Інформація по темі "" | Публікації по тегу
30.08.21
11327 0
Друкувати
Обране

Ноутбуки для вчителів за кошти субвенції на боротьбу з COVID-19: що в бухобліку

До кінця цього року школи мають отримати ноутбуки для педагогічних працівників для організації дистанційного навчання за кошти субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на боротьбу з COVID-19. Як в бухобліку відобразити їх придбання та передачу від держадміністрації до школи, а також отримання ноутбуків школою та їх подальший облік? Розбираємось.

Забезпечення ноутбуками: нормативне підґрунтя 

Дійсно, постановою КМУ від 21.04.2021 р. № 403 було затверджено Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на заходи, спрямовані на боротьбу з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками під час навчального процесу у закладах загальної середньої освіти.

Основною метою спрямування відповідної субвенції з держбюджету місцевим бюджетам є забезпечення технічних можливостей педпрацівникам для належної організації здобуття загальної середньої освіти, зокрема в умовах запровадження карантинних обмежень та встановлення заборони на відвідування закладів освіти її здобувачами. Відповідно, усі придбані ноутбуки мають активно та постійно використовуватися педагогічними працівниками в освітньому процесі.

Головним розпорядником цієї субвенції є МОН.

Використання коштів субвенції на придбання ноутбуків здійснюється на засадах співфінансування залежно від чисельності населення відповідної територіальної громади (п. 9 Порядку № 403).

Придбання ноутбуків для педпрацівників комунальних закладів загальної середньої освіти та їх філій для організації дистанційного навчання здійснюється за рахунок видатків розвитку. Але якщо є необхідність закупівлі малоцінних необоротних матеріальних активів під час придбання ноутбуків, то видатки розвитку, визначені розподілом субвенції, можуть спрямовуватися на видатки споживання (п. 13 Порядку № 403).

Джерелами співфінансування коштів місцевих бюджетів не можуть бути кошти державного фонду регіонального розвитку та міжбюджетні трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам, включаючи залишки коштів освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Тобто залишки коштів освітньої субвенції, що утворилися на рахунках місцевих бюджетів станом на 01.01.2021 р., не можуть бути використані як співфінансування до коштів субвенції.

Важливо: якщо області не витратять субвенцію цьогоріч, то вона не залишиться в них у бюджеті на наступний рікі вони не зможуть використати її на щось інше. Саме тому вкрай важливо щоб субвенцією скористалися на всі 100 % цього року. 

Обов'язковою умовою фінансування за рахунок субвенції є попереднє спрямування коштів місцевих бюджетів за цільовим призначенням.

Співфінансування з місцевих бюджетів здійснюється згідно з розписом місцевих бюджетів.

Відповідно до Порядку № 403 придбанням ноутбуків повинні займатися обласні, Київська міська держадміністрації. Вони ж забезпечують постачання придбаних ноутбуків до закладів загальної середньої освіти та їх філій.

Тобто йдеться про централізовану закупівлю ноутбуків.

Але розрахувати потребу в ноутбуках (а потім їх обліковувати та обслуговувати) мають заклади освіти.

У листі-роз’ясненні від 10.06.2021 р. № 1/11-4216/1/06-1-6282 «Про використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на заходи, спрямовані на боротьбу з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками під час навчального процесу у закладах загальної середньої освіти (в частині придбання ноутбуків)» МОН разом з Мінцифри відмітили, що термін «педагогічні працівники» включає вчителів навчальних предметів таких освітніх галузей:

  • мовно-літературної,
  • математичної,
  • природничої,
  • соціальної і здоров'язбережувальної,
  • громадянської та історичної,
  • інформатичної.

          Також до загальної кількості педпрацівників враховуються:

  • директори закладів освіти та їх заступники,
  • педагоги-організатори,
  • соціальні педагоги,
  • практичні психологи тощо, які викладають навчальні предмети згаданих освітніх галузей.

          Не слід враховувати при визначенні потреби в необхідній кількості ноутбуків і розподілі придбаних ноутбуків між закладами освіти кількість педагогічних працівників навчальних предметів:

  • технологічної,
  • мистецької
  • фізкультурної освітніх галузей.

Також не враховуйте під час визначення потреби в необхідній кількості ноутбуків:

  • кількість педпрацівників навчальних предметів технологічної, мистецької та фізкультурної освітніх галузей;
  • учителів початкових класів, яким уже запланували придбати ноутбуки в 2021 році за рахунок субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа»;
  • педпрацівників, які перебувають у відпустках у зв'язку з вагітністю та пологами і для догляду за дитиною до досягнення нею встановленого чинним законодавством віку.

У згаданому листі-роз’ясненні МОН та Мінцифри наголосили на том, що закупівля ноутбуків має здійснюватися відповідно до Типового переліку комп'ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого наказом МОН від 02.11.2017 р. № 1440. І оскільки такі пристрої будуть використовуватися для організації дистанційного навчання, рекомендованою є наявність убудованої відеокамери.

Примірну тендерну документацію для проведення закупівель наведено у додатку 3 до згаданого листа.

Розподіл ноутбуків здійснюватимуть також держадміністрації. На їх отримання можуть розраховувати тільки ті заклади загальної середньої освіти, у яких наявна кількість персональних комп’ютерів є меншою, ніж кількість педпрацівників. Причому під терміном «персональні комп'ютери» слід розуміти загальну кількість персональних комп'ютерів у закладі освіти (працюючих, не задіяних в управлінсько-господарській діяльності закладу), включаючи стаціонарні комп'ютери, а також портативні комп'ютери, ноутбуки та нетбуки.

Розподіл проводитимуть у такій черговості:

1) ЗЗСО з кількістю учнів не менш як 250 осіб та опорні заклади з кількістю учнів (без урахування їхньої кількості у філіях) не менш як 200 осіб;

2) ЗЗСО з кількістю учнів не менш як 100 осіб;

3) інші ЗЗСО.

Забезпечення всіх ЗЗСО ноутбуками передбачає обов’язкове досягнення співвідношення: один персональний комп’ютер (працюючий, не задіяний в управлінсько-господарській діяльності закладу) на одного педпрацівника (за основним місцем роботи).

Наприклад, якщо в школі є 25 комп’ютерів на 30 педагогів, для такого закладу за рахунок субвенції буде придбано 5 ноутбуків (не більше й не менше).

При розподілі придбаних ноутбуків держадміністрації повинні переходити до забезпечення кожної наступної черги лише при досягненні співвідношення один персональний комп'ютер (працюючий, не задіяний в управлінсько-господарській діяльності закладу) на одного педагогічного працівника (за основним місцем роботи), у 100 % закладів освіти попередньої черги (окрім закладів, засновники яких відмовилися забезпечити відповідне співфінансування з місцевих бюджетів).

Водночас у разі досягнення такого співвідношення для всіх закладів освіти області дозволяється здійснити придбання додаткових ноутбуків (понад співвідношення) для опорних закладів загальної середньої освіти з кількістю здобувачів освіти (без урахування їх кількості у філіях) не менш як 200 осіб. У такому разі Мон та Мінцифри рекомендували здійснювати придбання додаткових ноутбуків у кількості, необхідній для забезпечення ноутбуками всіх педпрацівників опорного закладу загальної середньої освіти та його філій. 

Ноутбуки в бухобліку держадміністрацій та шкіл 

Оскільки Уряд зобов’язав держадміністрації придбати ноутбуки та передати їх закладам освіти, то таку господарську операцію цілком справедливо можна вважати централізованою закупівлею.

Зрозуміло, що держадміністрації не використовуватимуть ноутбуки у власній діяльності. Вони є лише «передавальною ланкою». Тому придбаним ноутбукам місце в бухобліку держадміністрації на субрахунку 1815 «Активи для розподілу, передачі, продажу» незалежно від їх вартості.

В бухобліку держадміністрації отримання фінансування для закупівлі ноутбуків відображається записом: Дт 2313 – Кт 5411.

Під час оприбуткування ноутбуків запис буде такою: Дт 1815 – Кт 6211 (або 2117 у разі попередньої оплати).

Розрахунок з постачальником на придбані ноутбуки відображається так: Дт 6211 (або 2117) – Кт 2313.

І оскільки ноутбуки передаються до закладів освіти у постійне користування, тобто вони не підлягають поверненню, то в бухобліку держадміністрації їх вартість під час передачі закладу освіти має бути списана з одночасним відображенням заборгованості закладу освіти записом: Дт 2711 – Кт 1815.

Згодом держадміністрація відобразить у себе в обліку зменшення дебіторської заборгованості за внутрішніми розрахунками на суму вартості переданих запасів, які придбавалися за рахунок коштів фінансування заходів цільового призначення, після введення в експлуатацію необоротних активів установою-отримувачем. Підставою буде Акт введення в експлуатацію, отриманий від закладу освіти.

Запис при цьому буде такою: Дт 5411 – Кт 2711

Щодо обліку ноутбуків у школах, то тут важливим є вартісний критерій для зарахування об’єктів до МНМА та основних засобів, який визначений у обліковій політиці закладу освіти.

Оскільки орієнтовна розрахункова вартість одного ноутбука на думку Мінцифри дорівнює 20 040 грн., то в бухобліку закладу освіти він може обліковуватися і як основний засіб і як МНМА – все залежить від визначеного вартісного критерію.

Припустимо, вартість ноутбука Acer Swift 3 SF314-59-54VB, який отримала школа, складає 19 499 грн. Якщо її в обліковій політиці встановлений вартісний критерій для зарахування до МНМА на рівні 20 000 грн., то цей ноут потрапить до складу МНМА, оскільки його вартість в межах критерію, та обліковуватиметься на субрахунку 1113. А якщо критерій встановлений на рівні, припустимо, 15 000 грн., то цей ноутбук слід обліковувати як об’єкт ОЗ на субрахунку 1014.

У Типовій кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов'язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затвердженій наказом Мінфіну від 29.12.2015 р. № 1219, немає конкретних проведень для відображення саме централізованих постачань.

Але є для операцій з внутрівідомчої передачі (п. 3.2 – 3.6). І для випадку, що розглядається, вони цілком підходять. Адже заклад освіти отримує ноутбуки безкоштовно, при цьому ніякого доходу в нього не виникає. Про подання Довідки про надходження в натуральній формі мова взагалі не йдеться. Вона тут ні до чого.

Отже, коли школа отримає ноутбуки, в бухобліку вони мають бути оприбутковані та той самий субрахунок, на якому вони обліковувалися в держадміністрації - 1815. При цьому слід оформити Акт приймання-передачи основних засобів. Його типова форма затверджена наказом Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.09.2016 р. № 818.

До моменту введення 03 (або МНА) в експлуатацію, витрати на їх придбання та доведення до стану, придатного до використання, слід накопичувати на субрахунку 1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби» (або 1312 «Капітальні інвестиції в інші необоротні матеріальні активи»). Адже саме він призначений для обліку витрат на придбання, створення, виготовлення власними силами та поліпшення основних засобів, а також витрат за незакінченими і закінченими, але не зданими в експлуатацію об'єктами капітального будівництва, реконструкції, модернізації основних засобів.

Зарахування об’єктів капітальних інвестицій до складу ОЗ (субрахунок 1014) або МНМА (субрахунок 1113) відображається зменшенням субрахунків 1311 та 1312 відповідно.

Введення необоротних активів в експлуатацію має бути оформлено документально на підставі Акта введення в експлуатацію основних засобів. Його типова форма затверджена згаданим наказом р. № 818.

Не забудьте про те, що у місяці введення в експлуатацію об’єктів МНМА слід нарахуватиамортизацію у розмірі 50 % їх первісної вартості (абз. 1 п. 7 розд. IV НП(С)БО 121).

Ноутбукам, які належать до ОЗ слід присвоїти інвентарні номери. А тим, які потрапили до МНМА - номенклатурні номери.

Одночасно з цим слід відкрити на відповідні об’єкти Інвентарні картки обліку ОЗ або Інвентарні картки групового обліку ОЗ. Їх типові форми затверджено тим самим наказом № 818

Розглянемо умовний приклад.

Припустимо, що школа отримала від держадміністрації два ноутбуки, які було придбано за рахунок за коштів субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на боротьбу з COVID-19. Один з них коштує 20 300 грн, інший – 19 800 грн. Наказом закладу про облікову політику встановлено граничну суму визнання МНМА на рівні 20 000 грн. 

В бухобліку закладу освіти проведення з оприбуткування та введення в експлуатацію ноутбуків будуть таки: 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн

№ м/о

дебет

кредит

1

Отримано ноутбуки, які придбані держадміністрацією за рахунок коштів фінансування заходів цільового призначення

1815

6611

40 100

17

2

Віднесено до капінвестицій вартість  ноутбука, який за вартісним критерієм відповідає:

об’єкту ОЗ

1311

1815

20 300

17

об’єкту МНМА

1312

1815

19 800

17

3

Введено в експлуатацію ноутбук

(на цьому етапі школа повинні надати держадміністрації копію Акту введення в експлуатацію ноутбуків, аби вона змогла зробити проведення із зменшеннядебіторської заборгованості за внутрішніми розрахунками та цільового фінансування (див вище):

як ОЗ

1014

1311

20 300

17

як МНМА

1113

1312

19 800

17

одночасно

5411

5111

40 100

17

4

Зменшено зобов'язання за розрахунками після введення в експлуатацію необоротних активів

6611

5411

40 100

17

5

Нараховано амортизацію на ноутбук, визнаний МНМА

8014

1412

9 900

17

Придбані ноутбуки закріплюються за навчальними кабінетами закладів загальної середньої освіти та використовуються виключно для організації освітнього процесу.

Якщо буде встановлено заборону на відвідування закладів освіти її здобувачами, то за наказом керівника закладу освіти ноутбуки на період дії такої заборони можуть надаватися у користування педпрацівникам з метою організації ними освітнього процесу.

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі