Інформація по темі "" | Публікації по тегу
15.12.21
6193 3
Друкувати
Обране

Зникла частина ОЗ: чи відображати це як нестачу?

Під час проведення інвентаризації в установі було виявлено, що зник пульт від кондиціонера та зі стаціонарного комп’ютера зникла відеокарта. Чи відображати це як нестачу активів? Є певні сумніви щодо цього, адже безпосередньо об’єкти обліку – кондиціонер та комп’ютер на місці. До того ж винних осіб не виявлено.

Дійсно, у результаті інвентаризації може бути виявлено розбіжності між даними бухобліку та фактичною наявністю активів. Якщо буде встановлено відсутність певних активів (ОЗ, МНМА, запасів тощо), то цей факт обов’язково слід зафіксувати документально: на підставі даних Інвентаризаційних описів потрібно скласти Звіряльну відомість та Протокол інвентаризаційної комісії. Крім цього слід визначити розмір збитку, що підлягає відшкодуванню, відобразити нестачі у бухгалтерському обліку та фінзвітності.

Інвентаризують активи та зобов’язання згідно з нормами Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879.

Із загальним порядком оформлення та обліку цих операцій можна ознайомитися у статті «Інвентаризація-2021: підбиваємо підсумки» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 41).

А ось які можуть бути причини виникнення нестачі активів та які є варіанти їх урегулювання розглянуто у статті «Нестача активів: причини та урегулювання» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 45). 

Загальні правила 

Якщо із установи зникає певний об’єкт основних засобів, то проблем із відображенням в обліку такої операції зазвичай не виникає.

Нестачи у межах установлених норм списуються на витрати звітного періоду.За відсутності норм природного убутку втрата розглядається як нестача понад норму.

Понаднормативні нестачі списуються з балансу та відносяться на рахунок винної особи у розмірі збитку, якщо таку особу встановлено.

Якщо ж винну особу не встановлено, то нестачі списуються з балансу з зарахуванням на позабалансовий субрахунок 073. Причому позабалансовий облік таких нестач слід вести до моменту встановлення винуватців або закриття кримінального провадження відповідно до законодавства.

Водночас бувають випадки, коли, на перший погляд, основний засіб є в наявності, але, на жаль, такий об’єкт не можна використати в діяльності, бо із нього зникла якась частина. Саме про такий випадок і йдеться у запитанні. То ж давайте шукати рішення разом.

Отже,коли під час інвентаризації виявлено нестачу не всього об’єкта основних засобів, а лише його частини, відразу списувати з балансу увесь об’єкт не коректно. Особливо якщо після заміни зниклої деталі чи вузла такий об’єкт буде і далі відповідати критеріям визнання активу і приносити економічні вигоди.

Якщо має місце зникнення частини об’єкта основних засобів, то обліковувати такий випадок слід виходячи з того, яка деталь (вузол) зникла. 

Заміна на ідентичну деталь 

Якщо з основного засобу зникла деталь (вузол), після заміни якої не змінюються первісно очікувані вигоди від використання цього засобу, і вартість такої деталі не робить її суттєвим (важливим, значним) компонентом основного засобу, то можна казати про зникнення швидкозношуваної деталі. До речі, законодавчо поріг такої суттєвості не встановлено, тому установа може самостійно його визначити у наказі про облікову політику.

Наприклад, в автомобілі до таких деталей можна віднести фільтри, двірники, фари; у системному блоці комп’ютера — шнури живлення, шлейфи, тобто компоненти, заміна яких приведе виключно до відновлення основного засобу у придатний для використання стан.

Ексклюзивний матеріал для передплатників сайту
    Платне користування сайту передбачає:
  • доступ до новин, статтей, довідників
  • безлімітні завантаження всіх бланків
  • відсутність реклами
60
грн/
місяць
Вже сплатили? Увійти
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплати праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
3
Олександр
15.12.2021
Посилання ".... п. 16 розд. III Методрекомендацій з обліку ОЗ." не відповідає змісту
EVGENIY Олександр
15.12.2021
Дякуємо за повідомлення, посилання виправлено!
Інна Кленик
16.12.2021
Доброго дня, підкажіть будь ласка, як тарифікувати виконуючого обов'язки Директора, який не має вищої освіти? Директор був тарифікований по 14 тарифному розряду єдиної тарифної сітки
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі