

• Результати оформлюйте типовими формами (наказ № 572).

8. Розкриття інформації

• У наказі про облікову політику зазначайте порядок і методи оцінки запасів, періодичність розрахунку собівартості, аналітичний облік.

• У наказі про організацію бухобліку — документообіг, контроль, відповідальність осіб, форми документів.

• У примітках до фінзвітності — балансова вартість запасів, методи оцінки, вибуття (передача, списання тощо).

 

Щоб краще орієнтуватися у бухоблікових задачах та з легкістю знаходити рішення, ми підготували для вас курс підвищення кваліфікації для бухгалтерів бюджетних установ «Облік матеріальних цінностей у бюджетних установах» 

Ми розробили програму для бухгалтерів на основі реальних практичних кейсів і актуальних змін у законодавстві.

Це програма з видачею  сертифіката від Національного юридичного університету ім. Ярослава Мудрого та трьома кредитами ЄКТС.

Наш курс містить максимально корисну інформацію з легкою та зрозумілою подачею та багато практичних прикладів «як у житті».

Програма курсу складається з чотирьох модулів:

  • перший – «Облік основних засобів»,
  • другий – «Облік запасів»,
  • третій – «Надходження в натуральній формі»,
  • четвертий – «Ревізія в установі: що потрібно знати бухгалтеру».

У кожному модулі по кілька тематичних занять, після вивчення яких ви зможете з легкістю:

  • відображати в обліку та оформлювати операції з надходження, списання та передачі основних засобів;
  • нараховувати амортизацію;
  • відрізняти поточні ремонти від капітальних та обліковувати їх;
  • проводити переоцінку основних засобів, встановлювати ліквідаційну вартість та відображати ці операції в бухобліку;
  • визначати умови визнання запасів активами та використовувати відповідні субрахунки;
  • документально оформлювати та відображати в бухобліку надходження та списання запасів;
  • використовувати методи оцінки вибуття запасів;
  • організовувати аналітичний облік запасів та контролювати їх рух;
  • вести облік матеріальних цінностей, отриманих як благодійна допомога або у процесі ліквідації активів;
  • готувати установу до ревізії фінансово-господарської діяльності;
  • виявляти, аналізувати та усувати порушення, встановлені під час ревізії.

І це лише частина знань, умінь та навичок, які ви отримаєте після навчання.

Тож записуйтесь на навчання — буде цікаво і для вас, і корисно для професії!

РЕЄСТРАЦІЯ НА НАВЧАННЯ 

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
70
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×