Інформація по темі "" | Публікації по тегу
24.04.23
7279 4
Друкувати
Обране

Застаріла ПКД: списати чи обліковувати далі?

Відділ культури отримав від іншої бюджетної установи проєктно-кошторисну документацію (далі — ПКД) на реконструкцію системи гарячого водопостачання бюджетних закладів. Згідно з актом приймання-передачі така документація обліковувалась на субрахунку 1 018 «Інші основні засоби». Чи може відділ культури списати таку документацію, оскільки вона є застарілою? Чи доцільно перенести її на інший субрахунок?

Ситуація читача — наочний приклад того, як інколи бухгалтери приймають помилкові рішення щодо відображення в бухобліку тієї чи іншої господарської операції. І як наслідок, у подальшому виправити таку ситуацію традиційним бухгалтерсько-коректурним способом практично неможливо, а деколи й недоречно. Пояснимо, що й до чого. Та головне — запропонуємо свій варіант розв’язання цього питання.

ПКД — не об’єкт обліку

Річ у тім, що з самого початку витрати на виготовлення ПКД були неправомірно віднесені бухгалтером до складу основних засобів (далі — ОЗ) та зараховані на субрахунок 1018 «Інші основні засоби».

Так, у разі розроблення ПКД для капремонту ОЗ такі витрати слід визнавати витратами звітного періоду. А саме сума таких витрат підлягає відображенню за Дт субрахунку 8013.

Якщо ж ідеться про розроблення ПКД для поліпшення об’єкта ОЗ (у т. ч. реконструкції модернізації, добудови, дообладнання) — відображаємо капінвестиції з майбутнім збільшенням первісної вартості ОЗ.

ВАЖЛИВО!

ПКД не є окремим об’єктом обліку

Більше про облік витрат на розроблення ПКД читайте в матеріалі «Розроблено ПКД: як обліковувати документацію?» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 3).

Застаріла ПКД: вирішуємо подальшу долю

Тепер з’ясуємо, які існують практичні варіанти вирішення подальшої долі застарілої ПКД.

Варіант єдиний. Списати з балансу. Всі законодавчі підстави для прийняття рішення про списання з балансу застарілої ПКД чітко прописані в чинному законодавстві.

При цьому ви можете вдатися до стандартної процедури списання майна з балансу установи. Підставою для списання ПКД буде її моральна застарілість та непридатність для подальшого використання, економічна недоцільність її доопрацювання/оновлення.

Головним орієнтиром у цьому питанні традиційно є Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 № 1314. Водночас при списанні комунального майна варто взяти до уваги місцевий Порядок (положення) списання об’єктів (майна) комунальної власності.

Чи необхідно отримувати дозвіл* на списання такої ПКД? Вочевидь, так. Адже виготовлення ПКД — справа не дешева і в більшості випадків вартість таких робіт перевищує 50 тис. грн. А тому без дозволу суб’єкта управління майном не обійтися.

* З прикладом надання такого дозволу можна ознайомитись за посиланням: golos.korosten-rada.gov.ua/?p=pryynyati_rishennya&sp=single&id=2135.

Також часто-густо на практиці установи списують застарілу ПКД з балансу згідно з Порядком списання витрат по об’єктах незавершеного будівництва, що ліквідуються, затвердженим наказом Мінстату, Мінекономіки, Мінфіну, Держкомбуду від 28.09.95 № 243/150/156/195. Утім, у ситуації читача ми не радимо так чинити. Норми цього документа доцільно застосовувати у разі, коли установа обліковує ПКД саме у складі витрат на незавершені капінвестиції, тобто на субрахунку 1311, а не 1018. Оскільки в тексті цього документа постійно згадується про списання з балансу саме витрат на ПКД.

Тому при вирішенні організаційних питань та підготовці розпорядчих документів щодо списання ПКД застосовуйте правильні формулювання та законодавчі акти. А щоб уникнути помилок, передусім слід звернутися до свого суб’єкта управління майном (головного розпорядника) та узгодити це питання з ним. Отже, маємо єдиний правильний варіант — списання з балансу застарілої ПКД. А ось інші «не варіанти» застосовувати не радимо. Далі пояснимо чому.

«Не варіант» 1. Обліковувати у складі ОЗ

Як ми з’ясували, законодавчі підстави для обліку ПКД у складі об’єктів ОЗ відсутні. Тому продовжувати обліковувати таку документацію на субрахунку 1018 не слід.

До того ж будь-який об’єкт доцільно обліковувати у складі ОЗ лише у разі, якщо він відповідає критеріям визнання активу.

Серед основних критеріїв визнання активів такі, як: існування ймовірності отримання суб’єктом державного сектору майбутніх економічних вигід, пов’язаних з його використанням, та/або наявність потенціалу корисності для суспільства.

Застаріла ж ПКД цим критеріям не відповідає.

«Не варіант» 2. Обліковувати у складі капінвестицій

Вважаємо, що переносити таку ПКД зі складу ОЗ (із субрахунку 1018) до незавершених капітальних інвестицій (на субрахунок 1311) також недоречно у ситуації читача. Оскільки така ПКД є застарілою.

Фактично це означає, що така документація вже не відповідає необхідним технічним вимогам і для повноцінного подальшого використання потребує доопрацювання та оновлення. Вочевидь, обліковувати її у складі незавершених капітальних інвестицій як складову витрат на поліпшення (реконструкцію) об’єкта ОЗ немає жодних підстав.

Суттєво, що роботи з реконструкції об’єкта ОЗ так і не були розпочаті. Відповідно внаслідок зарахування вартості такої ПКД до складу капінвестицій в обліку установи зависнуть витрати на незавершені, а точніше, взагалі не розпочаті роботи з реконструкції. Тож чи варто заварювати цю кашу? Гадаємо, відповідь очевидна.

ВИСНОВКИ

  • Застаріла ПКД підлягає списанню з балансу в загальному порядку.
  • Підстав для подальшого обліку такої документації у складі ОЗ чи капінвестицій немає.

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
4
Наталія
24.04.2023
а якщо попередній бухгалтер поставив на облік на рах.1018 "вартість виготовлення технічної документації на земельну ділянку "😓 як від такого позбавитися?
Вікторія Наталія
24.04.2023
Доброго вечора. Техдокументацію на земельну ділянку варто обліковувати на іншому субрахунку. Детальніше про це читайте ось тут https://i.factor.ua/ukr/journals/bb/2022/october/issue-40/article-122533.html?search=&text_article=%D0%B7%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD. Тому вашу ситуацію доцільно виправити як звичайну помилку та перенести на правильний субрахунок
Лариса
25.04.2023
Виготовлено ПКД парку відпочинку. зроблено певний об'єм робіт , які віднесено на кап.інвестиції. Проходив час і влада вже двічі мінялась. Нові керівники не беруть до уваги ПКД, кожен мудрує по своєму. Зроблено вже стільки змін, що ПКД стало не актуальним. Як бути в цій ситуації з обліком кап.інвестицій? Деякі споруди уже понівечені, а вони ще рахуються не введеними в експлуатацію, так як не завершені роботи по ПКД.
Вікторія Лариса
25.04.2023
Облік – то вже остання справа. Якщо є потреба в добудові таких об*ктів, замовте нову ПКД. І тоді вже "нові" та "старі" витрати включить до загальної вартості побудованих об’єктів.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі