18283 24

SOS! Не вистачає коштів на заробітну плату після підвищення окладів з 1 травня: що робити?

24.05.16

З 1 травня підвищено посадові оклади. Затвердженого у кошторисі нашої установи фонду оплати праці вистачило на посадові оклади та деякі доплати, у тому числі на надбавку за роботу у нічний час. Спеціалістам ми можемо виплатити тільки «голі» посадові оклади, а на доплату за високі досягнення у праці коштів не вистачає.
Для того щоб закласти спеціалістам у штатний розпис надбавку за високі досягнення, ми зробили наступне: у штатному розписі передбачили нічні у половинному розмірі (платити їх будемо у повному розмірі: частину за рахунок загального фонду і частину за рахунок спеціального фонду — як нестачу бюджетного фінансування). В той же час надбавку за високі досягнення у праці передбачили у повному розмірі.
Чи можна передбачити у штатному розписі нічні у половинному розмірі та вважати це нестачею бюджетного фінансування, чи нестача бюджетного фінансування — це коли у штатному розписі виплати передбачені повністю, а фінансування не вистачило? Чи можна доплачувати заробітну плату за рахунок спеціального фонду?

Автор: Станкус Тетяна, заступник головного редактора газети «Бюджетна бухгалтерія»

Ситуація, що склалася, виникає досить часто при підвищенні посадових окладів. І якщо не виділять додаткове фінансування, то доведеться «викручуватися».

Нагадаємо, що п. 2 постанови КМУ «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 06.04.2016 р. № 288 (далі — постанова № 288) визначено наступне:«підвищення посадових окладів (тарифних ставок, ставок заробітної плати) працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери, що передбачено підпунктом 1 цього пункту, здійснюється у межах видатків на оплату праці, передбачених Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», а працівників 1 — 3 тарифних розрядів Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників — у тому числі за рахунок виплат, пов’язаних з індексацією, надбавок, доплат, премій».

Тож «крутитися» за задумом законодавців доведеться лише в рамках уже затвердженого фонду оплату праці.

Звернемося до вимог Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228 (далі — Порядок № 228).

Відповідно до п. 5 цього Порядку установам можуть виділятися бюджетні кошти тільки за наявності затверджених кошторисів, планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів із загального фонду бюджету, планів спеціального фонду, а вищим навчальним закладам та науковим установам, закладам охорони здоров’я, що надають первинну медичну допомогу, а також закладам охорони здоров’я, що надають вторинну (спеціалізовану) та екстрену медичну допомогу у пілотних регіонах, також за наявності затверджених планів використання бюджетних коштів і помісячних планів використання бюджетних коштів.

Установи мають право брати бюджетні зобов’язання, витрачати бюджетні кошти на цілі та в межах, установлених затвердженими кошторисами, планами асигнувань загального фонду бюджету, планами надання кредитів із загального фонду бюджету, планами спеціального фонду, а вищі навчальні заклади та наукові установи, заклади охорони здоров’я, що надають первинну медичну допомогу, а також заклади охорони здоров’я, що надають вторинну (спеціалізовану) та екстрену медичну допомогу у пілотних регіонах, також установлених затвердженими планами використання бюджетних коштів і помісячними планами використання бюджетних коштів.

Це нам каже про те, що на сьогодні, до внесення відповідних змін у кошторис, бюджетні установи мають право витрачати бюджетні кошти на виплату заробітної плати тільки в рамках затвердженого фонду оплати праці.

Про це твердять і законодавці (п. 2 постанови № 288), але вони, як бачимо, можливість виділення додаткових коштів на заробітну плату у зв’язку з підвищенням посадових окладів не передбачають взагалі.

Звичайно, ніхто не забороняє вам звернутися до головного розпорядника з проханням внести зміни до кошторису та виділити додаткові кошти у зв’язку з підвищенням окладів, але навряд чи від цього буде користь. Тож доведеться підвищувати посадові оклади за рахунок премій та інших заохочувальних виплат. При цьому закладати у штатний розпис суми обов’язкових виплат, таких як нічні, про які йдеться у запитанні, у меншому розмірі не можна. Адже ці виплати є обов’язковими, тобто їх виплата має бути гарантована в будь-якому разі.

Тепер щодо витрат коштів спеціального фонду кошторису на цілі, що не забезпечені загальним фондом кошторису. Тут не все так просто.

Насамперед слід дотримуватись черговості витрачання коштів спеціального фонду кошторису, передбаченої пп. 23 та 49 Порядку № 228.Так, видатки спеціального фонду кошторису за рахунок власних надходжень плануються та проводяться у такій послідовності:

  1.  за встановленими напрямами використання;
  2.  на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов’язань за спеціальним та загальним фондом кошторису;
  3.  на проведення заходів, пов’язаних з виконанням основних функцій, які не забезпечені (або частково забезпечені) видатками загального фонду.

При цьому нехватка бюджетного фінансування по загальному фонду кошторису може бути лише тоді, коли у кошторисі уся необхідна сума на заробітну плату передбачена, а виділених коштів не вистачає.

А як ми вже зазначали, навряд чи вдасться внести зміни до кошторису у цьому випадку, адже законодавець передбачив проводити підвищення посадових окладів у рамках вже затвердженого фонду оплати праці.

Тож єдиним спасінням може бути лише допомога зі сторони, тобто благодійні внески.

Благодійні внески відповідно до п. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI належать до першої підгрупи другої групи власних надходжень бюджетних установ. Витрачати кошти цієї підгрупи можна на організацію основної діяльності бюджетних установ.

Згідно з п. 2 Порядку отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування, затвердженого постановою КМУ від 04.08.2000 р. № 1222, благодійні внески можуть надаватися благодійниками набувачам у грошовій формі для потреб їх фінансування за напрямами видатків, визначеними благодійником, а також як товари, роботи, послуги.

Якщо благодійником конкретні цілі використання коштів не визначено, шляхи спрямування благодійного внеску визначаються керівником установи, закладу — набувачів відповідно до першочергових потреб, пов’язаних виключно з основною діяльністю установи, закладу.

Частина коштів, отриманих як благодійні (добровільні) внески і пожертви від юридичних та фізичних осіб, може спрямовуватися на виплату заробітної плати працівників установ і закладів освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання відповідно до кошторисів зазначених установ і закладів у разі, коли такий напрям видатків визначений благодійником.



Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
загрузка...
Коментарі (24)
Женя
24.05.2016
Однією рукою дають, а іншою забирають. Молодці!!!
Алина
24.05.2016
так зарплата за май в каком размере будет, как в прошлом месяце или побольше?
неизвестность
24.05.2016
так если не хватает даже на оклады, и нет спесфонда, благотворительных взносов, тогда как?
Сергій
24.05.2016
З благодійними надходженнями забули про ст. 17 ЗУ "Про засади запобігання і протидії корупції"
ХХХ
24.05.2016
А якщо державим службовцям не вистачає коштів на виплату зарплати після підвищення посадових окладів, що робити?????
Игорь
24.05.2016
З *благодійними внесками* це вже занадто. Плодимо корупцію, а бюджетні організації повільно перетворюються у волонтерські? Повинна фінансувати держава і ніяких *добровільно-примусових* пожертв бути не може.
Гриша
24.05.2016
Державним службовцям не повинні були піднімати оклади без виділення додаткових грошей. Міністерство фінансів України повинно було заблокувати постанову. Хоча можливо так і задумувалось, щоб на місцях провести скорочення державних службовців без участі держави. З червня місяця після затвердження штатних в більшості державних установ буде кредиторська заборгованість по зарплаті. Людей почнуть відправляти за свій рахунок і скорочувати. Якість і ефективність роботи знизиться це відразу відчують прості люди, наприклад які мають справу з соціальним органам по пільгам та субсидіям. Висновок : в даний час влада не зацікавлена в професійній державній службі, в ефективному розвитку держави та проведеня якісної децентралізації на місцях. Йде подальша економія коштів за рахунок бідних людей, а "підвищення" окладів в держслужбовців відбулось для отримання безвизового режиму з ЄС. І якщо чесно мало виріться, що ухвалять цей режим, тому що тисячі, якщо не мільйони українців рвонуть в Европу на заробітки, а там і так з біженцами проблеми..
Сергій Гриша
25.05.2016
В Європу на заробітки ніхто "не рвоне", бо так званий "безвізовий режим з ЄС" - це для "туристів" і не більше! Якщо хочеш працювати у Європі - роби робочу візу, як і раніше!
Віктор
24.05.2016
Що за б..., які б... благодійні кошти? Стаття 54 Закону "Про запобігання корупції" забороняє державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування одержувати від фізичних, юридичних осіб безоплатно грошові кошти або інше майно, нематеріальні активи, майнові переваги, пільги чи послуги.
LEXXXX
24.05.2016
Просто автор статті за її гучною назвою забув написати, що в ній він не розглядає специфіки діяльності органів державної влади. І ще не факт, чи стала б ця стаття "переможцем" опитування на сайті, якби це було одразу зрозуміло (із назви статті).
Світлана
24.05.2016
Державний службовець районної державної адміністрації 12 років стажу державної служби, тікати нікуди (змінювати місце роботи - СЕЛО) , в травні 2016 року отримала 1000 грн авансу заробітної плати отримаю 600 грн. (опалення газове , дві студентки .....) СРАМ НАШІЙ ДЕРЖАВІ Самостій відокремлений відділ з 3 чоловік (в обов'язки відділу з 3 чоловік входять відділ економічного розвитку і торгівлі + відділу охорони здоров'я з розподілом коштів по закладам охорони здоров'я по району). Як можна підвищити заробітну плату згідно нового закону про державну службу та нових постанов в МЕЖАХ КОШТОРИСУ НА 2016 рік ??????? нічого крім окладу, вислуги, рангу за старими законодавчими актами закладено не було (НЕ ДАВАЛИ) Що робити???????? (кого скоротити начальника??? бухгалтера??? а підписи, фінансування???? (ТРИ ЧЛЮДИНИ У ВІДДІЛІ)
Світлана
25.05.2016
Постановою не передбачено надбавки та премії тому іх в травні все забрали а оклад залишили старий вислугу та ранг старий тому і зарплати отримувати 600 грн. Що за реформа держслужби? Після першого травня зарплата менша чим у квітні, а де решта?
Світлана Світлана
25.05.2016
нічого в нас не забирали. Вони навіть не були закладені в кінці 2015 року на цей рік. лише оклад ранг вислуга і ВСЕ
Марина
25.05.2016
Тож єдиним спасінням може бути лише допомога зі сторони, тобто благодійні внески.????? Подскажите где их искать?????
Світлана
26.05.2016
Якщо у травні дали оклад вислугу ранг по старому, то чи перерахують за травень згідно нових окладів, чи дадуть вислугу та ранг по новому?
Світлана
26.05.2016
Якщо в мене зараз ранг державного службовця 11 (12 років державної служби на даний час головний спеціаліст окремого відділу) який дадуть мені ранг згідно нового закону про державну службу??? (згідно нового закону група В до якої належить 6,7,8,9 ранг). Наш кадровик каже 9 ранг?? Чому?? Де почитати роз'яснення з даного питання та тикнути носом кадровика (невже 12 років стажу втрачається, адже я не вперше прийнята на роботу)
LEXXX Світлана
26.05.2016
Почитати можна тут: https://buhgalter.com.ua/news/derzhavna-sluzhba/natsderzhsluzhba-shchodo-poryadku-prisvoyennya-rangiv-derzhavnim/
Світлана LEXXX
27.05.2016
Там не зрозуміло безпосередньо по мені: за моїми підрахунками мені повинні встановити категорія В ранг 6 (максимальний в межах даної категорії- головний спеціаліст відділу), так як на даний час в мене вже є максимальний ранг навіть для начальників відділ (11 ранг) за старим законом про державну службу, то чому мені хочуть призначити 9 ранг?
LEXXX
27.05.2016
Те, що Ви пишите було б реальним, якби прийняли другу доопрацьовану редакцію проекту Порядку присвоєння рангів. Там на більш ніж на сторінку розписували майже всі варіанти присвоєння нових рангів для працюючих держслужбовців. Однак, в остаточній редакції Порядку ці норми пропали. На жаль. Сам таким чином втратив можливий 3 ранг.
Олена
30.06.2016
Доброго дня! Люди хто що робить ? Чи показуєте кредиторку по зарплаті, бо наша РДА забороняє показувати.
Лулу
01.09.2016
Ситуація із зарплатою у держслужбі патова. Грошей немає, держава не виділяє, з місцевих бюджетів теж не можна субвенцію в цьому році зробити. Підвищили... Знущаються над цими людьми як хотять, великий масив громадян України - держслужбовців - зараз просто у відчаї. Боюсь, Новий рік зустрічати буде ні з чим, навіть на хліб навряд чи буде. Суки в Уряді! Щоб ви здохли, щоб ви вже тварі захлинулися свохми краденими статками, щоб вони вам боком повилазили. Ненавиджу вас, тварі.
Садовська оле
10.09.2016
Я державний службовець, зарплата (оклад, ранг та вислуга років) складає 3405,40 грн. В липні 2016 року мені було нараховано 1343,45 грн., всі робочі дні відпрацьовані, за свій рахунок не брала, у відпустці не була, на лікарняному не була. Бухгалтер пояснила, що не хватає коштів і зарплата нарахована в межах фонду оплати праці. Але ж це мені заплатили як за 8 робочих днів? А як вони пояснять, чому всі інші дні я працювала безкоштовно? Чи у нас держава вже не гарантує виплату заробітної плати державним службовцям?
кондратенко катерина
20.09.2016
У меня такой вопрос если бюджетная организация просит денег у благотворительного фонда на зарплату что делать,по моим данным не имеет права.
Віктор
21.09.2016
4. Джерелом формування фонду оплати праці державних службовців є державний бюджет. Фонд оплати праці державних службовців формується за рахунок коштів державного бюджету, а також коштів, які надходять до державного бюджету в рамках програм допомоги Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ. Порядок використання таких коштів, які надходять до державного бюджету, затверджується Кабінетом Міністрів України. 5. Скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою для зменшення посадових окладів та надбавок до них. ПОЗОРНИКИ!