Інформація по темі "" | Публікації по тегу
18.03.21
638 0
Друкувати
Обране

Конкурс, переведення, трудова

Децентралізаційні процеси для багатьох громад ідуть під прапором кадрових питань. До нашої редакції від громад надходять практичні кейси, які стосуються структур, штатних розписів, конкурсів, переведень, присвоєння рангів, урегулювання трудових спорів тощо. Сьогодні ми розглянемо один із таких кейсів. «В апараті селищної ради утворили відділ-службу у справах дітей, зі статусом юридичної особи. Бухгалтерський супровід служби здійснюватиме бухгалтерський відділ селищної ради. Юридичну особу зареєстрували. Провели конкурс на начальника служби. Конкурс виграв спеціаліст селищної ради. Запитання: як звільнити цього спеціаліста і призначити його на начальника служби? Які записи мають бути в трудовій книжці? Повідомлення про прийняття на роботу до податкової подає селищна рада?»

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 280 Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР.

Закон № 2493 Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III.

УМОВИ КЕЙСУ

Відділ-службу у справах дітей, зі статусом юридичної особи, утворено в апараті ради. На посаду начальника служби проведено конкурс, який виграв спеціаліст ради.

Що робити за таких умов із трудовим договором, а відповідно — з трудовою, і податковою?

РОЗВ’ЯЗАННЯ. СТРУКТУРА

Апарат ради та виконавчі органи. Норми Закону № 280 визначають сільські, селищні, міські ради органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

У законодавстві немає визначення апарату ради та його повноважень, але апарат зазвичай покликаний сприяти забезпеченню організації повноцінної роботи відповідного органу. І тут постає запитання: яким чином служба у справах дітей сприятиме роботі представницького органу?

Тож, напевне, не дуже правильно було «створювати» у структурі саме апарату ради юридичну особу публічного права з виконавчими функціями.

Нормами Закону № 280 передбачено, що сільська, селищна, міська рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Тож службу у справах дітей доцільніше включити до структури виконавчих органів ради.

Але в будь-якому разі в нашому кейсі рада є юридичною особою і служба у справах дітей в організаційній формі відділу є юридичною особою.

ВИЗНАЧАЄМОСЯ З КЕРІВНИЦТВОМ СЛУЖБИ

Статтею 10 Закону № 2493 визначено, що на посади керівників відділів, зокрема, особи призначаються відповідно сільським, селищним, міським головою, головою на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

За умовами нашого кейсу на вакантну посаду начальника служби було проведено конкурс, який «виграв» спеціаліст ради.

За нормами Закону № 2493 посада спеціаліста і посада начальника відділу є посадами, призначення на які здійснює голова ради. Тож незважаючи на те, що відділ-служба і рада — різні юридичні особи, суб’єкт призначення буде один.

Тут і постають запитання:

— чи буде в такому випадку відбуватися припинення трудового договору;

— яку підставу для зміни посади зазначати у трудовій книжці;

— чи потрібно повідомляти податкову про прийняття працівника?

РОЗВ’ЯЗАННЯ. ПОСАДА

Стаття 140 Конституції України визначає, що місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Тож з урахуванням цієї норми можемо констатувати, що рада, де працювала особа до конкурсу, і служба у справах дітей, яку зареєстрували юридичною особою, — різні органи місцевого самоврядування. Зважаючи на цей факт, з упевненістю можна сказати, що класичного переведення на підставі ст. 32 Кодексу законів про працю України, навіть з урахуванням того, що суб’єкт призначення буде один, не відбудеться. Давайте розберемося чому.

КЗпП визначає:

Трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою, зокрема, працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою.

Відповідно до ст. 32 КЗпП переведення на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, а також переведення на роботу на інше підприємство, в установу, організацію або в іншу місцевість, хоча б разом з підприємством, установою, організацією, допускається тільки за згодою працівника, за винятком випадків, передбачених у ст. 33 цього Кодексу (тимчасове переведення працівника на іншу роботу, не обумовлену трудовим договором), та в інших випадках, передбачених законодавством.

Тож норми ст. 32 КЗпП визначають ініціативу роботодавця щодо переведення працівника в рамках того ж трудового договору чи у випадках зміни умов праці.

У нашому кейсі зазначається, що особа стала переможцем конкурсу до іншого органу місцевого самоврядування. Ймовірно, роботодавець не примушував працівника брати участь у конкурсі, а тому наслідком перемоги є подальші дії, продиктовані ініціативою працівника. Пам’ятаємо, що посада, на якій працював переможець конкурсу, і посада начальника служби перебувають у різних юридичних особах.

Звісно, працівник має право звільнитись із роботи і за власним бажанням (ст. 38 КЗпП), і за угодою сторін (п. 1 ст. 36 КЗпП), а потім бути призначений як такий, що пройшов за конкурсом. Проте зважаючи на обов’язок остаточного розрахунку та виплати грошової компенсації за невикористані відпустки, для нього та роботодавця може бути більш прийнятним інший спосіб припинення трудового договору. Переведення працівника на інше підприємство, в установу, організацію — одна з підстав припинення трудового договору з працівником відповідно до п. 5 ст. 36 КЗпП (ср. USER_SHOW_ID).

Зверніть увагу! На законодавчому рівні процедура переведення за п. 5 ст. 36 КЗпП не визначена і всі поради базуються на нормах чинного законодавства та практиці його застосування.

РОЗВ’ЯЗАННЯ. ТРУДОВА

Відповідно до Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 № 58, у разі звільнення запис про це вноситься до трудової книжки у день звільнення і має точно відповідати тексту наказу (розпорядження) і містити посилання на відповідну статтю, пункт закону.

РОЗВ’ЯЗАННЯ. ПОДАТКОВА

Щодо повідомлення податкової служби про прийняття начальника служби на роботу слід зазначити про виключення із загального правила здійснення таких повідомлень.

Постановою КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 р. № 413» від 12.02.2020 № 188 (набрала чинності 05.03.2020) визначено, що до територіальних органів Державної податкової служби повідомлення про прийняття на роботу члена виконавчого органу господарського товариства, керівника підприємства, установи, організації не подається.

Повідомленням про прийняття на роботу вищезазначених осіб є відомості, отримані органами Державної податкової служби з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Мацокін Андрій

Спецвипуск «Публічна служба», березень, 2021

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі