Інформація по темі "" | Публікації по тегу
16.06.25
947 0
Друкувати
Обране

Отримали «натуральну» благодійну допомогу без вартості: інструкція для бухгалтера

Бюджетна установа отримала благодійну допомогу — вживані меблі. В Акті приймання-передачі матеріальних цінностей благодійник зазначив найменування та їх кількість, але без вартості. Чи оприбутковувати таку допомогу? Якщо так, то як її оцінити та які документи слід оформити?

Безоплатно отримані активи підлягають обов’язковому оприбуткуванню та відображенню в бухобліку. На цьому свого часу наголошував Мінфін у своєму листі від 27.04.2022 № 41020-06-5/8479.

Але ж за якою вартістю оприбутковувати такі активи?

Порядок оцінки та відображення в бухобліку основних засобів та малоцінних необоротних матеріальних активів, безоплатно отриманих від юридичних та фізичних осіб, визначено у Національному положенні (стандарті) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затвердженому наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.

ОЗ та МНМА, отримані як благодійна допомога, слід оцінювати за справедливою вартістю. Саме така вартість і буде для цих активів первісною. Про це свідчать вимоги п. 7 розд. ІІ НП(С)БО 121.

Звісно, ідеальний варіант — це коли надавач допомоги передав установі первинні документи із зазначенням вартості матеріальних цінностей. У такому разі саме за цією вартістю слід оприбутковувати отриману допомогу.

Інша справа, якщо у супровідних документів не зазначено вартість безоплатно переданих матеріальних цінностей, а лише їх найменування та кількість. За таких умов справедливу вартість отриманої допомоги доведеться визначити самостійно.

Пам’ятайте, що справедлива вартість — це сума, яку могла б отримати установа, якби реалізувала аналогічний об’єкт на відкритому ринку на дату оцінки.

Для визначення справедливої вартості необхідно діяти так:

  • проаналізувати ринкові ціни на подібні активи;
  • використати дані про ціни на аналогічні активи з відкритих джерел (сайти виробників, прайс-листи постачальників).

Також слід обов’язково врахувати фізичний стан, ступінь зносу та технічні характеристики активів, отриманих установою як благодійна допомога. Відповідно з урахуванням цих показників коригуємо визначену середньоринкову вартість. Причому якщо йдеться про вживані речі, то окремо розраховувати та відображати в бухобліку суму зносу не потрібно.

І не забудьте включити до первісної вартості таких цінностей всі додаткові витрати. Вказівку на це містить абз. 1 п. 7 розд. ІІ НП(С)БО 121. До них зазвичай відносять витрати на транспортування, установлення, монтаж, налагодження тощо.

Приймання та оцінку благодійної допомоги покладають на спеціально створену наказом керівника установи комісію. До її складу обов’язково включають представника бухгалтерської служби. Про це свідчать вимоги абз. 4 п. 5 розд. ІІІ Методрекомендацій з бухобліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11.

Знайте, що чинне законодавство не містить прямої вимоги щодо проведення незалежної оцінки безоплатно отриманих активів.

Результати оцінки комісія фіксує в Акті оцінки матеріальних цінностей довільної форми.

Ця ж комісія займається і документальним оформленням отриманої благодійної допомоги:

— по-перше, складає Акт приймання-передачі ОЗ за типовою формою, затвердженою наказом Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.09.2016 № 818.

В акті зазначають інформацію про первісну (справедливу) вартість безоплатно отриманих об’єктів та їх коротку характеристику. Якщо ж благодійник не надав підтвердних документів щодо їх вартості, то в акті зазначають вартість виходячи з результатів оцінки, зафіксованої в акті оцінки;

— по-друге, оформляє Акт введення в експлуатацію ОЗ за типовою формою.

До Акта слід внести інформацію про первісну вартість та коротку характеристику об’єктів, отриманих як благодійна допомога.

Крім того, для кожного об’єкта ОЗ та МНМА, отриманого як благодійна допомога, має бути встановлено:

1) інвентарний (номенклатурний) номер та відкрито Інвентарну картку обліку об’єктів ОЗ;

2) строк експлуатації.

Під час визначення строку корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ враховуйте:

  • очікуване використання об’єкта ОЗ;
  • фізичний знос (залежить від інтенсивності використання об’єкта);
  • моральний знос.

Водночас комісія установи може орієнтуватися на Типові строки корисного використання основних засобів суб’єктів державного сектору, наведені в додатку 2 до Методрекомендацій щодо облікової політики суб’єкта державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11.

У разі отримання та оприбуткування благодійної допомоги в натуральній формі потрібно скласти і подати до Казначейства не пізніше останнього робочого дня звітного місяця Довідку про надходження в натуральній формі на вартість допомоги, визначену комісією установи, за кодом класифікації доходів 25020100 «Благодійні внески, гранти та дарунки».

Крім того, необхідно:

  • внести зміни до кошторису в частині спеціального фонду за власними надходженнями;
  • подати розпоряднику вищого рівня копії довідок про зміни до кошторису за власними надходженнями.

Благодійну допомогу установа має оприбуткувати за загальними правилами. Нагадаємо основні з них.

1. Щоб правильно визначити субрахунок для обліку безоплатно отриманого майна, орієнтуйтеся на строк корисного використання та вартісні ознаки, встановлені установою для розмежування ОЗ та МНМА.

Наприклад, у ситуації читача бухгалтеру доведеться обирати між субрахунками 1016 «Інструменти, прилади, інвентар» та 1113 «Малоцінні необоротні матеріальні активи».

2. Безоплатно отримані необоротні активи зараховуються на рахунок 10 або 11, минаючи рахунок 13. Тобто вартість таких активів до складу капітальних інвестицій не включаємо і на рахунку 13 не відображаємо.

3. Всі додаткові витрати на доведення безоплатно отриманих об’єктів до стану, придатного для застосування у запланованих цілях (монтаж, налагодження тощо), включаємо до їх первісної вартості. Зазначені витрати накопичуємо за Дт рахунка 13. Після закінчення всіх робіт, пов’язаних з уведенням в експлуатацію безоплатно отриманих об’єктів, суму цих витрат відносимо на збільшення первісної вартості таких об’єктів.

4. Надходження благодійної допомоги передбачає збільшення доходів від безоплатно отриманих активів, послуг (робіт) за субрахунком 7511 «Доходи за необмінними операціями». Одночасно слід відобразити касові видатки: Дт 2117 — Кт 2313.

5. Під час визнання доходів від безоплатно отриманих необоротних активів водночас збільшуємо внесений капітал: Дт 7511 — Кт 5111.

6. Амортизацію на ОЗ або МНМА, отримані як благодійна допомога, нараховуємо у загальному порядку.

При цьому робимо запис: Дт 8014, 8114 — Кт 1411, 1412. Одночасно визнаємо дохід на суму нарахованої амортизації та зменшуємо внесений капітал: Дт 5111 — Кт 7511.

Ось і весь алгоритм дій. 

А щоб краще орієнтуватися у бухоблікових задачах та з легкістю знаходити рішення, ми підготували для вас курс підвищення кваліфікації для бухгалтерів бюджетних установ «Облік матеріальних цінностей у бюджетних установах»

Ми розробили програму для бухгалтерів на основі реальних практичних кейсів і актуальних змін у законодавстві.

Це програма з видачею  сертифіката від Національного юридичного університету ім. Ярослава Мудрого та трьома кредитами ЄКТС.

Наш курс містить максимально корисну інформацію з легкою та зрозумілою подачею та багато практичних прикладів «як у житті».

Програма курсу складається з чотирьох модулів:

  • перший – «Облік основних засобів»,
  • другий – «Облік запасів»,
  • третій – «Надходження в натуральній формі»,
  • четвертий – «Ревізія в установі: що потрібно знати бухгалтеру».

У кожному модулі по кілька тематичних занять, після вивчення яких ви зможете з легкістю:

  • відображати в обліку та оформлювати операції з надходження, списання та передачі основних засобів;
  • нараховувати амортизацію;
  • відрізняти поточні ремонти від капітальних та обліковувати їх;
  • проводити переоцінку основних засобів, встановлювати ліквідаційну вартість та відображати ці операції в бухобліку;
  • визначати умови визнання запасів активами та використовувати відповідні субрахунки;
  • документально оформлювати та відображати в бухобліку надходження та списання запасів;
  • використовувати методи оцінки вибуття запасів;
  • організовувати аналітичний облік запасів та контролювати їх рух;
  • вести облік матеріальних цінностей, отриманих як благодійна допомога або у процесі ліквідації активів;
  • готувати установу до ревізії фінансово-господарської діяльності;
  • виявляти, аналізувати та усувати порушення, встановлені під час ревізії.

І це лише частина знань, умінь та навичок, які ви отримаєте після навчання.

Тож записуйтесь на навчання — буде цікаво і для вас, і корисно для професії!

Реєстрація на навчання

 

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
70
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×