Інформація по темі "" | Публікації по тегу
22.10.21
683 0
Друкувати
Обране

Маргарита Трипольська: Згуртованість навколо проблем місцевого самоврядування — шлях до їх вирішення

Сьогодні у нас в гостях Маргарита Трипольська, депутат Запорізької обласної ради, голова правління ГО «Незалежний центр правових досліджень та ініціатив», кандидат юридичних наук, доцент кафедри загальноправових та політичних наук НУ «Запорізька політехніка». Пані Маргарита як експерт Асоціації міст України практично впроваджувала реформу місцевого самоврядування та децентралізації влади з самого початку, а тепер вже й як депутат Запорізької обласної ради продовжує й надалі сприяти розвитку місцевого самоврядування. Про це і поговоримо далі.


Пані Маргарита, як оцінюєте досягнення реформи? Чи все вдалося зробити як планували?

Вважаю, що за такий короткий час вдалося здійснити значні перетворення. В першу чергу, це формування нового адміністративно-територіального устрою базового та субрегіонального рівня, перехід абсолютно всіх територіальних громад на прямі міжбюджетні відносини з Державним бюджетом України, підвищення ролі та значення місцевого самоврядування в цілому. До цього вагомі повноваження та ресурси були лише у міст обласного значення. Тепер ситуація кардинально змінилася та абсолютно всі сільські, селищні, міські ради отримали нові можливості. Проте, разом з цим, це і велика відповідальність, нові виклики. Я б не казала би про те, що реформа є завершеною. Поряд із досягненнями є велика кількість проблем, які треба вирішувати, як на загальнонаціональному, так і на регіональному, місцевому рівнях.

Наведіть, будь ласка, приклади проблемних ситуацій та недоліків реформи, які Ви вважаєте найбільш критичними та які потребують пріоритетного вирішення?

Перше проблемне питання, яке тягне за собою багато інших, — це відсутність законодавчих змін щодо розмежування повноважень між органами державної влади та місцевого самоврядування на регіональному та субрегіональному рівні. Досі не внесені зміни до Конституції України, які стосуються реформи місцевого самоврядування та децентралізації влади. Окрім цього, не прийняті в новій редакції закони України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації».

Так, ще на початку цього року ми спільно з керівництвом та депутатами Запорізької обласної ради здійснили візити в кожен з п’яти нових районів Запорізької області з метою вивчення проблематики їх функціонування. Проблеми виявилися у всіх типовими. В першу чергу, це питання комунікації між представниками територіальних громад, районних рад та районних державних адміністрацій, відсутність чітких повноважень у районних рад, а також ресурсу для подальшого фінансування їх діяльності. Разом з цим, траплялися випадки, коли керівництво районної державної адміністрації зверталося до районної ради з наполегливою вимогою затвердити та фінансувати районні програми. Все це результат того, що законодавство ще, на жаль, відстає від потреб реального життя.

У проєкті Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» для підтримки функціонування районних рад передбачена відповідна субвенція. Проте, коли ми обговорювали це питання з представниками місцевого самоврядування, відношення до цього було досить неоднозначним. Більшість схилялась все ж таки до того, що визначення повноважень має відбутись першочергово, а потім вже наповнення фінансовим ресурсом. Разом з цим, всі зійшлися на тому, що питання подальшого функціонування районних рад як таких має бути вирішено більш оперативно.

Ми торкнулися питання діяльності районних рад. А от чи всі територіальні громади, з якими Ви співпрацюєте, є спроможними?

Формування нового адміністративно-територіального устрою базового рівня мало на меті формування спроможних та перспективних у розвитку територіальних громад. У процесі обговорення критеріїв, яким мала б відповідати територіальна громада, було багато спорів. Результатом стало те, що утворені територіальні громади є досить різними за чисельністю населення, кадровим, економічним потенціалом. До мене неодноразово зверталися із запитанням, чи є перспектива доукрупнення вже утворених громад? Поки законодавчо така можливість не передбачена, але вже сама наявність такого запитання свідчить про те, що не всі повноцінно справляються.

До значних проблем я віднесла б і спільну власність колишніх районів, яка перейшла на утримання територіальних громад за місцем розташування. Так, наприклад, центральні районні лікарні ліквідованих районів майже усюди перейшли у комунальну власність територіальних громад колишніх районних центрів. Медичними послугами таких лікарень здебільшого продовжують користуватися жителі суміжних територіальних громад, а тягар їх утримання, зокрема оплата комунальних послуг, забезпечення поточних видатків, лягає на плечі територіальної громади — власника. Це зазвичай значний фінансовий ресурс, а механізм розподілу таких видатків між суміжними громадами в адміністративному порядку не передбачений. У Запорізькій області з цього приводу виник ряд спірних ситуацій, які в рамках законодавчого поля не здається можливим вирішити.

Але все ж таки, яким Ви бачите вихід із ситуації щодо утримання комунального майна територіальної громади, яке раніше було у спільній власності району?

На сьогодні спільне утримання такого майна можливе лише в рамках Закону України «Про співробітництво територіальних громад». Але ж при цьому ми розуміємо, що таке співробітництво має суто добровільний порядок, ніхто нікого примусити не може. Незважаючи на те, що цей Закон було прийнято навіть раніше Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», його інструменти використовуються не на всю потужність. Практика його застосування є досить скромною.

В цьому аспекті я бачу особливу місію нових районів — згуртувати територіальні громади навколо вирішення спільних проблем. Ми в Запорізькій області вже почали працювати над цим. По-перше, як на рівні Запорізької обласної державної адміністрації, так і на рівні Запорізької обласної ради ми провели круглі столи із залученням представників районних, сільських, селищних, міських рад з усіх п’яти нових районів. Темою цих заходів було впровадження компоненту соціальної згуртованості та єдності у стратегічних документах розвитку, як на регіональному, так і на місцевому рівні. Співробітництво територіальних громад є одним з напрямів побудови згуртованості. Наступним кроком було проведення таких заходів вже на базі районів. У результаті, вже два райони — Мелітопольський та Василівський — працюють за участі територіальних громад над власними стратегіями розвитку. І хоч законодавство України на сьогодні не передбачає такий документ, як стратегія розвитку району, її розробка, на мій погляд, є важливою для вирішення спільних питань територіальних громад, зокрема і щодо утримання комунальної власності, яка задовольняє інтереси кількох територіальних громад.

Окрім цього, на рівні влади та експертного середовища є розуміння того, що треба приймати новий закон про комунальне майно, який врегульовував би всі спірні питання щодо передачі та подальшого утримання такого майна. Прийняття такого закону має відбуватися у супроводі широкого громадського та експертного обговорення, щоб врахувати всі практичні аспекти.

За Вашим досвідом, чи вистачає власних фінансових ресурсів територіальним громадам? Чи мають вони можливість отримувати підтримку, наприклад, з обласного бюджету?

Я вважаю, що коштів критично не вистачає. Факторів, які на це впливають, досить багато, в тому числі і карантинні обмеження, пов’язані з поширенням коронавірусної інфекції, які спричинили погіршення економічної ситуації та необхідність додаткових витрат на медицину. Окрім цього, гострою проблемою є неспіврозмірність фінансового ресурсу, який спускається на рівень територіальних громад, з обсягом повноважень, який постійно має тенденцію до розширення. Зараз ведеться дискусія щодо збільшення обсягу відсотка зарахування ПДФО до бюджетів територіальних громад, що могло б позитивно вплинути на ситуацію.

Що стосується обласного бюджету, то, за досвідом Запорізької області, коштів також критично не вистачає. Тому особливо розраховувати на підтримку з нього територіальних громад немає можливості. Лише на вирішення найбільш гострих базових питань. Це на фоні того, що громади більше не отримують субвенцію на розвиток інфраструктури.

Як депутату Запорізької обласної ради з якими проблемами Вам довелось зіткнутися? Чи є можливість допомагати громадам?

Як депутат, який обраний за рахунок великої кількості голосів виборців мого виборчого округу, найбільшу проблему в роботі вбачаю в розмірі самого виборчого округу. Так, до складу мого округу, а він є найбільшим у Запорізькій області, входять 16 територіальних громад та частина міста Запоріжжя. Зараз виборче законодавство не передбачає чіткого закріплення депутата за певною територією. Депутат сам вправі обирати, де працювати та яку територію захищати, представляти. Таким чином, складається ситуація, що на деяких територіях активно працюють одразу декілька депутатів, а деякі території взагалі залишаються без уваги та підтримки. Ми з колегами поверхнево проаналізували ситуацію щодо використання так званих депутатських фондів, і, дійсно, наявна ситуація, коли певні території отримують допомогу від декількох депутатів, а інші взагалі нічого не отримують. Тобто, більше переваг отримують найбільш активні та ініціативні територіальні громади. Виникає навіть певна конкуренція між громадами.

Як щодо позитивних практик? Що б порадили іншим областям?

З самого початку роботи Запорізької обласної ради ми налагодили тісний зв’язок з територіальними громадами. На мою думку, саме зараз дуже важливо згуртовуватися та не залишати нікого наодинці з власними проблемами. Результатом стало утворення Консультативно-дорадчої ради з питань місцевого самоврядування та регіонального розвитку при голові Запорізької обласної ради, робочої групи з вивчення нагальних питань функціонування територіальних громад. Це постійно діючі платформи взаємодії між громадами та обласною владою.

Окрім цього, з наступного року ми плануємо за досвідом Полтавської обласної ради запровадити обласний бюджет участі (громадський бюджет), який стане додатковим джерелом фінансування проєктів територіальних громад на конкурсній основі.

Дуже дякуємо Вам, Маргарита, сподіваємося, що певна частина досвіду Запорізької області знайде своє відображення і на сторінках нашого видання. Сьогодні дуже важливим є вирішувати тотожні проблеми спільними зусиллями. А Вам особисто хочемо побажати успіхів, енергії та позитивних результатів в усіх Ваших починаннях!

 

МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ ЖОВТЕНЬ, 2021/№ 10

env_icon Отримуйте новини поштою!

Ми будемо надсилати вам найсвіжіші матеріали кожного тижня

Для цього вкажіть своє ім'я та електронну скриньку

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Газета «Місцеве самоврядування»



коментарі
(0)
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
30
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×

 

Договір публічної оферти

Угода

про умови використання інформаційних ресурсів сайту

Ця Угода укладена між ТОВ «НВП «ФАКТОР» (далі - Компанія) і будь-яким Користувачем (далі загально названі - Сторони) веб-сайту (-ів) buhgalter.com.ua і / або budget.factor.ua, далі іменуються - Сайт.

Загальні положення

Наведені нижче умови є електронною формою документа, що визначає порядок використання, а саме, надання Користувачеві доступу до інформаційних ресурсів через Сайт.

Ця угода (Договір) носить характер публічної оферти, тобто є еквівалентом "усної угоди" і відповідно до чинного законодавства України має належну юридичну силу.

Сайт є об'єктом авторського права і як складного твору, а також "компіляції даних" ("бази даних") охороняється на території України, відповідно до Закону України "Про авторське право і суміжні права".

Всі авторські майнові права на Сайт належать Компанії. Позначення «buhgalter», «Factor» є знаком для товарів і послуг (торговою маркою) і не може використовуватися Користувачем без отримання відповідної ліцензії.

Компанія докладає всіх зусиль щодо забезпечення достовірності і актуальності інформації, представленої на Сайті. Однак Компанія не бере на себе фінансової та іншої відповідальності за результати застосування цієї інформації.

Підписка - повний доступ до всіх матеріалів, розміщених на Сайті. Підписка надається за певну плату на певний строк відповідно до умов відповідного тарифу Підписки.

Автоподовження підписки - сервіс автоматичного продовження підписки.

 

 

1. Прийняття Угоди

 

1.1. Для того, щоб отримати право доступу до інформаційних ресурсів Сайту, Користувачеві необхідно спочатку висловити свою згоду з цією угодою. Користувач не має санкціонованого доступу до інформаційних ресурсів Сайту, якщо він не прийняв або не згоден з умовами цієї угоди.

1.2 Згідно з умовами Договору Компанія надає Користувачам Передплату на платній основі з метою перегляду користувачами окремих матеріалів, розміщених на Сайті. Категорії платної інформації визначаються Товариством самостійно.

1.3. За згодою Користувача з умовами цієї угоди, Користувачеві надається доступ до інформаційних ресурсів Сайту. Інформаційні ресурси надаються «як є» і не припускають наступних доопрацювань.

1.4. Користувач має право припинити користуватися Сайтом в будь-який момент, без спеціального повідомлення Компанії про припинення користування Сайтом.

1.5. Для отримання доступу до ресурсів від Користувача може знадобитися надання інформації про себе (наприклад, відомості про особу, відомості про юридичну особу та інші контактні дані) з метою продовження користування Користувачем послугами Компанії.

1.6. Беручи до уваги безперервне впровадження нових розробок, Користувач визнає і погоджується з тим, що Компанія має право на власний розсуд припинити (тимчасово або остаточно) надання доступу до ресурсів Сайту (або будь-яких окремих функцій Сайту) всім користувачам взагалі або Користувачеві зокрема, без попереднього повідомлення.

1.7. Компанія на постійній основі впроваджує нові розробки для того, щоб надавати найкращі можливі послуги своїм користувачам. Користувач визнає і погоджується з тим, що форма і характер послуг (дизайн сайту, обсяг наданої інформації, тематика і ін.) можуть час від часу змінюватися без попереднього повідомлення Користувача.

 

 

2. Відповідальність сторін

 

2.1. Матеріали Сайту видаються без будь-яких гарантій, неявних або інших. Компанія не несе відповідальність за повноту і точність інформації, що міститься в матеріалах сайту, відповідність її вимогам Користувача.

2.2. Всі ризики, що виникають при використанні матеріалів (ресурсів) Сайту, несе Користувач. Компанія ні за яких умов не несе відповідальності за будь-які понесені Користувачем збитки, у чому б вони не виражалися, в тому числі, в разі якщо компанія була повідомлена про можливість заподіяння збитків.

2.3. Ризик настання негативних наслідків в результаті використання рекомендацій, думок і тверджень, що містяться на Сайті, в повному обсязі несе Користувач. Компанія не гарантує і не підтверджує точність і достовірність, рекомендацій, думок і тверджень, що містяться на Сайті.

2.4. Компанія не несе ніякої відповідальності за будь-які помилки, неточності, втрати часу, порушення в роботі обладнання і ліній комунікацій, проникнення комп'ютерних вірусів, втрати і зміни даних, виникнення дефектів в роботі програм. які виникли, незалежно від причин, в результаті використання Сайту.

2.5. У разі здійснення Користувачем дій, передбачених ст. 50 Закону України «Про авторське право і суміжні права» (порушення авторського права і суміжних прав), Компанія залишає за собою право, без попереднього повідомлення Користувача, за своїм вибором здійснювати дії щодо захисту немайнових і майнових авторських прав та суміжних прав в порядку, встановленому адміністративним, цивільним і кримінальним законодавством.

 

3. Порядок і умови оформлення Передплати

 

3.1 Для оформлення Передплати Користувачеві необхідно:

3.1.1 Авторизуватись або зареєструватися на сайті buhgalter.com.ua шляхом заповнення всіх необхідних полів реєстраційної форми

3.1.2 Уважно ознайомитися з умовами договору і прийняти його,

3.1.3 Ввести необхідні для оплати дані, якщо того вимагає Платіжна система; підтвердити оплату і оплатити.

3.2 Оплата доступу до сайту buhgalter.com.ua проводиться Користувачем на умовах 100% передплати.

3.3 Компанія попереджає користувачів, а Користувачі розуміють і погоджуються з тим, що Платіжна система може стягувати понад вартості послуг будь-якого роду комісії та збори, включаючи комісії мобільних операторів (за їх наявності), надаючи свої послуги тільки в разі, якщо такі комісії і збори будуть оплачені користувачем. Інформацію про такі комісії і збори (за їх наявності) Користувач самостійно може дізнатися в Платіжній системі. Комісії та збори не повертаються і не відшкодовуються Компанією. Користувач, який скористався послугами платіжної системи, вважається попередженим і згодним з їх умовами.

3.4 Компанія має право в односторонньому порядку і без попереднього повідомлення Користувача змінювати умови цього договору, наповнення пакетів Підписка, розміри тарифів і т.п. шляхом розміщення відповідного документа в новій редакції на сайті.

3.5 Зміни умов цього Договору набирають чинності з моменту опублікування на сайті buhgalter.com.ua

3.6 Зміни, що стосуються наповнення пакетів Підписка, розмірів тарифів застосовуються тільки для підписок, придбаних після такої зміни.

3.7 Відмова від послуг після оплати неможлива.

3.8 Користувач не має права:

3.8.1 реєструватися як інша особа; вводити в оману інших користувачів щодо своєї особи, використовуючи реєстраційні дані іншої людини; навмисне спотворювати уявлення про самого себе, свій вік або свої відносини з іншими особами або іншими організаціями; передавати реєстраційні дані, логін і пароль для доступу до системи іншим особам;

 

4. Автоподовження підписки

 

4.1 Учасники оплачують доступ до сайту buhgalter.com.ua щомісяця, надають згоду на послуги автоматичного регулярного продовження Підписки на новий термін (автоподовження Підписки). Після активації даної послуги оплата нового терміну Підписки здійснюється шляхом автоматичного безакцептного списання коштів з рахунку користувача. Послуга автоподовження Підписки надається до тих пір, поки Користувач не повідомить про її скасування в особистому кабінеті користувача, заповнивши необхідну форму.

4.2 Послуга вважається скасованою з наступного оплатного періоду.

4.3 Послуга активується при здійсненні першої або чергової оплати Підписки, що означає згоду користувача з тим, що після закінчення оплаченого строку дії Передплати Договір автоматично пролонгується на тих же умовах на той же термін з автоматичним списанням вартості Передплати з рахунку Користувача

4.4 У разі недостатності коштів на рахунку користувача або неможливості проведення платежу Підписка на новий термін не надається, а послуга «автоподовження Підписки» відключається, до моменту появи коштів на рахунку користувача або заміни користувачем рахунку в особистому кабінеті).

4.5 При зміні Товариством тарифів на підписку автоподовження Підписка на черговий новий термін, наступний за періодом, протягом якого відбулася така зміна буде здійснено за новим тарифом.

 

5. Припинення відносин з Компанією. зміна угоди

 

5.1. Компанія і Користувач домовилися, що компанія має право припинити підтримувати Сайт (надавати доступ / надавати послуги) в будь-який час на власний розсуд.

5.2. Компанія залишає за собою право припинити доступ до Сайту, якщо: доступ до Сайту втрачений через відсутність зв'язку на маршруті від Користувача до Сайту; Користувачеві відмовлено в доступі до Сайту внаслідок порушення ним «Інтрукціі користування сайтом» (http://budget.factor.ua/faq.php) або перевищення обсягу прав на використання Сайту.

5.3. Компанія залишає за собою право за своїм вибором без попереднього повідомлення та / або роз'яснення причин: змінювати, виправляти, обмежувати, припиняти чи зупиняти дію Сайту і будь-яких його розділів (матеріалів, ресурсів, сервісів); відмовляти Користувачеві в доступі до користування Сайтом і / або будь-якого його розділу. Задоволення / розгляд потреб Користувача при використанні Сайту не є обов'язком Компанії.

 

6. Заключні положення

 

6.1. Сайт може містити посилання на інші Інтернет - сайти. Дані сайти не перебувають під контролем Компанії і Компанія не несе відповідальності за зміст даних сайтів та / або зміст сайтів, посилання на які знаходяться на даних сайтах. Посилання на інші сайти включені в Сайт тільки для зручності користувачів і не означають згоду Компанії та його посадових осіб з вмістом даних сайтів. Інші Інтернет - сайти можуть містити посилання на Сайт без спеціального дозволу Компанії.

6.2. У разі незгоди Користувача з будь-яким з умов цієї угоди він зобов'язаний негайно припинити використання Сайту і / або будь-якого з його розділів.

6.3. У разі якщо компетентними органами / особами частина цієї угоди буде визнана недійсною, такою, що суперечить законодавству і не підлягає застосуванню, це не тягне неможливість застосування інших положень цієї угоди. Ця угода діє повною мірою в рамках, встановлених чинним законодавством.

6.4. До відносин в рамках цієї Угоди застосовується право України. Користувач і Компанія домовилися підкорятися при виникненні будь-яких спорів, що виникають у зв'язку зі справжньою угодою (використанням Сайту), виключно юрисдикції судів України.

Для того, чтоб распечатать текст необходимо авторизоваться или зарегистрироваться
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити всього за 30 грн