Передаємо транспорт ЗСУ: оформлення в умовах воєнного стану
Загальна мобілізація та воєнний стан
Із 24 лютого 2022 року на всій території України оголошено про загальну мобілізацію та введення воєнного стану. Час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій вважається особливим періодом функціонування всієї країни. У цей період усі заходи спрямовано на захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України (абз. 5 ст. 1 Закону № 35431). До них належить і виконання військово-транспортного обов’язку. Завдяки цьому на особливий період здійснюється задоволення потреб ЗСУ та інших військових формувань транспортними засобами (далі — ТЗ) і технікою. Поширюється цей обов’язок на органи виконавчої влади, ОМС, установи, підприємства, організації та громадян — власників ТЗ (ч. 1 ст. 6 Закону № 3543).
1 Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.93 № 3543-XII.
Виконання військово-транспортного обов’язку передбачає дотримання певних правил, порядку дій і навіть надання гарантій з боку держави. Ба більше, існує окремий порядок безоплатного залучення ТЗ і техніки для потреб мобілізації (правовий режим воєнного стану не введено) (ч. 3 ст. 6 Закону № 3543). Також є окремий порядок передачі, примусового відчуження або вилучення майна (у т. ч. ТЗ) в умовах воєнного часу (правовий режим воєнного стану введено). На жаль, наразі наша країна перебуває в умовах воєнного стану, тому розглянемо саме другий порядок.
Примусове відчуження / вилучення / безоплатна передача майна
В умовах воєнного стану для потреб держави може здійснюватися передача, примусове відчуження або вилучення майна (у т. ч. ТЗ) в юридичних та фізичних осіб. Ідеться про майно, яке перебуває як у приватній, так і в комунальній та державній власності.
Далі по черзі розглянемо механізм примусового відчуження, вилучення та безоплатної передачі майна, а також порядок документального оформлення кожної з цих процедур.
Примусове відчуження
Процедуру примусового відчуження проходить майно, яке перебуває у приватній або комунальній власності. Власник позбавляється права власності на таке майно. Воно переходить у власність держави (п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону № 47652). При цьому власник такого майна (його правонаступник, спадкоємець) має право на відшкодування вартості відчуженого майна (у т. ч. будівлі, споруди, ТЗ тощо). Це прямо передбачено нормою ст. 9 Закону № 4765.
УВАГА!
Примусове відчуження майна може здійснюватися з попереднім або наступним повним відшкодуванням (компенсацією) вартості такого майна
Компенсація з попереднім відшкодуванням здійснюється військовим командуванням, за рахунок коштів держбюджету до підписання Акта про примусове відчуження або вилучення майна (далі — Акт). Це передбачено ч. 1 ст. 10 Закону № 4765.
Підставою для компенсації вартості вилученого майна буде висновок про вартість майна (ч. 1 ст. 11 Закону № 4765). Якщо неможливо провести незалежну оцінку із залученням суб’єктів оціночної діяльності — суб’єктів господарювання, її проводять органи державної влади, ОМС за погодженням із власником майна. У разі відмови або відсутності власника майна зазначені органи мають право проводити таку оцінку самостійно (ч. 2 ст. 8 Закону № 4765).
Компенсація з наступним повним відшкодуванням вартості також здійснюється за рахунок державних коштів. Але в цьому разі власник відчуженого майна може розраховувати на відшкодування його вартості протягом п’яти наступних бюджетних періодів після скасування воєнного стану (ч. 2 ст. 10 Закону № 4765). Для отримання компенсації колишній власник (уповноважена особа) має звернутися із заявою до Територіального центру комплектування та соціальної підтримки (за місцем відчуження майна). До заяви потрібно додати Акт та висновок про вартість майна. Відмова у прийнятті та розгляді заяви не допускається (п. 4 Порядку № 9983).
3 Порядок розгляду заяв та здійснення виплат для наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, затверджений постановою КМУ від 31.10.2012 № 998.
Якщо після скасування воєнного стану відчужене майно збереглося, колишній власник може повернути майно лише на підставі рішення суду, яке набрало законної сили.
У разі повернення майна колишній власник поновлює своє право власності. При цьому він зобов’язаний повернути компенсацію (у разі її одержання), але за вирахуванням розумної плати за використання відчуженого майна. Також колишній власник може вимагати взамін надати йому інше майно (якщо це можливо) (ч. 1 — 3 ст. 12 Закону № 4765).
Оформлення примусового відчуження
Примусове відчуження майна в умовах воєнного стану потребує належного документального оформлення. Зокрема, підставою для здійснення цієї операції будуть такі документи:
1) Рішення військового командування, погоджене з відповідною держадміністрацією або виконавчим органом відповідної місцевої ради.
Важливо: у місцевості, де ведуться бойові дії, примусове відчуження/вилучення майна може здійснюватися за рішенням лише військового командування. Тобто погодження з вищезгаданими органами у цьому разі не потрібне (ч. 1, 2 ст. 4 Закону № 4765);
2) Акт (згідно з додатком до постанови № 9984). Серед даних, які слід навести в Акті, є опис майна. Це потрібно для ідентифікації майна — об’єкта відчуження/вилучення. Зокрема, для ТЗ зазначаємо: реєстраційний номер, марку, модель, номер шасі, рік випуску та інші реєстраційні дані (п. 4 ч. 1 ст. 7 Закону № 4765).
Акт підписують власник майна (законний представник), уповноважена особа військового командування та орган, що погодив рішення про примусове відчуження майна. Акт скріплюють печатками (ч. 2 ст. 7 Закону № 4765). Право державної власності на майно виникає саме з дати підписання Акта (ч. 3 ст. 7 Закону № 4765).
Важливо: зміна власника ТЗ передбачає перереєстрацію такого транспорту. Новий власник має зробити це протягом 10 діб після одержання ТЗ. Але в умовах воєнного стану строк перереєстрації продовжується. Якщо перереєстрація неможлива, новий власник здійснює її протягом 90 днів після скасування воєнного стану (п. 7 Порядку № 13885);
3) Висновок про вартість майна на дату оцінки, яка проводилася у зв’язку з прийняттям рішення про примусове відчуження (ч. 4 ст. 7 Закону № 4765).
5 Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затверджений постановою КМУ від 07.09.98 № 1388.
Якщо під час складання Акта власник майна відсутній, зазначений документ оформлюють без його участі. Але він має право на ознайомлення з Актом. Тому примірник Акта та висновок про вартість майна (у разі його відчуження) вручають власнику під розписку (ч. 5 ст. 7 Закону № 4765).
Важливо: оформлення документів для примусового відчуження майна та оплату витрат на оцінку майна (у разі відчуження) здійснює військове командування або орган, який прийняв рішення про таке відчуження (вилучення), за рахунок коштів держбюджету (ч. 3 ст. 10 Закону № 4765).
Вилучення
Процедуру вилучення проходить майно, яке перебуває у державній власності. Причому формально це стосується лише майна державних підприємств або державних господарських об’єднань, які в такому разі позбавляються права господарського відання або оперативного управління визначеним майном. Це прямо випливає з п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону № 4765.
Однак на практиці цілком можливим є вилучення для потреб оборони і майна установ та закладів, які фінансуються за рахунок коштів держбюджету. Тож ви маєте знати і розуміти особливості здійснення такої операції.
УВАГА!
Вилучення держмайна в умовах воєнного стану здійснюється без відшкодування вартості такого майна (ч. 3 ст. 3 Закону № 4765)
У цьому і полягає головна особливість процедури вилучення державного майна. Тобто жодної компенсації від держави за вилучене майно (у т. ч. ТЗ) годі й чекати.
Оформлення вилучення
Порядок документального оформлення вилучення державного майна в умовах воєнного стану подібний до оформлення примусового відчуження. Але є відмінність. Зокрема, немає потреби здійснювати оцінку вилученого майна. Відповідно документ, що містить висновок про вартість майна, у цьому разі не потрібен.
Підставою для вилучення держмайна також буде рішення військового командування, погоджене з відповідною держадміністрацією або виконкомом місцевої ради. Якщо ж вилучення майна проводиться у місцевості активних бойових дій, погодження рішення не вимагається.
Факт вилучення ТЗ має бути зафіксовано в Акті за формою згідно з додатком до постанови № 998. Порядок його оформлення описано вище.
Безоплатна передача
Процедуру передачі майна в державну власність може проходити майно комунальної власності за рішенням відповідних ОМС. На умовах безоплатної передачі (ч. 1, 2 ст. 6 Закону № 4765).
На користь цього свідчать і норми Закону № 2806. Так, до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, прийняття рішень щодо відчуження комунального майна. Це чорним по білому прописано в п. 30 ч. 1 ст. 26 вищезгаданого Закону. Тобто будь-яка місцева рада має повне право прийняти рішення про передачу будь-якого комунального майна у власність інших осіб.
6 Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.
Оформлення безоплатної передачі
З ініціативою про безоплатну передачу комунального майна в державну власність до відповідних ОМС звертається військове командування. Мета — задоволення потреб держави в умовах воєнного часу.
Підставою для здійснення безоплатної передачі майна комунальної власності є рішення відповідних ОМС.
Якщо відповідна місцева рада не може прийняти рішення про передачу комунального майна в державну власність, таке рішення приймає сільський, селищний, міський голова (його заступник). Але в подальшому таке рішення підлягає затвердженню місцевою радою згідно із законом. Вказівку на це містить ч. 3 ст. 6 Закону № 4765.
ВАЖЛИВО!
У разі неможливості прийняття рішення відповідним ОМС комунальне майно може бути примусово відчужено для потреб оборони за рішенням військового командування
Безпосередньо передачу майна оформлюють Актом приймання-передачі. Затвердженої форми такого акта не існує. Але перелік даних, який слід зазначити в такому акті, можна знайти в абз. 2 ч. 4 ст. 6 Закону № 4765.
Акт підписують представники відповідних ОМС та уповноважена особа військового командування. Документ скріплюють печатками місцевої ради та військового командування. До акта додають висновок про вартість майна (у т. ч. ТЗ) на дату його оцінки. Право державної власності на майно виникає з дати підписання акта (ч. 5 ст. 6 Закону № 4765). Умови перереєстрації ТЗ новими власниками наведені вище.
Висновки
- Для задоволення потреб держави в умовах воєнного стану військове командування разом з органами влади та ОМС можуть проводити процедуру передачі, примусового відчуження та вилучення майна (у т. ч. ТЗ)
- Будь-яке майно не може бути вилучено/відчужено примусово без відповідного рішення військового командування та належного документального оформлення. У результаті примусового відчуження / вилучення / безоплатної передачі майна власник (законний представник) позбавляється права власності (господарського відання, оперативного управління) на таке майно
Бюджетна бухгалтерія, березень, 2022/№ 12