Щодо оплати праці селищних, сільських старост
Департамент заробітної плати розглянув лист стосовно оплати праці селищних, сільських старост і в межах компетенції повідомляє.
Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» у селах, селищах, визначених за рішенням місцевої ради об’єднаної територіальної громади, утвореної відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», за винятком її адміністративного центру, обирається староста на строк повноважень місцевої ради.
Положення про старосту затверджується сільською, селищною чи міською радою.
Так, положенням передбачається, що староста села є посадовою особою місцевого самоврядування села, яке перебуває у складі відповідної селищної об’єднаної територіальної громади.
Посада «староста» передбачена додатками 50 і 54 до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» після внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2015 р. № 1044 «Деякі питання оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад».
Згідно із змінами до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 № 386, умови оплати праці посадових осіб об’єднаних територіальних громад визначаються відповідним органом місцевого самоврядування виходячи з умов оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування та схем посадових окладів згідно з додатками 50 і 51.
Враховуючи наведене, на нашу думку, умови оплати праці посадових осіб об’єднаних територіальних громад мають визначатись за умовами оплати праці та схем посадових окладів керівних працівників і спеціалістів апарату міських (крім мм. Києва та Севастополя) рад та їх виконавчих комітетів, департаментів, самостійних управлінь, відділів, виконавчих органів міських (крім мм. Києва та Севастополя) рад.
Водночас зазначаємо, що листи Міністерства не є нормативно-правовими актами, за своєю природою вони носять інформаційний, роз’яснювальний та рекомендаційний характер і не повинні встановлювати нових правових норм.
Директор Департаменту О. Товстенко
Коментар фахівця Мінсоцполітики
Розміри окладів селищного і сільського старост: додаток 50 чи 54?
У селах, селищах, визначених за рішенням місцевої ради об’єднаної територіальної громади, створеної відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015 р. № 157-VIII, за винятком її адміністративного центру, обирається староста на строк повноважень місцевої ради. Староста є посадовою особою місцевого самоврядування (ст. 141 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР, далі — Закон № 280).
Розміри окладів старост наведено в додатках до постанови КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268 (далі — постанова № 268). Так,посада «староста» прописана в додатку 50 «Схема посадових окладів керівних працівників і спеціалістів апарату міських (крім мм. Києва та Севастополя) рад та їх виконавчих комітетів» і додатку 54 «Схема посадових окладів керівних працівників і спеціалістів апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів».
При цьому постановою КМУ від 24.06.2016 р. № 386 (набула чинності 01.07.2016 р.) п. 1 постанови № 268 доповнено новим абзацом:
«Умови оплати праці посадових осіб об’єднаних територіальних громад визначаються відповідним органом місцевого самоврядування виходячи з умов оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування та схем посадових окладів згідно з додатками 50 і 51».
Як бачимо, у цій нормі при визначенні розмірів посадових окладів посадових осіб місцевого самоврядування, до яких віднесені істарости, немає згадки про додаток 54 до постанови № 268. Крім того, у ч. 6 ст. 141 Закону № 280 зазначено: староста є членом виконавчого комітету об’єднаної територіальної громади за посадою. По суті, посада старости належить до об’єднаної територіальної громади. Ці факти дозволяють зробити такий висновок:
Увага! З 01.07.2016 р. при визначенні «схемних» розмірів окладів селищних і сільських старост слід керуватися додатком 50 до постанови № 268.
Уточнимо, що для селищних і сільських старост «схемний» розмір посадового окладу потрібно визначати згідно з позицією«староста» додатка 50 до постанови № 268 залежно від кількості закріпленого населення.
При виведенні підсумкових розмірів посадових окладів для міських, селищних і сільських старост не забувайте про відсоткові підвищення* «схемних» розмірів окладів, наведених у додатку 50 до постанови № 268. Так, розміри окладів старост, зазначених у цьому додатку, установлюють з урахуванням множення на 45 % згідно з постановою КМУ від 06.02.2008 р. № 34 і на 25 % згідно з постановою КМУ від 09.12.2015 р. № 1013.
* Про правила підвищення читайте в «ОП», 2016, № 5, с. 13. — Прим. ред.
У разі, якщо розміри окладів селищних і сільських старост, визначені на підставі додатка 50 до постанови № 268, менше розмірів окладів для таких посад, виведених на підставі додатка 54 до цієї постанови, ідеться про зміну істотних умов праці, про що селищний/сільський староста має бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці до встановлення нових розмірів окладів (ч. 3 ст. 32 КЗпП). При цьому пам’ятайте: якщо вимога ч. 3 ст. 32 КЗпП у частині повідомлення виконана роботодавцем, але сторони трудового договору(працівник і роботодавець) дійшли згоди щодо запровадження нових умов праці до закінчення двомісячного строку повідомлення,працівник може почати працювати за новими умовами праці і до закінчення цього строку**.
** Дізнайтеся більше з консультації фахівця Мінсоцполітики в «ОП», 2016, № 11, с. 24. — Прим. ред.
Зауважимо ще один важливий момент: селищні та сільські старости отримали право на виплату їм надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи (п.п. «в» п. 2 постанови № 268) у розмірі до 50 % посадового окладу з урахуванням надбавок за ранг і вислугу років.
Нагадаємо, що така надбавка встановлюється, зокрема, керівникам структурних підрозділів, їх заступникам, спеціалістам, «схемні» посадові оклади яких зазначені в додатку 50 до постанови № 268. А ось сільським, селищним головам, їх заступникам та іншим керівним працівникам і спеціалістам апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів, «схемні» посадові оклади яких якраз і зазначені в додатку 54 до постанови № 268, зазначена надбавка не встановлюється (абз. 3 п.п. «в» п. 2 постанови № 268). Донедавна «схемні» посадові оклади селищних і сільських старост установлювали згідно з додатком 54 до постанови № 268, а отже, їм не належала надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи.
Оскільки тепер «схемні» посадові оклади селищних і сільських старост приписано визначати згідно з додатком 50 до постанови № 268, з моменту встановлення зазначеним посадовим особам місцевого самоврядування нових посадових окладів їм можна виплачувати надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи.
Насамкінець нагадаємо: особам, які здійснювали повноваження сільського, селищного, міського голови відповідної територіальної громади до об’єднання та виконують обов’язки старости до обрання на перших виборах старост, рекомендовано зберігати посадовий оклад, надбавки та доплати, що були їм встановлені на момент переведення на посаду старости (п. 2 постанови КМУ «Деякі питання оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад» від 09.12.2015 р. № 1044 // «ОП», 2016, № 1, с. 10).
Світлана Коновал, головний спеціаліст відділу оплати праці в бюджетній сфері Департаменту заробітної плати та умов праці
ОПЛАТА ПРАЦІ, ВЕРЕСЕНЬ, 2016/№ 18