Інформація по темі "" | Публікації по тегу
20.06.24
3735 3
Друкувати
Обране

Переміщуємо ОЗ в інше місце: як показати витрати?

Кондиціонер, який був введений в експлуатацію, перенесено в інше приміщення установи. Як показати в обліку вартість демонтажу та повторного монтажу такого об’єкта?

Як класифікувати?

Іноді виникають ситуації, коли об’єкти основних засобів (далі — ОЗ) або малоцінних необоротних матеріальних активів (далі — МНМА), які вже деякий час виконували свої функції, потрібно перемістити в інше місце (кабінет, приміщення або будівлю). Причини для таких дій можуть бути різні. Наприклад, відновлення будівлі, пошкодженої унаслідок бойових дій тощо. У такому разі об’єкти, які лишились не ушкодженими, установа цілком може перемістити в іншу будівлю (приміщення) та продовжувати їх експлуатувати.

При цьому вирішальну роль відіграє саме причина переміщення, а відповідно, і демонтажу/монтажу таких об’єктів. І це аж ніяк не ліквідація, тобто про списання їх з балансу не йдеться. В цій ситуації має місце виключно зміна місцезнаходження об’єктів. Це означає, що такий об’єкт ОЗ чи МНМА, як і раніше, відповідає критеріям визнання активом та продовжує використовуватися за призначенням.

З’ясуємо, які є варіанти обліку витрат, пов’язаних з переміщенням кондиціонера з одного приміщення в інше.

Чи є підстави збільшувати первісну вартість?

За загальним правилом витрати, пов’язані з монтажем того чи іншого об’єкта, підлягають включенню до його первісної вартості. Таким є припис п. 5 розд. ІІ НП(С)БО 121*. Та чи є підстави керуватись цією нормою в ситуації читача?

* Національне положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 № 1202.

Власне, правила формування первісної вартості стосуються виключно ситуації, коли установа придбала чи отримала безоплатно такий актив. Тобто йдеться про накопичення витрат перед уведенням активу в експлуатацію. На користь цього свідчить безпосередньо визначення поняття первісної вартості.

А от підстави для подальшої зміни первісної вартості передбачено в окремому розд. ІІІ НП(С)БО 121. Та стосуються вони вже не формування первісної вартості, а збільшення такої вартості після первісної оцінки, тобто після введення необоротних активів в експлуатацію. Причому підставами для збільшення первісної вартості ОЗ чи МНМА є різного роду поліпшення.

Однак цілком очевидно, що витрати на монтаж і, поготів, демонтаж, жодним чином не сприяють підвищенню техніко-економічних можливостей кондиціонера, як і збільшенню майбутніх економічних вигід від його використання. Такі роботи не мають жодного стосунку до модернізації, дообладнання чи реконструкції. Тобто про поліпшення кондиціонера у цьому разі не йдеться.

З огляду на це, законодавчих підстав для збільшення первісної вартості кондиціонера на суму витрат, пов’язаних із його демонтажем та монтажем на новому місці (в іншому приміщенні), немає. Та аби уникнули зайвих запитань з боку органів контролю, таке рішення слід оформити документально.

При цьому радимо керуватися п. 2 розд. VI Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11. Так, із урахуванням результатів аналізу існуючої ситуації та суттєвості таких витрат керівник установи приймає рішення про характер і ознаки здійснюваних робіт. Тобто він вирішує, чи спрямовані такі роботи на підвищення техніко-економічних можливостей об’єкта, чи здійснюються для його підтримання в придатному для використання стані.

Тож остаточне рішення щодо подальшої долі витрат на демонтаж/монтаж кондиціонера у зв’язку з його переміщенням — за керівником установи.

Як оформити та що показати в обліку?

Порядок документування та обліку операції з переміщення кондиціонера на інше місце має бути таким.

1. Працівник, відповідальний за обслуговування (використання) кондиціонера, складає доповідну записку про необхідність переміщення такого об’єкта в іншу будівлю (приміщення).

2. Комісія установи складає дефектний акт або інший подібний документ, в якому фіксує:

  • факт придатності кондиціонера на підставі висновку штатного або стороннього профільного фахівця;
  • потребу у переміщенні кондиціонера на нове місце;
  • роботи, які необхідно провести (демонтаж кондиціонера та його монтаж на новому місці);
  • спосіб виконання робіт (власними силами або із залученням сторонніх виконавців).

3. Керівник установи видає розпорядження про переміщення відповідного об’єкта на нове місце.

4. Зміна місцезнаходження кондиціонера є внутрішнім переміщенням, на підтвердження чого складаємо Акт внутрішнього переміщення ОЗ. Цей документ оформлюємо за типовою формою.

5. Зміну місцезнаходження об’єкта та матеріально відповідальної особи відображаємо в Інвентарній картці обліку об’єкта ОЗ.

Майте на увазі: інвентарний (номенклатурний) номер такого об’єкта залишаємо без змін.

6. Усі витрати, пов’язані з демонтажем та монтажем на новому місці, відносимо до витрат звітного періоду (Дт субрахунку 8013).

Приклад. Керівник установи видав розпорядження про переміщення кондиціонера в іншу будівлю. Згідно з розпорядженням керівника витрати на демонтаж та монтаж зазначеного об’єкта спрямовані на підтримання його у робочому стані.
Для виконання монтажних робіт укладено відповідний договір зі спеціалізованою організацією на суму 3650 грн.
За фактом переміщення кондиціонера в іншу будівлю було оформлено Акт внутрішнього переміщення ОЗ та зроблено відповідні записи до Інвентарної картки обліку об’єкта ОЗ.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Отримано асигнування на демонтаж та монтаж кондиціонера

2313

7011

3650

2

2

Виконано демонтажно-монтажні роботи

8013

6211

3650

6

3

Перераховано кошти виконавцю

6211

2313

3650

2, 6

4

Закриття рахунку витрат

5511

8013

3650

17

5

Закриття рахунку доходів

7011

5511

3650

17

Висновки

  • Витрати на демонтаж та монтаж кондиціонера у зв’язку з його переміщенням не збільшують економічних вигід від його використання та/або потенціал його корисності. Такі витрати доцільно відносити на витрати звітного періоду.
  • Остаточне рішення про характер та ознаки здійснюваних робіт із урахуванням результатів аналізу існуючої ситуації та суттєвості витрат приймає керівник установи.

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
3
Тетяна
20.06.2024
Чомусь у всіх статтях з бюджетного обліку першою проводкою є "Отримано асигнування". Але ж насправді так майже ніколи не буває.
Можна чекати на кошти фінансування (особливо по незахищених видатках) по кілька місяців.
Марія
21.06.2024
Скажіть,будь ласка, як правильно поставити на облік дрони,тепловізори (військові прилади) , які отримані як гуманітарна допомога . Буде передано військовій частині. Рахунок 1815 Активи для розподілу, передачі, продажу????
Наталя Марія
21.06.2024
А чому військова частина напряму не одержує сама? Для чого якісь посередники?
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі